| Forfatter |
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ender måske med at man kopierer digitalt og konverterer til analog og gemmer skidtet på spolebånd - med god samvittighed
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
el_serpiente skrev:
<SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; COLOR: black; FONT-SIZE: 8.5pt">Det er sjovt som dette emne kommer op
engang imellem og det er sjovt at der en en masse der tror at man "kan tænke sig (logisk) frem til det rigtige
forhold".<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><O:P></O:P></SPAN>
<SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; COLOR: black; FONT-SIZE: 8.5pt">Det er dog godt, at golfdane i det mindste gider
at bruge tid på, at skrive tingene som de forholder sig (der er et par andre der også har fat i det rigtige). Problemet i denne
diskussion er at der er en masse der ikke ved hvad noget om det de udtaler sig om, men som skriver "det er sådan
her..[noget forkert]". Dermed er mange vildledte.<O:P></O:P></SPAN>
<SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; COLOR: black; FONT-SIZE: 8.5pt">Måske skulle man lave en sticky tråd med
"hvad må man i forholdt til digital kopiering". I sådan en tråd kan golfdane eller andre der ved hvordan loven forholder sig få
lov til at slette de posts der kommer med forkerte svar på spørgsmål om kopiering.</SPAN>
<SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; COLOR: black; FONT-SIZE: 8.5pt">Det er en udbredt misforståelse, at man ikke
må sælge sine cd'er hvis man har en kopi liggende. Der er dermed intet ulovligt i den salgs annonce der var vist i første
post.</SPAN>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal">
|
|
|
Problemet er jo at du kan ikke bruge Golfdanes tekst (som han ikke har skrevet men kopieret fra den side han linker til)
som bevis på at det er lovligt at sælge sine cd´er og beholde kopien. Der står intet om det. Og du kan ikke bare sige at hvis
det ikke er nævnt, er det lovligt.
Fortolkning (og logisk tænkning) er desværre ofte nødvendig i forbindelse med love og regler. Se bare hvor forskelligt
forsvarer og anklager kan vurdere en sag selvom det er samme love de har læst. Der vil ofte være grænsetilfælde og
situationer der ikke er beskrevet 100% klart i lovteksten og der er man altså nødt til at prøve at tænke logisk.
Jeg ved ikke hvor godt du kender Golfdane og hans kendskab til loven. Jeg kender ham ikke udover at jeg har læst nogle
af hans indlæg herinde. Det er vel ikke helt nok til at ophøje ham til juridisk ekspert med ret til at slette andres indlæg. Jeg
vil hellere nøjes med at rose ham for at forsøge at belyse spørgsmålet ved at linke til en relevant lovtekst.
Jeg har altså stadig ikke set nogen klar tekst der kan overbevise mig om hvilken side der har ret. Derfor forbliver jeg
tvivlende i midten mens jeg undrer mig over hvordan du kan være så sikker på at du har ret ?
|
|
|
"Problemet" er jo netop, at hvis der er tvivl i lovtekstens ordlyd, bliver man ikke dømt for noget.
Personligt er jeg ikke i tvivl. Hvordan jeg selv synes loven bør lyde, er sådan set ligegyldigt, derfor lader
jeg være med at prøve at "tænke logisk".
Hvor forskelligt forsvarer og anklager kan vurdere en sag, er sådan set heller ikke så relevant. Det der er
relevant, er hvordan Dommeren(erne) vurderer sagen, og det har jeg prøvet nogle gange
(ikke denne type sager), og hvis der ikke klart og tydeligt er lavet en lovovertrædelse, så dømmer man
altså ikke vedkommende.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeJ Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Detsværre der det ikke lovligt, heller ikke at kopier en dvd/bluray film også ændre et pixel ned i hjørnet
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519#Ka p1
kapitel 1
§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille
eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse,
omarbejdelse i anden litteratur‑ eller kunstart eller i anden teknik.
Stk. 2. Som eksemplarfremstilling anses enhver direkte eller indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis
eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form. Som fremstilling af eksemplarer anses
også det forhold, at værket overføres på indretninger, som kan gengive det.
Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når
1) eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning eller udlån eller på anden måde spredes til almenheden,
2) eksemplarer af værket vises offentligt, eller
3) værket fremføres offentligt.
Bemærk ordret "eksemplarfremstilling"
så nu tilbage til kapitel 2 §12:
§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det
ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.
så: 1. Der kan ikke være nogen tvivl om at man ikke må kopier en cd, bagefter sælge den, også stadig have ret over denne
kopi.
2. Man kan ikke bare lige ændre lidt i et værk også kopier løs, som i "1" ..
godt indlæg, jeg tror selv efterhånden jeg begynder at forstå hvad man må og ikke må
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ordet "eksemplarfremstilling" siger vel det hele.
Det læser jeg således at der ikke gøres forskel på master og kopi ved digital kopiering. Dermed er der ingen forskel på at
sælge kopien og sælge masteren, begge dele er ulovligt.
|
| Til top |
|
| |
el_serpiente Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
el_serpiente skrev:
|
Det er sjovt som dette emne kommer op engang imellem og det er sjovt at der en en masse der tror at man "kan tænke sig (logisk) frem til det rigtige forhold".
Det er dog godt, at golfdane i det mindste gider at bruge tid på, at skrive tingene som de forholder sig (der er et par andre der også har fat i det rigtige). Problemet i denne diskussion er at der er en masse der ikke ved hvad noget om det de udtaler sig om, men som skriver "det er sådan her..[noget forkert]". Dermed er mange vildledte.
Måske skulle man lave en sticky tråd med "hvad må man i forholdt til digital kopiering". I sådan en tråd kan golfdane eller andre der ved hvordan loven forholder sig få lov til at slette de posts der kommer med forkerte svar på spørgsmål om kopiering.
Det er en udbredt misforståelse, at man ikke må sælge sine cd'er hvis man har en kopi liggende. Der er dermed intet ulovligt i den salgs annonce der var vist i første post.
|
|
|
Problemet er jo at du kan ikke bruge Golfdanes tekst (som han ikke har skrevet men kopieret fra den side han linker til) som bevis på at det er lovligt at sælge sine cd´er og beholde kopien. Der står intet om det. Og du kan ikke bare sige at hvis det ikke er nævnt, er det lovligt.
Fortolkning (og logisk tænkning) er desværre ofte nødvendig i forbindelse med love og regler. Se bare hvor forskelligt forsvarer og anklager kan vurdere en sag selvom det er samme love de har læst. Der vil ofte være grænsetilfælde og situationer der ikke er beskrevet 100% klart i lovteksten og der er man altså nødt til at prøve at tænke logisk.
Jeg ved ikke hvor godt du kender Golfdane og hans kendskab til loven. Jeg kender ham ikke udover at jeg har læst nogle af hans indlæg herinde. Det er vel ikke helt nok til at ophøje ham til juridisk ekspert med ret til at slette andres indlæg. Jeg vil hellere nøjes med at rose ham for at forsøge at belyse spørgsmålet ved at linke til en relevant lovtekst.
Jeg har altså stadig ikke set nogen klar tekst der kan overbevise mig om hvilken side der har ret. Derfor forbliver jeg tvivlende i midten mens jeg undrer mig over hvordan du kan være så sikker på at du har ret ?
|
|
|
Jeg kender ikke Golfdane og ved ikke hvad han laver eller hvor godt han kender loven, men samtlige indlæg i denne tråd er korrekte og indeholder korrekte fortolkninger af loven. Det kan jeg forholde mig til. (det er dog lidt uheldigt at han henviser til en gammel udgave af loven) Golfdane giver jo lige netop begrundelsen til at det er tilladt ved at citere loven, dette er netop en undtagelse til eneretten beskrevet i §2. Generelt opstår misforståelserne fordi man ikke opfatter loven på den rigtige måde, der er tale om en immateriel ret men der elementer af materiel ret i sagen da de fysiske cd'er (kopier eller ej) er materielle. Når man køber en cd så har man ret til at kopiere digitalt, dvs. kopierne er nu lovlige dette ændres der ikke på. Du påpeger at man ikke kan blive enige om hvad der er lovligt, dette er korrekt i nogle tilfælde men ikke med hensyn til dette tilfælde. Det er kun folk der ikke arbejder med immaterialret der ikke kan forstå at der ingen problem er med problematikken angivet i første post. Jeg har dog slået op i Peter Schønning: "Ophavsrets loven med kommentarer 4. udgave" her fremgår det på side 256 "Der er efter bestemmelsen [her menes §12] ikke et krav, at man fortsat ejer det originaleksemplar, som har dannet grundlag for kopien." (men der er måske nogle der vil mene at Peter Schønning ikke ved hvad han taler om?!)
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Det er vel ikke helt nok til at ophøje ham til juridisk ekspert med ret til at slette andres indlæg.
|
|
|
Hvilket jeg absolut heller ikke er. Mener dog, at hvis ikke der er lovgivet imod det, er det lovligt. I den angivne lovtekst står der intet om at man skal skille sig af med de kopier man end måtte have fremstillet til eget brug.
Stanley skrev:
Jeg vil hellere nøjes med at rose ham for at forsøge at belyse spørgsmålet ved at linke til en relevant lovtekst.
|
|
|
Og hvis nogen udfra den linkede lovtekst, eller InfoSoc direktivet kan påvise, at jeg er fuldstændig kuldsejlet, tager jeg gerne min opfattelse op til revision. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeJ skrev:
Detsværre der det ikke lovligt, heller ikke at kopier en dvd/bluray film også ændre et pixel ned i hjørnet
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519#Ka p1
kapitel 1
§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille
eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse,
omarbejdelse i anden litteratur‑ eller kunstart eller i anden teknik.
Stk. 2. Som eksemplarfremstilling anses enhver direkte eller indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis
eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form. Som fremstilling af eksemplarer anses
også det forhold, at værket overføres på indretninger, som kan gengive det.
Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når
1) eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning eller udlån eller på anden måde spredes til almenheden,
2) eksemplarer af værket vises offentligt, eller
3) værket fremføres offentligt.
Bemærk ordret "eksemplarfremstilling"
så nu tilbage til kapitel 2 §12:
§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det
ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.
så: 1. Der kan ikke være nogen tvivl om at man ikke må kopier en cd, bagefter sælge den, også stadig have ret over denne
kopi.
2. Man kan ikke bare lige ændre lidt i et værk også kopier løs, som i "1" ..
godt indlæg, jeg tror selv efterhånden jeg begynder at forstå hvad man må og ikke må  |
|
|
Hvem tror du §2 er møntet på? Hvem tror du er indehaver af ophavsretten? Det der er relevant for den private forbruger er §12. Jeg fatter ikke hvordan du kan komme til konklusion #1 Konklusion #2 er korrekt. Bare fordi du ændrer en bit, eller for den sags skyld kopierer til et kassettebånd, må du ikke sælge denne kopi. Det er kun ophavsret ejeren der må det, hvilket er hvad §2 handler om. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
el_serpiente skrev:
Det er kun folk der ikke arbejder med immaterialret der ikke kan forstå at der ingen problem er med
problematikken angivet i første post. |
|
|
Slange, det er indviklede ting vi diskuterer. Når du så skriver med tre negationer i en sætning, kan man blive lidt i tvivl om den
oprindelige mening
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
- men bortset fra det: Den dag jeg ripper hele min CD-samling, vil originalerne pr. definition befinde sig i mit sommerhus
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan jeg se, generelt er mit inlæg ikke så nemt at forstå så jeg vil gerne gentage mig selv:
jf. Peter Schønning: "Ophavsrets loven med kommentarer 4. udgave" fremgår det på side 256 "Der er efter bestemmelsen [her menes §12] ikke
et krav, at man fortsat ejer det originaleksemplar, som har dannet
grundlag for kopien."
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
Mener dog, at hvis ikke der er lovgivet imod det, er det lovligt.I den angivne lovtekst står der intet om at man skal skille sig
af med de kopier man end måtte have fremstillet til eget brug.
|
|
|
Du må ikke eksemplarfremstille med videresalg for øje.
Hmm, jeg har et et eksemplar, hvad kan jeg med det? Jo, jeg må ikke fremstille et nyt udfra det originale og sælge dette,
men måske kan jeg fremstille en kopi og sælge originalen?
Nu er sagen så den at man ikke kan skelne kopi fra original og dermed heller ikke kan gøre juridisk forskel på de to
eksemplarer. De er bit-identiske og dermed i opretshavslig sammenhæng 100% ens. Man kan derfor ikke meningsfyldt tale
om at sælge "originalen" frem for "kopien". Det man KAN tale om er at eksemplarfremstille for at videresælge brugsretten,
hvilket man ikke må.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
el_serpiente skrev:
Ja, det kan jeg se, generelt er mit inlæg ikke så nemt at forstå så jeg vil gerne gentage mig selv:jf.
Peter Schønning: "Ophavsrets loven med kommentarer 4. udgave" fremgår det på side 256 "Der er efter bestemmelsen [her
menes §12] ikke
grundlag for kopien."
|
|
|
Manden der har lavet denne kommentar har tydeligvis ikke forstået det digitale medies natur. Kommentaren er i mine øjne
fejlbehæftet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
el_serpiente skrev:
Ja, det kan jeg se, generelt er mit inlæg ikke så nemt at forstå så jeg vil gerne gentage mig selv:jf.
Peter Schønning: "Ophavsrets loven med kommentarer 4. udgave" fremgår det på side 256 "Der er efter bestemmelsen [her
menes §12] ikke
grundlag for kopien."
|
|
|
Manden der har lavet denne kommentar har tydeligvis ikke forstået det digitale medies natur. Kommentaren er i mine øjne
fejlbehæftet. |
|
|
Det er kommentarer fra folk som dig der gør at nogle kommer i tvivl om hvordan tingene forholder sig. Jeg håber at din kommentar var ironisk (i så tilfælde burde du have gjort opmærksom på det). Link til Peter Schønning's CV: http://kulturpolitisketorsdage.modernekultur.ku.dk/oplaegsho ldere/peterschonning/
Peter Schønning har også ført sager for IFPI, blandt andet Piratebay sagen.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moreten Rosenmeiers "Immaterialret" belyser ligeledes problemet (s 170-174). Her står der heller intet om destruktion af original eksemplar, men der lægges vægt på både den sproglige formulering såvel som forartbejdet til loven og de få juridiske fremstillinger der findes om området inden for nordisk ret.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Du må ikke eksemplarfremstille med videresalg for øje.
|
|
|
Hvilket betyder at du ikke må fremstille kopier og udbyde disse til salg.
TruthSpinner skrev:
Hmm, jeg har et et eksemplar, hvad kan jeg med det? Jo, jeg må ikke fremstille et nyt udfra det originale og sælge dette,
men måske kan jeg fremstille en kopi og sælge originalen?
|
|
|
Ja.
TruthSpinner skrev:
Nu er sagen så den at man ikke kan skelne kopi fra original og dermed heller ikke kan gøre juridisk forskel på de to
eksemplarer. De er bit-identiske og dermed i opretshavslig sammenhæng 100% ens. Man kan derfor ikke meningsfyldt tale
om at sælge "originalen" frem for "kopien". Det man KAN tale om er at eksemplarfremstille for at videresælge brugsretten,
hvilket man ikke må.
|
|
|
Ja, du kan fremstille en bitperfekt kopi af indholdet, men du må faktisk ikke gøre tiltag til at lave en kopi af CD'en (inkl. booklet og label) der ikke kan skelnes fra originalen. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
http://www.infokiosk.dk/sw6659.asp
Check "Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser".
