Forfatter |
|
emilk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2014 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Første post, men har lurket rundt herinde i længere tid. Det her er også mit første skridt mod noget mere seriøs lyd, og derfor
håber jeg i kan hjælpe mig lidt i gang ;)
Jeg er lige flyttet i en ny lejlighed og har en lille stue på 3,14m x 5m (15,7m²), som jeg vil indrette til hjemmebiograf med
projektor og et par gode, solide højtalere.
Har solgt mit gamle konfirmand Jamo surround-sæt sammen med en Sony STR DG-500 forstærker, og efter at have læst en del
posts virker det umiddelbart som om stuen skulle kunne blive spillet rigeligt godt op af et par gulvhøjtalere; men er usikker på
om det er overkill, og om kompakthøjtalere + sub vil kunne klare det lige så godt?
Planen er at jeg i fremtiden vil udvide til surround-anlæg.
Mit budget ligger på en 5-8.000,- for både højtalere og forstærkere.
Højtalere og setups jeg har set på indtil videre:
Kompakthøjttalere:
B&W CM1 - brugt, 5.000
Gulvhøjttalere:
System Audio 1250 brugt, 2.500,-
Dali IKON
6 brugt, 6.500
Dali 850 brugt
2.000
Surround:
Dali Piano Noble + Agile + Vocal brugt, 5.000
Dali Concept 6 5,1 + Harman Kardon AVR355
brugt 6.000
Forstærkere:
Onkyo TX-SR605 brugt, 1.250
Harman Kardon AVR340 brugt, 1.000
Umiddelbart hælder jeg nok mest til gulvhøjttalere, muligvis SA1250'erne som startsæt, men er usikker på om de er for
voldsomme i lyden til et relativt lille rum -
og hvilke forstærkere der er et godt match, og om man skal supplere dem med en seperat sub?
Håber I kan hjælpe! :)
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hififreaks har disse til et godt tilbud
Boston A-serie Surroundsæt (A25) system.
Dem ville jeg da tænke over, for her får du hele pakken, og mulighed for at opgradere og udbygge, med tiden
Struktøren
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og VELKOMMEN til
Gå efter kompakt højttalere og en sub, da du jo skal bruge en sådan senere i surround.
Kan du lide lys eller mørk lyd?
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aaaaaaaaaaaaaaahhhh Struktøren var først..
Emil >
Lav gerne en tråd i "mit surround" så kan vi se billeder, som dit anlæg proggressere til.
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og når vi så alligevel er hos dem, så få da dem til at give et godt tilbud på en Marantz snurrerundt radio, hele pakken, så kunne rabatten måske blive
lidt skarpere, så dit budget vil holde sig indenfor rammerne
Struktøren
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov ja
Jeg er hurtig
Velkommen til, og håber vores velmenende råd vil hjælpe dig derhen hvor dine ører og øjne afgører valget.
Husk når man køber gennem nettet, men stadig dansk, følger naturligvis returret og garanti, og flinke råd og skarpe tilbud
Sidste ting
Meld gerne tilbage hvad det ender ud med, vi indgroede "nørder" kan altid lære noget nyt, og vi har også brug for nye inputs
Struktøren
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sagde hun os jeg var igår.. Høhø
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers er der disse CM4:
3500kr måske med afslag. :)
Cm4
|
Til top |
|
|
emilk Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow!
Tænkte at jeg ville tage en tur i Randers Regnskov, og give jer tid til at svare, men i svarer super hurtigt! ;)
Tak for jeres hurtige svar!
@Struktøren:
Har faktisk også set på nogle surround-systemer, men min umiddelbare tanke gik noget i retning af "køb et solidt 2.0 eller 2.1
system med stærk forstærker først til ~8.000,-, udbyg senere".
Er det helt skudt ved siden af som tankegang i fht. køb af hifi?
@Andromeda:
CM4'erne ser lækre ud. Fandt et par CM7'er i lidt
kortere afstand til mig -- er de også anbefalelsesværdige? For så tror jeg da jeg vil køre afsted og give dem et lyt.
Her er et billede af værelset, komplet med flytterod.
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
System Audio 1250 burde aldrig nogensinde koste 2500, burde koste det halve. for 3000 burde du ca kunne få et sæt 1750
Dali 850 vil på ingenmåde passe ind i den stue
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke B&W'erne. Men du kan jo passende køre på lyt, nu du selv nævner det.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bør ikke fokusere så meget på om du vælger gulv- eller standerhøjttalere, men på hvor meget basoutput de kommende højttalere giver. Ud fra billedet, vil jeg tro du skal koncentrere dig om en højttaler med 1 stk. 6 eller 6½" bas, dvs. ikke en HT med kraftig dybbas, fordi de uundgåelige stående bølger i rummet vil i dit tilfælde ligge ret højt, og ødelægge meget basspil. Resultatet er mudret bas. Om baselementet så sidder i et kabinet der går til gulv, eller er i en stander betyder ikke noget for det. Nogle få gulvhøjttalere har basport placeret nede ved gulv for at øge aoutputtet, men måske det bliver for voldsomt i dit rum. Men, du kan desværre ikke bare konkludere at alle højttalere med 6 eller 6½" bas er afstemt til at give samme output, så for ikke at blive for sur over stående bølger (som man ofte ikke lige opdager med det samme) så lån endelig nogle med hjem. HT'en sammen med dit rum giver det samlede akustiske niveau. For ikke at gøre det nemt, er der så også meget forskel på hvor megen bas der kommer ud af elektronikken, så det bør du egentlig også tage med i betragtning. Rigtig mange elektronik-ting er udviklet af nogle der ikke vedste tilstrækkeligt om elektronik
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
emilk Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Live21: Tak for reality-checket -- har slet ikke styr nok på pris-niveauet generelt for hifi endnu til selv at kunne vurdere hvad
der er et godt køb. Og fedt at få afskrevet ihvertfald én højttaler som en mulighed
@Andromeda: Tror hellere jeg må holde vejret til der dukker et par op i sort, ellers kommer det vist til at gå ud over husfreden
- træ-looket passer ikke så godt ind i lejligheden er jeg blevet fortalt.
Tager et stop omkring hifiklubben her en af de næste dage for at få lyttet til nogle forskellige højtalere og få vendt situationen
med dem i stedet.
Hvad mente du egentlig med mørk eller lys lyd? Bas vs. mere diskant lyd?
@hifiigen: Ahh, okay - så dropper jeg at være helt så fastlåst på gulvhøjtalerne.
Med stående bølger, mener du så at lyden hopper fra væg-til-væg og mudrer udtrykket til?
Er vi reelt set ude i at et surround-sæt med sub (som f.eks. det som struktøren tidl. foreslog, Boston A25) vil kunne minimere
de problemer du beskriver med både stående bølger og mudret bas? Eller er det mere et spørgsmål om at låne højtaler-sæt
med hjem og teste, som du foreslår?
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt bedre tid:
system audio har to ganske gode højttalere på brugtmarkedet i din prisklasse
system audio 3070
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=174&zoneid=3
system audio 1750
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=683&zoneid=3
jeg ville gå helt udenom de gamle dali da de i sig selv er semi mudrede og det rum bare vil gøre det endnu værre
af stander ht tror jeg du vil få et godt resultalt med vienna acoustics Haydn.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stående bølger er resultatet af reflektioner fra gulv/loft og væggene, og høres som enten for lidt niveau ved nogle frekvenser og for meget ved andre frekvenser. Frekvenskurven vil i basområdet og nedre mellemtone være rigtig mange dB fra det optimale, som er det lineære. Det er i din lytteposition du skal afgøre om der er problemer. De for kraftige niveauer er mere generende end der hvor der mangler niveau, derfor skal du ikke have en højttaler med for meget output, da dit rum meget sandsynligt vil udvise en del stående bølger i det område, hvor basinstrumenterne typisk spiller.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 02 Marts 2014 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden har alle rum en naturlig bashævning i dybbassen, i dit tilfælde under ca. 34 Hz. Det, og de omtalte stående bølger (som typisk ligger fra ca. 70 Hz. og nedefter), gør, at jeg ville tilråde dig at starte med lukkede bokse, med en blød afrulning i bassen. Jeg ville osse tilråde at starte med ren stereo, evt. spillet via en surroundreceiver, så det blev lettere senere at udvide (selvom en alm. stereoforstærker oftest vil lyde bedre).
|
Til top |
|
|
emilk Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Live21: Tak for de fede forslag; begge højttalere ser ret solide ud, og virker bestemt til at kunne imødekomme mine behov.
Jeg må til at lede rundt efter 3070'ere og 1750'ere i sort eller hvid; eller få bestilt noget folie hjem.
De eneste 1750'ere jeg kunne finde lå dog til hhv. 15.000
og 18.500 for samlede systemer. Var det
de samme du fandt? For så er vi umiddelbart lidt over mit budget, selvom de ser lækre ud..
3070'eren her kunne dog sagtens fungere, men
skal lige finde nogen jeg kan få en prøve-hørsel ved, før jeg kan beslutte mig helt, da det er et stykke at køre uden at vide
hvordan de lyder. Hvilke forstærkere vil du anbefale til at drive sådan et par 3070'ere?
@hifiigen: Tak for uddybning; det giver jo sådan set god mening. Så må jeg bare se om jeg kan styre mine højtaler-ambitioner,
nu hvor muligheden for at få noget større legetøj endelig er der.
@mollecon: Havde selv de samme tanker om at starte med ren stereo via surroundforstærker (eller opgradere til
surroundforstærker efterfølgende). Vil du anbefale standerhøjttalere, eller gulvhøjttalere til at starte ud i et stereo-setup?
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilk skrev:
@Live21: Tak for reality-checket -- har slet ikke styr nok på pris-niveauet generelt for hifi endnu til selv at kunne vurdere hvad
der er et godt køb. Og fedt at få afskrevet ihvertfald én højttaler som en mulighed
@Andromeda: Tror hellere jeg må holde vejret til der dukker et par op i sort, ellers kommer det vist til at gå ud over husfreden
- træ-looket passer ikke så godt ind i lejligheden er jeg blevet fortalt.
Tager et stop omkring hifiklubben her en af de næste dage for at få lyttet til nogle forskellige højtalere og få vendt situationen
med dem i stedet.
Hvad mente du egentlig med mørk eller lys lyd? Bas vs. mere diskant lyd?
@hifiigen: Ahh, okay - så dropper jeg at være helt så fastlåst på gulvhøjtalerne.
Med stående bølger, mener du så at lyden hopper fra væg-til-væg og mudrer udtrykket til?
Er vi reelt set ude i at et surround-sæt med sub (som f.eks. det som struktøren tidl. foreslog, Boston A25) vil kunne minimere
de problemer du beskriver med både stående bølger og mudret bas? Eller er det mere et spørgsmål om at låne højtaler-sæt
med hjem og teste, som du foreslår? |
|
|
Nogle højttalere spiller mere "uldent" end andre, der kan være lystklingende. B&W skulle have en ulden lyd, Dali noget mere lyse. Hvis du spørger mig
er Dali god for en demo ,men bliver hurtigt træt af at høre på så lys en lyd, i længere tid.
Du kan høre forskellen i hifi-klubben. Men lad du være med at kun fokusere på netop Den klub's udvalg. Der er MASSER af andet godt derude.
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb et par KEF ls50. Fantastisk lille højttaler til de ca. 5-6k som den koster brugt.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som en ren automatreaktion ville jeg vælge gulvhøjtalere, hvis man alligevel vil afsætte gulvplads til højtalerne. Jeg tror, at f.eks. XTZ laver nogle slanke modeller, der ville være brugbare (for nu ikke altid at foreslå 'klubben'). Du kan så relativt hurtigt supplere med en sub.
Det ville være en god idé, at du sikrede dig, at dine fronter havde en matchende center, som du senere kan anskaffe - det er altid godt, at centeren matcher .
Der er meget at tage hensyn til, ikke? 
|
Til top |
|
|