Forfatter |
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan læse mig frem til i flere tråde herinde at man kan lukke eller delvis lukke ens basrefleks port såfremt man i egne ører synes
man har for meget bas..Jeg kan læse mig til at det eneste det ændrer er at det dæmper eller fjerne de toner der kommer ud af
selve porten.
Det giver sig selv at kabinettet laves om til trykkammer, eller at selve modstanden i porten gøres større (ved delvis dæmpning)
Jeg har ikke kunne læse mig til hvorvidt det fjerner de små detaljer i bassen og mellemtonen..
Lad os ant age at vi har en 2 vejs højttaler med en forstærker der har masser af strøm.
Jeg tænker at netop modstanden vil "bremse" enhedens bevægelse med det resultat at der vil forsvinde noget af detaljerne, 3d
dybden og artikuleringen?
Eller vil forstærkeren bare arbejde det mere og således tvinge enheden til samme bevægelse, således der ikke mistes noget?
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen gange tager det for meget og mellemtonen går død. Men det kan også have den ønskede virkning så prøv dig frem med
forskellige matrialer og mængde til at dæmpe porten med end til du finder det det som passer dig bedst
__________________ Vi hører alle forskelligt
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så der er ingen tommelfingerregel for det?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i al beskedenhed begået en lille fiks ting
Man tager et stykke æggebakkeskum (dæmpeskum hedder det hvis du vil købe det), og monterer noget pianotråd eller
lignende som vist på billedet. Så monterer du dæmperen ved at stoppe pianotråden ind i refleksrøret. Ved en bagudvendt
refleksport har det en om ikke voldsom, så dog mærkbar dæmpning, og man kan endda styre dæmpningen alt efter hvor
tæt på refleksporten skummet sidder. Fidusen er at man ikke ændrer på basrefleksafstemningen - og man stadig har
dybbas, bare mindre. Downside er at det selvfølgelig ikke er så effektivt, som en sok i refleksporten - men jeg er sgu altid
endt med at pille sokken ud igen, når jeg har forsøgt mig med det ...
Alternativt, så luk højttaleren op, og dæmp den yderligere, gerne med førnævnte dæmpeskum - læg evt et stykke
dæmpeskum mellem bassen og refleksporten, hvis det er muligt.
Længere ud fra væggen er jo også ofte en god ide.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, ganske som den ægte Wiz siger...
Det ville hjælpe, hvis du fortalte hvilken højttaler det drejer sig om, samt om porten vender fremad eller bagud.
Men prøv allerførst at flytte højttaleren længere væk fa væggen (eller hjørnet).
MVH.
Niels L.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 03:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
I princippet bør dæmpning af porten ikke påvirke mellemtonen, endsige fjerne detaljer i bassen - den bedre dæmpning gør det modsatte. Enhedens bevægelse vil ikke blive påvirket videre, den vil måske endda bevæge sig en smule mere i det toneområde, refleksen oprindeligt hjalp til i. Boksens opførsel i bassen vil ændres, man får en mindre fremtrædende bas, hvilket i nogle tilfælde osse vil føre til en mere veldefineret dybbas (den kamufleres ikke længere af et overdrevet niveau højere oppe). Forstærkeren får faktisk mindre at lave, højtalerens impedanskurve vil blive mere venlig...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være at det i princippet skulle virke sådan men sådan er det bare ikke altid i praksis. Her taler jeg af erfraring
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau: Porten kan jo ogå vende ned mod gulvet ;)
Det er bare et hypotetisk spørgsmål..
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 17 Marts 2014 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rart at høre, at der er nogen der ved noget om højtaler teori, tak mollecon.
Ved at lukke basreflexporten opnås følgende:
Lettere for forstærkeren at trække højttalerne.
Mindre forvrængning i nedre mellemtone/øvre bas.
Hurtigere bas, mere kontrol over basenheden.
Mindre af den dybeste bas, eller bare mindre bas, dette afhænger af portens tuning.
Ulemper ved at lukke porten:
Kabinet volumen vil næppe være optimal, i de fleste tilfælde vil det kun have beskeden betydning.
Mere dæmpningsmateriale inde i kabinettet er ønskeligt, især hvis kabinettet er af beskeden tykkelse.
Det kan være nødvendigt at flytte højttalerne helt op ad væggen, for at få mere bas.
Hvis membran arealet er stort og kabinettet lille, vil jeg fraråde at lukke porten.
Men prøv dig bare frem MSG1979, og vælg det du bedst kan lide.
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2014 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik målt på boostet. Det lå fra 46-54hz med MANGE DB.
Jeg lukkede porten og fik mindre bas, boostet var der stadig, men mindre..Men også mindre bas i de øvrige områder. Forsøgte med
en mindre model af samme højttaler, men stadig boost. Så selve konstruktionen af begge var ikke velegnet der hvor de stod..
Den placering de stod på gav et roomgain i netop det frekvensområde. Nu har jeg efter et par dage fået lidt ommøbleret og fået
flyttet højttalerne, således boostet er væk.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 18 Marts 2014 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rummets betydning, og højtalernes placering i det, kan næsten ikke overvurderes.
PS.: Tak for takken, Mellemtone .
|
Til top |
|
|