Emne: Branchen Bløder kraftigt ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| de tilbageværende kunne lige så godt sælge lehetøj som noget andet for deres fagviden er ikke eksisterende. |
|
|
Omstillingen til internettet har også betydet, at forbrugerne i høj grad får den viden og rådgivning om produkter, som de har brug for fra uafhængige kilder; nemlig andre forbrugere og sider som f.eks. Hifi4all. Efter min mening er det fint, for de fysiske forhandlere kan næppe siges at være utendentiøse. Selvfølgelig er det en skam, at mange fysiske butikker må lukke, men det argument med, at rådgivningen så forsvinder, er meget søgt. Tværtimod bliver den ofte noget bedre. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hyl og piv, ej det er bare ikke til at holde ud at høre på at et par Hi-Fi forretninger må dreje nøglen om når hele den danske industri ligger underdrejet. Få dog lige styr på proportionerne inden der skriges op! Og vi kan som forbrugere ikke alene skyde skylden på finanskrisen, den har vi selv skabt med køb af for dyre boliger og overforbrug for lånte penge. Men vi kan, som forbrugere, også få den til at gå væk igen ved at bruge vores penge - det vælger vi så, paradoksalt nok, ikke at gøre __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
rainman skrev:
| Jeg kender ikke mange der ville tage chancen og købe kostbare hifi produkter uden at have hørt dem og når du skriver de bare sendes retur hvis deffekte, hmm måske 150 kg højttalere retur til USA, det er meget kostbart og bøvlet med shipping osv og så går der yderligere måske 1-2 måneder inde du har et nyt sæt. Alt dette undgås ved handel i butik og varene kan høres og om det er det rigtige til dig og dit øvrige udstyr. |
|
|
Alene de nævnte grunde er nok til, at der skal særdeles stor besparelse til, før man kaster sig ud i egen import. Hvis man kan købe 150 kg højttaler i USA, betale fragt, told og moms, og spare mere end 10%, er det nok grunden til at nogle sætter spørgsmålstegn ved konventionelle forretningers prispolitik.
|
|
|
Jeg har selv importeret en klapvogn (sorry lidt off topic) fra England. Prisen i Danmark i en stor kæde = 7100 dkk. Prisen i Engelsk netbutik inklusive fragt = 4600 dkk. Når der kan være så stor forskel (og det ses også på hifi), så er der noget galt i butikkerne.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke kun finans krisens skyld...respekten og interessen for kvalitet har været på retræte siden 90'erne. Det er blevet lettere og lettere at 'bilde' folk ind at lige netop dette og hint produkt er det bedste der kan fåes. Der bliver færre og færre af os som genkender kvalitet når vi ser det og hører det....det gælder iøvrigt alt. Bare min ydmyge mening.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er et af problemerne i Danmark kontra andre lande at Danmark har verdens højeste momssats og den kan butikkerne ikke kæmpe imod, tyskland har 19% og england lidt højere så vedr barnevognen giver det lidt forskel, men en barnevogn er ikke tung Hifi og england har såvidt jeg ved 70 millioner indbyggere og kæderne dermed endnu større indkøb. Tung hifi er ikke kædebaseret men i nichebranchen.
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig med Tube mania vedr kvalitet og udviklingen på mangel af samme.
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
golfdane skrev:
rainman skrev:
| Jeg kender ikke mange der ville tage chancen og købe kostbare hifi produkter uden at have hørt dem og når du skriver de bare sendes retur hvis deffekte, hmm måske 150 kg højttalere retur til USA, det er meget kostbart og bøvlet med shipping osv og så går der yderligere måske 1-2 måneder inde du har et nyt sæt. Alt dette undgås ved handel i butik og varene kan høres og om det er det rigtige til dig og dit øvrige udstyr. |
|
|
Alene de nævnte grunde er nok til, at der skal særdeles stor besparelse til, før man kaster sig ud i egen import. Hvis man kan købe 150 kg højttaler i USA, betale fragt, told og moms, og spare mere end 10%, er det nok grunden til at nogle sætter spørgsmålstegn ved konventionelle forretningers prispolitik.
|
|
|
Jeg har selv importeret en klapvogn (sorry lidt off topic) fra England. Prisen i Danmark i en stor kæde = 7100 dkk. Prisen i Engelsk netbutik inklusive fragt = 4600 dkk. Når der kan være så stor forskel (og det ses også på hifi), så er der noget galt i butikkerne.
|
|
|
Det har lavere moms i england for det første. Og en netbutik har ikke de samme udgifter som en fysisk butik har. Og nå ja, så der lige service og garanti arbejde. Hvilken garanti har du på en importeret vare? Ingen! Går din klapvogn istykker eller rådner op. Tja, så der kun en vej. storskrald 
Låner jeg noget i en butik som jeg har planer om at købe, ja så køber jeg den sgu også i butikken. Betale gerne det ekstra for service og vejledning. Og ikke mindst garanti! Service og viden for mig er vigtig fremfor og spare nogen tusind kroner.
Har prøvet og handle i udlandet for mange år siden. Og det gør jeg ikke igen. Man har ingen anelser om hvad man får. Eneste ting jeg køber i udlandet er ting der ikke fås i lille Danmark.
Jeg føler med de butikker der låner deres grej ud, tager grej hjem som kunder bestiller. Også stikker kunden bare af fordi han har set det billigere på ebay, hifi4all, dba eller whatever. Det synes jeg er moralsk forkasteligt og at tage røven på en sælger. Som ikke mindst har brugt timer på kunden, men også evt købt en vare hjem, som sælger nu brænder inden med. Ser det hver eneste uge. Og synes ærlig talt ikke folk kan være det bekendt. Forretninger som oplever dette, mister rigtig mange penge på det. Ikke mindst fordi de bliver nød til og sælge varen billigere. Måske fordi varen er taget hjem til kunden og har været pakket op også handler kunden et andet sted. osv....
Krise eller ej. Så forsætter jeg ihvertfald med at bakke de seriøse hifi butikker vi har tilbage op!
God Jul! __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Det er ikke kun finans krisens skyld...respekten og interessen for kvalitet har været på retræte siden 90'erne. Det er blevet lettere og lettere at 'bilde' folk ind at lige netop dette og hint produkt er det bedste der kan fåes. Der bliver færre og færre af os som genkender kvalitet når vi ser det og hører det....det gælder iøvrigt alt. Bare min ydmyge mening.
mvh
|
|
|
Det simplhen fordi folk er for dumme. Længere er den ikke. Man skal tro på sine øre og ikke noget andet. Lader mig sig blinde af sælgersnak, tjaaa. Så kan man lige så godt handle i elgiganten! __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
|
Hifi branchen bløder kraftigt. Katestrofale regnskaber dukker op for både butikker, importører og producenter. Danmarks største butik, nu kædeejet er kommet ud med et gigantunderskud og fremtidig overlevelse kan kun ske via en velvillig bank og evt nye investorer.Mange andre butikker i denne store kæde er i betalingsstandsning eller på vej. En anden Hifi butik med 3 forretninger har også givet grimt underskud. En importør gennem 30 år har kastet håndklædet efter 5 år med minus på egenkapitalen, dog har andenmanden overtaget med adresse hjemmefra.Producenter som det vestjyskbaserede firma som nævnt i anden rubrik her som både producerer og har internet butik har i forrige regnskab haft et meget slemt år i begge firmaer og 09 regnskabet står for døren til offentliggørelse. Importør Toneelektronik kan navn nævnes da det er gået konkurs og producent Thule ligeledes og mange mange flere. Alt dette skyldes 2 ting, den slemme finanskrise har straffet alt luksusbetonet handel og den 2 store syndere er jer læsere/købere da i gerne vil benytte butikkernes mangeårige opsamlede viden-erfaring og i vil gerne komme fysisk i butikkerne og lytte til butikkernes dyrt indkøbte varelager og nogen gange også gerne låne med hjem bare for at aflevere igen og gå på nettet i ind eller udland for at spare få kr eller kontakte en anden butik som ikke har varen fysisk, men kan skaffe den og derfor ofte billigere(har jo ikke varelager) På denne måde drives butikkerne ud i den situation der er opstået.Selvfølgelig kan en ikke fysisk butik sælge vare billigere. Butikkerne skal betale stort varelager, betale husleje, lys og varme, revisor og markedsføring og helst også lidt