Forfatter |
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er næsten blevet færdig med at restaurere et sæt Snell EII, dog virker den ene bas ikke, har derfor taget basenheden ud
igen og prøvet at koble et lille batteri til for at se om membranen bevæger sig. Den bevæger sig ikke og siger en lille klik lyd,
er spolen er brændt af? Hvis jeg trykker membranen ned er der fin modstand, dog er det ligesom membranen går imod, hvis
den bliver presset et stykke ned, altså en smule før end den anden enhed som virker. Enheden ser ellers rigtig fin ud..
Har ikke så meget forstand på reparation af enheder, noget der kan laves?
Ellers ærgerligt eftersom man har glædet sig til at høre dem efter mange timers hårdt flid __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 02:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis enheden giver lyd fra sig, når du batteritester den, er den næppe 'brændt af' i den forstand. Derimod kan den være slået skæv i ophænget, men det kan sikkert laves. Pas på med at trykke på membranerne, vær forsigtig. Der er flere steder, hvor reperation af ophæng tilbydes, og osse ophæng, man selv skal lime på.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du evt. sender den til rep. eller køber rep.-dele, er det nødvendigt at vide hvad der er galt.
Sving-spolen kan være beskadiget, hvis den har fået for meget strøm. Lakken på tråden kan "koge op ", svingspolen
kan være skæv eller hele svingsystemet kan sidde skævt ( altså kommet ud af centrering ved f.eks. et slag på
enhendens chassis eller magnet )
Er kurv og magnetsystem limet eller skruet sammen ? Læg evt. foto ind !
Hvis du vil have hjælp over tlf. til at undersøge enhen, kan du sende pb, så sender jeg mit nr..
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige uploaded nogle billeder af enheden, kan måske give et bedre indtryk af hvad der kan være galt.. Har lige
bemærket at undersiden af membranen hvor kobbertrådene er limet fast, er det ligesom der er sodet lidt, altså sorte mærker
måske pga. en overbelastning eller lodning ?
 __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo nok blot lodningen af litse trådene, som har givet lidt misfarvning. Tråden videre ind til spolen, kan være knækket eller brændt over. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du sætter magneten (enheden) på bordet, så du ser membranen som billedet - så prøv forsigtigt at presse
membranen i bund, udenfor kanten af centerdomen ( altså et skævt tryk !), det gør du med 90 gr. forskydning, dvs
ialt 4 gange hele membranen rundt. På denne måde kan du mærke om svingsystemet er ude af centrering.
Det ser ud til at der er skumbølger på enheden, sådan én ved jeg ikke hvordan/hvor meget man kan tillade sig
overfor, men hvis den er frisk kan den vel tåle en del - måske der er andre som har prøvet at skifte/lime en
skumbølge. Hvis chassisset er skruet på er det under den gule "spider", og så skal du opløse limen for at se ned til
svinspole og ned i svingspole-gabet - men pas på dén skumbølge. Spideren kan være limet med kontaktlim, bølgen
ved jeg ikke hvad der kan være brugt til.
En anden måde at inspicere svingspolen på, er at lirke eller skære centerdomen væk, men så skal du passe på ikke at
skade membranen. måske domen sidder MEGET fast. Hvis du skærer dén væk, er du nødt til at finde en ny dome (
helst inden du ødelægger den gamle - eller vær sikker på at du ved hvor du får en ny !).
Sodningen ved litzetrådene er sandsynligvis sket ved lodningen, som allanowich skriver - forbindelsen til
svingspoletråden er IKKE brudt, hvis HT giver et lille klik, når du sætter strøm til.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle gange går der vist for meget flueknepperi i en basal fejl  . Som trådstarter beskriver fejlen, er det 99,9% det som Kim beskriver i sit første indlæg. Den har spillet for højt i noget tid, lakken på kobbertråden i svingspolen er "kogt op" og kan derfor ikke bevæge sig lydløst i svingspolegabet. Ny enhed, piece of cake   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da sjovere at "redde" den gamle, end bare at skifte den ud !
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Det er da sjovere at "redde" den gamle, end bare at skifte den ud ! |
|
|
Det har du fuldstændig ret i Kim  , det kræver bare, at man ved, hvad man gør. Hvis ikke, er det vist temmelig meget billigere at købe en ny enhed  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2014 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Usse: Har du fundet en løsning på lyd-problemet ?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 07 Marts 2014 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Nogle gange går der vist for meget flueknepperi i en basal fejl . Som trådstarter beskriver fejlen, er det 99,9% det som Kim beskriver i sit første indlæg. Den har spillet for højt i noget tid, lakken på kobbertråden i svingspolen er "kogt op" og kan derfor ikke bevæge sig lydløst i svingspolegabet. Ny enhed, piece of cake   |
|
|
Noget jeg lærte dengang jeg reparerede meget hifi var at fejlbeskrivelsen fra kunden var meget vigtig.
Dernæst betalte det sig at tænke over symptomerne inden man begyndte at fejlfinde. Det kaldes systematisk fejlfinding. Derved undgik man at bruge tid på målinger m.m. som man kunne have udelukket fra starten.
Dette er naturligvis endnu vigtigere i et forum som dette, hvor mange samtidigt prøver at fejlfinde på afstand.
Han skriver "Den bevæger sig ikke og siger en lille klik lyd".
Vi ved altså at den ikke bevæger sig på trods af at den først skraber på når den er trykket noget ind. Om den siger en kliklyd er mere uklart da det kan læses både for og imod.
Men teoretisk set er svingspolen afbrudt da den ikke bevæger sig og skæv/opkogt da den skraber på.
Så jeg er enig. Ny enhed hvis dette er muligt.
Det ligner en Vifa-enhed, så næste emne kunne være typenummer og forslag til hvor man kunne finde en erstatning.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 07 Marts 2014 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
I E2 var det og kunne stadig være Seas H334 ellers er det en Vifa, er det en M21WN-07-04. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 07 Marts 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Dette er naturligvis endnu vigtigere i et forum som dette, hvor mange samtidigt prøver at fejlfinde på afstand.
|
|
|
Fejlfinde og fejlfinde, er vel at stramme den lidt, gætte mere præcist er nok et bedre udtryk :)
Citér:
Men teoretisk set er svingspolen afbrudt da den ikke bevæger sig og skæv/opkogt da den skraber på.
|
|
|
Hvis svingspolen er afbrudt - som du gætter på - hvor monstro det klik så stammer fra ?
Mit gæt er at svingspolen har sluppet keglen - og det derfor er svingspolen han mærker når han trykker keglen lidt ind. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2014 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Fejlfinde og fejlfinde, er vel at stramme den lidt, gætte mere præcist er nok et bedre udtryk :)
Hvis svingspolen er afbrudt - som du gætter på - hvor monstro det klik så stammer fra ?
|
|
|
Jeg skrev også "prøve at fejlfinde" så vi er nok enige.
Hører han et klik ?
Eller hører han heller ikke det forventede klik ?
Det var det jeg mente med at sætningen kan tolkes på begge måder.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 10 Marts 2014 kl. 03:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge det oprindelige indlæg klikker den - og så må der stadig være forbindelse. Nu véd jeg ikke, hvor gammel højtaleren er, men erstatningsenheder til ældre højtalere kan desværre være svære at finde. En reperation er værd at overveje.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2014 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Ifølge det oprindelige indlæg klikker den - og så må der stadig være forbindelse.
|
|
|
Det kommer an på hvordan man læser det. Det kan sagtens forstås på den måde at han forventer at den bevæger sig og klikker, men det gør den så ikke.
"Den bevæger sig ikke og siger en lille klik lyd"
Min tid på internetfora har i hvert fald lært mig at det sagtens kan være det der menes.
Og så er vi ved det næste problem i tråde som denne. Der er kun en der kan fortælle om den klikker, og det er trådstarter. Han har så bare valgt ikke at svare på uddybende spørgsmål, og derfor kan vi andre så ikke bare prøve at gætte hvad der er galt, men skal også gætte på symptomerne.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 10 Marts 2014 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Ifølge det oprindelige indlæg klikker den - og så må der stadig være forbindelse. Nu véd jeg ikke, hvor
gammel højtaleren er, men erstatningsenheder til ældre højtalere kan desværre være svære at finde. En reperation er værd at overveje.
|
|
|
Om den "klikker"? Det mener jeg ikke fremgår helt entydigt af trådstarters indlæg. Sikkert pga. manglende "sprogempati". Når man skal have svar på
et teknisk spørgsmål af den karakter, må man sikre sig, at absolut intet kan misforstås hos modtageren.
Det kan være en god idé at læse den skrevne tekst igennem inden afsendelse...
MVH.
Niels
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 10 Marts 2014 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld,Nilau, hvordan kan du være i tvivl om den klikker. Trådsstarter har da så megen indsigt, at man sætter et batteri på. Så ved han vel også hvad
normalopførslen er og hvad et klik er?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2014 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
Undskyld,Nilau, hvordan kan du være i tvivl om den klikker. Trådsstarter har da så megen indsigt, at man sætter et batteri på. Så ved han vel også hvad
normalopførslen er og hvad et klik er? |
|
|
Det er hverken Nilau eller jeg i tvivl om. Men vi er i tvivl om hvad trådstarter rent faktisk har konstateret, da det er uklart formuleret i hans indlæg.
Trådstarter har sikkert prøvet med den raske enhed og ved derfor præcis hvordan enheden burde opføre sig. Den burde bevæge sig og sige et lille klik. Men hans formulering giver ikke et helt sikkert svar på om det er både bevægelsen og klikket der udebliver.
Nu kunne vi så begynde at diskutere hvad der står i sætningen "Den bevæger sig ikke og siger en lille klik lyd" eller hvad der er mest korrekt dansk. Det vil bare være meningsløst da det stadig ikke vil give et klart svar på om der er et klik. Som det er formuleret i sætningen kan "ikke" gælde både bevægelse og kliklyd.
Kun trådstarter ved om han hører en kliklyd, og da han ikke ønsker at svare på spørgsmålet spilder vi vores tid.
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2014 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstår ikke hvordan der kan opstå forvirring og misforståelser omkring bevægelse kontra kliklyden, men det er kun kliklyden
som fremkommer iht. batteritesten.
Enheden er ikke brændt af, eftersom jeg fik lånt et multimeter
Jeg har anskaffet mig en anden enhed, men på et tidspunkt skal jeg da se om det ikke er muligt at reparere den.
Takker for alle inputs __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|