Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Fjernbetjent omskifter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har sådan en "Havana" dac her http://dhost.info/mhdtlab/havana.htm som jeg er rigtigt godt tilfreds med. På bagsiden sidder en lille on/off switch mellem stikkene til toslink og coax. Med den omskifter kan jeg skifte mellem om dac'en skal tage sit input fra toslink stikket eller om den i stedet skal tage det fra enten coax/usb. Det er ikke muligt at bruge coax og usb samtidigt da de forstyrrer hinanden, det er enten eller..

Jeg har et mediecenter med toslink lyd ud og en sonos med coax ud. Pt. bruger jeg kun dac'en til sonos boksen og har en anden dac monteret på mit mediecenter, men jeg kunne godt mig at bruge Havana'en til begge lydkilder, men jeg finder det temmeligt upraktisk at skulle skifte mellem kilderne bag på dac'en.

Derfor har jeg tænkt tanken at det må være muligt at lodde den lille omskifter ud og erstatte den med et lille kredsløb der kan reagere på et infrarødt signal. Den nuværende omskifter er en lille 3 benet fætter og der står O 4VA MAX på toppen af den, den har to positioner, højre eller venstre.

Jeg har googlet lidt på emnet og fundet et par designs der kan trække et relæ, men det ser ud til at de hovedsagligt reagerer på et vilkårligt infrarødt signal. Jeg kunne godt tænke mig noget der kun reagerede på et bestemt infrarødt signal, således at min dac ikke skifter kilde hver gang jeg skruer op for lyden eller skifter kanal på mit tv. Jeg har en Harmony remote der kan programmeres til det meste, så det er ikke så væsentligt om dac'en kommer til at reagere på en phillips, sony eller toshiba kode, bare der er en kode så den ikke reagerer på ALT.

Jeg har ikke målt på output fra ringkernetrafoen endnu, men der sidder et par kredse på boardet i forvejen, så mon ikke det er muligt at stjæle stel og 5v et sted?

Gode råd og ideer modtages. Måske findes der ligefrem en skræddersyet komponent til opgaven?

Det er den lille røde omskifter i nederste højre hjørne på billedet her http://dhost.info/mhdtlab/hav06.jpg
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes