| Forfatter |
|
wiii Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg godt, at det er svært at generalisere, men kan vi danne os et overblik over hvor meget hifi udstyr falder i værdi?
Jeg har været meget heldig med mit salg af udstyr.
Holfi Aura pris i 1995 = 5500 kr Solgte den sidste år for = 1500 kr
Infinity Kappa 6.1 pris i 1993 = 5500 kr Solgte dem sidste år for = 2000 kr
Hvad er dine oplevelser om værdi af brugt udstyr?
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er reelt to brugtværdier i spil her: Den danske og den internationale.
Det danske marked er mildest talt ringe. Som udgangspunkt holder produkterne ca. samme værdi de første par år, men
efterhånden som en vare bliver ældre opstår en stigende forskel som ofte ender i mindst en faktor to på f.eks. dba.dk og
ebay.de for de ting der faktisk er noget ved.
Da danmark i transportmæssigt henseende er et uland med stort set ingen konkurrence på pakketransport til udlandet,
nærmest ingen transport over 20kg og fænomenalt upålidelige transportører er denne forskel dog næsten umilig at omsætte
i en egentlig handel. Ud af 6 pakker sendt med GLS har jeg f.eks. mistet 2!!!!
Derudover er der selvfølgelig ikke megen brand recognition for Holfi, Thule etc. uden for landets grænser så der er man
bundet til det danske marked.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den faktiske salgspris afhænger jo også af om man vil hurtigt af med sagerne, eller har tålmodighed til at vente indtil der er en der knækker 
Jeg har altid fået fornuftige priser når jeg har indbyttet en vare til noget nyt med penge oven i. Det har jeg gjort en 3-4 gange, hos 3 forskellige forhandlere, og det har hver gang tydeligt været en bedre deal end at forsøge at sælge det privat.
Privat ser mit verdensbillede sådan ud at ingen betaler mere end halv pris uanset om man har givet fuld pris for varen fra ny kun et halvt år tidligere. Det siger jeg som sælger, ikke som køber. Så snart det er brugt er prisen næsten automatisk halvveret - det afhænger naturligvis af apparattype og mærke.
På kabler kan der være ret så store tab. Jeg købte et sæt Synergistic Research Resolution Reference X2 i både højttaler- og signalkabel-version. Jeg gav selv ca. 1/3 af deres nyværdi, og efter 1,5 år solgte jeg til 1/5 nypris. Jeg kunne simpelthen ikke få mere for dem hvis de skulle sælges indenfor en måned. Og jeg blev hurtigt mødt med interessenter der mente at det skulle koste endnu mindre fordi man troede at kende til hvor jeg havde købt det.
Og alle vil have rabat (nedsat pris)... Sættes noget til salg for 1.200 bydes der 800 - sættes det til salg for de 800 bydes der 600. Men det er vel derfor mange sætter brugtprisen urealistisk højt - det er for at kunne give rabat.
|
| Til top |
|
| |
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
pass labs INT 150 købt i marts måned 2009 for 52000kr
solgt til mig i juni måned 2010 for 24500kr __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
Mulan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger vel egentligt også meget af købs prisen, der er jo i dagens Danmark mange steder hvor man kan opnå fine rabatter på liste priserne, på sprit nyt grej nogle gange mellem 30-50%.
Så at noget har kostet 50.000 fra nyt ( vejledende ) og måske solgt for 25.000 - 27.000 til kunden, så er der jo ikke noget underligt i at se det brugt oftest kun få måneder gammelt til under ½ pris, man enda måske til et stykke under, men hvis første køber har fået stor rabat så taber han jo heller ikke så meget.
Men det er jo også derfor folk tit kalder vejledende priser for villedende priser.
|
| Til top |
|
| |
wiii Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må man spørge hvor du har gjort dette? De forhandler jeg har talt med vil ikke tage noget i bytte.
Wymax skrev:
|
Jeg har altid fået fornuftige priser når jeg har indbyttet en vare til noget nyt med penge oven i. Det har jeg gjort en 3-4 gange, hos 3 forskellige forhandlere, og det har hver gang tydeligt været en bedre deal end at forsøge at sælge det privat.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
wiii skrev:
Wymax skrev:
| Jeg har altid fået fornuftige priser når jeg har indbyttet en vare til noget nyt med penge oven i. Det har jeg gjort en 3-4 gange, hos 3 forskellige forhandlere, og det har hver gang tydeligt været en bedre deal end at forsøge at sælge det privat. |
|
|
Må man spørge hvor du har gjort dette? De forhandler jeg har talt med vil ikke tage noget i bytte. |
|
|
www.vassagohifi.com og www.sunaudio.dk er to af stederne. Jeg går ud fra at dine forsøg er gjort hos forhandlere i København - hvilke?
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har solgt en paas 30.5 samt en Wadia 851 på audiomarkt.de der er klart mere interesse og bedre priser syd for grænsen, og i øvrigt også bedre muligheder for transport med dhl og lign.
Hvis du har noget der er noget værd skulle du prøve det. Jeg havde ingen held i DK i 3 mdr, men solgte på 14 dage på audiomarkt. Det var begge brugte ting så mit samlede tab på at have de 2 ting i 3-4 mdr. var under 5.000 kr.
__________________ Quad 2905
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes mange forventer at få helt urealistiske priser for gammelt udstyr. Hvis du har haft en kvalitetsforstærker i 10 år, må du også skrive 70 - 80 % af i værdi. Faldet på DVD og CD afspillere er mindst lige så store. Højtalere holder nok prisen bedre. Derudover har det noget med hvor tidsvarende produktet er, derfor er Båndopt af enhver art billige. Men kender i nogen der bruger bånd eller hører LPer, jeg smed min velfungerende Denon kassettespiller i skrotbunken i 94, og den har jeg ikke savnet. Pladerne har fået en mindre revival, som nok ikke holder længe for pladerne bliver hele tiden ældre og der kommer ikke mange nye til. Men pladespillerne der har overlevet til nu er i høj kurs, de kan koste næsten lige så meget som de gjorde fra ny, specielt hvis det er solide fuldautomatiske modeller. Jeg har også en pladespiller, men vil næppe have en om 5 år.
Om priserne på EBay er mere rimelige, så syntes jeg det ikke, for det der handles til høje priser på Ebay er ofte samler ting, som har en samlerværdi for nogle. Meget af det vintage udstyr der sælges er det rene skrot, som går til helt urimelige priser. Men husk at mange af KSB annoncerne ikke resulterer i salg, hverken på denne side eller på Ebay.
Så derfor køb lidt men godt og hav det i mange år. Nedenfor kan du se hvad jeg har, og jeg forventer også at have de apparater om 8 - 10 år, for vi har vel hifi anlægget for at høre musikken og ikke omvendt. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school skrev:
| Jeg havde ingen held i DK i 3 mdr, men solgte på 14 dage på audiomarkt. |
|
|
Tak for tippet, det var da måske en mulighed når jeg snart skal af med min Whest PS.30R RIAA 
|
| Til top |
|
| |
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for tippet, nu har jeg sat min linn på audiomarkt også
__________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 165
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fornylig oplevet, at have et par højttalere til salg, i DBA. og blev kontaktet fra Singapore. Senere på tlf. Efterhånden gik det op for mig at køberen var seriøs.
82kg. luftfragt til Singapore, ingen hindring!! Højttalerne afhentet hos mig.
Handelen er afsluttet med en tilfreds køber, og jeg er en erfaring rigere!!
Bare for at sige, at det store udland er af og til et bedre marked for spec. udstyr.
|
| Til top |
|
| |
wiii Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bare ikke meget for at sende udstyr med posten, da det kan gå tabt og så sidder jeg med hele tabet af eventuelt dyrt udstyr.
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 165
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
wiii skrev:
| Jeg er bare ikke meget for at sende udstyr med posten, da det kan gå tabt og så sidder jeg med hele tabet af eventuelt dyrt udstyr. |
|
|
Helt enig.
I dette tilfælde fik jeg betalingen på forhånd via paypal. Man skal absolut være på vagt, og passe på ikke at blive sorteper. Mit eks. er bare for at gøre opmærksom på at det kan lade sig gøre.
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købte et par brugte Tannoy SGM12x højtaller for 5 år siden - 6000 kr ialt
Sælges nu for ca. 27.000 kr/par på ebay....
Har også en Doxa70 som er købt for 2000 kr (mange år siden ?) - den kan nok sælges for 3500 kr, nu...
Hvis jeg sælger, har jeg overkud !!!
Køb det rigtige grej - og du har kommende klassikerer som kan sælges for Kassen !!!
|
| Til top |
|
| |
rjcr Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brugtprisen afhænger også meget af hvilken type udstyr der sælges.
Surroundforstærkere og DVD-afspillere uden HDMI er absolut ikke nemme at komme af med (jeg taler af erfaring...).
Jeg havde en Rotel RSP-1098 sourround processor til salg i 8-9 måneder. Den var 6 år gammel da jeg fik solgt den for 5000,- (nypris 28.000,-). En 4½ år gammel Denon DVD-A11 endte med at gå for 2000,- (nypris 15.000,- dog købt som demo til 10.000,-).
Effektforstærkere som ikke "forældes" teknologimæssigt i samme grad holder priserne lidt bedre, men udstyr der er over 3 år gammelt handles ofte for max. 1/3 af nyprisen.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Foretrækker "trade in" hos forhandlere. Det sparer én for en masse besvær. Nogle få forhandlere tilbyder dog så lave trade-in priser at de tror der står "idiot" på ryggen af én.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes generelt, byttehandler er væsentlig sjovere end bare salg, når jeg skal sælge noget - for det meste har nogen haft noget godt og spændende at bytte med, og så er begge parter glade, og begge parter har egentlig fået en bedre "pris", end de ville have fået ved rent salg.
Ellers er det nok generelt købers marked, når det gælder hifi i Danmark - i hvert fald, hvis man som køber ikke er fuldstændig stålsat på, hvilken model man vil have. Udbuddet er meget stort, sådan er det bare.
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg komme med en påstand...
Meget nyt grej er ikke pengene værd. Her snakker jeg om lydmæssig oplevelse.
Vil påstå de seneste 10-15 år har der været en kæmpe pris øgning - men lyd kvaliteten er desværre ikke tilsvarende højnet.
Hvem husker ikke gamle: JBL, Tannoy, Rogers LS3/5, Quad osv. osv... Disse gamle modeller kan stadig stå distancen mod meget nyt grej !. - til en 1/5 af ny pris...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
QWERTY126 skrev:
| Nu vil jeg komme med en påstand...
Meget nyt grej er ikke pengene værd. Her snakker jeg om lydmæssig oplevelse.
Vil påstå de seneste 10-15 år har der været en kæmpe pris øgning - men lyd kvaliteten er desværre ikke tilsvarende højnet.
Hvem husker ikke gamle: JBL, Tannoy, Rogers LS3/5, Quad osv. osv... Disse gamle modeller kan stadig stå distancen mod meget nyt grej !. - til en 1/5 af ny pris... |
|
|
Udmærket påstand. Det kan godt være at meget af det gamle stadig er godt, men jeg tror for det første at der nu er højere til loftet, og at flere laver noget der er rigtig godt. Jeg tror også det har noget at gøre med hvad man forbinder med god lyd - jeg har indtryk af at dem med vintage gear sværmer for det, mens andre ikke vil røre det med en ildtang - også pga. lyden.
Det skulle ikke undre mig om noget af det gode vintage kan noget med musikaliteten, mens nyere modeller forsøger at nå hele vejen rundt, med alle de adjektiver man nu kan lægge på om et lydbillede, men så måske også må gå på kompromis.
|
| Til top |
|
| |