Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming opsætning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haydn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2012 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Kære forum

Paradoksalt nok har jeg stor interesse for musik og lyd, men jeg ved umuligt hvordan jeg kommer videre med nutidens streaming ved delvis brug af mit nuværende setup. Tidligere blev der skrevet meget om, at filer endelig ikke måtte være komprimeret af nogen art. Nu er det pludseligt som om, at filtypen er irrelavant, bare man har en god DAC? Jeg er lidt forvirret, og håber meget på, at I kan hjælpe lidt på vej. Mange tak!

Jeg har:
Accuphase E-450 forstærker og en Audio Aero Classic med balanceret tilslutning.

Jeg ønsker:
Stadig at bevare min CD afspiller til normalt brug i en overgangsperiode, indtil mine "compact discs" sikkert er blevet konverteret til... ?
At kunne betjene hele herligheden via iPad/iPhone
Uden at gå på kompromis med min nuværende kvalitet

Jeg spørger:
Hvilken løsning kan anbefales?
Hvordan forbinder jeg setup'et med mit eksisterende grej?
Er mp3 udmærket med en god DAC eller anbefales flac e.lign.?

Venlige hilsener!
Til top Vis haydn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haydn

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 September 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Det med komprimering kan groft sagt deles op i 2 slags, komprimering med tab og tabsfri ditto.

mp3 er et eks. på komprimering med tab, fordelen er at data fylder meget lidt i forhold til de originale - typisk en musik cd, og kan afspilles på et utal af apparater. Ulempen er at mere eller mindre af den oprindelig information er "smidt væk", og du har ikke længere en 100% nøjagtig kopi af de oprindelige data. Når først der er sket komprimering med tab kan det tabte ikke genskabes, medmindre man ripper data påny.

Flac er et meget brugt format for tabsfri komprimeret musik. Her er data også skrumpet i størrelse, men intet er smidt væk, når data er udpakket har du den oprindelige information igen - lidt ligesom når man f.eks. komprimerer et word dokument med zip. Du har de samme fordele som ved mp3 filer og kan 'tagge' dem på samme måde. Eneste ulempe er at de fylder lidt mere end mp3 (men ikke noget problem med den billige lageplads vi har nu om dage), og ikke kan afspilles på nær så mange apparater som mp3.

Jeg kan anbefale Sonos eller Squeezebox som streaming løsninger evt. kombineret med en god DAC. Kan se at der findes en DAC board til din Accuphase, hvis du har sådan en er det oplagt at koble streameren direkte til den.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Sendt: 03 September 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Men hvordan foregår det så når man streamer.... er det ligesom at se en video på Youtube, altså hvor downloadningen er en smule foran det man ser... hvis I forstår min tankegang?
Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 September 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med exciter og han beskriver fordelen ved flac rigtig godt. Jeg er bare ikke heeeelt enig i at en
Sonos/Squeezebox ikke er at gå på kompromis med kvaliteten. Jeg ville streame fra en laptop via enten en DAC board
som exciter beskriver eller en JKDAC32 eller lignende. Hvordan betjening fra en iphone/ipad så virker her, vil nok komme an
på hvilken afspiller du bruger. Jeg streamer direkte fra min Macbook Pro til JKDAC igennem audirvana plus og jeg kan ikke
sige lyden er bedre eller dårligere end min BAT cd-afspiller (til 10x prisen). Til gengæld kan jeg ikke betjene fra min
smartphone, men det tager alligevel kun et øjeblik at hente en given flac fil ind i audirvana og så trykke play. Til windoze
ville jeg vælge jplay.eu som afspiller.

Med andre ord skal du nok gøre op med dig selv om lyd kvalitet har top prioritet eller betjening? Hvis det er betjening er det
100% Sonos eller Squeezebox du skal vælge. Hvis det er lyd kvalitet er det laptop/PC og en mere gammeldags betjening.
Hvis du vælger den sidste løsning skal du nok være forberedt på at din cd-afspiller hurtigt bliver sat til salg og du kan så
bruge de ekstra kontanter på at købe musik .
MVH
Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Men hvordan foregår det så når man streamer.... er det ligesom at se en video på Youtube, altså hvor
downloadningen er en smule foran det man ser... hvis I forstår min tankegang?

Altså du ser jo ikke noget med musik filer, så det betyder jo ikke noget hvis musikken er "bagud".

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2012 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

CianDK skrev:
Sambora skrev:
Men hvordan foregår det så når man streamer.... er det ligesom at se en video på Youtube, altså hvor
downloadningen er en smule foran det man ser... hvis I forstår min tankegang?

Altså du ser jo ikke noget med musik filer, så det betyder jo ikke noget hvis musikken er "bagud".

Det er mere princippet i det jeg mener...

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Jo det er klart at filerne vil blive loaded ind i en buffer i den afspiller du bruger. Så jo princippet er det samme.   

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2012 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Så er vi enige... 

Hvilke download hastigheder skal man som udgangspunkt have for at kunne streame?

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2012 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du streamer fra nettet (f.eks. Spotify) er filerne komprimerede og kræver derfor en ret lille forbindelse. Hvis du streamer
Hi-Res downloads eller cd rip i flac fra en NAS eller computer trådløst på dit interne netværk, er det en god ting med en
forholdsvis hurtig router. Jeg kører med en 300 N og det fungerer fint. Jeg har dog et par dead spots i huset, hvor min
forbindelse er ret dårlig. Håber det svarer på dit spørgsmål.

Er du nogenlunde besluttet ift. hvilken kvalitet du ønsker på din streaming?

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2012 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

CianDK skrev:
Hvis du streamer fra nettet (f.eks. Spotify) er filerne komprimerede og kræver derfor en ret lille forbindelse. Hvis du streamer
Hi-Res downloads eller cd rip i flac fra en NAS eller computer trådløst på dit interne netværk, er det en god ting med en
forholdsvis hurtig router. Jeg kører med en 300 N og det fungerer fint. Jeg har dog et par dead spots i huset, hvor min
forbindelse er ret dårlig. Håber det svarer på dit spørgsmål.

Er du nogenlunde besluttet ift. hvilken kvalitet du ønsker på din streaming?

Nu skal jeg jo ikke tage føringen fra trådstarteren her, men kunne denne nyhed være en fin mulighed?

Simple Audio Roomplayer

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 04 September 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er efter min opfattelse ikke nødvendigvis et enten/eller mellem betjeningskomfort og lydkvalitet.

Jeg benytter selv sonos, der med udgangspunkt i samme enhed (bridge), forsyner hele huset med musik fra nettet samt en tilsluttet NAS, hvorpå musikken er lagret i ukomprimeret flac. Play:3 og Play:5 i henholdvis kontor og værelser, og på hovedanlægget en noget modificeret, "semi-kablet" Connect/Z90 (se diverse tråde om Cullen, Dr. Volk m.fl.), der leverer det digitale spdif til dac.

Eneste begrænsning i hovedanlægget, er manglende evne til afspilning af hi-rez materiale, hvilket jeg lever udmærket med - eller uden, om man vil. Al min musik lå i forvejen på CD.

God brugerkomfort i hele hjemmet (også via smartphones og ipad), kombineret med muligheden for at kombinere med noget nær ultimativ kvalitet af det digitale output, hvor det ønskes. Mod en merinvestering naturligvis.

Mvh

Brian

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

haydn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2009
Sendt: 10 September 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres opmærksomhed!

... jeg synes, det er en smule kompliceret, og måske misforstår jeg en vigtig detalje? Mht. ClanDKs kommentar, at Sonos eller Sqeezebox er at
foretrække for optimal betjening og laptop er at foretrække for optimal lyd, så kan det vel gå ud på samme, om jeg kører det fra MacBook, Sonos eller
Sqeezebox? Af DAC muligheder havde jeg måske tænkt på Hegel eller Rega. Giver det mening?

Vh.
Til top Vis haydn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haydn

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 September 2012 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du har Sonos i tankerne  så får du en god bruger flade som virker  men hvis du samtidig vil havde en lyd som går klasser op i forhold op en standart Sonos ZP90  ja den hedder hvis Connect idag  så bør du gå efter en brugt ZP90   som er modificeret  enten i "cullen  mod" der findes også en tysk opgradering

du skal så bruge den digitale udgang fra Sonos som så skal i en DAC   og de to du nævner er begge gode.....men hvad der er bedst af DAC i dit opsæt må du næsten prøve dig frem til hvad du synes er bedst til dine øre   for de gør det forskeligt .....

der findes en gang imellem brugt Sonos her på H4A 

Jeg har selv brugt Sonos ZP 90 Cullen mod 24/96 gennem et par år  og var utrolig tilfreds med den løsning

men idag er den udskiftet med en ny Pre  Primare 32 med MM30 mediemodul men indbygget DAC  så jeg har nu en kasse som styres med Ipad   .......

grunden til jeg har sikftet er at jeg nu har mulighed for at afspille filer i en bedre opløsning ja op til 24/192   hvor sonos  kun kan klare standart CD  flack   osv

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes