| Forfatter |
|
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well... min erfaring er at det er lidt med hifi, som det er med biler. Så snart det spritnye udstyr forlader forlader butikken falder værdien hurtigt til ca. det halve af købsprisen (som Ronnie Linn også har oplevet) - der er en sindssyg afskrivning på nyt udstyr. Derfor køber jeg ALDRIG nyt udstyr fra en forhandler (med mindre der er et voldsomt afslag i pris) - så vil jeg hellere bruge de samme penge og få "dobbelt så godt" udstyr. Det der er en stor fordel ved handel med HiFi frem for handel med biler er, at det meste hifi-udstyr ikke bliver dårligere/slidt med tiden, så derfor er brugtmarkedet ret "sikkert" (med dette menes at man ikke kan blive røvrendt i samme grad som ved køb af en brugt bil). Det gør brugtmarkedet endnu mere attraktivt hvis man kan se sig ud over at udstyret man køber er brugt - så er man også ud over "burn-in" perioder osv ;)
Det skal selvfølgelig siges at jeg er meget taknemmelig for at de folk der har penge nok til at nyt hifi vil sælge det til mig til det halve af nyprisen efter et par år  tak! __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
wiii Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke enig, halvpris efter udstyret forlader butikken, den tror jeg ikke på. Naturligvis kommer det an på udstyret, men min gamle Holfi forstærker som i 1995 kostede mig 5500 kroner solgte jeg sidste år til 1500 kroner, det er et tab på 285 kroner om året 
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie linn skrev:
|
pass labs INT 150 købt i marts måned 2009 for 52000kr
solgt til mig i juni måned 2010 for 24500kr
|
|
|
Du er nok bare en af dem der tror "vejledende pris" er en reel størrelse ...fordelen er at du er glad og tror du har lavet en kanon handel (halv pris på et top produkt, der tilmed er spillet til...vildt )
Når du så skal sælge igen, skriver du "nypris" til 52k for så at opdage at den er der kun dig selv der tror på ...
Din trøst er at de få uvidende der køber til udbudt pris får det endnu værre 
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
wiii skrev:
Jeg er ikke enig, halvpris efter udstyret forlader butikken, den tror jeg ikke på.
Naturligvis kommer det an på udstyret, men min gamle Holfi forstærker som i 1995 kostede mig 5500 kroner solgte jeg sidste år til 1500 kroner, det er et tab på 285 kroner om året  
|
|
|
Prisen falder meget hurtigt efter køb, og efter et års tid kan den sagtens være halveret. Herefter knækker kurven, og prisfaldet bliver meget mere jævnt.
Du har tabt meget lidt pr. år, men en fornuftig pris havde for fem år siden sikkert også været 1.500 kr. 
Der er jo også en mindstepris på et produkt, og den har helt sikkert relation til nyprisen. Noget der ikke kostede så meget når hurtigere sin mindstepris end noget der var hundedyrt, der potentielt kan falde endnu mere i procent af nypris.
Og endeligt skal du også huske inflation og stigning i økonomisk formåen - 5.500 kr. i 1995 svarer vel til en del mere i dag.
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstår ikke der tillægges sådan en negativ attitude overfor hifi markedet i DK. Jeg synes klart vi har nogle af de bedste sider hifi4all/ksb og dba.dk og ja priserne er lave, dette kommer jo køberne til gode. Det er helt ublu latterlige høje priser som tyskerne forlanger på audiomarkt.de for noget gammelt grej, desuden koster det penge at ligge noget ind på siden småligt!
I Danmark er der desuden takket være de 2 gode hjemmeside og forhandlernes åbenhed om priser nemmere overskuelighed, hvilket gør forbrugerne mere beviste, hvilket jo kommer forbrugerne til gode. Jo sandt at hifi i dk er dyrt men relativt ifht. vores købekraft ikke dyre end andre lande, forhandlerne er tit klar på gode tilbud med store prisreduktioner som man ikke ser i andre lande f.eks. tyksland, og det gælder egentlig ikke kun hifi markedet men også på andre goder.
Mht. transport i dk, folk brokker sig over post.dk jamen post.dk er da hurtig og pålidelig til de rette ting. At sende en cd apfspiller til 50000 for 75 kr siger da sig selv måske ikke er en god ide, og her må man så lige have lidt flere penge op af lommen og påkøbe sig nogle ekstra ydelser eller vælge et andet selskab som er et decideret fragt selvskab. Derudover har vi alle de andre store selskaber fra udlandet GLS, DHL, UPS osv!
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
wiii skrev:
Jeg er ikke enig, halvpris efter udstyret forlader butikken, den tror jeg ikke på.Naturligvis kommer det an på udstyret, men min gamle Holfi forstærker som i 1995 kostede mig 5500 kroner solgte jeg sidste år til 1500 kroner, det er et tab på 285 kroner om året   |
|
|
Prisen falder meget hurtigt efter køb, og efter et års tid kan den sagtens være halveret. Herefter knækker kurven, og prisfaldet bliver meget mere jævnt.
Du har tabt meget lidt pr. år, men en fornuftig pris havde for fem år siden sikkert også været 1.500 kr. 
Der er jo også en mindstepris på et produkt, og den har helt sikkert relation til nyprisen. Noget der ikke kostede så meget når hurtigere sin mindstepris end noget der var hundedyrt, der potentielt kan falde endnu mere i procent af nypris.
Og endeligt skal du også huske inflation og stigning i økonomisk formåen - 5.500 kr. i 1995 svarer vel til en del mere i dag. |
|
|
 gad ikke selv til at skrive det... __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
wiii Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fint nok, jeg synes nu alligevel at det var et godt salg og jeg gjorde det også med mine højttalere, så man kan få en god pris for godt grej.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
wiii skrev:
| Det er fint nok, jeg synes nu alligevel at det var et godt salg og jeg gjorde det også med mine højttalere, så man kan få en god pris for godt grej. |
|
|
Et godt salg afhænger ikke nødvendigvis at score overskud - jeg kan bedst li' den "rigtige" pris for begge parter 
Men ja, man kan opnå en god pris - chancen er dog størst når man har nydt godt af varen i en del år pga. det hurtige prisfald fra ny og den efterfølgende fladere kurve.
|
| Til top |
|
| |
wiii Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men den rigtige pris er vel ikke ens for sælger og køber
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
wiii skrev:
Ja, men den rigtige pris er vel ikke ens for sælger og køber  |
|
|
Jo, det er den faktisk som oftest!
Du er f.eks. meget glad for din salgspris for din Holfi og jeg er ret sikker på at køberen også er tilfreds, når der sammenlignes med hvad der kan fås af nyt til samme pris Din pris afspejler fint markedsværdien for et velfungerende eksemplar af din Holfi forstærker. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
wiii skrev:
Ja, men den rigtige pris er vel ikke ens for sælger og køber  |
|
|
Jo, det er den faktisk som oftest!
Du er f.eks. meget glad for din salgspris for din Holfi og jeg er ret sikker på at køberen også er tilfreds, når der sammenlignes med hvad der kan fås af nyt til samme pris Din pris afspejler fint markedsværdien for et velfungerende eksemplar af din Holfi forstærker. |
|
|
Helt enig. Min definition af "rigtig pris" er at både sælger og køber synes det er en rimelig pris. Kan denne enighed ikke nås skyldes det som regel at sælger tror for meget om sin vare, eller at køber bare vil presse prisen i bund. Den rigtige pris må være det man kalder "markedsværdien", som mbull så fint skriver.
Og jeg synes også priserne for både Holfi og Infinity ligger indenfor den ramme, hvis ellers de er i fornuftig stand - det er gode enheder der ikke er helt nye, men som stadig performer godt, og som forhåbentlig ikke går i stykker lige med det samme. Havde det være andre mærker kunne prisen sagtens have været lavere.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man sige at DK er lidt "overlæsset" med hifi? jeg har indtryk af at der er forholdsvis mange forhandlere i forhold til potentielle købere, og den konkurrencesituation påvirker priserne i nedgående retning. Samtidig er det relativt meget brugt udstyr tilgængelig på div. salgsteder - igen set i forhold til potientille købere. Jeg har lidt på fornemmelsen at hifi som hobby går tilbage år for år, så i fremtiden vil vi måske se et større og større udbud af brugt ydstyr, som er svært at sælge til rimelige priser fordi kundegrundlaget er væk...
En anden ting, er der andre som også synes at midt/vestjylland er en slags hifi-tomrum rent salgsmæssigt? hver gang jeg forsøger at sælge noget er det altid fra andre dele af landet køber henvender sig.
|
| Til top |
|
| |