Nøjagtig ligeså klart som Serpiente har gjort opmærksom på, og så enda på Kulturministeriets hjemmeside. |
|
|
- hvor der står:
Det er efter bestemmelsen ikke et krav, at man fortsat ejer det originaleksemplar, som har dannet grundlag for
kopien. Det er derfor tilladt at bevare en lovlig kopi, efter at originaleksemplaret er blevet videresolgt eller på
anden måde overdraget. I tilfælde, hvor et eksemplar af fx en musik-cd eller en dvd-film købes m.h.p. på
returnering eller videresalg, eller hvor der sker en systematiseret videreoverdragelse, vil forholdet dog ud fra
almindelige omgåelsesbetragtninger være omfattet af forbuddet. Det er tilladt at anvende en sikkerhedskopi
eller en anden lovlig kopi, selv om originaleksemplaret er gået til grunde eller er blevet stjålet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
golfdane skrev:
http://www.infokiosk.dk/sw6659.asp
Check "Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser".
Nøjagtig ligeså klart som Serpiente har gjort opmærksom på, og så enda på Kulturministeriets hjemmeside. |
|
|
- hvor der står:
Det er efter bestemmelsen ikke et krav, at man fortsat ejer det originaleksemplar, som har dannet grundlag for
kopien. Det er derfor tilladt at bevare en lovlig kopi, efter at originaleksemplaret er blevet videresolgt eller på
anden måde overdraget. I tilfælde, hvor et eksemplar af fx en musik-cd eller en dvd-film købes m.h.p. på
returnering eller videresalg, eller hvor der sker en systematiseret videreoverdragelse, vil forholdet dog ud fra
almindelige omgåelsesbetragtninger være omfattet af forbuddet. Det er tilladt at anvende en sikkerhedskopi
eller en anden lovlig kopi, selv om originaleksemplaret er gået til grunde eller er blevet stjålet. |
|
|
Der står så præcis det jeg siger:
Du mu ikke lave en kopi til dig selv med det formål at sælge originalen. Hvis du laver en kopi har den samme status som
originalen og må SELVFØLGELIG fortsat benyttes hvis originalen bortkommer af "naturlige årsager" - præcis som originalen
fortsat må benyttes hvis kopien bortkommer af "naturlige årsager".
|
| Til top |
|
| |
Ghump Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
jazzman skrev:
golfdane skrev:
http://www.infokiosk.dk/sw6659.asp Check "Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser". Nøjagtig ligeså klart som Serpiente har gjort opmærksom på, og så enda på Kulturministeriets hjemmeside. |
|
|
- hvor der står:
Det er efter bestemmelsen ikke et krav, at man fortsat ejer det originaleksemplar, som har dannet grundlag for kopien. Det er derfor tilladt at bevare en lovlig kopi, efter at originaleksemplaret er blevet videresolgt eller på anden måde overdraget. I tilfælde, hvor et eksemplar af fx en musik-cd eller en dvd-film købes m.h.p. på returnering eller videresalg, eller hvor der sker en systematiseret videreoverdragelse, vil forholdet dog ud fra almindelige omgåelsesbetragtninger være omfattet af forbuddet. Det er tilladt at anvende en sikkerhedskopi eller en anden lovlig kopi, selv om originaleksemplaret er gået til grunde eller er blevet stjålet. |
|
|
Der står så præcis det jeg siger:
Du mu ikke lave en kopi til dig selv med det formål at sælge originalen. Hvis du laver en kopi har den samme status som originalen og må SELVFØLGELIG fortsat benyttes hvis originalen bortkommer af "naturlige årsager" - præcis som originalen fortsat må benyttes hvis kopien bortkommer af "naturlige årsager". |
|
|
Det læser jeg på følgende måde:
Hvis man sælger sin original CD, og der senere dukker en kopi op i bilen eller sommerhuset, så er det ok. Loven beskytter her forbrugeren mod sin dårlige hukommelse eller uvidenhed.
Hvis man derimod har 400+ bitperfekte kopier på sin NAS-boks, og ikke ejer en enste af originalerne, så er det systematisk omgåelse af reglerne og dermed ikke ok. Der beskytter loven forhandlerne og rettighedshaverne mod tyveriet. __________________ My hovercraft is full of eels...
|
| Til top |
|
| |