Forfatter |
|
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man tage en af disse små fultone enheder: Fountek FR89EX alu membran og gummiophæng Scan speak 10F/8424G00 coated glasfiber membran og gummiophæng Peerless TG9FD10-08 coated glasfiber membran og gummiophæng - Og kan de bruges jævnligt, hvor de hele tiden bliver overskyllet og udsat for vand? Planen er at lave en vandtæt bluetooth højttaler med et par små fuldtone enheder bygget ind i et par af dem her Alle kommentare og tanker er mere end velkomne!! på forhånd tak __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 26 Marts 2014 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overskyllet og udsat for vand?
Har du tænkt på at forbindelserne også måske vil blive udsat for samme
Mig bekendt er vand strømledende
Struktøren
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 26 Marts 2014 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal nok kigge nærmere efter marine højtalere. De er special bygget til at modstå saltvand og fugt.
fx. her. http://marinelageret.dk/boss-hifi-anlaeg-til-baaden-343/mari ne-hoejttaler-342/
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 26 Marts 2014 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Overskyllet og udsat for vand?
Har du tænkt på at forbindelserne også måske vil blive udsat for samme
Mig bekendt er vand strømledende
Struktøren |
|
|
Det er nu en sandhed med visse modifikationer, at vand er strømledende! Det kræver tilstedeværelsen af salte og mineraler i vandet. Demineraliseret
vand er således en ret dårlig leder, mens vandhanevand er en marginalt bedre leder. Saltvand er en endnu bedre leder, men hvor god, kan der ikke
gives nogen tommelfingerregel om. Det er som sagt et spørgsmål om tilstedeværelsen af forskellige salt og mineraler og deres evne til iondannelse.
Jeg ville nok i dette tilfælde også være bekymret for korrosion med hvad deraf kan følge
Marinehøjttalere lyder som en fornuftig løsning (i hvert fald hvad "vandsikring" angår - lyden kan jeg måske have visse fordomme omkring, men det
er som sagt kun fordomme ...).
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2014 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jakob5_10 Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2014 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trådstarter havde selvfølig på ingen måde tænkt sig at der skulle komme saltvand i nærheden af bagsiden af højttaler enhederne!!
Så det eneste der kommer til at blive udsat for saltvand er enhedens forside, så som jeg ser det så burde jeg kun for seriøse problemer hvis limen som membran/ophæng/støvkap er limet med ikke kan tåle vand
Det er selvfølig nærliggende at kikke på marine højttalere og det var der også der jeg startede!! men hvis i ligger mærke til det så er de enhedder som jeg har nævnt alle sammen ret små :-) Fra 3-1/2 tomme og ned til 2 tommer. Jeg kan simpelt hen ikke finde en marine højttaler som er lille nok 
Er der iøvrigt nogen som kan fortæller mig hvorfor de billeder og link's som jeg opringdeligt havde sat ind er forsvundet ?? __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 26 Marts 2014 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Du har helt ret Analogueman, men tror nu ikke trådstarter specifikt regnede med Demineraliseret vand
Som supercharger skriver, skal vi nok over i den maritime afdeling for lyd
|
|
|
Det kunne jo være, de skulle bruges til hifi for akvariefisk? Så ville det være almindeligt vandhanevand, der heller ikke er nogen god elektrisk leder,
ikke sandt
Nå, men hvordan membraner og ophæng reagerer i aggressive miljøer, og her tænker jeg ikke på kæledyr, små børn og ikke mindst kvinder, der
konstant udfordrer i forhold til at holde et højt WAF-tal, er meget svært at forudsige. Hvis den benyttede lim ikke er decideret vandfast, så skal du nok
regne med, at den slipper. Kan du evt. kontakte producenten og spørge til den benyttede limtype, og om den er resistent over for påvirkning af vand?
Ellers må du kaste dig ud i det på bedste eksperimenterende vis. Amerikanerne benytter ofte metoden "Suck it and see", hvilket lidt frit oversat vel
svarer nogenlunde til at eksperimentere løs for at se, om skidtet virker (eller katastrofen indtræffer).
God fornøjelse
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2014 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh ja, musik for gubbier  Den havde jeg ikke set komme
Men du har helt ret, hop ud i det, måske dyre lærepenge, men en del klogere
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 26 Marts 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det som oftest ødelægger en alm. enhed, er at magneten ruster nemt og rustspåner samler sig i svingspole gabet og laber skrabelyde
Meget kendt fænomen for højtalere, som har stået i ikke opvarmet garage.
|
Til top |
|
|
Jakob5_10 Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2014 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
for 200.- stk. så bliver det nok til en tester i den virkelige verden
Kan nogen mon svare på hvorfor mine billeder og de links som jeg satte ind i den første post helt er forsvundet ?? __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|