Forfatter |
|
torbenan Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indrømmet, en mærkelig overskrift til dette forum  , men der er en relevans. Min ene højtaler hænger ca. 1/2 m fra brændeovnen, som lige er blevet skiftet ud. Den tidligere ovn havde en blæser der sendte varmen ud midt i stuen, men den nye stråler varmen til alle sider, og højtaleren bliver derfor ret varm. Lige nu har jeg hængt et stykke stanniol op, der kaster varmen tilbage, men det ser ikke særlig godt ud. Tager en højtaler skade af en temperatur på måske 50 grader? Har i et forslag til noget jeg kan sætte på siden af højtaleren, som vil reflektere varmen?
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flyt højttaleren
Umiddelbart skulle 1/2 meter væree n fin afstand, men er du bekymret, så kan jeg ikke se anden udvej, det er sværere at flytte skorstenen
Struktøren
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din højttaler kan risikere at lide overlast i kabinettet, hvis varmen er for høj
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dine højttalere er finerede eller af ægte træ, så vil varmepåvirkningen på sigt sandsynligvis udtørre træ/lim. Det kan medføre sprækker i træet
og/eller, at fineren løsner sig. Jeg har set en del eksempler på finerede møbler og møbler af massivtræ, der har været udsat for varmepåvirkninger fra
brændeovne/radiatorer/direkte sollys, hvor træ og limninger har taget skade.
Der er i de fleste tilfælde tale om påvirkninger, der har stået på over en årrække (10 måske 20 år), men det er næsten uundgåeligt, at træ og lim vil
blive påvirket i et eller andet omfang af (en kraftig) varmeudstråling/-udtørring.
|
Til top |
|
|
Dexter Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2014 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 17 Marts 2014 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg havde samme betænkeligheder da jeg skulle have nye højttalere. Mine er placeret 50 cm fra brændeovn og har været det i 2 år. Der er intet
sket med dem så umiddelbart tror jeg ikke de tager skade men hvem ved. Måske efter flere år.
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 18 Marts 2014 kl. 05:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu også en smule bekymret ved placeringen. Især ved en mulige påvirkning enhederne, og især deres kantophæng, potentielt kan blive udsat for. Visse typer ophæng (neopren) er ret miljøafhængige, og selv gummi tørrer ud... - Dette vil være langsomt snigende skader. Forestiller mig et neoprenophæng der typisk holder måske 15 år, pludseligt kun holder det halve eller 2/3. Kan højttalerne komme på en stander, og dermed længere væk fra ovnen?
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
soren Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 20 Marts 2014 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min ene højttaler har efter et par år tæt ved brændeovn fået små sprækker i fineren (som i rigtig mange). Man skal tæt på for at se, så pyt. Kunne sikkert have været begrænset hvis jeg havde olieret indimellem. Det er hård kost med varmestrålingen, men ikke værre, end at højttalerenheder slet, slet ikke tager skade. De er trods alt designet til makimale arbejdstemperaturer, der ligger noget over strålingen fra brændeovnen i ½ meters aftsand eller så. Er man bekymret for skred i enhedernes parametre, så byt rundt på højttalerne hver måned. Så holder fineren også dobbelt så længe  __________________ Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 20 Marts 2014 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
torbenan skrev:
Indrømmet, en mærkelig overskrift til dette forum , men der er en relevans. |
|
|
Jeg ville være mere bange for at der rent ud sagt går ild i skidtet - 50cm virker alt for lidt afstand til en buldrende brændeovn selv om det akkurat lever op til reglerne i bygningsreglementet
http://bygningsreglementet.dk/brs98_11_id382/0/42 __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 20 Marts 2014 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej torbenan.
husk på det ikke kun er varme der kommer ud af brændeovnen.
kommer du ind i et gammelt hjem med brændeovn og hjemmet ellers ikke er løbende vedligeholdt, ser du misfarvningen.
mvh nils
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2014 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja, sådan en brændeovn vil altid give lidt skidt og snavs
Struktøren
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 20 Marts 2014 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
uha pas på med det har prøvet det med par avalon.
|
Til top |
|
|
Dexter Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2014 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 20 Marts 2014 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæng dem bare op ved brændeovnen så kan man med god grund købe nye hver 4 år ;-)
|
Til top |
|
|