Forfatter |
|
Kjeldbjerg25 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 191
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står og skal til at flytte i nyt hus, og har i den forbindelse "fået lov" af konen til at indrette et 9 kvm værelse som jeg vil,
når nu vi er blevet enige om at store grimme højttalere ikke hører til i stuen (her har vi Kef 3005).
I den forbindelse skal jeg have købt nogle højttalere til værelset, og vil gerne have input til hvad jeg skal være opmærksom
på i forbindelse med et lille rum.
Jeg er ikke så god til at beskrive lyd, men leder nok efter en mørkere lyd med god bund (da jeg havde denon+B&W synes
jeg at lyden blev for skinger). Genrene der skal lyttes til at hård rock/metal samt alternative/indie.
Kan rummet håndtere et par store gulvhøjttalere, eller skal jeg gå efter et par stander-ht i stedet og så supplere med en
sub?
Jeg ved endnu ikke hvad de skal spændes for, da jeg vil finde de rette højttalere og så købe forstærker der passer til.
Budgettet er maks. 5.000 brugt for et sæt
Hører gerne jeres bud, så jeg kan komme ud og lytte og indskrænke kandidaterne.
__________________ "Win if you can, lose if you must, but always cheat"
|
Til top |
|
|
akseldalgard Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2013 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4856
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
9 m2 lyder som et firkantet rum, og det er bare "no go"! Det vil aldrig blive godt... et rektangulært rum er bedst, altså hvor længde og bredde er væsentlig forskellige. 2,5 x 3,5 m er bedre. Og så bør højtalerne spille på tværs af rummet.
Om gulvhøjtalere kan gå an, afhænger af frekvensgangen på højtalerne samt rummets akustik. Et rum på 9 m2 vil have et "room gain" (løft i bassen) omkring 100-120 Hz. Og har højtalerne også et løft her, så går det helt galt med "boomet" og buldrende bas til følge. Og det kan både ske med store og små højtalere, fordi det er så højt i frekvens. Alle almindelige højtalere har output i dette område. Nogle gang pynter producenterne også på lyden ved at hæve omkring 80 Hz for at give indtryk af mere bas, da både stortromme og basguitar arbejder i dette område. Og det kan sagtens påvirke højere frekvenser.
Et lille rum behøver ikke være dårligt rent akustisk, men der vil opstå problemer i alle rum. En god idé er, at højtalerne har god afstand til sidevæggen, så refleksionerne kommer sent... det vil hjernen kunne sortere fra. Bagvæggen, hvor man sidder, bør også dæmpes med en absorbent, der arbejder i mellemtoneområdet. Ellers vil væggen "larme" og skabe forvrængning på grund af de refleksioner, som kommer næsten samtidig med den direkte lyd. Et tæppe på gulvet er ligeså altid godt. Om loftet skal dæmpes afhænger af højden, men hvis denne er lig med bredden af rummet, så skal der dæmpes. Ellers opstår der en stående bølge.
Og så er det ellers bare "trial and error"... man må prøve sig frem. Start med det man har, og udbyg det derfra.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Rummet er ikke kvadratisk (som jeg går ud fra at du mente), det er rektangulært , tror faktisk at målene er tæt på 2.5 x 3,5.
Tak for en god forklaring mht akustik, jeg er ikke interesseret i at lave konstruktive ændringer i rummet, det er mine ører simpelthen ikke gode nok til
at jeg får nok udbytte af. Dog vil jeg selvf. forsøge at lege med placeringer og dæmpning med møbler og tæppe, hvis det er muligt.
Så konklusionen er at jeg vil forsøge at finde nogle gode højttalere og så håbe at de kan enes med rummet, her vil jeg stadig gerne høre nogle bud
med de få krav og budget jeg nævnte ovenfor (hvis det er for sparsomt, skal jeg forsøge at uddybe)
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja, som Mikkel beskriver er der en del overvejelser
Men som jeg kan forstå det, har du ikke noget og skal starte fra scratch
Lille rum, her kunne jeg godt tænke mig små standere, med basport foran kan de komme op og hænge, men det er vel en smags sag? Du vil gerne
høre rock  , gerne med bass, yeah, så kunne en sub være nærliggende, måske 2 med tiden
Så er det bare hvad du er til? For med 5000,- kan man få godt tilbud på nyt, men man kan også gøre gode handler med brugt.
Nå ja forslag... Q Acoustic, 2 standere og en fin bas for de 5000,- :-) det er ikke til at sætte smileys ind når man retter :-(
Struktøren
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg starter fra bunden, surround setuppet skal fortsat være i stuen.
Jeg vil gerne have en skarp tight bas, dvs. at jeg kan mærke/høre stortrommen med det samme. Jeg har intet imod at skulle supplere med en sub på
sigt, men optimalt bliver det gulvhøjttalere der kan klare sig selv.
Jeg er mest til brugt, men er også åben for gode tilbud på nyt.
Er det en bestemt q acoustics model du havde i tankerne?
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig lidt på 2000 serien, her er der stander, sub og der er også en gulvmodel
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalerne behøver ikke spille på tværs - Her må du forsøge dig frem. Hos mig lyder det klart bedst på langs.
mvh
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se du holder til her i det mørke midtjylland
Der er ikke så langt til Kolding for at se, føle og høre
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 April 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indspark, jeg synes at Q acoustics 2050i lyder som en højttaler jeg skal ud og høre i butikkerne.
Jeg er dog også faldet for en Audiovector Mi3, men har læst at de stiller en del krav til rummet de skal spille i, nogen der har
erfaringer med at bruge den i et mindre rum?
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de stiller krav, så skal man nok ikke bruge dem i mindre rum
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 03 April 2014 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldbjerg25 skrev:
Tak for en god forklaring mht akustik, jeg er ikke interesseret i at lave konstruktive ændringer i rummet, det er mine
ører simpelthen ikke gode nok til at jeg får nok udbytte af. |
|
|
Hvis du ikke ligefrem er høreskadet, vil din hørelse være langt bedre end du tror, du er måske ikke trænet/øvet i at
lytte, men jo mere du lytter på god lyd, jo bedre bliver "ørerne" !
Rummet har stor inflydelse på den endelige lydoplevelse af dit anlæg. Alt for mange mennesker undervurderer
akustikken i rummet. Et godt anlæg i et rum med dårlig akustik = dårlig lyd. Du behøver ikke at ofre mange penge på
akustik-inventar, hvis du rammer de rigtige "steder" , med de rigtige materialer.
Et 9 kvm musikrum kan blive til et helvede eller et paradis at høre musik i, alt efter hvor godt du får højtalere og rum
til at fungere sammen.
Det er svært at forklare på skrift, det skal høres og opleves ! Jeg har et rum, hvor akustikken er tilpasset højttalerne,
du er velkommen til at få en demo af de lydforbedrende elementer !
Send en PB hvis du er interesseret ! __________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 03 April 2014 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sæt KEF LS50 skulle spille rigtig godt. Og passer muligvis til rummet.
Nyprisen er lidt mere end dit budget, måske du kan være heldig at finde et sæt brugte.
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|