Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jbl 120ti (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Bruger siden: 04 April 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2014 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Ja dem med skumophæng mørner med tiden (15 år+) dem med det foldet papophæng mørner ikke, jeg har
ihvertilfælde aldrig set det.
      carsten

Der er ikke noget der hedder foldet pap

Det hedder et lærredskantophæng
Til top Vis WinnyH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WinnyH

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 April 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:
akseldalgard skrev:
Jeg er meget glad for at i deler jeres meninger med mig og jeg fornemmer at det ikke rigtig er
den rigtige højtaler til mit rum og grej. Hvis i vil så må
i meget gerne forslå nogle højtalere som kan levere en ret kraftig bas og samtidig have en ren og klar lyd

- jeg antager at du leder på brugtmarkedet ?......Prøv at give den lille Vienna Acoustic Haydn et lyt. Den er lige så "farvende" som en JBL højtaler,
men den "farver" på en god måde   
Ellers prøv at kigge på XTZ højtalere - de giver good value for money

Jep jeg kigger for det meste brugt. Men jeg leder en højtaler der kan levere bass og tromme meget kraftigt. Det var derfor jeg så efter jbl.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 16 April 2014 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

akseldalgard skrev:
Jep jeg kigger for det meste brugt. Men jeg leder en højtaler der kan levere bass og tromme meget kraftigt. Det var derfor jeg så efter jbl.

Det stunt er der mange andre der også klarer i fin stil - selv et par gamle Jamo CBR1302 kan spille øresønderrivende højt, og levere al den bas du kan tåle.

De er ret nemme at finde, og skifter man ophæng holde de de næste 20 år :)

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2014 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Tak Jan. Det er lidt i den stil jeg kigger. Altså den perfekte konstruktion er nok med en 6,5" mellemtone og så med en 10 eller 12" bass. Jeg synes
dog de jamo er ret grimme. Det er nok lidt smag og behag. Jeg er villig til at bruge en del mere end hvad de jamoer plejer at koste. Mit budget
hedder under 10k.

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 April 2014 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Måske et sæt jbl 250, de er så godt nok muligvis for store til dit rum. Det er 120 nu ikke. Et sæt array 1400, vienna mozart grand, men det er mere
lidt fyldig opsvulmet basports bas men kan gå, der skal fu nok også,passe på med rummet.
Hvis du vil ha smæk på bassen tror jeg uden at skal bruge en formue at du skal købe et sæt udemærkede to vejs og så en rigtig go sub så kan du
skrue lidt ekstra op for basniveauet og få den varme og fylde i musikken du gerne vil ha plus smækket på bassen.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Hej, det er nogle fine højtalere du forslår. Dog ligger de fleste en del uden for budgettet :) tanken om et sæt 2vejs og en sub har jeg tænkt på før.
Overvejede på et tidspunkt amphion argon 3 og en SVS sub. Det er dog også lidt for dyrt. Men ulempen er bare at jeg generelt mangler et kraftigere
lydtryk. Det er altså ikke bare den dybeste bass men også stortrommen og bare følelsen af at der er smæk på. På det plan synes jeg ikke subwoofere
klarer det så godt. Jeg synes mere de er egnet til film hvor man gerne vil kunne mærke en eksplosion ordentligt osv.

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige tilføje at det jo bare er min mening og jeg er sikker på at man også i nogle setups kan komme ud for at det lige er subwooferen der gør
forskellen.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

akseldalgard skrev:
Tak Jan. Det er lidt i den stil jeg kigger. Altså den perfekte konstruktion er nok med en 6,5" mellemtone og så med en 10 eller 12" bass. Jeg synes
dog de jamo er ret grimme. Det er nok lidt smag og behag. Jeg er villig til at bruge en del mere end hvad de jamoer plejer at koste. Mit budget
hedder under 10k.

Grimme ?   Du kan sågu selv være grim :)

Med frontstoffet monteret, er de yderst neutrale at se på - og så spiller de måsen ud af mange andre ting.

men du har da ret - der er forskel på smag.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 April 2014 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

akseldalgard skrev:
Jeg er meget glad for at i deler jeres meninger med mig og jeg fornemmer at det ikke rigtig er den
rigtige højtaler til mit rum og grej. Hvis i vil så må
i meget gerne forslå nogle højtalere som kan levere en ret kraftig bas og samtidig have en ren og klar lyd

Svaret på din søgen må være et sæt Q Acoustics 2050i, de kan alt det du søger og kan spille i dit ikke særligt store lytterum
og du har jo mere end rigeligt power til rådighed og de ligger inden for dit budget

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 18 April 2014 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Og mangler du lige snerten af den dybe Bass

Så prøv en af de forvoksede "Carmen Curlers" fra SVS , de virker fint til musik også
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2014 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

- med udgangspunkt i den "sound" du søger, så ER JBL 120 TI et ganske godt valg! Glem 250'eren - den vil du aldrig få til at spille ordentlig på 15 kvm.
Andre alternativer kunne være Dali Grand ( - hvor 15 kvm. altså også er lige i underkanten, for at få den implementeret rigtigt) eller Dali Grand diva

Alternativet med en lille to-vejs højtaler og en sub, er jeg enig med dig i at du ikke på den måde vil få det "smæk" i øvre basområde som du ønsker ( - i hvert fald ikke inden for dit budget)

FirstWatt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en tænkepause

Bruger siden: 27 Februar 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 April 2014 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Det er en misforståelse at tro at en subwoofer kan give det tryk og kick der er i mellembassen, det der gør at meget rytmisk musik bare "sidder i
skabet". På et sæt gode JBL er fornemmelsen, at sådan her var det tænkt!
Jeg har ikke hørt alle højttalere, men en del forskellige og har faktisk ikke mødt andre end JBL der har kunnet det helt specielle....

Jeg ville købe 120ti med det samme og ikke se tilbage
Til top Vis FirstWatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FirstWatt

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at jeg bliver nød til at få lyttet til sådan et sæt JBL. Hvis altså jeg kan få muligheden for det. Jeg må nok også lige medbringe mit eget grej.
Der var jo ikke den store begejstring ved at parre Jbl'erne med classD moduler.

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
akseldalgard skrev:
Tak Jan. Det er lidt i den stil jeg kigger. Altså den perfekte konstruktion er nok med en 6,5"
mellemtone og så med en 10 eller 12" bass. Jeg synes
hedder under 10k.

Grimme ?   Du kan sågu selv være grim :)

Med frontstoffet monteret, er de yderst neutrale at se på - og så spiller de måsen ud af mange andre ting.

men du har da ret - der er forskel på smag.

Hmm ok :) Hvis de kommer til salg i nærheden af mig, så tager jeg ud og lytter. Jeg er faktisk lidt spændt på hvor godt en højttaler, der normalt
koster ca 500 kr, kan performe.

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 18 April 2014 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Synes godt man kan få et kick frem på en subwoofer. Der skal bare deles ved min 80-120hz. En almindelig go velodyne
f.eks. Selvfølgelig vokser træerene ikke ind i himlen i forhold til nuancering af bassen. Men nu skal vi huske prisklassen,
hvad det skal sammenlignes med og hvad alternativet er. F.eks hvor meget kick man kan få ud af et sæt halvbillige højtalere
med 6,5" enheder.

En Jbl i den optimale situation spiller som regel fremragende, men det er som regel bare svær at nå dertil. Sammenhængen
lidt hidsig nsal og fersk at høre på kan være nogen af de udfordringer der skal løses. Nu har jeg hhørt rigtig mange Jbl, men
godt nok ikke lige 120ti´eren, så det kan jo være noget andet. Det betyder ikke at jeg synes Jbl er dårlig der er jo en grund
til at jeg har Jbl som logo i min avatar. En anden ting med Jbl studiomonitor serien som 120 godt nok ikke er men vel er en
stue version af deres 43 eller 44 serie så kan den helt sikkert spille en god bas med den rigtige opstilling og forstærker men
vil tro at i de fleste tilfælde vil det ikke føles som nogen varmt klingende eller meget bastung højtaler da mellemtone og
diskant er så fremtrædende som det er på disse versioner af Jbl. Derfor vil det ikke føles som om der er masser af bas. Er
dette ikke noget problem så er der jo Cervin Wega. Synes de er lidt samme kategori. De er kendt for deres bas og folk
snakker altid om deres basformåen. De kan sådan set også give et tryk de fleste cerwin vega, sagen er så bare også her at
der er så meget gang i melletone diskant på disse højtalere at man ikke føler der er så megt bas. Men jeg tror jeg har
misforstået trådstarter lidt og han godt vil ha meget af det andet også. Derfor kunne både Jbl Og Cerwin Vega være et bud
herfra. Cerwin Vega er faktisk ikke så ringe som man gerne vil gøre det efter min mening. Forresten kommer lige i tanke
om Et sæt Jbl 880 mener jeg de hedder kan ikke huske bogstaverne foran 880 men dem er der faktisk rimelig smæk og
dynamik i. En nyere (4-8år) højtaler) lavet i den "billigere" ende til stuen af Jbl.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:
Synes godt man kan få et kick frem på en subwoofer. Der skal bare deles ved min 80-120hz. En almindelig go velodyne
f.eks. Selvfølgelig vokser træerene ikke ind i himlen i forhold til nuancering af bassen. Men nu skal vi huske prisklassen,
hvad det skal sammenlignes med og hvad alternativet er. F.eks hvor meget kick man kan få ud af et sæt halvbillige højtalere
med 6,5" enheder.

En Jbl i den optimale situation spiller som regel fremragende, men det er som regel bare svær at nå dertil. Sammenhængen
lidt hidsig nsal og fersk at høre på kan være nogen af de udfordringer der skal løses. Nu har jeg hhørt rigtig mange Jbl, men
godt nok ikke lige 120ti´eren, så det kan jo være noget andet. Det betyder ikke at jeg synes Jbl er dårlig der er jo en grund
til at jeg har Jbl som logo i min avatar. En anden ting med Jbl studiomonitor serien som 120 godt nok ikke er men vel er en
stue version af deres 43 eller 44 serie så kan den helt sikkert spille en god bas med den rigtige opstilling og forstærker men
vil tro at i de fleste tilfælde vil det ikke føles som nogen varmt klingende eller meget bastung højtaler da mellemtone og
diskant er så fremtrædende som det er på disse versioner af Jbl. Derfor vil det ikke føles som om der er masser af bas. Er
dette ikke noget problem så er der jo Cervin Wega. Synes de er lidt samme kategori. De er kendt for deres bas og folk
snakker altid om deres basformåen. De kan sådan set også give et tryk de fleste cerwin vega, sagen er så bare også her at
der er så meget gang i melletone diskant på disse højtalere at man ikke føler der er så megt bas. Men jeg tror jeg har
misforstået trådstarter lidt og han godt vil ha meget af det andet også. Derfor kunne både Jbl Og Cerwin Vega være et bud
herfra. Cerwin Vega er faktisk ikke så ringe som man gerne vil gøre det efter min mening. Forresten kommer lige i tanke
om Et sæt Jbl 880 mener jeg de hedder kan ikke huske bogstaverne foran 880 men dem er der faktisk rimelig smæk og
dynamik i. En nyere (4-8år) højtaler) lavet i den "billigere" ende til stuen af Jbl.

Hmmm....fint indlæg......dog blot lidt ærgeligt at du bygger din (JBL) pointe på en JBL-model du netop IKKE selv har lyttet til....Og man kan "beskylde" JBL 120TI for mange ting - men (for) megen mellemtone er ikke én af dens "dyder".
Og højtalerens force er præcis det "fede bashug" ( som altså ikke må forveksles med det "dybe bashug")
Diskanten kan for nogen føles lidt "skarp", men altså ikke mere at men ved korrrekt matchede kabler/forstærker kan få diskanten til at være helt fin. ( og diskanten er markant bedre/mere åben end diskanten fra den foregående model; L112)

I øvrigt; jeg ser intet umiddelbart mis-match mellem JBL og Klasse D forstærkere - mange af disse forstærkere er faktisk temmelig "rene" i deres klang. Modsat en typisk lys-klingene "japaner-forstærker", som ikke vil være det perfekte match til JBL.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

FirstWatt skrev:
Det er en misforståelse at tro at en subwoofer kan give det tryk og kick der er i mellembassen, det der gør at meget rytmisk musik bare "sidder i
skabet". På et sæt gode JBL er fornemmelsen, at sådan her var det tænkt!
Jeg har ikke hørt alle højttalere, men en del forskellige og har faktisk ikke mødt andre end JBL der har kunnet det helt specielle....

Jeg ville købe 120ti med det samme og ikke se tilbage

Helt enig!!
- JBL laver/lavede ikke den "perfekte" højtaler, ej heller var den på nogen måde "hifi-korrekt" - men om man kan lide netop det lyd ideal JBL havde tiltænkt, så er der bare ikke andre alternativer.

Og i mine ører, så var JBL's TI serie den bedste serie de lavede - også bedre lydende end TI 3000 og 5000 ( de nye Array kender jeg ikke, men de skulle spille rigtig godt....de er dog i en nogen anden prisklase)

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

- og omkring forslag om CV, så kan jeg sagtens se parallen til JBL....omend JBL altså er en langt bedre højtaler. Men indrømmet, CV "kan noget" om man søger en "party-højtaler"

Og man skal næsten én gang i sit hifi-liv have prøvet at eje et sæt CV - i hvert fald om man tilhører "den yngre generation", hvilket jeg ikke ved om det er tilfældet med trådstarter :)
- selv var jeg VILD med mine CV'ere.....dengang i 80'erne ;)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

akseldalgard skrev:
Hmm ok :) Hvis de kommer til salg i nærheden af mig, så tager jeg ud og lytter. Jeg er faktisk lidt spændt på hvor godt en højttaler, der normalt koster ca 500 kr, kan performe.

Du kan blive temmeligt overrasket :)

Bortset fra det tror jeg ikke du kan finde dem i ordentlig stand til en flovmand, De fleste skal have udskiftet skumkanterne på bas-enhederne, hvilket i sig selv er en overkommelig opgave - MEN - der er altid tidsler , de sidder i nogle rør, hvor gummiklodserne også går i stykker.

.

Jeg plejer at modificere de ophæng, dvs. monterer nogle vinkler, der sammen med gummiklodser erstatter de tidligere ophæng. (Fotoserie følger senere) - Så kører de fint de næste mange år.

Bas-enheden er en ganske fremragende Philips AD 10250W6 enhed, som jeg også anvender i andre konstruktioner

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:
- selv var jeg VILD med mine CV'ere.....dengang i 80'erne ;)

Åehh jo - hvem havde ikke et sæt bulderbasser aka A316R stående :)

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes