| Forfatter |
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lynge skrev:
|
damn, du bumper lige en 4 år gammel tråd!!!
Må være rekord
|
|
|
Arh, så er det nok derfor skilletrafoen ikke længere er til salg i den blå...  __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFI IS FUN skrev:
|
nu er jeg på banen igen.
var så heldig at få mig en skilletrafo,som straks blev sat på anlægget.en 1400watt model.som vejer mere end hele jordkloden.
på med svinet.og vupti.sikke en forbedring.KØB DEN FØR DIN BEDSTEMOR.!!!!
BURDE VÆRE STANDARTUDSTYR TIL ALLE HJEM.
sådan en fætter vil jeg anbefale at man får fat i på en eller anden måde.for det hjælper bare MEGA.!!! meget på lyden.
jeg fik min ved en tilfældighed i en elektronikforretning,som er lukket nu.
og den jeg har er en støjdæmpningstransforfer.kig på linket der er et billed af sådan en KØTER
prøv på www.noratel.dk
der er deres hjemmeside.med tlfnummer og hele svineriet.
|
|
|
Ok ser fine ud kører selv med en gammel Lubcke skilletrafo, det ma være den model der hedder
ISO 1-6 du har , kender du priserne. er den "lydløs" eller hvordan opfører den sig rent mekanisk
VH madsen
|
| Til top |
|
| |
ZaiFeR Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige læst tråden, havde slet ikke set at den var så gammel! Men det er jo også lige meget Det er spændende læsning, får helt lyst til at prøve sådan en.
Så jeg takker partyalarm mange gange
__________________ Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 07 Marts 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
| Hvis nogen falder over priser på en sådan, så må de gerne poste en besked ;o) |
|
|
Her er et link til en mulighed:http://www.thel-audioworld.de/bauteile/trafos/Trafos.htm
Se nederst på siden.
PS Audio har/havde også noget som ligner... __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
EL INGENIØREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 13 Maj 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Jesper Juul skrev:
| Hvad koster s�dan en skilletrafo, og bruger den egentligt noget str�m n�r der ikke er nogen enheder som tr�kker str�m fra den ? |
|
|
Ja, det kunne jeg ogs� godt t�nke mig at vide.
Er der ikke noget med, at det svarer til at have en br�drister k�rende hele tiden, hvis man har s�dan en f�tter p� f.eks. 2KW?
|
|
|
en sådan bandit koster lidt i strøm at have kørende. hvis man kikker hos noratel, kan man se at de opgiver noget der hedder CU og FE tab. CU tabet er modstanden i tråden, altså den strøm som bruges til tomgang effekt og bliver til varme!!!! FE er den strøm som skille trafo'en skal bruge til at transformere strømmen med ( fra primer til sekundær side). Når man sætter en skilletrafo op skal man huske på at der skal opsættes sikringer på både primær side samt sekundær side. dette på grund af de meget høje kortsluninge der kan forkomme. Så kommer det vi alle vil høre. Ja det er rigtigt at ved at sætte en skille trafo op få men det vi kalder for rolig strøm. Men hvis man tilslutter det til sit anlæg kan man risikere at bassen taber pusten. Dette kan klares ved at sætte et kondensator batteri på den sekundære side. derved brænder man heller ikke sin skilletrafo af. dog skal kondensatoren være stor (en 18" stroker med dobbelt membram kræver lidt ;) ), men skal dog afpasses efter sine højtaler. skilletrafoen skal ca være 40% større en det samlede forbrug.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller man kan installere et UPS (fra computer verdenen)
Den fungerer som en "skilletrafo" og har et batteri backup + en hulens masse advancerede støjfiltre. (servere er jo noget sart noget )
De er lidt pebrede i pris, men leverer jomfru ren spænding uanset belastning (Dog max. til det niveau UPS kan levere) 
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
Eller man kan installere et UPS (fra computer verdenen)
Den fungerer som en "skilletrafo" og har et batteri backup + en hulens masse advancerede støjfiltre. (servere er jo noget sart noget )
De er lidt pebrede i pris, men leverer jomfru ren spænding uanset belastning (Dog max. til det niveau UPS kan levere)  |
|
|
Beklager, men intet kunne være fjernere fra virkeligheden. En UPS fungerer ved at lave 230 V ud fra batterispændingen. Dette sker via en switchmode-forsyning. Der er flere mere eller mindre gode at vælge imellem, men støjfri er de bestemt ikke! Prøv at sætte et oscilloscop på en belatet UPS. Nu er serverens strømforsyning faktisk heller ikke specielt kritisk. Det er en normal strømforsyning med lidt bedre levetid. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
De er lidt pebrede i pris, men leverer jomfru ren spænding uanset belastning (Dog max. til det niveau UPS kan levere)  |
|
|
Servere er meget sarte ja. De kan køre på firkanter, sinus, ren DC og div. andre kurveformer... Det er muligt at lave en UPS der leverer en ren sinus på udgangen, men det er ikke normalt. Når nu udstyret de er beregnet til ikke har problemer med støj og forvrængning, kan man jo lige så godt tage nogle (billigere) genveje... Det eneste de avancerede støjfiltre i en UPS fjerner er transienter der kan beskadige strømforsyninger. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste UPS'er bruger slet ikke DC konverteren når der er liv i lysnettet. M.a.o. kan den ikke gøre det ud for en ExactPower eller en PS Powerplant
(eller hvad de nu hedder).
APC's SmartUPS (skal være en "online double conversion" topologi) kører muligvis på konverteren, men det er ikke just en helt ren sinus der triller
ud af den (synes jeg så data på omkring 3% forvrængning på sinus'en).
En såkaldt standby UPS leverer bystrøm lige indtil bystrømmen forsvinder. Først derefter kobles konverteren ind. I en sådan, har du kun gavn af
eventuelle filtre.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for de kloge hoveders kritik.
Nøjes derfor med kun at indkøbe et netfilter og sørge for seperat jordspyd til anlægget .
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter til alt andet end mine power-amps følgene "filter" som er opbygget på en skille trafo:
Fra Lysnet til belastning
Marcon SH "Olie" Cap 4µF/700VAC + Rifa PME271 - 0.6µF X2 rated + Rifa MKP1841 1.5nF/2000V- (mont. par. over fase/nul)
2x 10A Støjspole på ferritkærne (i serie med fase/nul)
Lübcke skilletrafo type SU150B, pri: 250/230V sek: 230V - 700VA (max. load 3.04A)
2x 10A Støjspole på ferritkærne (i serie med fase/nul)
Marcon SH "Olie" Cap 4µF/700VAC + Rifa PME271 - 0.6µF X2 rated + Rifa MKP1841 1.5nF/2000V- (mont. par. over fase/nul)
Det skal siges at jeg udemærket ved det, men af praktiske grunde mht. montage ikke har sat spolerne korrekt i kredsløbet, de burde ha' siddet før/efter konder'ne (ind/ud af filteret), trafoen med komponenter står "uindpakket" på en isolering der dæmper mod evt. mekanisk støj..., brand sikkerheden består i at trafoen er tilsluttet efter min Pioneer DT-555 timer (den har selvfølgelig interne smeltesikringer) jeg benytter timeren som hoved-afbryder og mere sjældent til at pre opvarme kilder & forforstærkeren før at jeg kommer hjem. om timeren kan det yderligere nævnes at den er modificeret med et af de store 2 polet slutte-relæer som er til 230VAC/16A belastning. 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov! 
Glemte det vigtigste 
At benytte trafoen/filteret giver helt klart mere ro i lydbilledet, større & bedre rumgengivelse og selvfølgelig mere "hul i gennem" 
Prisen ?
Trafoen er fryns ..., nedrivning af et tavleanlæg til skrot, Marcon fik jeg foræret, Rifa konderne ...., bobbob! de kostede 10,- samlet hos Brinck Elektronik __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden er er der monteret netstik/brønde med indbygget HF/EMI filter i mine digitale kilder.
Denon DAP-5500 har standard 2 stk. HF/EMI filtere indbygget.
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er så brilliant den første kommentar der postes   Af Rolf Stribolt Andersen, 10.05.2008 kl 19:18
Som alle ved, gælder Ohm's lov m.m. ikke, når man taler med Hi-Fi entusiaster ;) __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 03:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
Den er så brilliant den første kommentar der postes   Af Rolf Stribolt Andersen, 10.05.2008 kl 19:18
Som alle ved, gælder Ohm's lov m.m. ikke, når man taler med Hi-Fi entusiaster ;) |
|
|
Ohm's lov er kun et delproblem for de frelste  det uhyggelige er, at naturlovene gælder også hvis du ikke tror på dem. Prøv f.eks. at gå på vandet eller hop ud fra 10. sal og flyv som en fugl - nej vel
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
|
HI! -fi is fun......
Har selv kørt med skilletrafo (2600 W) til "stereoen" i flere år. Det man bemærker er den såkaldte "sorte baggrund" - altså helt støjfrit ,virkelig et reelt løft til lyden som høres/opleves renere og mere transparent - så ja! ,man kan spille højere (dog er man ikke sikret mod evt. strøm-udsving)
Prøv engang at sætte TVét til ! .....man kan helt klart se en billede-forbedring.
PS. Hvor god forbedringen er ,afhænger naturligvis af hvor god eller dårlig el-forsygningen er i forvejen.
Bond 
|
|
|
Kan kun give ret i det med den sorte baggrund i musikken og så kommer der en ro over det hele som er helt fantastisk, jeg lører selv med 2stk 1500W phillips konstantspændingstranformere som står i kælderen på deres egen gruppe, der er trukket specielt skærmet instalationskabel helt op til stuen, her sidder der en emc dåse med schuko stik, her fra løber der supra kabler ud til anlægget. De vejer 36kg stykket og larmer en del, men skidt, de står i kælderen og her tørre tøjet hurtigere .

Kan kun anbefales, det er det mest givende tweak ud over rummet der findes.
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Jesper Juul skrev:
| Hvad koster sådan en skilletrafo, og bruger den egentligt noget strøm når der ikke er nogen enheder som trækker strøm fra den ? |
|
|
Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide.
Er der ikke noget med, at det svarer til at have en brødrister kørende hele tiden, hvis man har sådan en fætter på f.eks. 2KW?
|
|
|
Ja de trækker strøm selv om de ikke er i brug, mine trækker 160w stykket i tomgang, men jeg er ved at lave noget softstart styring med remote, så jeg kan tænde dem af den vej når jeg skal lytte. og skal anlægget varme op lader jeg anlægget kører over alm. stikkontakt. __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Jesper Juul skrev:
| Hvad koster sådan en skilletrafo, og bruger den egentligt noget strøm når der ikke er nogen enheder som trækker strøm fra den ? |
|
|
Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide.
Er der ikke noget med, at det svarer til at have en brødrister kørende hele tiden, hvis man har sådan en fætter på f.eks. 2KW?
|
|
|
http://ham.brugtgrej.dk/itemlist.php?mode=search&type=1& amp;search=trafo&topcat=30
denne side bruger jeg meget til at finde transformatorer og lytter, plus køleprofiler.
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
ML_CLS skrev:
Som alle ved, gælder Ohm's lov m.m. ikke, når man taler med Hi-Fi entusiaster ;)
|
|
|
Ohm's lov er kun et delproblem for de frelste det uhyggelige er, at naturlovene gælder også hvis du ikke tror på dem.
Prøv f.eks. at gå på vandet eller hop ud fra 10. sal og flyv som en fugl - nej vel 
|
|
|
Hvad mener du med "frelste" ???
der lige som et meget! solidt grundlag ved at kunne jonglere med Ohm's lov..., modsat at hvad det vil sige at jonglere med folks penge & bedrage dem i eks. ved at sælge "pænt tøj" (netkabler) og påstå at sjælen er af en anden kalibre fordi at udseende er anderledes.
vedr. den skilletrafo der vises efter mit forrige indlæg...., jeg har haft en af de støjende satan'er, noget så irreterende at den ikke var tavs  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |