Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 03:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Branchen Bløder kraftigt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 22 December 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
Til C. Burkowski.   Dutager alvorligt fejl hvis du tror Elgiganten går godt, de har et underskud så voldsomt at du ville nægte at tro det. Men er en stor koncern som har egenkapitalen iorden og VIL erobre markedet selv om det vil koste og tage nogle år.  Jeg vil tro deres underskud er større end hele landets radiobutikker tilsammen.  Og du får måske bedste pris med din holdning, men ikke bedste service og fagviden. Som før sagt er der kun sælgere tilbage hvis viden er ikke eksisterende, de kunne lige så godt sælge legetøj som radiogrej.

Som skrevet før så kendte jeg ikke din butik. Men det lyder da godt nok som om at du var en rigtig stor kanon, med en sindsyg stor viden omring alt elektronik, vist man skal tror hvad du skriver

Men Dinosauerne var også store dyr og de er nu døde alle sammen lige som din butik og din "viden", så kom nu vidre og lad vær med at trække alle andre butikker med ned i din død

Jeg kender en hel del butikker i DK hvor sælger har en kompetent viden omkring produkterne og kan vejlede og anbefale.

Men det er svært at overbevise en gammel gnaven mand omkring hans egen fejl, de kan for det meste kun se at det er alle andres skyld

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 December 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
Ret skal være ret.: Vil lige for god ordens skyld sige at Elgiganten i 2008 var regnsabet katestrofalt ud over alle grænser, men rettet op i 09 med lille overskud, meget lille iforhold til gigantisk omsætning.

Afslutningsdato

2009-04-30

2008-04-30

2007-04-30

Offentliggjort dato

2009-09-27

2008-10-01

2007-10-17

Antal måneder

12

12

12

Resultatopgørelse (1000 kr)

Omsætning

2.364.511

2.136.090

2.075.854

Vareforbrug

1.770.723

1.689.587

1.641.776

Bruttoresultat

593.788

446.503

434.078

Afskrivninger

39.955

41.262

25.858

Primært resultat

22.838

-78.732

-3.557

Resultat før skat

7.425

-99.723

-19.914

Årets resultat

7.425

-181.762

-16.500

Balance (1000 kr)

Aktiver i alt

521.195

609.286

3.409.664

Ansvarlig lånekapital

Egenkapital

181.700

24.275

206.037

Passiver i alt

521.195

609.286

3.409.664

Antal ansatte

662

648

438

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 December 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det så meget handle om løninger. Virkeligheder er, at nogle forhandlere vil tjene max på ALT de sælger.

Der hvor jeg køber mit grej får jeg, gode byttepriser, jeg har altid kunne låne med hjem, fået en god service, har ALTID været tilfreds med mine køb.

Jeg har en kammerat der købte kabler for mange 1000 kr fra en butik i Esbjerg ;-) uden at få noget som helst rabat eller noget. Det er der sgu da ikke mange der finder sig i? Jeg ved i hvert fald jeg vil ha' rabat hvis jeg køber noget med så stort avance.

Rainman siger det går godt for Poul½pris. Måsker er det fordi han sælger til gode priser og sælger 4 pperater i stedet for 1?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Og det skal lige siges at jeg hører da grej rundt om ved venner og bekendte. Jeg behøver da ikke en forhandler til at fortælle mig hvordan det skal lyde.

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Sendt: 22 December 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Pierre: Jeg har på intet tidspunkt fremhævet min egen viden som værende ekseptionel, det lader jeg andre om at bedømme, folk der kender mig og kendte min butik, modsat dig. Min tråd har hele tiden været baseret på hvor skidt branchen går og min mening om hvorfor så venligst baser dine skriverier på fakta. Alle mine oplysninger vedr den økonomiske elendighed hos butikker, producenter og importører er 100% fakta.
Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 December 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Kom nu ind i kampen, André. Du kan ikke både opfordre til at holde politik ude af tråden, som i øvrigt blandt andet omhandler diskussion af aktuelle markedsvilkår, og så samtidig henvise til den siddende regerings manglende hørelse som primær årsag til den aktuelle såkaldte krise.
Enten/eller.

Jeg er helt på linje med, at bestemte samfundsgrupper hverken skal, kan eller bør tage ansvaret for tingenes aktuelle tilstand. Det bør aldrig være tilfældet.

Der er mange årsager til, at priserne i Danmark er højere end i de fleste andre lande. Tråden her berører vel i grunde de fleste af disse. Om vi som forbrugere, og branchen som sælgere, kan få enderne til at mødes, er vel sådan set det, der er det væsentlige?

Det er da rigtig nok vældigt nemt at slå trådstarters indledning hen som vås, tudefjæs-optræden eller det, der er værre. Man kunne også vælge at se det som et reelt opråb til entusiaster, som fremover ønsker at kunne gå ind i en fysisk butik, trække på sælgers kompetencer, erfaring og viden, og så lægge pengene der, blandt andet for at sikre sin egen mulighed for netop at kunne komme der igen, når behovet opstår.

Hygge,
Brok

Nej jeg vil ikke ind i kampen, da jeg har erkendt jeg ikke har en pind forstand på kunder . Derfor har vi valgt at få en forhandler til vores nicheprodukt. Men kan det ikke sælges, lover jeg ikke at sidde her og pive over det.

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 22 December 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Nej jeg vil ikke ind i kampen, da jeg har erkendt jeg ikke har en pind forstand på kunder . Derfor har vi valgt at få en forhandler til vores nicheprodukt. Men kan det ikke sælges, lover jeg ikke at sidde her og pive over det.

Nu har vi jo mødt hinanden, og selv om du er en stor dreng kan du da godt låne en skulder at græde ud ved hvis det er

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 22 December 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Brok, kan du ikke bare give Andre en advarsel ?  (Joke  )

Den danske økonomi er en af de absolut mest åbne i EU (hvis ikke den mest åbne), derfor er vi også et af de lande der er allermest afhængige af omverdenen, og hvordan det går økonomisk i omverdenen. Jeg tror ikke forskellen havde været ret stor, om der var borgerlig eller rød regering. Folk har jo generelt godt med penge, de holder bare på dem af rent psykologiske (Eller fornuftbetonede) årsager. Derfor hjælper en ekspansiv økonomisk politik ikke det store. Jeg tror således ikke vi kommer til at se den store vækst i forbruget i det nye år, selvom folks disponible inkomst stiger betragteligt i det nye år, grundet skattelettelser og store rentefald.

Vi må bare indse at man skal tilpasse sig for at overleve. Det skal man i ekstrem grad for tiden, efter en periode hvor man nærmest bare kunne flyde med strømmen og have gang i business alligevel.

Der var en der tidligt i tråden nævnte trykkeribranchen. Vi har fået trykt marketing materiale i over 15 år, og der er ingen tvivl om at man i den branche er lysår mere professionelle end man var for 15 år siden. Markedstilpasning og opfyldelse af kundernes behov er jo i højsædet i den og mange andre brancher.

Overfor det står hifi branchen. Tidligere havde de opdraget kunderne i hvad der var kvalitet, og givet folk store oplevelser. Men de tabte sutten i starten af firserne hvor de bare solgte billigere og billigere junk, uden at fatte at man alligevel ikke kan konkurrere med Bilka, supermarkeder, og nu internet. At komme ind i en midfi hifi forretning idag, er jo næsten som at komme på museum, eneste forskel er at man ikke skal betale entre, og ikke får en på opleveren...

Så skulle det være en advarsel for uvidenhed.

Verdens økonomien må sejle i sin egen sø, den ændrer sig ikke på trods af min mening.Men det sidste du skriver om manglen på oplevelser er godt i tråd med mine oplevelser. Man for ikke en kunde til at ligge tusindvis af kroner, hvis han/hun ikke for en oplevelse mellem ørene, der giver et mentalt løft. 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Til Sigma. Vedr din ven som ikke fik rabat overhovedet ved kabelkøb hos en forhandler. Det er vel ikke forhandlerens skyld, han skal vel ikke lige frem stå og tilbyde kunden rabat, det må være køberens egen opgave og hvilken avance der er på produkter er vel så uoverskueligt at du som køber vel ikke ved havd der tjenes mere eller mindre på.   At du kan klare dig med at lytte hos venner begrænser vel dine muligheder. Butikkerne er der jo med spændende produkter og nej de skal ikke pådutte dig hvilken lyd du skal kunne lide, men give dig valgmuligheder og rådegive fagligt ud fra erfaring med kvalitet og kombinationer. Men denne fagviden og udvalg og service er jo netop den ingen vil betale for længere og så får man automatisk reduceret de spændende butikker og ender med noget som Elgiganten uden noget af ovenstående og ihvertfald ikke kvalitets Hifi og alternativt må man bestille via nettet helt uden at vide hvordan det lyder og om det kommer frem og hvis det gør hvad så hvis det er deffekt. Som før nævnt man kan ikke få i pose og sæk. Det koster at drive en ordentlig butik, men det kan ikke ret mange forstå. Håber nogen herinde en dag bliver selvstændige så kunne det være holdningen blev en anden.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 December 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
Pierre: Jeg har på intet tidspunkt fremhævet min egen viden som værende ekseptionel, det lader jeg andre om at bedømme, folk der kender mig og kendte min butik, modsat dig. Min tråd har hele tiden været baseret på hvor skidt branchen går og min mening om hvorfor så venligst baser dine skriverier på fakta. Alle mine oplysninger vedr den økonomiske elendighed hos butikker, producenter og importører er 100% fakta.

du skrev ellers:

rainman skrev:
de tilbageværende kunne lige så godt sælge lehetøj som noget andet for deres fagviden er ikke eksisterende.

du piver og piver, tror de fleste andre i tråden er relativt enige, begynd at se nogle muligheder i det du kigger ind i, ellers er du på vej ned af slidsken.

over & out, det her er sq f**ked up

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 22 December 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Touché

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

André Jensen skrev:

Nu har vi jo mødt hinanden, og selv om du er en stor dreng kan du da godt låne en skulder at græde ud ved hvis det er

Sådan nu går det meget bedre...tror sgu jeg køber en Densen forstærker og en Duet dims alligevel her til jul. 

Jeg syntes faktisk når det er sagt, at alle branchemedlemmer bør bruge disse fora til at få testet ideer og tiltag. Måske ville det også klæde moderator lidt hvis man løsnede grebet bare en lille smule - I har sgu snart skræmt dem helt væk. Jeg vil gerne høre om alt muligt og kan godt selv sortere salgs BS'en fra - hvad siger i andre?

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Det er matematisk set uundgåeligt, at 'vældfærds' samfundet vil bryde sammen. Hvad efterkrigsgenerationen har lovet sig selv af goder, og hvad der reelt set kan indkræves i skatter, står ikke i noget fornuftigt forhold til hinanden. De galloperende underskud i stat og kommuner er kun en forsmag.

Hvad der idag sker i Grækenland vil indenfor en kort årrække også ske her.

Herligt at se, på trods af altid kun dårlige nyheder, at nogen alligevel ser lyst på fremtiden

Hi-fi branchen får da nogle hårde år fremover, men det vil da vende igen og der vil komme efterspørgsel igen også på de dyre produkter. Vi er, trods alt, nogle der går op i kvalitet selvom de fleste af dem holder godt på pengene nu. Jeg selv har brugt hver en klink jeg har på julegaver i år og igangsat renoveringsprojekter på mit hus som godt kunne have ventet. Så er der forhåbentlig en arbejdsløs tømrer mindre . Så folkens, lad nu være med at sy pengene ind i madrasserne - de skal bare fyres af   

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 22 December 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

De færreste forretninger kender idag markedet. De kender til de produkter de SELV sælger, og ikke andet. Så de kan principielt kun rådgive til at købe hos dem selv.. Har de et hav af leverandører, har de typisk ikke haft tid til at komme på kursus hos de enkelte leverandører.

Overfor det står de forhandlere der har valgt at satse på få mærker. De har typisk haft mange kurser i mærkerne, kender dem til bunds, og kan virkeligt sammensætte anlæg hvor 2+2=5.

Kan kunden så ikke lide den lyd han præsenteres for, er det jo bare videre til næste forhandler :)

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Til Kedde: Fagviden og dermed erfaring kan man ikke erhverve uden at have været mange år i en given branche og det vare ikke længe før fagviden i Hifi branchen er udslettet helt. Prøv at gå ind i en kædebutik og spørg om noget relevant vedr driftseffekt eller impedans og endnu værer, prøv at forelægge problematikken vedr pladespillere,tonearme, pickupper og indstilling af samme. Det kræver erfaring og fagviden og en dårlig opsætning af nævnte er lig med elendig lyd. Jeg havde 30 års erfaring med spændende Hifi og mit helt store speciale var netop pladespilleren og hvad jeg har oplevet af useriøse  sælgere der intet overhovedet vidste om emnet trods de solgte pladespillere. Pladespilleren har faktisk været i ret stor fremdrift de sidste 5 år.  Jeg vil anslå at 95% af de butikker der er tilbage i dag intet ved om ovenstående emner.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Nu mangler der i denne tråd at bemærkes det faktum, at branchen står og falder med antallet af nye kunder. Dvs. personer der IKKE har et seriøst anlæg i forvejen og unge mennesker. Hvordan er det lige, at man bliver fascineret af et godt stereosystem når det ikke eksisterer fysisk ude i butikkerne? Kan Kloge-Ågerne svare på det? 

Må jeg ydmygst foreslå, at det kunne ske på flg. vis: ens ører fortæller, på et eller andet tidspunkt, at iPod o. lign. lyder ad helvede til - jeg må hellere købe noget ordentligt grej.

Iøvrigt bør man vel ikke nedladende kalde andre kloger-Åger, blot fordi de tillader sig at have en anden mening.

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 22 December 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

For 20 år siden var der nærmest kun Thorens og Linn i DK, de blev solgt gennem traditionelle forhandlere. Idag er der et væld af grammofoner, som sælges af små special importører som gerne kører ud og justerer grammofoner hos kunden.

Det er da langt bedre end før i tiden, hvor der var en stor chance for at ens flydende ophængte grammofon var ude af justering igen, når man havde fragtet den hjem i bilen..

Thomas Sillesen

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
Til Kedde: Fagviden og dermed erfaring kan man ikke erhverve uden at have været mange år i en given branche og det vare ikke længe før fagviden i Hifi branchen er udslettet helt. Prøv at gå ind i en kædebutik og spørg om noget relevant vedr driftseffekt eller impedans og endnu værer, prøv at forelægge problematikken vedr pladespillere,tonearme, pickupper og indstilling af samme. Det kræver erfaring og fagviden og en dårlig opsætning af nævnte er lig med elendig lyd. Jeg havde 30 års erfaring med spændende Hifi og mit helt store speciale var netop pladespilleren og hvad jeg har oplevet af useriøse  sælgere der intet overhovedet vidste om emnet trods de solgte pladespillere. Pladespilleren har faktisk været i ret stor fremdrift de sidste 5 år.  Jeg vil anslå at 95% af de butikker der er tilbage i dag intet ved om ovenstående emner.

Siger ikke at du er sådan. Det ville ikke være fair for jeg kender dig ikke. Men har du overvejet hvor mange af dine "kunder" der her de seneste år blot opfattede dig som en "gnaven kloge Åge"? Mange forhandlere har tendens til at lade deres "enorme" viden komme til udtryk i irettesættelser og korrektioner af kundens viden....det er for nogen en svær balance.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
Til Sigma. Vedr din ven som ikke fik rabat overhovedet ved kabelkøb hos en forhandler. Det er vel ikke forhandlerens skyld, han skal vel ikke lige frem stå og tilbyde kunden rabat, det må være køberens egen opgave og hvilken avance der er på produkter er vel så uoverskueligt at du som køber vel ikke ved havd der tjenes mere eller mindre på.   At du kan klare dig med at lytte hos venner begrænser vel dine muligheder. Butikkerne er der jo med spændende produkter og nej de skal ikke pådutte dig hvilken lyd du skal kunne lide, men give dig valgmuligheder og rådegive fagligt ud fra erfaring med kvalitet og kombinationer. Men denne fagviden og udvalg og service er jo netop den ingen vil betale for længere og så får man automatisk reduceret de spændende butikker og ender med noget som Elgiganten uden noget af ovenstående og ihvertfald ikke kvalitets Hifi og alternativt må man bestille via nettet helt uden at vide hvordan det lyder og om det kommer frem og hvis det gør hvad så hvis det er deffekt. Som før nævnt man kan ikke få i pose og sæk. Det koster at drive en ordentlig butik, men det kan ikke ret mange forstå. Håber nogen herinde en dag bliver selvstændige så kunne det være holdningen blev en anden.

Selvfølgelig er det da forhandleren der skal komme med et tilbud!!!. Og ville du ha´ skaffet et par store dynaudio hjem hvis jeg havde lyst til at høre hvordan de lød? Ville du låne pick uper ud så jeg kunne høre hvordan det lød på mit set up?

Jeg synes jo ikke du havde det helt vilde udvalg af udstyr når man kom over til dig. Det var da begrænset hvad man kunne høre og senere købe på nettet.

Nu kræver det jo ikke al verden for at sætte et fornuftigt anlæg sammen?

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Jeg var hverken en kloge åge eller gnaven. Rent faktisk forsøgte jeg altid at indrage kunden vedr min viden om pladespillere så de fik størrer interesse for emnet og lyst til at arbejde videre på det derhjemme. Og til Sillesen så er der iøvrigt ikke mange flydende pladespillere tilbage selvom de nu kan være mindst lige så gode og hvis det endelig var noget der skulle transporteres kunne de lignes op så transport var muligt. Der blev iøvrigt solgt mange mange flere mærker via butikker dengang end du omtaler. Iøvrigt morsom at netop du nu har pladespilleren i dit ordforråd, dig som har fornæget den i alle de 20 år jeg har kendt dig, trods enhver entusiast  ved det er det ultimative lydmedie når lydkvalitet har første prioritet. Men holdningsændringen er nok at du jo har fået import af pladespillere  via dit netfirma.  ja pladespilleren er igen en faktor man skal tage alvorligt, rigtig rigtig mange udgiver nu også på vinyl.

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes