Emne: Branchen Bløder kraftigt ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Heat7 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu snakker jeg heller ikke om dig specifikt, da det er irellevant for emnet. Men enhver branche er styret af efterspørgslen, og firmaer der prøver at fortælle hvad der er i kundernes bedste interesse har allerede tabt.
Der vil altid (formentlig) være plads til adskillige fysiske "hifi" butikker, men grundet udviklingen vil en del af dem lukke, og lur mig om ikke det er de dårligst drevne der lukker først
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man vil aldrig nogensinde få kunder til bevidst at købe en vare dyrere, end den kan fås. Ligesom du, som forhandler ikke ville stå og "forære" din service væk, vil folk ikke "forære" deres penge væk.
Dit problem som forhandler er, at kunden ikke betragter din service som en værditilføjelse, men en rettighed. Man forventer jo heller ikke, at betale noget for den jakke, man gik ind i butikken, prøvede på og fandt ud af, at man ikke ville købe.
Dermed bliver det moralske ansvar producentens: Vil man sælge til distributører, der formidler netsalg eller ej? Det vil aldrig være kunden, der "køber forkert". Han køber selvfølgelig dér, hvor han får mest for sine penge.
En helt anden historie er jo så, at hifibranchen generelt er døende, fordi man er ufatteligt langsomme til at forstå, at stereoanlæggets fremtid hænger sammen med computerens og fjernsynets. Det er nærmest komisk at se, hvor få og fantasiløse produktudkastene i retning af denne sammensmeltning er, specielt i betragtning af, hvor - trods alt - stor en industri, der tilsyneladende vælger at følge udviklingen apatisk og handlingslammet.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Kongruens: Du har sikkert ret i det med omstillingen af fremtidens medier, men for mit vedkommende ønskede jeg heller ikke disse da jeg ikke forbinder dem med seriøs Hifi. Ja praktiske og moderne, men når højeste mulige lydkvalitet var første prioritet så vandt pladespilleren altid og vil altid gøre det uanset hvilket medie der måtte komme og ja pladespilleren er ikke praktisk og nem at gå til, men tilgengæld er lyden formidabel og især hvis man sætter sig ind i alle dens tekniske spidsfindigheder med hensyn til rette opsætning med mere ogmange muligheder for at påvirke lyden indivduelt.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må, som forhandler, indstille sig på de nye tider, med flere typer produkter, der kæmper om forbrugernes penge. De 'gamle dage', hvor vi kun havde én tv-kanal, der sendte én spændingsfilm om ugen (lørdag aften), er overstået. Der var kun én slags franske kartofler - så det var let at vælge dengang. Der var en ostebutik og en fiskeforretning i byen, samt en tobaksforretning lige i nærheden. En slagterforretning og en skomager var der også. Tiderne skifter, og kan man ikke følge med, og helst være lidt på forkant, må man søge en anden beskæftigelse.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
Til Kongruens: Du har sikkert ret i det med omstillingen af fremtidens medier, men for mit vedkommende ønskede jeg heller
ikke disse da jeg ikke forbinder dem med seriøs Hifi. Ja praktiske og moderne, men når højeste mulige lydkvalitet var første prioritet så vandt
pladespilleren altid og vil altid gøre det uanset hvilket medie der måtte komme og ja pladespilleren er ikke praktisk og nem at gå til, men tilgengæld
er lyden formidabel og især hvis man sætter sig ind i alle dens tekniske spidsfindigheder med hensyn til rette opsætning med mere ogmange
muligheder for at påvirke lyden indivduelt. |
|
|
Ja man kan en fantastisk god lyd ud den gamle vinyl. Men det kan man nu også fra en pc. At kalde det fremtidens medie,
er efter min mening, et slående billed på en stille stående apatisk branche.
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Tiderne skifter, og kan man ikke følge med, og helst være lidt på forkant, må man søge en anden beskæftigelse.
|
|
|
+1
jeg tror ikke at jeg har oplevet nogen, som hørte så meget musik som den X-kæreste jeg tidligere boede sammen med. Hun hørte altid musik og det var gennem den bærbare på youtube ud af et sæt 350 kroners Creative PC højttalere. Vi boede på 3. sal og jeg kunne næsten altid høre hende skråle med når jeg trådte ind af hoveddøren.
Hun kunne godt høre, at mit anlæg lød bedre, men hun var bare ligeglad. Det andet var 100 gange nemmere, altid de sidste nye hits, gratis og inkl. billede.
Heldigvis findes der da stadig mange som vil have god lyd, men for mange er det bare ikke det samme mere.
Min lillesøster på 16 år hører også musik konstant, det er enten via Macbooken eller Iphone. Anlægget er blevet smidt væk, fordi det fylder. CD gider de unge slet ikke, det musik som er populært lige NU kommer jo først 1-2 måneder efter på CD, men de vil høre det NU. Og betale for det i en rimelig kvalitet gider de jo heller ikke. Det bliver sikkert ikke nemmere at sælge god lyd.
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iron Man skrev:
Spencer skrev:
Tiderne skifter, og kan man ikke følge med, og helst være lidt på forkant, må man søge en anden beskæftigelse.
|
|
|
+1
jeg tror ikke at jeg har oplevet nogen, som hørte så meget musik som den X-kæreste jeg tidligere boede sammen med. Hun hørte altid musik og det var gennem den bærbare på youtube ud af et sæt 350 kroners Creative PC højttalere. Vi boede på 3. sal og jeg kunne næsten altid høre hende skråle med når jeg trådte ind af hoveddøren.
Hun kunne godt høre, at mit anlæg lød bedre, men hun var bare ligeglad. Det andet var 100 gange nemmere, altid de sidste nye hits, gratis og inkl. billede.
Heldigvis findes der da stadig mange som vil have god lyd, men for mange er det bare ikke det samme mere.
Min lillesøster på 16 år hører også musik konstant, det er enten via Macbooken eller Iphone. Anlægget er blevet smidt væk, fordi det fylder. CD gider de unge slet ikke, det musik som er populært lige NU kommer jo først 1-2 måneder efter på CD, men de vil høre det NU. Og betale for det i en rimelig kvalitet gider de jo heller ikke. Det bliver sikkert ikke nemmere at sælge god lyd. |
|
|
Hvad angår salg af musik, så vil det for fremtiden udelukkende foregå over nettet. I meget bedre kvalitet end redbook-cd'en nogensinde har kunnet frembringe. Glæd jer. Salget af musik på nettet eksploderer og vil stige meget fremover i takt med at det bliver gjort nemmere for almindelige mennesker at betjene. Mainstream-segmentet er stadig elektronikforskrækkede, men det forsvinder om 1-2 generationer, når dem der er vokset op med internet kommer til penge. Hvad angår salg af musikafspilningsudstyr, så har det aldrig været teenagere, der har stået for køb af dyr hifi. Unge køber mp3-afspillere ligesom jeg købte walkmen. Så intet ændret der. Tværtimod gætter jeg på, at vi bruger langt flere penge på dyr hifi i dag end for 20 år siden. Men salget foregår andre steder end små lokale forhandlere. Sur røv for små lokale forhandlere, men sådan er udviklingen og den er svær at vende. Ingen tvivl om at det er op ad bakke at være hififorhandler lige nu, men god lyd vil der stadig være rigtig, rigtig mange penge i.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Til Kongruens: Du har sikkert ret i det med omstillingen af fremtidens medier, men for mit vedkommende ønskede jeg heller ikke disse da jeg ikke forbinder dem med seriøs Hifi. Ja praktiske og moderne, men når højeste mulige lydkvalitet var første prioritet så vandt pladespilleren altid og vil altid gøre det uanset hvilket medie der måtte komme og ja pladespilleren er ikke praktisk og nem at gå til, men tilgengæld er lyden formidabel og især hvis man sætter sig ind i alle dens tekniske spidsfindigheder med hensyn til rette opsætning med mere ogmange muligheder for at påvirke lyden indivduelt. |
|
|
Ja, det er heller ikke til at finde ud af, hvordan man skal montere tragten, hverken på en cd eller en computer...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
terp2004 skrev:
Iron Man skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
+1
Min lillesøster på 16 år hører også musik konstant, det er enten via Macbooken eller Iphone. Anlægget er blevet smidt væk, fordi det fylder. CD gider de unge slet ikke, det musik som er populært lige NU kommer jo først 1-2 måneder efter på CD, men de vil høre det NU. Og betale for det i en rimelig kvalitet gider de jo heller ikke. Det bliver sikkert ikke nemmere at sælge god lyd. |
|
|
Hvad angår salg af musik, så vil det for fremtiden udelukkende foregå over nettet. I meget bedre kvalitet end redbook-cd'en nogensinde har kunnet frembringe. Glæd jer. Salget af musik på nettet eksploderer og vil stige meget fremover i takt med at det bliver gjort nemmere for almindelige mennesker at betjene. Mainstream-segmentet er stadig elektronikforskrækkede, men det forsvinder om 1-2 generationer, når dem der er vokset op med internet kommer til penge.
Hvad angår salg af musikafspilningsudstyr, så har det aldrig været teenagere, der har stået for køb af dyr hifi. Unge køber mp3-afspillere ligesom jeg købte walkmen. Så intet ændret der. Tværtimod gætter jeg på, at vi bruger langt flere penge på dyr hifi i dag end for 20 år siden. Men salget foregår andre steder end små lokale forhandlere. Sur røv for små lokale forhandlere, men sådan er udviklingen og den er svær at vende. Ingen tvivl om at det er op ad bakke at være hififorhandler lige nu, men god lyd vil der stadig være rigtig, rigtig mange penge i.
|
|
|
Og du gætter helt forkert. Hvad dine forudsætninger er kan jeg kun "gætte" på, men jeg lader være. I starten af 1970'erne fordelte forbruget sig i følgende prioriteret rækkefølge: 1. Hus 2. Bil 3. To-kanal stereo
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan ikke forstå starteren af denne tråd klynker, jeg har selv gennem 17 kørt i salgsbranchen til industrien, og der var kun en ting der gjorde sig gældende, og det var prisen, ville man ikke være med måtte man lade være og dermed få muligheden for at lukke og slukke...så er den vel ikke længere....trækker mig ud af tråden med dette indlæg...
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
duo(2) Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hele er markedsmekanismerne der arbejder,
de gamle etablerede har vænnet sig til en stabil strøm af kontanter der helt af sig selv flød ind i deres virksomhed, de har kun behøvet at lancere et "nyt" produkt en gang imellem og så foregik resten af sig selv, det "nye" produkt kunne så godt bare være en lettere modificeret udgave af det tidligere produkt, men alle os hifinørder (incl mig selv) strøg ned i banken og hentede penge så vi kunne have den sidste nye udgave af et alt for højt prissat produkt- et produkt der kun marginalt lød bedre ( evt blot anderledes ? ) en den tidligere udgave
de unge i dag er totalt ligeglade med en forbedret strømforsyning med sølv tråd- de vil hellere have det som er smart og giver prestige idag = ipod- smart mobil-og evt en imac
det os gamle hifi nørder kan li det synes de er totalt "morfar" -
branchen er ikke fulgt med - den har ikke tilpasset sig - den har ikke set lyset og ændret strategi i tide - og nu bløder den - og ja det meste af den dør sikkert, men så er der plads til nye spillere på markedet, som har en forretningsmodel der passer til dagens marked!
et eller andet sted kan man som gammel ( 42 år) hifi nørd der blev skuffet da han købte sin første cd afspiller i starten af 80èrne, sidde og tænke.......hmmm dræbte branchen ikke sig selv da den lancerede et produkt hvor den forsøgte at bilde forbrugerne ind at det her lyder bedre en det du havde før - på trods af at enhver udslidt roadie med PA dræbte øre kunne høre at det lød af H til, et produkt hvis eneste fordel var bruger venlighed.......og nu brokker samme branche sig så over at ingen nye 14 årige løber ned i den nærmeste hifi biks med konfirmationspengene,
det er måske jer selv der valgte en forkert vej da i valgte et nyt produkt der havde en ringere lyd...men var mere bruger venligt.....nu er der et endnu mere brugervenligt produkt= download
Mvh Gammelklog 42 årig vinylglad mand
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
duo(2) skrev:
...de unge i dag er totalt ligeglade med en forbedret strømforsyning med sølv tråd- de vil hellere have det som er smart og giver prestige idag = ipod- smart mobil-og evt en imac... |
|
|
Når et blad som GEAR overtager markedet fra HIGHfidelity, så må forhandlerne ikke sidde med hænderne i skødet, og vente på at udviklingen skal vende tilbage til de gode gamle dage. Det sker ganske enkelt ikke. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iron Man skrev:
|
|
|
|
Jeg tror du har fat i noget af det rigtige her. Hifi-branchen er efter min mening ekstremt ringe til at gøre god ydelse tilnærmeligt. Det er som om man er bange for at gøre hifi "for nemt", det skal helst være noget eksklusivt noget som kun de få indviede har adgang til. En pladespiller er først "rigtig hifi" når det tager mindst tre timer for en erfaren ekspert at få den til at virke. Og når vi endelig sniger os ind på de nye medier, så bilder vi folk ind at det lyder forfærdeligt medmindre man bruger 8000,- på et USB kabel. Men så lyder det til gengæld også himmelsk. Det er da at sparke folk så langt ud af butikken man kan komme afsted med, at det hele partout skal gøres så ugennemskueligt. Lav nu noget der virker, lyder godt, som alle kan finde ud af at bruge, og som ikke koster mere end det behøver - men heller ikke mindre end at der er råd til at behandle kunderne ordentligt. Så skal folk nok få øjnene op for god lyd - for:
terp2004 skrev:
Hvad angår salg af musikafspilningsudstyr, så har det aldrig været teenagere, der har stået for køb af dyr hifi. Unge køber mp3-afspillere ligesom jeg købte walkmen. Så intet ændret der.
|
|
|
Det er nemlig fuldstændigt rigtigt. Vi skal lade være med at pive over at teenagere køber billigt skrammel, og sørge for at samle dem op når de er klar til at få noget ordentligt, i stedet for at skræmme dem væk ved at fortælle dem at god lyd er noget farligt svært noget.
Jeg mener nu stadig godt man kan tillade sig at opponere mod samfundets stigende egoisme generelt, også selv om man ikke lige har lukket sin forretning, og også uden at det skal forstås som ansvarsfralæggelse. Når folk opfatter butikker som noget der "bare er der", og bare kan bruges og misbruges som man lyster uden respekt for at det er andre menneskers levevej man tramper rundt på, så bliver jeg lige irriterret hvadenten der er tale om at bruge en service bevidst uden intention om at betale for den, eller om at stille mælken man ikke lige skulle have alligevel fra sig i børnetøjsafdelingen henne i supermarkedet, i stedet for at gå tilbage og sætte den på plads. Det er fuldstændigt uafhængigt af om forretningerne kan løbe rundt eller ej, det er en negativ indstilling at alle andre bare er til for at servicere én i hoved og bagdel. Men det er så bare en generel samfundsmæssig brok, der ikke har så meget med hifi-branchen at gøre, i hvert fald ikke fra mit synspunkt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
At prange om en pris på en vare ligger mig meget fjernt. Hvis man kan få 20-50% på anbefalet salgspris af en vare føler jeg mig hensat til "Hjallerup marked". Jeg vil have en vare og service ydelse til en sammenlignelig pris, hvor man selvfølgeligt tager højde for diverse afgifter. Når man sammenligner med udenlandske priser er der jo tale om udsalgspriser, det er jo ikke indkøbsprisen i udlandet. Så når man ganger en udenlandsk udsalgspris op men en faktor 1,33 øges fortjenesten jo også med samme faktor i forhold til den fortjeneste der er pålagt i udlandet. Der burde således være dækning for de høje skatter og omkostninger i DK. Jeg vil godt betale en overpris for service og garanti men ikke over 10%. Derfor importerer jeg alt mit grej selv! mvh

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Når man sammenligner med udenlandske priser er der jo tale om udsalgspriser, det er jo ikke indkøbsprisen i udlandet. Så når man ganger en udenlandsk udsalgspris op men en faktor 1,33 øges fortjenesten jo også med samme faktor i forhold til den fortjeneste der er pålagt i udlandet. Der burde således være dækning for de høje skatter og omkostninger i DK. Jeg vil godt betale en overpris for service og garanti men ikke over 10%.
|
|
|
Du mener altså ikke bruttolønningerne i Danmark er mere end 10% højere end i f.eks. USA? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kom lønningerne ind i billedet? Vi taler om handel og avancestørrelser. Det er meget, meget sjældent at avanceprocenten har noget med lønningsniveauet at gøre.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt eksempel: En Jasmine Audio LP 2.0SE koster ab fabrik usd 263,-. Udsalgspris i USA 695,-. Pris i Tyskland EUR 795,- Pris i Norge Nkr. 12000,- (DK 10kkr?). Så kom ikke og sig at udgiften ved at lange et produkt over disken belaster udsalgsprisen nævneværdigt. Det er meget sjældent at noget går i stykker, så det kan heller ikke være der skoen trykker. Problemet er nok at markedet og omsætningen er for lille! Hvis man ikke tilpasser sig "nye tider"- internettet er en butiksdød uomgåelig. Vi KAN nu en gang ikke leve af at klippe hinanden til overpris.

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Hvor kom lønningerne ind i billedet? Vi taler om handel og avancestørrelser. Det er meget, meget sjældent at avanceprocenten har noget med lønningsniveauet at gøre.
Mvh. |
|
|
Hvad er det så der betaler for personalelønningerne i den enkelte butik?  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Det gør dækningsbidraget - af biksens samlede omsætning. 
Det jeg siger er, at det sædvanligvis ikke er et parameter, der anvendes ved fastsættelse af avanceprocenten. Hvis man skulle regne på den måde, ender man i et regnestykke i stil med, at man må være to timer om at sælge et kabel, men højest et kvarter om en cd-afspiller osv., men sådan spiller klaveret altså bare ikke i virkeligheden.
Det er markedet der fastsætter avancen, og det kan aldrig nogensinde blive kundernes skyld, at en virksomhed ikke kan løbe rundt.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
Medlyd skrev:
Mysteriet omkring de billigere priser i UK er nemt opklaret. De ansatte får mindre løn, kører i billigere firmabiler, betaler 15% moms og er ikke omklamret af afgifter på alt. Med andre ord, så tjener Danske Hi Fi butikker IKKE mere end Engelske og selvom det for det utrænede øje kunne se sådan ud, er jeg sikker på, at de på bundlinien har flere penge tilbage. |
|
|
Ja vi mangler en underklasse det er den eneste måde vi kan fastholde velfærdsmodellen, hvis ikke vi aktivt får en underklasse, så kommer den af sig selv efter vores nuværende velfærdsmodel er er kollapset. 'det er samfundets skyld'
|
|
|
Vi har en underklasse, den er bare ikke aktiv, den er betalt for dine og mine penge!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|