Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Problemer med lydniveau... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bebbez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 August 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hej.

Når jeg afspiller film på mit surround-system, tager jeg ofte mig selv i konstant at sidde og skrue op og ned på volumen. I passager hvor der blot er tale, er lyden så lav og "fjern", at jeg  må skrue meget højt op for at få den ønskede oplevelse. Når filmen så skifter til en scene med meget action, får jeg blæst hjernen ud, hvis jeg ikke skynder mig at skrue ned. Jeg har justeret lydniveauet på de enkelte højttalere, således at centeren, hvor tale primært kommer fra, er noget højere. Det er dog heller ikke en optimal løsning, da centeren også leverer en del effekt-lyd, eksempelvis skud og lign., og dermed bliver alt for dominerende, når scenen skifter til noget med mere action.

Er der nogen, der oplever lignende problemer og evt. har løsningsforslag? Mit system består af en Denon 1910 dvd-afspiller og en Denon avr-2105 surround-reciever.

Håber nogen kan hjælpe :)

vh

Til top Vis Bebbez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bebbez

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 August 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Well -  problemet er vel det samme, som når der kommer rekvalmer i tossekassen

det ligger næppe i hverken di nforstærker eller dvd afspiller

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 04 August 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej !

Altså, hvis problemet opstår på samme film (dvd-skive) er det et justerings-spørgsmål - lyden i hver højttaler skal justeres ind så den rammer lyttepositionen ens (både tidsdomæne og lydstyrke)

Når det er sagt, så er det jo hele ideen i et diskret lydsystem at feks. tale, i lydstyrke, skal lyde naturligt og når fjenden smider en bombe skal det jo lyde som en bombe ..... 

Bond

Bebbez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2010
Sendt: 04 August 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Problemet er det samme ved alle mine film (mere eller mindre), så nej, det er nok ikke et justeringsspørgsmål. Du har sikkert ret i, at det er filmproducentens hensigt at ramme et realistisk lydbillede, og at der derfor kan forekomme store udsving i lydniveauet. Jeg er så bare ikke helt enig i, hvor stor forskellen på en almindelige "tale-scene" og en action-scene skal være.

tak for svarene...
Til top Vis Bebbez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bebbez

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 August 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Den eneste løsning er nok desværre at bruge en surround receiver med
"Dolby volume"
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 August 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Bebbez skrev:
Hej.

Når jeg afspiller film på mit surround-system, tager jeg ofte mig selv i konstant at sidde og skrue op og ned på volumen. I passager hvor der blot er tale, er lyden så lav og "fjern", at jeg  må skrue meget højt op for at få den ønskede oplevelse. Når filmen så skifter til en scene med meget action, får jeg blæst hjernen ud, hvis jeg ikke skynder mig at skrue ned. Jeg har justeret lydniveauet på de enkelte højttalere, således at centeren, hvor tale primært kommer fra, er noget højere. Det er dog heller ikke en optimal løsning, da centeren også leverer en del effekt-lyd, eksempelvis skud og lign., og dermed bliver alt for dominerende, når scenen skifter til noget med mere action.

Er der nogen, der oplever lignende problemer og evt. har løsningsforslag? Mit system består af en Denon 1910 dvd-afspiller og en Denon avr-2105 surround-reciever.

Håber nogen kan hjælpe :)

vh

Dette emne har været oppe at vende en del gange efterhånden. F.eks. her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22338&K W

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes