| Forfatter |
|
jyrgen Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej eksperter !
Jeg er i gang med at lave en skoleopgave, hvor jeg laver en musikvogn..
Jeg vil gerne prøve at dokumentere hvor lang tid den kan holde strøm, med det batteri der er i den..
Det handler om dette batteri: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6674&Grp= &n=40100 (Har læst mig frem til at det skulle være rigtig godt til det formål)
Og denne forstærker: http://cgi.ebay.com/ZERO-TA2020-Class-T-Amp-Mini-Stereo-Ampl ifier-20WX2-S_W0QQitemZ120558853127QQihZ002QQcategoryZ3280QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Er der nogle der kan regne ud hvor lang tid det ca. kan spille på en opladning? Eller give en formel til hvordan man regner det ud?
Desuden - Nogen der kan give en god forklaring på, hvorfor det fritidsbatteri er bedre end et bilbatteri?
Mvh jyrgen
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kommer det jo en del an på hvor højt man spiller, men lad os tage et eksempel hvor spiller med 12 W i 8 Ohm.
Forstærkeren har en effektivitet på 90 % ved 12 W. Dvs den trækker 12 W + (12/100*10) W = 13,2 W
Når der skal leveres 13,2 W fra 12 V kan du udregner hvor stor en strøm der løber:
P = effekt [W]
U = spænding [V]
I = strøm [A]
P = U*I
altså er:
I = P/U = 13,2 W / 12 V = 1,1 A.
Da du har 65 Ah (Ampere timer) som kapacitet på batteriet må du have:
spilletid = 65 Ah / 1,1 A = 59,09 timer
|
| Til top |
|
| |
jyrgen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have :-)
Stor hjælp..
Kan du eller en anden så fortælle mig hvad det positive ved et fritidsbatteri er i forhold til et bilbatteri? Jeg har nemlig læst nogle steder at et bilbatteri ikke er ligeså godt til det formål..
Og
Har været nede i Harald Nyborg i dag for at kigge på batteriet.. De siger man skal bruge en omformer for at sætte forstærkeren til.. Kan det være rigtigt? De er jo begge 12V?
På forhånd tak
Mvh jyrgen
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, du skal ikke bruge en omformer, bare et stik, der passer i forstærkeren. Jeg vil skyde på, at de tror, at du vil sætte en 220V forstærker til.
Jeg har selv en lille TA2020-forstærker, og har prøvet den med et 12V 7Ah batteri og et sæt almindelige reolhøjttalere (8 Ohm, mener jeg) - og skruet halvt op på volumen (hvilket var ok højt) spillede den næsten uafbrudt i 4 døgn, altså 96 timer, før batteriet begyndte at blive fladt - altså et forbrug på omkring 1W.
Batteriet fra Harald Nyborg er på 70 Ah, og derfor burde den teoretisk kunne spille 40 døgn med den forstærker ved moderat volumen - eller knap 1000 timer.
Afhængig af dine højttalere og lydniveau kan du måske nøjes med et mindre batteri
|
| Til top |
|
| |
jyrgen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt må jeg sige ;-)
Ved du/nogen hvad forskellen på et fritidsbatteri og et bilbatteri er ?
Mvh jyrgen
|
| Til top |
|
| |
jyrgen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ret sjovt for jeg havde forstærkeren med dernede og viste dem at det var et 12V stik den havde i sig xD
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ville jeg ikke stole meget på en "harald skrald" ekspedient. Man kan jo komme ind fra gaden og få job der :D. Du skal IKKE
bruge nogen omformer. Kender ikke forskellen på de to batteri typer, når det kan bruges til både og campingvogne kan det
med garanti også bruges til dit "musikvogsprojekt."
|
| Til top |
|
| |
jyrgen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha det er også derfor jeg spørger de rigtige eksperter herinde  Jeg har bare hørt noget om at bilbatterier ikke skulle være ligeså gode til sådan noget her.. Kan ikke helt huske forklaringen.. Det tror jeg også :) Men hvis et bilbatteri er helt ligeså godt, ville det være smartere at købe sådan et, da de er billigere.. Mvh jyrgen
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jyrgen skrev:
Det lyder godt må jeg sige ;-)
Ved du/nogen hvad forskellen på et fritidsbatteri og et bilbatteri er ?
Mvh jyrgen
|
|
|
Bilbatterier er egnet til at afgive meget strøm kortvarigt, medens fritidsbatterier er bedre egnet til at levere strøm i lang tid (heraf brugen i campingvogne og både) De plejer iøvrigt også at være en pæn sjat dyrere. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jyrgen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret jan_stevns og dysterland.. Lige hvad jeg har brug for..
dysterland: Bedre end det jeg linker til ?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jyrgen skrev:
| dysterland: Bedre end det jeg linker til ? |
|
|
Nej - det har lidt under halv så stor kapacitet. Men det er jo noget billigere, og nemmere at transportere.
|
| Til top |
|
| |
jyrgen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. Vidste ikke om der var andre faktorer der spillede ind nemlig.. Så må jeg lige gøre op med mig selv hvor stort et batteri jeg vil have.. Nogen der ved hvor man kan få sådan et stik jeg skal bruge? Et 'batteristik til 12V-stik'  Nu hvor jeg får så mange gode svar, vil jeg da lige prøve med et par spørgsmål mere  Har bestilt en bilradio for at få en cd-afspiller.. Skal den også bare sættes direkte på? Og kan man godt sætte flere ting til de der poler på batteriet? Sorry for min uvidenhed.. Mvh jyrgen
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes du kan sagtens bare smide den direkte på batteriet. Nu ved jeg ikke lige hvordan den radio du har købt er rent
stikmæssigt, men det er muligt du bliver nød til at klippe stikket på den af for at kunne sætte den til batteriet.
Bare lige for at være sikker så er du godt klar over der normalt er indbygget forstærker i sådan en bilradio? Så behøver du
ikke købe den anden forstærker du linker til.
|
| Til top |
|
| |
jyrgen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt.
Det er denne: http://www.pixmania.com/dk/dk/4891773/art/h-b/bilradio-cd-mp 3-usb-sd-bl.html Der står noget om ISO-kabler.. Ved ikke om det kan være disse? Jeg kender dem nemlig ikke..
Ja det er jeg klar over.. Har bare hørt meget godt om de klasse T-forstærkere, da de er så effektive.. Så vi vil ikke bruge forstærkeren i bilradioen.. Kun til afspilning..
Mvh jyrgen
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, T-amps er vanvittig effektive, og det skal du endelig bruge til et festivalanlæg
Og derfor skal du holde den bilradio langt væk fra dit anlæg - selvom du kun bruger cd-afspilleren, bruger den stadig lige så meget strøm, og det er sikkert mindst 10 gange så meget som TA2020-forstærkeren. Forøvrigt er jeg slet ikke sikker på, at der overhovedet er en pre-out udgang på sådan en bilradio, så du kan omgå forstærkeren.
Brug i stedet en discman eller en mp3-afspiller - enten på egne batterier, eller koblet til sammen batteri som forstærkeren (til dette skal du muligvis have en billader til afspilleren). Og ja, du kan sagtens koble flere ting til samme batteri.
|
| Til top |
|
| |
jyrgen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super :)
Hmm okay.. Troede ikke den brugte ligeså meget strøm når forstærkeren ikke er i brug.. Og der er RCA-udgang på bilradioen.. Derfor jeg troede man kunne undgå forstærkeren i den..
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 03:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forseglede batterier er dyrere, men kræver ikke samme vedligeholdelse (destilleret vand), som 'normale' blybatterier.
Der er en katalysator i batteriet (platin-svamp) som sørger for, at ladeprocessens spaltede vand (i ilt og brint), forenes til vand igen, og det må nødvendigvis koste ekstra.
Forseglede man et almindeligt åbent batteri, ville det eksplodere 
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke, hvad den bilradio reelt bruger af strøm - men jeg er temmelig sikker på, at det er meget mere end din T-amp. Og så skal du for øvrigt lade være med at bestille noget fra Pixmania, synes jeg: http://www.trustpilot.dk/review/www.pixmania.com
|
| Til top |
|
| |