Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Wasapi, ASIO - Buffer size? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2012 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

For at optimere asynkron USB-forbindelse, søger jeg herved efter hjælp og støtte.
Hvis du ikke har stor teoretisk viden eller praktisk erfaring, undlad venligst at komme med gode råd.

1) Wasapi event driven exclusive pull mode buffer, var oprindelig på 1 sekund, men jeg har sat den til 0,6 sekund, ved 0,4 sekund var der bitfejl, ved 0,5 sekund var alt ok. Ved 1,0 sekund er lydkvaliteten ringere, bla. for megen bas. På nettet har jeg opsnuset, at det anbefales, at have denne buffer så lav som muligt.
Har du eventuelle forslag eller bemærkninger?

2) Wasapi event driven exclusive push mode buffer var oprindeligt på 0,15 sekund, men jeg har sat den til 1,5 sekund, men jeg har ingen anelse om den optimale værdi. Forslag?

3)USB Audio Class Asio driver - USB streaming mode, har jeg sat til Extra Safe. Værdierne er: Minimum latency, Low latency, Standard, Relaxed, Safe og Extra Safe. Forslag?

4) Asio buffer size, er oprindelig sat til 2048 samples, men jeg har ingen anelse om den optimale værdi. Indstillingerne er: Mellem 64 og 8192 samples. Forslag?
Jeg er taknemlig for seriøse indspark.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 September 2012 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv en M2Tech HiFace, og må sige jeg endnu ikke entydigt har afgjort om jeg skal bruge ASIO eller Wasapi - men min erfaring er også at lavt buffer er bedre.

Jeg bruger nu primært ASIO, og hvis jeg skal afspille HD musik, så er jeg nødt til at sætte buffer en del op. Men ellers anbefales det vist også normalt at dette er så lavt som muligt.
Jeg har bedst erfaring med Extra Safe - men har heller ikke oplevet lydforringelse ved f.eks. standard - men minimum og low kører ikke godt hos mig (udfald og knas).

Jeg oplever (desværre) ret stor forskel på USB implementeringen i diverse DAC's (når jeg bruger direkte USB tilslutning), så jeg ikke har skullet bruge de samme indstillinger på alle DAC's (har testet en del efterhånden), så der ikke er et entydigt svar...

Og jeg støder ofte ind i en mur, når jeg prøver at få mere specifikke tekniske informationer fra producenter - kunne jo være rart hvis de selv kunne oplyse hvad de ville anbefale af disse indstillinger.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 September 2012 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

ASIO er en protocol udviklet til profesionelle lydkort brugt i lydstudier - optage og mixe. Her er det vigtigt med lavest
mulige latency (forsinkelse). Ved ren afspilning er det ligegyldigt (i teorien) og en "stor" buffer er at foretrække, så
der ikke opstår huller i musikken, hvis computeren af den ene eller anden årsag ikke kan følge med.

Jeg skrev stor i anførselstegn, da det er en meget lille buffer selv i sin største udgave:
8192 samples svarer til 85 ms latency ved 96.000 Hz sample rate.
1024 samples svarer til 11 ms latency ved 96.000 Hz sample rate.

Lydkortet giver mulighed for at vælge buffer størrelse, da producenten ikke ved hvilken computer og software, som
brugeren anvender, og det langt fra er alle computere som kan klare 64 sample buffer stabilt.

Jeg tror umiddelbart at din 3) Extra Safe = 4) 1892 samples.

Spændende lydkort du har, mine har aldrig givet mulighed for mere end 1024 eller 2048 samples.

Din 1) "Wasapi event driven exclusive pull mode" vil jeg holde mig fra, da den åbenbart ikke virker korrekt. Men jeg
har heller ingen gode erfaringer med wasapi selv. Det kommer nok i sidste ende an på lydkort, driver og software.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 September 2012 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Tak til daniels og sshd for oplysende indspark.

Ostillingen er en windows 7 laptop til Musical Fidelity V-Link 192 til digital forstærker. Musical Fidelity V-Link 192 er en usb til spdif/AES-EBU converter, hvortil der følger en ASIO baseret usb driver, der medfølger også et lille program til ASIO indstillingerne, men ingen mulighed for kernel streaming. Musical Fidelity fraråder brug af anden ASIO driver, men anbefaler brug af wasapi.

1) Wasapi event driven exclusive pull mode buffer, var oprindelig på 1 sekund, men jeg har sat den til 0,6 sekund, ved 0,4 sekund var der bitfejl, ved 0,5 sekund var alt ok. Ved 1,0 sekund er lydkvaliteten ringere, bla. for megen bas. På nettet har jeg opsnuset, at det anbefales, at have denne buffer så lav som muligt. Dette anbefales på flere seriøse og meget tekniske sider.
Har du eventuelle forslag eller bemærkninger?

2) Wasapi event driven exclusive push mode buffer var oprindeligt på 0,15 sekund, men jeg har sat den til 1,5 sekund, men jeg har ingen anelse om den optimale værdi. Forslag?

3)USB Audio Class Asio driver - USB streaming mode, har jeg nu sat til Safe. Værdierne er: Minimum latency, Low latency, Standard, Relaxed, Safe og Extra Safe. Forslag?

4) Asio buffer size, er oprindelig sat til 2048 samples, har jeg nu sat til 8192 samples, da jeg fornemmer en anelse bedre lydkvalitet, især med HD-musik. Indstillingerne er: Mellem 64 og 8192 samples. Forslag?

Jeg er taknemlig for flere seriøse forslag.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes