Forfatter |
|
Coach-Z Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 231
|
Sendt: 02 Februar 2014 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilsvarende tråd på nerds.dk, men tænkte at jeg ville stille samme spørgsmål herinde...
Jeg har i øjeblikket et setup
bestående af en BeoMaster 6500 forstærker der driver et sæt B&W M1 højttalere og en Yamaha YST SW45 subwoofer.
Lydkilderne er henholdsvis min computer med flac, eller Wimp via en dac, eller via en bluetooth receiver og sidst men ikke
mindst, min BeoGram CD7000. Udover musikken bruger jeg også anlægget som lyd til mine film via en playstation 3. Jeg er
egentlig ret glad for den lyd jeg får ud af mit setup, problemet er bare at min stue er så stor at jeg føler at mit setup ikke
kan spille hele rummet op. Når jeg står ovre ved køkkenet mangler der li'som noget.
Her et par billeder af min stue.
Meget af min musik hører jeg egentlig med hovedtelefoner ovre i chaiselong'en ovre til venstre, men når konen og børnene
ikke er hjemme, så ryger der altså musik over det store anlæg. Min tanke var at beholde de to M1'ere som baghøjttalere i et
psydo quadrofoni setup, der er nemlig 4 udgange bag på min BeoMaster. Jeg er godt klar over at det ikke bliver til rigtig
quadrofoni og at det ikke er et produkt der laves mere, såvidt jeg ved, men jeg håber simpelthen på at få mere fylde på
lyden så min stue kan fyldes af lyd. De to nye fronthøjttalere skulle så være et par gulvhøjttalere til billige penge, jeg tænker
max 3000kr samlet.
HifiKlubben har et sæt Argon 6355FS gulvhøjttalere til billige penge og jeg kan derved holde mig inden for mit
budget.
Jeg tænkte også på bare at anskaffe mig et til sæt M1'ere, de er jo ret pæne synes min kone og så virker de til at
være kvalitet. Det er nok splittet 50/50 om det er musik eller film jeg bruger mit setup til.
Hvad siger folk, kan jeg få et løft af lyden i min stue med et sæt ekstra højttalere som jeg foreslår? __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
Coach-Z Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2014 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt over dette brugte sæt på dba.dk
Dali 450
http://www.dba.dk/hoejttaler-dali-450-200-w/id-1005639936/
Vil det kunne hjælpe mig med mit problem? __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
I din situation skal du nok tænke musik, m.h.t. lyden - v. film sidder man jo typisk lige foran anlægget. Jeg er ikke sikker på, at du vil få den lyd, du efterlyser, ved at sætte pseudo- quadrofoni højtalere til (det svarer vel til det, der i gamle dage kaldtes ambiofoni). Men det vil muligvis nok give en fin effekt til film, men det er vel ikke lige det, du efterlyser?
Efter min mening skal du have et par mere effektive fronter, og relevante gulvhøjtalere er et oplagt valg. M1'erne kan så stadig bruges på den måde, du beskriver .
|
Til top |
|
|
Coach-Z Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afprøvede det for år tilbage med et sæt Scandyna Micropod SE højttalere og det var faktisk godt til film og musik efter min
smag
problemet var bare at jeg ikke følte der var nok knald på Scandyna højttalerne.
En BeoMaster 6500 yder 2 * 110 watt /8 ohm (fatter nada af det tekniske, undskylder på forhånd)... Det var nok til de små
Scandyna
enheder, men er det er nok til at drive feks de store Dali 450 foran + de to M1'ere bagved?
EDIT:
Har været i hifiklubben og snakke med en ældre, men tilsyneladende meget kompetent herre. Jævnfør ham så har min
BeoMaster kræfter nok til at kunne drive de fleste store højttalere tilfredstillende.
Vi lyttede til Dali Lektor 8, Dali Ikon 7, B&W CM8 osv og de ville alle være fine i et setup med de to som fronter og så mine
M1'ere som baghøjttalere.
Lige nu er spørgsmålet vist bare hvad jeg vil synes bedst om.
Jeg var mest glad for Dali Lektor 8.
Hvilke højttalere i brugt kategorien ligner mest af alt Dali Lektor 8?
Har selv fundet frem til et par kandidater i brugt klassen på dba.dk, alene pga udseende og pris. De kan alle fåes til under 3000kr:
Dali 450
QLN 604 MK2
Jamo 707i
B&W DM604
B&W P5
__________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
Coach-Z Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved nærmere læsning er det ikke de bedste højttalere jeg har fundet.
Qln 604 mk2 er ikke lavet af de oprindelige designere og R derfor en middelmådig
højttaler, deres firma blev købt af nogle andre og tilsyneladende ville tape
connection ikke mere sælge deres produkter pga det.
B&W P5 er fra midt halvfemserne, altså en noget gammel sag, nervøs for om
ophæng og så videre.
B&W DM604 er vist fra den første serie og derfor også ret så gammel.
Dali 450 er vel egentlig okay, jeg er bare lidt ked af at den er så bred.
Jamo 707i er også en ældre sag, ser ud til at være fra 2002 eller deromkring.
Findes der virkelig ikke noget i brugt kategorien der kan være attraktivt for mig i
3000 kr klassen for et sæt?
Jeg lytter til vokaler, lidt pop, ikke noget vild heavy... Tænk Alison Krauss, Diana
Krall, John Mayer, Elton John, Carpark North, klassisk orkester musik... Men også
fransk house kommer på ...
Cassandra Wilson, Eric Clapton, Asgeir Trauesti, Robbie Williams, Michael
Bublé...
Dali Lektor 8 var vel nærmest blød og fyldig i lyden af dem jeg hørte i dag og det
er nok det jeg vil have.
Hvad skal jeg vælge? __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par brugte Dali Concept 6 var måske en mulighed, burde nemt kunne findes indenfor prisrammen - men de er måske ikke gode nok, kvalitetsmæssigt(?).
|
Til top |
|
|
Coach-Z Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Et par brugte Dali Concept 6 var måske en mulighed, burde nemt kunne findes
indenfor prisrammen - men de er måske ikke gode nok, kvalitetsmæssigt(?).
|
|
|
Ingen anelse, de kan sagtens være gode, jeg kender dem ikke... Mener at Concept er Dali's entrylevel serie, men de er sikkert
rigtig fine. __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
Coach-Z Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2014 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst godt om System Audio SA 1550, man kan få et brugt sæt på dba.dk inden for mit budget..
Kigger også på Beolab 5000 højttalerne... de er rigtig flotte, ved bare ikke om lyden er så meget dårligere at jeg ender med at
blive skuffet over lyden, eller at de falder fra hinanden lige efter jeg har købt dem. __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 04 Februar 2014 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde System Audio 1550 engang - de var fine. Men De skal slet ikke koste det de gør på dba (4500?)
De skal koste 3000 max 3500,-. 1750'eren er der ind imellem til 4000,-
Ellers er 1280 mk2 måske et bedre bud. Jeg har hørt dem side om side med meget lille eller ingen forskel. Helt ens i filosofien.
link
Edit har lige fundet 1550'eren til 3000,- det er nok dem du snakker om. Jeg synes de spillede godt. Men ikke noget nær den bas
jeg gætter på at lektor 8 leverer.
|
Til top |
|
|
Coach-Z Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2014 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Jeg havde System Audio 1550 engang - de var fine. Men De skal slet ikke koste det de gør på dba (4500?)
De skal koste 3000 max 3500,-. 1750'eren er der ind imellem til 4000,-
Ellers er 1280 mk2 måske et bedre bud. Jeg har hørt dem side om side med meget lille eller ingen forskel. Helt ens i filosofien.
link
Edit har lige fundet 1550'eren til 3000,- det er nok dem du snakker om. Jeg synes de spillede godt. Men ikke noget nær den bas
jeg gætter på at lektor 8 leverer. |
|
|
Bassen leverer min subwoofer så det er jeg ikke nervøs for...
Har givet et bud på dem... De er langt væk fra Sjælland, så det kan være at det går i vasken, men nu må vi se.. __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
Coach-Z Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kigger også på et sæt spritnye A Acustics 2050 højttalere, ved ikke om der er nogen holdninger til dem her på siden, er blevet anbefalet dem på en anden side og de er tiltalende pga prisen og en god udtalelse fra andre... Regner med at det står imellem dem og SA 1550...
Kører til Jylland i denne uge for at lytte til begge løsninger. __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 04 Februar 2014 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coach-Z skrev:
Kigger også på et sæt spritnye A Acustics 2050 højttalere, ved ikke om der er nogen holdninger til dem her på siden |
|
|
Idet jeg formoder du mener Q Acoustic, har jeg har hørt dem en enkelt gang på en messe. Min vurdering er at de spiller forrygende, og er et kup til prisen.
Coach-Z skrev:
Kører til Jylland i denne uge for at lytte til begge løsninger. |
|
|
Præcis den eneste rigtige måde at finde ud af hvad der lyder som det du er ude efter.
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med 1550'erne :D Kan se dem i den anden tråd, så ville lige lukke denne af med din beslutning.
|
Til top |
|
|