Forfatter |
|
phy1970 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 24
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har om flere mærkers basenheder læst, at bortset fra magnetsystemet er enheden magen til en passiv version fra samme mærke. Vil det så sige, at man reelt kan bruge en almindelig basenhed som slavebas?
Jeg har et par 12 tommer Peerless SLS-enheder som jeg kunne tænke mig at bruge som slaver i et par store gulvhøjttalere.
Mvh
Peter
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel.
Massen på membranen er større, med lavere resonansfrekvens, end på en almindelig enhed.
Man kan også montere ekstra vægt for at tune dem ind, lidt ligesom en refleksport skal tunes ind.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvis du fjerner magnetsystemet. Du skal sandsynligvis have ekstra vægt på membranen, for at justere til den
ønskede frekvens-afstemning. Ekstra vægt kan måske limes fast i svingspolen.
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Ja, hvis du fjerner magnetsystemet. Du skal sandsynligvis have ekstra vægt på membranen, for at justere til den ønskede frekvens-afstemning. Ekstra vægt kan måske limes fast i svingspolen. |
|
|
Kim, kan man ikke også "tune" afstemningen ved at lade magnetsystemet sidde, og så kortslutte svingspolen med x-antal ohm????? __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Kim skrev:
Ja, hvis du fjerner magnetsystemet. Du skal sandsynligvis have ekstra vægt på membranen, for at justere til den ønskede frekvens-afstemning. Ekstra vægt kan måske limes fast i svingspolen. |
|
|
Kim, kan man ikke også "tune" afstemningen ved at lade magnetsystemet sidde, og så kortslutte svingspolen med x-antal ohm????? |
|
|
Jo det kan man godt, men den tynde membran kan have opbrudstendenser ved frekvenser, hvor den ikke skal sige noget. En modstand parallelt men en kondensator kan være bedre.
Det undgår man ved den tykkere/tungere membran. På pap membraner kan man smøre hvid trælim, men det skal være et meget jævnt lag.
Man kan også tune systemet ind med et bræt som man sætter foran slaven og dæmper den med. Det gjorde Peter Holm i Populær elektronik tilbage i det forrige århundrede (halvfjerdserne). __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
phy1970 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 24
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for svarene.
Jeg tror at jeg vil kigge nærmere på modellen med at kortslutte svigspolen.
Trælim er jeg dog også i besiddelse af, så det bliver spændende at se, hvad der sker.
MVh
Peter
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk: Jeg har ikke ret meget erfaring med slavebasser, jeg foretrækker basreflex; men det ville da yde modstand
ligesom en vægtklods ( eller luften i TML eller basreflex ).... En en svingspole viklet på alu-folie yder jo allerede modstand
p.g.a. induktion, når den sættes i bevægelse i et magnetfelt !
Ningbo: Hvad gør, at en kondensator er bedre end modstanden ?
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit gæt på det ville være, at med en modstand kortslutter du (mere eller mindre, afhængig af modstandens størrelse) hele enhedens frekvensområde. Med en kondensator kan du bestemme, hvor langt nede i frekvens kortslutningen ingen indvirkning skal ha´, lidt a la basreflex-afstemning????
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har engang repareret en KEF gulvhøjtaler fra Q serien med slavebas. (den med indbygget diskant i mellemtone enheden)
Her var baskabinettet helt lukket uden porte eller lign. selv ledningerne gennem skillepladen fra mellemtone og diskant samt. terminalpladen var stoppet til med "ikke udtørrende sej tyggegummi)
Det tyder på (I KEF's tilfælde) at slavebas skal åbenbart fungere i et tryktæt kammer.
kun mellemtone enheden havde port.
|
Til top |
|
|
Jan Guldberg Ra Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var der ikke engang højttaler fra hifi & elektronik byg selv højttaler der hed +1 hvor der blev brugt en slave bas med svingspole koblet til et spec.
Filter
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Guldberg Ra skrev:
Var der ikke engang højttaler fra hifi & elektronik byg selv højttaler der hed +1 hvor der blev brugt
en slave bas med svingspole koblet til et spec.
Filter  |
|
|
Korrekt - terminalerne på enheden var forbundet med en spole + kondensator. Meningen var vist at det skulle dæmpe
enhedens udsving i de frekvenser hvor den gjorde mere ondt end gavn.
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Ningbo: Hvad gør, at en kondensator er bedre end modstanden ? |
|
|
Modstanden belaster ved alle frekvenser, kondensatoren skal kortslutte ved høje frekvenser.
Sammen skal enhedens spole, modstanden og kondensatoren udgøre en resonans kreds der er åben ved de frekvenser hvor slaven er aktiv og lukket ved øvrige frekvenser. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Kim skrev:
|
|
Kim, kan man ikke også "tune" afstemningen ved at lade magnetsystemet sidde, og så kortslutte svingspolen med x-antal ohm????? |
|
|
Øhh bøhh - Det er allerede anvendt i en af Peter Holm's konstruktioner (mener jeg) - slavebassen er en alm enhed med en sugekreds over spolen __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
namlig jan_stevns
Peter Holm lavede engang med en afstemt kreds over svingspolen, med det rette Q
Så enheden ikke svingede vildt over og under en bestemt velvalgt frekvens (relativ til bassen)
Svingningskredse
søg på sugekreds
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 Marts 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker, hed Peter Holms version af en højtaler med den koblede slave 'Højtaler +1'. Den kunne betragtes som en efterfølger til hans berømte 'Custom 50' og '60' højtalere, som anvendte en alm., helt passiv slave. De blev i sin tid markedsført af Dansk Audio Teknik.
|
Til top |
|
|