til løn. Alt dette skal varen betale, men det vil i ikke længere og så mister man fagviden, fysiske butikker så man ikke længere kan lytte, låne eller få gode råd. Så til sidst kan i kun trykke på enter knappen og derfor forsvinder Hifi stille og roligt, alt det sjove er væk.De enste steder det ende rmed man kan handle er private som har job og driver Hifi på amatørbasis, de skal jo ikke leve af det. Det er nøjagtigt det der er sket i mange små landsby samfund hvor beboerne lige skal købe billigt ind i Bilka og så mister den lokale brugs omsætning og kan ikke eksistere og landsbysamfundet straffes hårdt, man kan ikke lige gå hen og købe når man mangler og måske flytter folk væk og skolen lukker osv. Alle vil have i pose og sæk, men ingen vil betale, ret tankevækkende ikke.
|
|
|
Ja, du kan da have ret i, at man i dag nok skal være en endnu købmand end tidligere for at få sin hifibutik til at give overskud. Især når der er lavkonjuktur, men efter regn kommer sol. Og ja, det er hyklerisk, hvis man lytter til et par højttalere i en butik, efterfølgende bestiller dem på nettet og så græder over, at butikken lukker. Men det er sgu ikke alene derfor butikkerne/importørerne lukker. De har simpelthen været for dårlige købmænd og satset på de forkerte heste. Som du selv pointerer: forbrugerne bestemmer. Folk handler stadig toiletpapir i Irma, selvom det er billigere i Netto. Nu er det jo lidt sjovt at debattere uden et eneste tal på banen. Det kunne være spændende med et tal på, hvor meget vi danskere årligt bruger på hifi og elektronik. Mit gæt er, at vi har brugt rigtig mange penge på tv de seneste år, og færre penge på musikudstyr. Det er klart, at det vil gå ud over hififorretninger - både med og uden tv-salg. For der er ingen tvivl om, at en meget stor del af tv-salget ligger i supermarkeder/kæder, og at det på tv ene og alene er prisen, der tæller - ikke service. Alle kan finde den billigste pris på nettet, og det vil uundgåligt understøtte urbaniseringen af hififorhandlere. Det er ikke længere rentabelt at drive hififorretning i Lem. Når vi taler producenter, så er det igen: gode eller dårlige købmænd. Der er sket meget inden for hifi de seneste år. Cd'en er ved at dø ud, og det er klart, at det er selvmord at investere for mange penge i cd-udvikling/produktion. Derimod vil jeg gætte på, at dac-producenter m.fl. lige nu har gyldne dage og det er kun begyndelsen. Dem der er bedst til at forudse markedet overlever.
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Raiman når du nævner at nedgangen for butikkerne skyldes 2 ting
" den slemme finanskrise har straffet alt
luksusbetonet handel og den 2 store syndere er jer læsere/købere da i
gerne vil benytte butikkernes mangeårige opsamlede viden-erfaring og i
vil gerne komme fysisk i butikkerne og lytte til butikkernes dyrt
indkøbte varelager og nogen gange også gerne låne med hjem bare for at
aflevere igen og gå på nettet i ind eller udland for at spare få kr "
Det er jo den samme ting kort sagt kundernes mindre købelyst. Så er det op til jeg forretningsdrivende at finde ud af hvorfor og hvad vi kan gøre for at få fat i kunderne igen. Hvis ikke det er muligt må man indskrænke sin forretning eller lukke ned. Det er trist men sådan er den virkelige verden og det gælder for stort set alle brancher, hvis vi lige se bort fra landbrugssektorer som af EU holdes kunstigt i live i europa og det kommer ikke forbrugerne til gode.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
|
|
Igen et gammeldags syn på tingene. Jeg købte mine højttalere i Norge hos LSound. Højttalerne bleve afsendt dagen efter bestilling, og landede her få dage efter. 45 dages returret, no questions asked. Til det sidste, hvor mange har ikke oplevet en sur sælger i en butik, som man skulle stå og diskutere med, før man kunne få lov til at gøre brug af sin returret. De gange jeg har handlet på nettet, er jeg altid blevet ordentligt behandlet, og jeg slipper for sure sælgere, som står og rakker andres grej ned, og står og synger store lovprisninger af det de selv vil proppe ned i halsen på een. Jeg har oplevet det SÅ mange gange, og jeg er dødtræt af det .
Men som tidligere nævnt, bla af Pierre, så er der forretninger der kan finde ud af det her i landet, og de får rigeligt med trofaste kunder og dermed salg. Dem der er gode nok overlever, dem der lever i fortiden, ja de må tage konsekvenserne.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Pierre du besvare ikke mit spørgsmål vedr anstændigheden i at låne og så aflevere igen og købe andet sted og om du ville købe et sæt kostbare højttalere på nettet uden at have hørt dem. Det er jo netop det butikkerne er der for. Og vedr hvem du handler hos, såvidt jeg ved er der kun åbent 1 dag om ugen så hvor godt det går er jo nok til diskussion. Og prøv lige at checke brugtpriserne på alle de varer den forhandler har solgt gennem årene, de er 30-40% af nyprisen hvor andres produkter ofte er 50-60% efter 2-3 år. Det er der en grund til. Fordi han har elevator priser som også kan være meget forskellige fra kunde til kunde trods købt samme uge. Desuden mister elevator pris produkters hurtig dets renome/omdømme og det er skidt når et firma har brugt årtier på at markedføre dem som statement produkter. |
|
|
Nej jeg vil ikke købe noget uden at have hørt det. Det er det vi har forhandlere til. Om det så er via nettet eller en fysisk butik, det er mig lige meget. Kan den forhandler så opfylde mine krav som jeg mener en forhandler bør have, ja så er der et grundlagt for handel.
Omkring min forhandlers priser, så kan jeg kun sige at jeg finder hans priser mere interesante end mange andres, fordi at det faktisk ikke kan betale sig at købe produktet i udlandet pga den lave pris. At du så mener at det skader produktet, det kan jeg på ingen måde se sammenhænget i.
At du har ondt i røven over hans "elevator" priser (som du kalder dem) er jeg sku lige glad med. At jeg skulle betale 1000,- kr mere for et produkt end ham der købte før mig (eller omvendt) det siger bare at nogle købere er bedre til at forhandle end andre. Det samme gælder når der skal forhandles løn, nogle får mere end andre. Men du mener måske at staten skal gå ind og lave en ens løn politik for alle, så ingen tjener mere end andre.
Vil en forhandler (butik/ internet) sælge noget, så må man bare være indforstået med at det kræver udlån. Nogle gange bliver det ikke til et salg, med det gør det så andre gange.
Lad mig spørge dig på en anden måde. Du er på vej ud at handle og køre lige ind på tanken for at få benzin. Inde i butikke har de smagsprøver på noget chokolade til 50kr. Du ved at føtex (som du er på vej hen til) har det på tilbud til 10kr. Men nu har du jo taget en smagsprøve. Så hvor køber du?????????????????? Der jeg vil hen er at ingen køber noget vist prisen er urimelig og det er desværre en tendens at de danske butikker har haft en urimelig pris og derfor er der nogle som køber over nettet selvom de har taget af smagsprøven i en anden butik 
Men nej jeg låner ikke i en butik for at handle over nettet. det har intet med min moral at gøre, men noget med at jeg pr. princip ikke handler andet end cd`r på nettet. Så kan den forhandler som jeg har lånt et produkt ikke give mig den pris jeg ønsker at betale. Ja så bliver der bare ikke handlet Så jov, der har været en masse inde i min stue som ikke fik lov til at blive pga en uoverstemmelse omkring prisen. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre for fanden.
" hvis en forhandler ikke kan give mig den pris JEG ønsker " Netop en af de holdninger er med til branchen sælger vare for billigt og produkterne får et skidt ry. Og ikke mindst forhandleren. Hvad ville I dog gøre hvis priserne på hifi lå fast!
Sælger du noget brugt vil du jo også gerne have DIN pris for varen ik!? Morale er godt, dobbelt morale dobbelt så godt!?  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Kjeldsen skrev:
golfdane skrev:
rainman skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Det har lavere moms i england for det første. Og en netbutik har ikke de samme udgifter som en fysisk butik har. Og nå ja, så der lige service og garanti arbejde. Hvilken garanti har du på en importeret vare? Ingen! Går din klapvogn istykker eller rådner op. Tja, så der kun en vej. storskrald 
Låner jeg noget i en butik som jeg har planer om at købe, ja så køber jeg den sgu også i butikken. Betale gerne det ekstra for service og vejledning. Og ikke mindst garanti! Service og viden for mig er vigtig fremfor og spare nogen tusind kroner.
Har prøvet og handle i udlandet for mange år siden. Og det gør jeg ikke igen. Man har ingen anelser om hvad man får. Eneste ting jeg køber i udlandet er ting der ikke fås i lille Danmark.
Jeg føler med de butikker der låner deres grej ud, tager grej hjem som kunder bestiller. Også stikker kunden bare af fordi han har set det billigere på ebay, hifi4all, dba eller whatever. Det synes jeg er moralsk forkasteligt og at tage røven på en sælger. Som ikke mindst har brugt timer på kunden, men også evt købt en vare hjem, som sælger nu brænder inden med. Ser det hver eneste uge. Og synes ærlig talt ikke folk kan være det bekendt. Forretninger som oplever dette, mister rigtig mange penge på det. Ikke mindst fordi de bliver nød til og sælge varen billigere. Måske fordi varen er taget hjem til kunden og har været pakket op også handler kunden et andet sted. osv....
Krise eller ej. Så forsætter jeg ihvertfald med at bakke de seriøse hifi butikker vi har tilbage op!
God Jul!
|
|
|
Denne netbutik har også fysisk butik i England. Og kan man spare 34% inlusive fragt og få varen inden en uge, så er der noget galt i de danske butikker. Indenfor Hifi branchen ses ofte producentgarantier, der er ligeså gode som reklamationsretten, og man kan frit vælge et autoriseret værksted i Danmark eller Tyskland. Igen her er det med at tænke nyt. Branchen må servicere kunden på anden vis end den vanlige. Dvs. lette service selvom man køber på tværs af landegrænser. Dem der kommer først med gode koncepter her, vinder.
De fysiske butikker må så overleve på service man ikke kan få andre steder. Det kan være installationer og unikke produkter, eller på anden måde et koncept der kan bære en fysisk butik.
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Tweaker og Pierre: At købe i Norge som du har gjort er endnu mere risikabelt da de ikke er medlem af EU og kan give moms og fragt problemer og hvis retur uendelig lang tid i Norsk told.Mange der køber brugt via nettet i Norge får sig ofte en stor overraskelse når der kommer en momsregning på 25% oveni. Og Pierre butikkerne har ikke haft for stor fortjeneste og det viser sig jo tydeligt når man læser alle regnskaberne, det går af helvede til og branchen er helt i knæ.Kæde Butikken midt mellem jylland og sjælland har formodentlig det største underskud i branchens historie og de er kendte og store og som nævnt kædebaserede som jo skulle gøre indkøb endnu billigere og de er faktisk kendt for at man altid kan handle med dem og alligevel går det forfærdeligt. Så nej de tjener ikke for meget, modsat mange herinde har jeg alle fakta iorden og det er vel en start på en hæderlig diskussion.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Nu er et af problemerne i Danmark kontra andre lande at Danmark har verdens højeste momssats og den kan butikkerne ikke kæmpe imod, tyskland har 19% og england lidt højere så vedr barnevognen giver det lidt forskel, men en barnevogn er ikke tung Hifi og england har såvidt jeg ved 70 millioner indbyggere og kæderne dermed endnu større indkøb. Tung hifi er ikke kædebaseret men i nichebranchen. |
|
|
Jeg tror næppe de netbutikker der konkurrerer på pris og ingen service har, gider sælge tungt hifi. Correct me if I'm wrong. Jeg tror netop den niche der hedder tungt hifi kan overleve som butik. Der er bare ikke plads til særligt mange butikker, da kundegrundlaget ikke er stort.
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom jeg forstår frustartionerne i branchen, synes jeg egentlig det er ok at der også i hifi-verdenen bliver trykket lidt på maven. Kriser har det
med at ramme de som er mindst seriøse hårdest, og sådan vil det nok også være her. Man kan på ingen måde give kunderne skylden for den her
krise, selvom butikkerne yder en ekstra service i form af udlån af udstyr, er det jo samtidigt ikke en decideret udgift, et lille lager skal de fleste
butikker jo have til deres varer.
Det virker grotesk at man f.eks skal betale 30% mere for en forstærker i danmark end man skal i england. Læg dertil en 5 års garanti i england
mod 2 år i danmark, og en bedre service hvor forhandlere gerne bruger tid på at installere produktet hjemme hos kunde, og generelt ved mere
om produkterne end den danske forhandler. Hvorfor skulle jeg dog handle i danmark så? Der er selvfølgelig mere bøvl med at få repareret varen,
tilgengæld er det gratis i de første 5 år!
Jeg synes faktisk det er arrogant overfor almindelige mennesker, at sige at de endelig skal betale 5000 kr mere for en vare til 20000, få en
komparativt dårligere service, og så bare være glade for at de har holdt den lokale hifi-butik kørende med overskud. Måske skulle forhandlerne
vænne sig til at kigge på deres avance i forhold til deres konkurrenter i andre lande? Måske skulle de efteruddanne deres personale? Måske
skulle de lave internetkøb ved siden af deres butikdrift? Måske skulle de insistere på at kunne tilbyde samme garantiordning som i andre lande på
de præcis samme produkter? Måske skulle de bare se den tid de bruger på kunder som en invistering i fremtiden, istedet for en udgift som
kunden absolut skal betale tilbage igennem køb i deres butik?
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der rigtig mange producenter der efterhånden kun giver landsdækkende garanti. Især inden for hifi og elektronik branchen. Netop pga mange producenter ikke ønsker og se deres forhandlere lukke ned. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Kinnaps Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainman skrev:
|
Jeg kender ikke mange der ville tage chancen og købe kostbare hifi produkter uden at have hørt dem og når du skriver de bare sendes retur hvis deffekte, hmm måske 150 kg højttalere retur til USA, det er meget kostbart og bøvlet med shipping osv og så går der yderligere måske 1-2 måneder inde du har et nyt sæt. Alt dette undgås ved handel i butik og varene kan høres og om det er det rigtige til dig og dit øvrige udstyr.
Det at du ikke kender nogen der vil købe som sådan, er absolut ikke ensbetydende med at der ikke er flere der vil og gør det.
1-2 mdr.lev. ???, jamen så er det jo stadig hurtigere end den tid mange af de fysiske DK butikker formår at levere på, med mindre man tager deres udslidte demo. |
|
|
Det kan jeg sagtens følge dig i, men det er jo også noget, man som køber må gøre op med sig selv inden handlen. At betale op mod 10000 kr. i fragt for en "retur billet", er slet ikke urealistisk idag. Derfor tror jeg nu også, at dem der køber tungt grej bl.a. fra Kina, er indforstået med dette. Virker tingene ikke, spørger man naboen om man må låne hans container og så prøver man bare igen. Iøvrigt er flere af disse såkaldte netbutikker slet ikke gearet til retur-varer. Har selv måttet erfare dette.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|