| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her mens jeg går og venter på komponenter til et andet projekt, er jeg begyndt at tænke.
Jeg byggede engang en JBL enhed, beregnet til at sidde i en bil, ind i et baglade horn. Det gav en imponerende god lyd synes jeg. Lige nu kører jeg med en 8" perless i et trykkammer, men drømmer om bagladehornet igen. Jeg kører aktivt og det vil jeg igen med næste projekt.
Det jeg har nu spiller tørt og præcist, og jeg vil gerne ha' noget med mere "gang i" uden dog at få "teenage-spil-højt-til-tekno" lyd i stuen.
Fordelen ved omtalke enhed er (set med mine øjne) at diskant og mellemtone sidder tæt på samme akustiske plan og lydkilden er punt. Den lidt høje følsomhed vil gøre det godt med mine små 20watt forstærkere.
Største bekymring er den høje Q og at diskanten er en kompressions diskant, plager mig lidt, nu jeg har brugt en bånd diskant gennem længere tid. Men hvis siger i derude?
Data på enheden
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på B&C 8cx21  .......medmindre du har beyma liggende...det er nogle sjove enheder at lege med.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
Prøv at kigge på B&C 8cx21 .......medmindre du har beyma liggende...det er nogle sjove enheder at lege med. |
|
|
Hmmm ... Ved ikk' om det var bedre, men jo flere man har at vælge imellem, des større er chancen ved for at finde netop den der er bedst for mig. 8CX21'eren har højere følsomhed og højere resonansfrekvens, og ikke helt så flot frekvensgang, men meget lavere Vas og Q. Ved ikke hvilken der er bedst. Det skal heller ikk' være en Beyma. Lige nu er jeg på tænke planen. Hvor er der forhandler på den?
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ang beyma...så synes jeg at huske at have set dem på hjemmesiden ved dansk audio teknik...bare til info, prøv at goggle
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
ang beyma...så synes jeg at huske at have set dem på hjemmesiden ved dansk audio teknik...bare til info, prøv at goggle
mvh velkommen |
|
|
Tak. Det var netop dét jeg havde set Beyma'en og synes at huske at de var rost for lydkvaliteten også. Det var et handelssted på B & C'en jeg tænkte på, men udtrykte det nok ikke præcist nok.
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2011 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så får du lidt flere muligheder. B&C lyder bare godt, selvom den ikke måler så pænt......
Kig hos www.bmspro.com :) de har både en 5" og 8"....de spiller også godt :)
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&C fås hos www.cadaudio.dk.
Du kan altid hilse Karsten fra mig ( Peter Olsen )
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
| Jamen så får du lidt flere muligheder. B&C lyder bare godt, selvom den ikke måler så pænt...... |
|
|
....og det er jo netop dét som det handler om  Jeg har min bekymring på om der er bas nok i den?
Luv.dk skrev:
| Kig hos www.bmspro.com :) de har både en 5" og 8"....de spiller også godt :) |
|
|
Vil jeg også kigge på.
Luv.dk skrev:
Du kan altid hilse Karsten fra mig ( Peter Olsen ) |
|
|
Ja ja ... Nu skal jeg lige se om det er den vej jeg går. Først har jeg et andet projekt jeg skal være færdig med, men hvis ... så skal jeg gerne hilse
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 19 Februar 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Luv.dk skrev:
Jamen så får du lidt flere muligheder. B&C lyder bare godt, selvom den ikke måler så pænt......
|
|
|
....og det er jo netop dét som det handler om Jeg har min bekymring på om der er bas nok i den?
Luv.dk skrev:
Kig hos www.bmspro.com :) de har både en 5" og 8"....de spiller
også godt :) |
|
|
Vil jeg også kigge på.
Luv.dk skrev:
Du kan altid hilse Karsten fra mig ( Peter Olsen ) |
|
|
Ja ja ... Nu skal jeg lige se om det er den vej jeg går.
Først har jeg et andet projekt jeg skal være færdig med, men hvis ... så skal jeg gerne hilse |
|
|
Der er ikke bas nok! Hvis du har et bagladet i størrelsesordnen Stnadard Acousta 115 knækker de ved 80Hz. Vedr. højere
fo, gør ikke noget da det er hornets fn der bestemmer. De bliver bare endnu mere dynamiske ;-)
En Peerless kan da godt gå i et horn, men har nok ikke den fornødne magnet styrke!!! B&C, Beyma ser da fornuftige ud ;-)
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2011 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Der er ikke bas nok! Hvis du har et bagladet i størrelsesordnen Stnadard Acousta 115 knkkker de ved 80Hz. Vedr. højere
fo, gør ikke noget da det er hornets fn der bestemmer. De bliver bare endnu mere dynamiske ;-)
En Peerless kan da godt gå i et horn, men har nok ikke den fornødne magnet styrke!!! B&C, Beyma ser da fornuftige ud ;-)
Hilsen Flemming |
|
|
Jeg har luret lidt med i dine horn byggerier og tænkte at hvis jeg gerne vil har en 8" coaxial enhed, som også formår bas, hvor kravet om følsomhed ikke er stor. Hvilken enhed, vil du så anbefale eller hvilke parametre i databladene, bør jeg kigge på? Resonansfrekvens? Qt? BL? Andre...?
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 06:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bdef,
Har først lige nu set dit spørgsmål
Et bagladet horn "loader" enheden i sit virkeområde, dvs, fra fn til den akustiske deling bestemt af ladekammeret bag
enheden. Over denne "knæk" frekvens spiller enheden som i et alm. kammer og energien kommer fra evnen til at koble fra
membran til luft. Dette ladekammer dæmpes ofte for at undgå for meget mellemtone smutter med omkring hornet (utilsigtet
da dette vil skabe interferenc (kamfilter effekt opad i frekvens).
Men i hornets virkeområde er membranen låst i et "jerngreb" pga den næsten optimale akustiske kobling til luften
(transformeres fra bagsiden af membranen ud igennem hornet, til luften).
Her skal netop benyttes en let membran og et meget kraftigt BxL produkt. Men formodentlig alle andre typer enheder kan
også benyttes men den ønskede effektivitet vil ikke stå mål med anstrengelserne ved at bygge hornet.
De enheder jeg benytter har en data i omegnen af:
f0: 35 -> 45Hz, qms: 4 -> 6, qes: 0.19 -> 0.3, Vas: 243 -> 297 liter, eff: 3.4 -> 7.7%, BxL: 21.7 -> 22.5 og så en let
membran.
Du vil ikke få ret meget ud af enheder med lang vandring da disse ikke har magnetstyrke nok til at bevæge sig xmax i
virkeområdet (jo-jo, hvis du har strøm nok, men så er det ikke effektivt). Under virkeområdet er der ingen load af membran
og her vil den bevæge sig hysterisk, hvis der er frekvenser tilstede som den udsættes for, derfor skal et bagladehorn
begrænses nedad til også (ligesom basrefleks).
Jeg tror de der coaxial enheder er ok, det er bare at prøve og en hjørne placering vil altid hjælpe på sagerne
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2011 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Hej bdef,
Har først lige nu set dit spørgsmål |
|
|
Det er selvfølgelig ok. Det er ikke er projekt jeg står med lige nu, men på sigt (når min DAC er færdig) vil det komme. Savner at bygge højttalere 
Min bekymring omkring resonansfrekvensen på ca. 70 Hz nævner du ikke. Er det fordi det er mindre vigtigt?
Nu er det ikke en 'koncert/disko' højttaler jeg påtænker, så følsomhed er ikke vild vigtigt for mig. Derfor har jeg også overvejet Seas H1333 (Qt=0,26, Fres=26Hz, BxL=6,8,Vas=52L) som er en del mindre.
Min lyst til at prøve horn igen, kommer fra en kasse jeg proppede en JBL bil enhed i uden de store beregninger af nogen art. Jeg var imponeret over renheden i mellemtonen og tror det er fordi hornet 'kortslutter' bassen, så der kun er meget beskeden membranudsving.
Super tak for at du får spredt dit vid.
PS: Hvor stort skal kammeret bag enheden være? På nogle billeder ligner det at kammeret ikke eksistere, mens at det på andre er ganske stort.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Vedr. Fs på enheden. En relativ høj Fs indikerer et "stift" system m. let membran. Det betyder også at enheden må have en
rimelig båndbredde. Der er et udtryk der hedder Effective Bandwidth Product (EBP=Fs/Qes) og sættes tallene ind for din
Seas enhed fås:
26/0.26=100 EBP (I mit system: 37/0.19=194 EBP)
Søger du lidt rundt på nettet er der den opfattelse af at har du et EBP omkring 50 er den velegnet til lukket kasse, omkring
100, fin til bas refleks og over en 120 er det en decideret overdæmpet enhed yderest velegnet til horn. I en lukket kasse vil
en overdæmpet enhed rulle af allerede et par oktaver over Fs og ikke være til megen nytte. Tilgængæld vil overtone
registeret være helt oppe på "beat'et", og give en detail rigdom uden sidestykke (i omr. 100 - 1000Hz, hvor så evt.
mellemtone skal tage over).
Det betyder at et bagladet hjælper denne "stive" enhed (ofte en enhed med meget kraftig BL produkt) med at "forstærke"
bassen i området ned til hornets Fknæk. Om Fs over denne Fknæk "hæmmer" noget ved lyden, er jeg ikke klar over om det
skulle betyder noget, da enheden er "vildt" dæmpet (stiv). Så bagladet giver niveau til "bassen" således at den kommer i
niveau med enhedens absolut mest følsomme område (150 -> 500Hz) afhængig af membran areal. Med en enhed beregnet
til horn (EBP>120) får du den båndbredde der skal til for at matche dit evt. mellemtonesystem. Fordelen ved at anvende
enheder med EBP >120 i bagladet horn er, igen efter min opfattelse, at mellemregistret får et meget kraftigt bid, dvs lille
tromme og hurtige fingre på bassen bliver simpelthen sendt lige i synet af dig, som stod du ved scene kantet og måbede
over de udøvende
Bruger du så denne enhed der på papiret ikke passer ind i "tommelfingerreglerne" ovenstående, er jeg bange for at du nok
får bas men enheden er ikke i stand til at matche mellemregistret, da det formodentlig vil være for svagt, og derved mister
en del dynamik.
Så jeg vil sige at et Fs på 80Hz nok skal gå, du får aligevel ikke meget bas ud grundet de fysiske dimensioner ikke er til det
på dit bagladet. Jeg kørte selv med, i mine ungdoms år, Lowther PM2C i standard acousta 115 og der kom ikke meget ud
under 75Hz (en CV189ES hjalp så godt nok lidt på det).
Hilsen Flemming
P.S Her er et link til et par billige 12" coax:
12" B&C coax__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv dau og mange, mange tak for det detaljerede og meget brugbare svar  Desværre lader det til at jeg er ude i noget som ikke kommer til at fungere  Først og fremmest skulle det være en coaxial enhed. Derpå var planen en 8". Måske mindre, men helst ikke større, da planen ikke var et kæmpe kabinet. Herpå meget gerne et baglade horn, da jeg er lidt (meget) fascineret af princippet og lyden. Jeg synes ikke det virkede som om hverken B&C'erne eller Beyma kunne levere rigtig bas, trods membranarealet. Jeg antager at det er fordi der primært er satset på høj følsomhed. Lige nu tror jeg det ender med en af Seas's coaxial enheder. Ud fra dine hints, så dur ingen af dem til baglade horn. Desværre...
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Min lyst til at prøve horn igen, kommer fra en kasse jeg proppede en JBL bil enhed i uden de store beregninger af nogen
art. Jeg var imponeret over renheden i mellemtonen og tror det er fordi hornet 'kortslutter' bassen, så der kun er meget
beskeden membranudsving.
|
|
|
Jeg vil lige sige at jeg aldrig har forsøgt med enheder der ikke var helt "fit to fight" i horn kasser. Og i princippet kan alle
lydgivere benyttes og der skal du naturligvis ikke tabe modet, da du jo ifølge ovenstående har prøvet med en måske uegnet
enhed i en hornkasse med et godt resultat til følge.
Hvad var det for enhed og hvilket kabinet kom du den i? Et horn falder meget kraftigt af under sin nedre grænsefrekvens
men det er ikke utænkelig at du kan tvinge mere ud ved at lade enheden udnytte xmax vandring (som nok er større end på
en decideret EBP > 120 enhed). Det er lige før jeg selv er blevet interesseret i en 8" udgave af de der coaxial enheder til
mine 31 år gl. standard acousta 115 kasser, som bare står og keder sig...
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Hvad var det for enhed og hvilket kabinet kom du den i? Et horn falder meget kraftigt af under sin nedre grænsefrekvens men det er ikke utænkelig at du kan tvinge mere ud ved at lade enheden udnytte xmax vandring (som nok er større end på
en decideret EBP > 120 enhed). Det er lige før jeg selv er blevet interesseret i en 8" udgave af de der coaxial enheder til
mine 31 år gl. standard acousta 115 kasser, som bare står og keder sig...
Hilsen Flemming |
|
|
Her er forsøget beskrevet lidt. Dengang havde jeg ikke måleudstyr og forsøget er ikke i min varetægt mere. Jeg mindes bare at bassen var 'ok' og mellemtonen var imponerende i forhold til enhedens 'type'. Herunder ses 'hornet':  Og her i dens testopstilling:
|
| Til top |
|
| |