| Forfatter |
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, I glemmer The Others. Den er måske ikke en decideret gyser,(måske mere thriller-agtig?) men den er eddermame uhyggelig!
Den måde den vender op og ned på alting på, og den måde den spiller på forholdet mellem lys og skygge er fantastisk!
Den kan klart anbefales herfra. __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alien den 8. passager
The Brood
Scanners
Dawn of the dead (den gamle)
The Hitcher (den med Rutger Hauer)
28 days later
Min favorit er nok Alien, jeg så den i biografen da jeg var 12 år og er nok aldrig rigtigt kommet mig over det. 28 days later er nu osse ret fed!
|
| Til top |
|
| |
Himan Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Others er rigtig godt skruet sammen - godt den kom med på listen.
SPOILER*
Lidt i stil med "Den 6. Sans", hvor ikke alt er, hvad det ser ud til at være. Øjs, det var fedt at se The Others alene. Jeg fik den der helt unikke gyser-øjeblik, ved den scene hvor Nicole Kidman er alene i en stue og man pludselig hører gulvet knirke fra stuen på etagen ovenover. Lige netop den knirken lød naturligvis i baghøjttalerne... Manner! Det virkede :)
SPOILER SLUT*
The Amityville Horror synes jeg også er værd at se, selvom den måske ikke er en funklende ledestjerne inden for genren . Den bygger efter sigende, på virkelige hændelser (yeah right...).
__________________ Min stue
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra det nye årti er
Mothman
The exorcism of Emily Rose
The phone
One missed call
Deathwatch
The Bunker
gode
Fra 90erne
Event Horizon
The sphere
Misery
Candyman (faktisk ok)
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte Dont Look Now fra 70erne
|
| Til top |
|
| |
CosmoKramer Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nattevagten er det eneste danske eksempel i gysergenren, som er rigtig vellykket og en af mine favoritter. Båret af velspillende skuespiller og det bedste soundtrack i mands minde.
En af de bedre amerikanske gysere, som jeg desværre ikke kan huske navnet på (anybody?) er den, hvor der er en psykiater med, om klæder sig ud i dametøj, følger efter filmens hovedperson blandt andet i et S-tog og slår en hel masse patienter ihjel. Filmen slutter i et sindssygehospital, hvor psykoen lige har dræbt en afdelingssygeplejeske til de andre maniacs store fryd og er ved at klæde om til hendes tøj.
Yikes,den er vammel!
|
| Til top |
|
| |
CosmoKramer Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silent Hill og The Descent er hæderlige gysere også...
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjae et bud.
Exosisten, alien (den første) Flere af Hitchcock Bla. The birds, Psycho,Vertigo. De japanske gysere: The ring og Dark water på et ordenligt setup. Så er der kongen: Rosemarys Baby. Og hvad med den gamle : Vindeltrappen fra 1946. Ondskabens øjne,eller Krybekælderen af Herbert Lieberman føj! Ondskabens hotel, theNight of the living dead fra 1968. Ikke grine den rykker. Kæmperotterne angriber (Deadly Eyes) Jeg så den som 14 årig og sov ikke en uge.Desuden viste DR i 70érne en række Engelske gysere som rykkede godt i et lille Drengehjerte. Jeg husker ikke andet en at det handlede om øksemordere og folk der blev levende begravet. Der er såfølig også Carie af Brian de palma. føj for en psykogyser.
Jeg må tænke over nogle flere
|
| Til top |
|
| |
morkaj Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at give en pejler
http://www.imdb.com/chart/horror
For at give mit besyv for hvad der er den bedste gyser så er det vigtigt at sondre mellem de desiderede splatter og gyser/suspense. Som alle andre startede jeg med Jason i fredag 13th. (turde ikke åbne mit skab i en uge) - det var en for tiden herlig film.
Som man bliver ældre ændres ens smag. I dag finder jeg splatter film grinagtige Hellraiser var underholdende Hellraiser 2-89 i bedste gøg og gokke stil. Dog er nogen af de "gamle" ved at komme tilbage Tobe Harper er kult - Jo flere gange man ser TCM jo mere imponeret må man være intet budget - maksimal film. (Sender en tanke til Rob Zombie)
Vedrørende Blair W. filmen, kan ikke tage det seriøst det er et markedsføringsmæssigt plot, elendig film. Dog var Blair ikke først med denne film stil - det var helt tilbage i 80 med Cannibal Holocaust - Grusom i 80, grinagtig i dag.
Det der rører og rykker i dag er de film der rammer noget i mig som jeg er bange for. Her er asiaterne altså go'e de formår uden de store effekter at skrue uhygge sammen i stor stil Audition, Shutter, Ring, Grunge m.v. alle i original Miike og Pang Bros er gud.
Ligeledes ser man at Australien er ved at vågne Wolf creek var forfriskende i sin råhed, ikke en perle, men at tænke over.
Midt-europa er også begyndt Frankrig har kastet nogen endog særdeles hårde film - kommer i tanke om Haute Tension.
Skulle vi slutte af med mine: TCM TCM - The beginning (2006 udgave, ganske sort) Shining (1980 extended) Audition Shutter Psyco Rosemarys Baby Mouth of Madness +++ Fragile (med Calista Flockhart - den rammer noget!) Shaun of the Dead - den er altså hyler Ginger Snaps 1-3 (ryster på hovedet, men jeg kan li' dem) Don't look now - holdt mig vågen gennem det meste af slut 70'erne Phantasm Susperia Dog Soldiers Devils Rejects (+1000 corpes) En hel masse japan/korea og Thai film jeg ikke orker at skrive navnene på.
Der er mange endnu.
Det er en herlig genre med en masse udvikling.
MVH
M
|
| Til top |
|
| |
Michael GJ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den dag der kommer en ordentlig filmatisering af en H.P. Lovecraft historie, bliver det den..
|
| Til top |
|
| |
morkaj Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han er svær at sætte på film. Det er nogen forrygende bøger og egentlig lidt underligt at alt der er lavet på film er crap (ANimator og reanimator dog underholdende).
Der skulle dog være noget på vej
At the Mountain og Madness d af Guillermo del Toro så budgettet må være større end normalt for en HP film.
Og en ny animator film.
|
| Til top |
|
| |
johnnyvibe Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
RAZZER skrev:
I 70erne og 80erne blev de bedste gyserfilm lavet. Fra 80erne har i ikke nævnt.
Altered state (eksperimentet på dansk)
Cat people
The Entity
The Brood
The changeling
Fantastiske film
|
|
|
THE ENTITY!!!! den er simpelthen uden tvivl den vildeste gyser nogensinde - lydeffekterne sidder lige i skabet. Så den som dreng og har igennem 15-20 år nu haft mareridt fra den. Da jeg for en små 5 år siden skulle genopleve den og grine den væk, holdte jeg kun i 25 mins førend jeg måtte slukke for den. Det er ganske god gys!
|
| Til top |
|
| |
Michael GJ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
morkaj skrev:
Han er svær at sætte på film. |
|
|
Helt enig. Han brød sig heller ikke om filmmediet, så det er måske meget passende..med det sagt tror jeg, at det idag er muligt at lave noget selv han synes var godt. En Hollywood Blockbuster vil det næppe blive, hvis den skal være tro mod forlaget.
morkaj skrev:
At the Mountain og Madness d af Guillermo del Toro så budgettet må være større end normalt for en HP film.
|
|
|
Hvis den bliver til noget... Der er forresten en lille Lovecraft perle, hvis man er til computerspil: Call of Cthulhu - Dark Corners of the Earth Hvis andre skulle være blevet nysgerrige, kan I evt. læse her! Siden har også anmeldelser, temaer om splat/gys og andet sleaze.. Hvem tror I forresten Koontz var "inspireret" af da han skrev Phantoms?
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig johnnyvibe the Entity er totalt undervurderet og ukendt men en film som jeg våger at påstå slår alle de nye stemningsløse film.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angelheart er også én af mine absolutte favoritter. Jeg har nævnt en del andre, i en gammel tråd. The Entity skulle være under genindspilning, hvis ikke den plan er droppet.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alien er også fed, hver gang jeg ser den, tænker jeg det skulle man opleve sikke et kick man kunne få.
|
| Til top |
|
| |
Phil Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Razzer skev:
I 70erne og 80erne blev de bedste gyserfilm lavet. Fra 80erne har i ikke nævnt.
Altered state (eksperimentet på dansk)
Cat people
The Entity
The Brood
The changeling
Fantastiske film
Enig, især The Changeling gav mig lind afføring...til trods for der stort set ikke var en eneste blodsdråbe! Jeg synes ikke der er mange af dagens såkaldte gyser der mestrer gyset. En masse blod og splat, javel, og ganske underholdende, men ikke meget gys imo.
Den bedste gyser i bogform, efter min mening, er Pet Cemetery af Stephen King. Den blev så totalt spoleret i et forsøg på, at filmatisere den. Altered State, er det iøvrigt ikke også en Koontz?
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alien den ottende passager har jeg stadigvæk marridt om .
Steven king IT da jeg så den første gang var jeg samme alder ca som børnene ca skummel film der også har f**ked mig up.
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
må man nævne den danske "nattevagten"....
|
| Til top |
|
| |
Phil Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Entity, jeg mente at kunne huske den skulle være baseret på "virkelige hændelser", og sør'me jo da....: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Entity.
Og man må jo heller ikke glemme de gamle sort hvide Hitchcock, eks. vis Fuglene. Jeg havde tics i månedsvis efter, hvergang min undulat gav et pip fra sig.Så den for nylig, og må godt nok indrømme, at den ikke virkede så skræmmende nu, som dengang for 30 år siden ca....
|
| Til top |
|
| |