Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Glem Guruerne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jeg synes essensen af hvad han skriver er og her er jeg enig, der findes mange måder et anlæg kan være fantastisk på men
ikke alle vil være enige om hvad de foretrækker. Derfor kan man troligt begynde med at undersøge hvad er det den enkelte
prioriterer i sit anlæg for derefter at komme med skråsikre og bedrevidende udtalelser. Desværre mangler utrolig mange
hifientusiaster almindelig pli og det begrændser lysten til at lytte åbent til dem for at eventuelt lære noget af dem.

mvh. M

Det er jo under alle omstændigheder en umulig diskussion.

På den ene side kræver den , der betaler for musikken jo - med ret - at det er hans subjektive krav og måder at få tingene serveret på, der skal tælle.

På den anden side kan man - også med en vis ret - hævde, at der kan være mere objektive kriterier, der skal være tilgodeset om et system kan siges at spille godt uagtet at flertallet måtte være uenige. Dette rejser dog under alle omstændigheder et andet problem. For har den, der har indtaget et sysnpunkt om, at disse obkjektive kriterier skal være tilgodeset, nu også ører til det. Og et andet problem. Hører vi måske ens, når det kommer til stykket. Og så videre.

Jeg mener selv, at man ikke skal være blind for, at man kan komme til at overse disse mere objektive kriterier i sin jagt på en såkaldt subjektiv sound. Og dér kan de såkaldte guruer (bryder mig ikke om betegnelsen) måske bidrage til at så tvivl...og det er grundlæggende sundt.

Tvivlen - som mange er inde på som et gode - skal jo sås fra nogen. Man kan ikke bare regne med, at alle besidder den. Nogle gør, men bestemt ikke alle.

Når dette er sagt...så synes jeg dog - på bundlinjen - at man da ikke skal gå ud og sammensætte et system, der er de såkaldte guruers systemanbefaling, hvis man vitterlig ikke bryder sig om lyden. Det er tords alt ens egen tilfredsstillelse, der er på spil her. Men det er stadig sundt at udvikle sig; det kunne jo være man har taget fejl.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Den der cykel med de 6 kantede hjul vil faktisk passe rigtigt fint hvis vejen har 6 kantede huller!

Med andre ord - hvis du mister evnen til at bruge din fantasi og din kreativitet, så går al udvikling i
stå!

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Tweaker skrev:
L.B. skrev:
Jeg kan kun opfordre til at læse her http://audioperfectionist.com/ og især under afsnittet "Watch Dog".

Watch Dog er meget interessant. Se f,eks de mails han har fået fra Wilson manden og Michael Framer. De tyder da meget på, at han har haft held med at pille ved deres status, og deres "gudommelige" budskaber.

Umiddelbart, uden at jeg har læst "alt" virker han måske også lidt som en person der ser en sammensværgelse bag alt. En kommentar som at han har regnet ud for hvor mange dollars enheder der er i en MAXX2, og at man kan bygge en pokkers god højttaler for disse penge i stedet for at betale meget mere for MAXX2, er jo endnu et bidrag til "de er alt for dyre for jeg kan bare bygge nogle til enhedspris" diskussionen.

Wilson går så til modangreb i en lettere aggressiv og måske også opgivende tone, men da han så forsøger at skubbe Fremer et motiv i skoene for tilsyneladende at snakke Wilson's sag hopper kæden da helt af - Fremer forsøger kun at klarstille nogle ting, forsøger at forklare sig, ikke at snakke Wilson's sag. Og al den name-dropping for at markere sin egen status virker også malplaceret.

Dermed slet ikke sagt at han ikke har ret i meget af alt det han fremturer med - men han har altså også en personlig interesse i at hævde sig selv ved at pille andre ned.

Jeg kommer faktisk til at tænke lidt Poul Halvpris ud fra den smule jeg har læst - han vil jo også helst pille andre ned for selv at være på banen med en masse retorik 

Nu vil jeg ikke gætte på hans motiver, men det er som sådan også ligegyldigt for mig. Jeg hæfter mig ved det forfriskende i, at han piller noget af pynten af dem.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Den der cykel med de 6 kantede hjul vil faktisk passe rigtigt fint hvis vejen har 6 kantede huller!
Med andre ord - hvis du mister evnen til at bruge din fantasi og din kreativitet, så går al udvikling i stå!

Fantasi og kreativitet er helt nødvendigt. Men det bør følges med kritisk sans, og at påstå at man skal have prøvet alt før man afskriver det, er som jeg skrev mere udtryk for en alt-er-ligemeget holdning end for åbne ører.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

janils skrev:
Med andre ord - hvis du mister evnen til at bruge din fantasi og din kreativitet, så går al udvikling i stå!

Fantasi og kreativitet er helt nødvendigt. Men det bør følges med kritisk sans, og at påstå at man skal have prøvet alt før man afskriver det, er som jeg skrev mere udtryk for en alt-er-ligemeget holdning end for åbne ører.

Jeg bifalder din pointe angående kritisk sans, uanset hvilket emne vi diskuterer. Jeg vil dog mene at spændingsfeltet mellem kritisk sans og erfaring bliver gjort en anelse bombastisk, med en analogi til kantede hjul.
Hvis vi skal blive i tour-cykel-ånden, og derimod taler om forskellige dæks evner, har vi en passende sammenligning til forskellige kablers evner.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Hvis vi skal blive i tour-cykel-ånden, og derimod taler om forskellige dæks evner, har vi en passende sammenligning til forskellige kablers evner.

nej det er endda for logisk ifht. kabler og resonatorer.... med cykeldæk kan du jo sammenligne mountainbikedæk og tynde racerdæk og ingen ville være i tvivl om egenskaberne

Næææ en passende sammenligning med cykelsportsøjne må være den med at de barberer ben for aerodynamikkens skyld... det kan sagtens sammenlignes med folk der eksperimenterer med hifi-sikringer og resonatorer osv..
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
gl.jas skrev:

nej det er endda for logisk ifht. kabler og resonatorer.... med cykeldæk kan du jo sammenligne mountainbikedæk og tynde racerdæk og ingen ville være i tvivl om egenskaberne

Næææ en passende sammenligning med cykelsportsøjne må være den med at de barberer ben for aerodynamikkens skyld... det kan sagtens sammenlignes med folk der eksperimenterer med hifi-sikringer og resonatorer osv..

Har endnu tilgode at se en bjergetape i touren forceret med mountainbike-dæk.
Enkelte vil formentlig påstå at det ikke har den stor betydning for rytterens præstation...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

olet
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hey
Sandheder har det med at forandres med tiden...alt forandres hele tiden...som Buddhismen siger Og det er der jo en hvis sandhed i...alle
sandheder er kun sandheder indtil nye sandheder kommer for dagen...teorier er kun teorier indtil nye teorier kommer for dagen...Videnskabelige
beviser er kun beviser indtil nye beviser opdages....engang var jorden flad og mikrorganismer var en løgn og forskere der sagde andet blev
mobbet ud af forskningsmiljøet..Hvad vi ikke kan se, føle, høre, måle, smage, lugte osv osv nuværende eksistere ikke, hvis vi er stædige eller
frygtsomme...eller ikke har teknologien/fantasien til at opdage dem. Vi er begrænset af vores kunnen i øjeblikket og det kan for den frygtsomme
eller stædige(er der forskel) synes statisk eller bevis nok for verdenens form og virkelighed....om 50 eller 100 år oplever vi lyd mm anderledes
end i dag.....selvfølgelig gør vi det.....så open your minds and free your spirit...Har jeg sandheden...måske en del af den...jo mere jeg ved, jo
mindre ved jeg ved, at jeg ved.... Så sandheden har måske ingen anden opfattelse end i øjeblikket...og det er ikke noget at klynge sig til.....
Hmmmmmm måske lidt spekulativt, men også en mening. Jeg har i hvet fald ændret min lydopfattelse i løbet af årene...måske også en ændring
af min fysiologi med årene der er gået...men vel også en følge af udviklingen af teknologien...og bevidtsheden af at alt udvikles og opdages uden
at jeg nødvendigvis følger med og kan fatte det..jeg følger spændt med og afskriver mig sandheden
Venligst
Til top Vis olet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olet

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Wymax skrev:
Tweaker skrev:
L.B. skrev:
Jeg kan kun opfordre til at læse her http://audioperfectionist.com/ og især under afsnittet "Watch Dog".

Watch Dog er meget interessant. Se f,eks de mails han har fået fra Wilson manden og Michael Framer. De tyder da meget på, at han har haft held med at pille ved deres status, og deres "gudommelige" budskaber.

Umiddelbart, uden at jeg har læst "alt" virker han måske også lidt som en person der ser en sammensværgelse bag alt. En kommentar som at han har regnet ud for hvor mange dollars enheder der er i en MAXX2, og at man kan bygge en pokkers god højttaler for disse penge i stedet for at betale meget mere for MAXX2, er jo endnu et bidrag til "de er alt for dyre for jeg kan bare bygge nogle til enhedspris" diskussionen.

Wilson går så til modangreb i en lettere aggressiv og måske også opgivende tone, men da han så forsøger at skubbe Fremer et motiv i skoene for tilsyneladende at snakke Wilson's sag hopper kæden da helt af - Fremer forsøger kun at klarstille nogle ting, forsøger at forklare sig, ikke at snakke Wilson's sag. Og al den name-dropping for at markere sin egen status virker også malplaceret.

Dermed slet ikke sagt at han ikke har ret i meget af alt det han fremturer med - men han har altså også en personlig interesse i at hævde sig selv ved at pille andre ned.

Jeg kommer faktisk til at tænke lidt Poul Halvpris ud fra den smule jeg har læst - han vil jo også helst pille andre ned for selv at være på banen med en masse retorik 

Nu vil jeg ikke gætte på hans motiver, men det er som sådan også ligegyldigt for mig. Jeg hæfter mig ved det forfriskende i, at han piller noget af pynten af dem.

Det er skam fint nok at nogen skriver hvad de mener, men man skal også tage deres udsagn med et eller flere gram salt... Hvor ofte har vi ikke selv et horn i siden på et mærke eller en person, uden at det behøver at betyde at andre synes det samme. Jeg finder det blot underligt at han på denne måde vel nærmest ønsker at gøre opmærksom på sig selv med meget kraftige holdninger - som jeg ser det er det for at hævde sit eget ego.

Men det er vel også ok... Det er der jo mange der gerne vil, jeg synes dog blot det er latterligt at han forsøger at skabe mistillid til f.eks. en producents eller en anmelders integritet - han har intet at have det i, så vidt jeg kan bedømme, det er blot sådan markedet er. Jeg ønsker så bare at råbe vagt i gevær over denne type også - for mig er han lige så "mistænkelig", for han har også et motiv, han er ikke kun den venlige forbruger.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes