Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken mikrofon-kapsel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have fikset en ultra-følsom mikrofonkapsel / knapmikrofon, som jeg kan bruge med min HTPC, uden at der skal laves et forstærkerkredsløb til den:

http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=4264_5955_5956

Jeg føler mig fristet til bare at tage den øverste (med ledninger påloddet), men er der en af de andre, der er mere følsom? Det behøver ikke at være fra elektronik lavpris

P.S: En færdig PC-mikrofon kan ikke bruges.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Jeg skal have fikset en ultra-følsom mikrofonkapsel / knapmikrofon, som jeg kan bruge med min HTPC, uden at der skal laves et forstærkerkredsløb til den:

Jeg føler mig fristet til bare at tage den øverste (med ledninger påloddet), men er der en af de andre, der er mere følsom? Det behøver ikke at være fra elektronik lavpris

Du kan heller ikke bruge denne mikrofon, da det er en Electret, det betyder den skal benytte en spændnings kilde før den virker.

Det mest simple princip. Jeg vil dog vælge diagrammet med en transistor, da du for forstærket signalet.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nogen af dems om er ret følsomme, snarere tværtimod :-(

De mest følsomme på siden er dem med den højeste dB spec, altså -58dB. Lidt spøjst faktisk, i de brancher jeg har arbejdet i er -42dBV/Pa nærmest reference og det er immervæk 16dB mere følsomhed end dem du linker til. En kapsel på -36dBV/Pa burde også være til at opdrive.

Følsomheden hænger iøvrigt ikke specielt sammen med prisen, så den behøver ikke koste mere af den grund.

Husk også at undersøge hvordan de skal fødes med strøm.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Hvad skal mikrofonen bruges til?. Og som allerede nævnt slipper du ikke uden om forstærkning.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Den skal bruges til samtaler / internettelefoni. Jeg bevæger mig ofte rundt i rummet, imens jeg snakker, så den skal være følsom nok til dette, og så skal den selvf. være omnidirektionel.

Så vidt jeg ved, er der 5 volt i mikrofonstikkene på alle nyere computere, som kan drive en mikrofon? Alle de færdige mikrofoner og headsets, man kan købe til PC, skal hverken bruge forstærker eller andet - så det må vel være muligt, at lave en simpel tilslutning med sådan en knap-mikrofon? Eller er det en forkert type, jeg kigger på?

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
De mest følsomme på siden er dem med den højeste dB spec, altså -58dB. Lidt spøjst faktisk, i de brancher jeg har arbejdet i er -42dBV/Pa nærmest reference og det er immervæk 16dB mere følsomhed end dem du linker til. En kapsel på -36dBV/Pa burde også være til at opdrive.

Så du siger, at jo højere dB, jo mere følsom? -36dB er bedre end -66dB?

Fandt dette diagram, som viser, hvordan man forbinder alm. en PC-mikrofoner uden alt muligt halløj (ca. midt på siden, hvor der står: "Super simple modification which works at lest in SB16"):

http://www.epanorama.net/circuits/microphone_powering.html

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Her er en med -38 dBV/Pa:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=10 4949

Den må så være den følsomste af dem.. Tror sg' det skal prøves

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Den skal bruges til samtaler / internettelefoni. Jeg bevæger mig ofte rundt i rummet, imens jeg snakker, så den skal være følsom nok til dette, og så skal den selvf. være omnidirektionel.

Så vidt jeg ved, er der 5 volt i mikrofonstikkene på alle nyere computere, som kan drive en mikrofon? Alle de færdige mikrofoner og headsets, man kan købe til PC, skal hverken bruge forstærker eller andet - så det må vel være muligt, at lave en simpel tilslutning med sådan en knap-mikrofon? Eller er det en forkert type, jeg kigger på?

Det er korrekt. Til en PC med 5 volt, kan du blot lodde et minijackstik på.

En kompressor vil gøre at du kan bevæge dig rundt uden, at niveauet påvirkes, men du kan få problemer med feedback, hvis du lytter gennem højttalerne.

En trådløs mikrofon vil nok være bedst.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

En fast placeret mikrofon, er ikke en god løsning til dette formål.Skal du have en god mikrofon, som kan klare dette nogenlunde- ryger du op i meget dyre mikrofoner. En alm kapsel kan slet ikke klare den opgave.
Det bedste du kan gøre i dette tilfælde, er at købe et bluetooth headset - som f.eks. dem man bruger til mobiltelefoner. Så kan du rende alt det rundt du vil, uden at du får problemer med mikrofon placeringer, dårlig lyd osv. - og andre kan iøvrigt heller ikke lytte med på hvad den du snakker med i telefonen siger.
Har du ikke bluetooth på pcén - så kan du købe en lille USB bluetooth dongle.
Jeg har selv brugt denne løsning mange gange, både på jobbet og herhjemme - og det fungerer ganske udemærket.

Iøvrigt er der mange firmaer, der bruger sådan en løsning i receptionen, kunderservice afdelinger osv.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
En fast placeret mikrofon, er ikke en god løsning til dette formål.Skal du have en god mikrofon, som kan klare dette nogenlunde- ryger du op i meget dyre mikrofoner. En alm kapsel kan slet ikke klare den opgave.
Det bedste du kan gøre i dette tilfælde, er at købe et bluetooth headset - som f.eks. dem man bruger til mobiltelefoner. Så kan du rende alt det rundt du vil, uden at du får problemer med mikrofon placeringer, dårlig lyd osv. - og andre kan iøvrigt heller ikke lytte med på hvad den du snakker med i telefonen siger.
Har du ikke bluetooth på pcén - så kan du købe en lille USB bluetooth dongle.
Jeg har selv brugt denne løsning mange gange, både på jobbet og herhjemme - og det fungerer ganske udemærket.

Iøvrigt er der mange firmaer, der bruger sådan en løsning i receptionen, kunderservice afdelinger osv.

Nu var fidusen sådan set den, at jeg selv ville lave det. Jeg har en alm. bordmikrofon til PC, som klarer opgaven fint, hvis den bliver placeret midt i rummet. Den er bare lidt klodset at have stående midt i det hele, og derfor ville jeg prøve at lave noget med sådan en lille mikrofon.

Der er ingen problemer med feedback, da programmet lukker mikrofonen, når der tales i den anden ende

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Enig, køb et billigt bluetooth headset. Det er en minimal merudgift, til gengæld bliver resultatet uendeligt meget bedre.

En mikrofon skal placeres tæt på munden og afstanden skal ikke ændre sig fordi du bevæger dig rundt i rummet, det er ikke nogen ok løsning.

Jo længere væk du er fra mikrofonen "jo mere af rummet får du med", forstået på den måde at dit talesignal bliver svagere, men det gør bidraget fra alle reflektionerne ikke. Det er mildt sagt p***e irriterende at have et kald til en person hvor hovedparten af bidraget består af "rum".

Effekten af det er hørbar selv når vi snakker små bluetooth headsets hvor mikrofonen sidder tæt på øret sammenlignet med "rigtige" headsets der har en boom-arm så mikrofonen sidder lige foran munden. Du er så helt ude af tangenten hvor mikrofonen er +10 gange længere væk end ved selv det mindste bluetooth headset.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes