Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 21:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fra gulv- til kompakthøjtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2014 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Vienne Beethoven Acoustic, som jeg egentlig er rigtig glade for. Når man skruer godt op brager musikken ud
helt problemfrit og alt er fryd og gammel. MEN.... det kan næsten tælles på en hånd, hvor ofte jeg har mulighed for at "spille
til", da jeg bor i en lejlighed.

Derfor har jeg overvejet om jeg måske ikke få mere ud af at købe nogle kompakthøjtalere i samme prisklasse? Eller får jeg
generelt bare mere for pengene i en gulvhøjtaler fordi der er mere plads til enhederne?
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Januar 2014 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Nå da. Om man får mere for de samme penge i mindre, altså kompakte/stander højttalere end i gulvhøjttalere? Det er en af de emner der kan
dele vandene Men
min mening, er, at går du op i pris og derved kvalitet, så byder standerhøjttalere op til en oplevelse, hvor ikke altid at gulvhøjttalere kan følge med.
Standernes problem er selvfølgelig den dybe bas, men den dynamik og lyd de giver, og især detaljerigdom kan være dette offer værd, savner man
bassen, kan man altid lege lidt med subwoofers
Så det korte svar er: Ja da
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg synes man får nogle ting i en gulvhøjtaler, som jeg endnu ikke har hørt fra en kompakthøjtaler, men det kan da sagtens
ske det findes der ude Omvendt kan jeg godt følge din ide med at så få en kompakthøjtaler af højere kvalitet. Om det er
noget for din smag, må du jo selv ud og lytte på.

Nogle siger også at sådan en "lille" 2-vejs stander kan nogle ting, som er en del sværere at hive ud af en gulvhøjtaler, sååå...
Det er jo hvad du er til

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Sendt: 23 Januar 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Strukturen skrev:
Nå da. Om man får mere for de samme penge i gulvhøjttalere kontra stander/kompakt Det er en af
de emner der kan dele vandene Men
min mening, er, at går du op i pris og derved kvalitet, så byder standerhøjttalere op til en oplevelse, hvor ikke altid at
gulvhøjttalere kan følge med.
Standernes problem er selvfølgelig den dybe bas, men den dynamik og lyd de giver, og især detaljerigdom kan være dette
offer værd, savner man
bassen, kan man altid lege lidt med subwoofers
Så det korte svar er: Ja da

Tak for svaret. Hvad er din erfaring mht lydstyrke? Som sagt synes jeg mine højtalere lyder fantastisk når der skrues godt op,
men det gør jeg jo så sjældent. Og af en eller anden årsag, har jeg en forventning om at det måske lyder bedre ved lavere
lydstyrke med små højtalere?

Lukas2711
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2013
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2014 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

mortenhjort skrev:
Tak for svaret. Hvad er din erfaring mht lydstyrke? Som sagt synes jeg mine højtalere lyder fantastisk når
der skrues godt op,
men det gør jeg jo så sjældent. Og af en eller anden årsag, har jeg en forventning om at det måske lyder bedre ved lavere
lydstyrke med små højtalere?

Hey Morten!
Jeg må indrømme at jeg ikke har den store erfaring med gulvhøjtalere da jeg kun har hørt dem i butikker. til daglig er det mine
Dynaudio X16 og kærestens Dali Mentor 1 der er i brug. Jeg må indrømme at lydnivauet i mentor´ne er lige sløjt nok til mine ører.
hvorimod mine X16 (87 Db v. 4 ohm) syntes jeg kan skabe en lydmur der passer til stuen (30 kvm.) igennem min Yamaha as-500
(85w. v 8ohm). men jeg havde den oplevelse at når man er i min prisklasse får man helt sikkert mere for pengene ved at købe
stander højtalere. jeg kunne godt have tænkt mig noget ala B&W cm8. men der var ikke meget opbakning fra "baglandet" omkring
gulvhøjtalere
Til top Vis Lukas2711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukas2711

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 26 Januar 2014 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Standerhøjttalere har næsten altid problemer med de dybeste bastoner, her kan man anskaffe en sub hvis man savner dette? Men den bas de stadig
har, spiller forrygende sammen med diskanten. Afhængig af forstærker som man vælger at tilslutte har naturligvis indflydelse på hvor meget der skal
skrues op. Det Vincent jeg har sammen med de Tannoy stander højttalere der lige nu spiller, der behøver jeg ikke at røre ret meget på volumen, før
det lyder højt, her er der saft og kraft
Men det er en smagssag om man vil have det ene eller det andet. Jeg har gulvhøjttalere og standere, men når der engang er et godt plus på
bankbogen kunne jeg godt tænke mig Argon, Harberth eller Dynaudio, måske Sonus som stander, men det er en anden historie. Nu skal du ud og lytte
dig frem til hvad du gerne kunne tænke dig at lytte til og kigge på de næste mange år, og her er det herligt at du kan prøve forskellige mærker, hvor
der både er gulv- og standerhøjttalere, hvor du kan veksle mellem disse, og derved danne dit eget indtryk.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 26 Januar 2014 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så let at give et finger peg om hvad der er bedst, det er oftest en kombination af rummet, højttalerne og det udstyr
der er spændt foran.
Jeg har hørt standerhøjttalere der har spillet bas som jeg ville have forsvoret kun kunne komme fra en gulvhøjttaler, fordi den
netop stod korrekt og passede til rummet.
Men jeg har også hørt det omvendte, hvor en gulvhøjttaler mangler bas og dynamik, på grund af rummet, opstilling samt det
udstyr der drev disse. Omvendt har jeg også hørt gulvhøjttalere der bare buldrede ligeså snart der blev skruet bare lidt op.

Så det jeg vil frem til er, at der ikke findes noget entydigt svar på dit spørgsmål, men at du må ud og forsøge med opstilling og
udstyr = Den lange vej.

Jeg har selv brugt mange timer på forskelligt udstyr, opstilling, dæmpning og tilpasning af lytterummet, og jeg vil da sige jeg er
på vej mod det jeg ønsker, men det har da også taget lang tid, og jeg er der da heller ikke 100% endnu.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2014 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har i gennem mange år haft større gulvhøjtalere.
I en pariode boede vi så i en lejlighed, hvor konen ikke syntes der var plads, og jeg tænkte, hva fanden, det skal vel prøves.
Jeg anskaffede mig et sæt Focus 140 fra Dynaudio og jeg må sige at jeg blev overrasket. De kunne i den grad spille op til
dans :-)
Jeg supplerede senere med Ace bass 2 sub, den er forholdsvis hurtig, og det var et godt match.
I dag bor vi i hus og højtalerne er vokset en hel del, men jeg husker nu stadig tilbage med glæde på mine Focus.

Var til en demo med Dynaudio i torsdags, og der fortalte manden at det ikke er helt sandt at man skal have kraftige
forstærkere til Dynaudio. Han sagde at ved de mindre og billigere modeller har man valgt enheder med mindre svingspole,
netop for at man kan opnå fornuftig ydelse med mindre og billigere grej.

Så du må ud og lytte, og evt tage din egen forstærker med.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Sendt: 27 Januar 2014 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for de gode tilbagemeldinger. Mit "issue" har tidligere været at de fleste mindre højtalere ofte også er billige, mens
man ser større højtalere i langt højere prislejer. Men det behøver selvfølgelig ikke være sådan, så jeg må tage mig et kig
derude!

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Sendt: 27 Januar 2014 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Forresten: var der nogle af jer, som har en erfaring med at man får mere ud af kompakthøjtalere ved lavere lydstyrke end
gulvhøjtalere?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 27 Januar 2014 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Der er ikke mit umiddelbare indtryk, at standerhøjttalere er bedre end Gulvhøjttalere ved lav styrke.
Men jeg har oplevet at let drevne højttalere (92-96dB/W) ofte er ret dynamiske ved selv lave niveauer.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Januar 2014 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

en stander ht med lukket kabinet er altid noget af det jeg oftest har lyst til at vende tilbage til, når jeg falder over et sæt sp
tech timepiece bliver mine gulv ht skiftet ud.
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

8888
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Januar 2014 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Mine Aurum cantos volla , gør det helt fortrinligt ved lav
styrke
Til top Vis 8888's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8888

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2014 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Jeg synes man får nogle ting i en gulvhøjtaler, som jeg endnu ikke har hørt fra en kompakthøjtaler, men det kan da sagtens
ske det findes der ude Omvendt kan jeg godt følge din ide med at så få en kompakthøjtaler af højere kvalitet. Om det er
noget for din smag, må du jo selv ud og lytte på.

Nogle siger også at sådan en "lille" 2-vejs stander kan nogle ting, som er en del sværere at hive ud af en gulvhøjtaler, sååå...
Det er jo hvad du er til

Én af de ting man ofte får med gulvhøjttalere er ukontrollerede resonanser fra kabinettet! I de tilfælde hvor man kan få den samme højttaler i hhv.
gulv- og standerudgave, vil man ofte være bedre tjent med standermodellen. Fuldstændig logisk, faktisk!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Januar 2014 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg skal næste gang IKKE have gulvhøjtalere igen.. De har mere bas, og mere drive.. men det funker ikke altid optimalt i mit rum!

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 27 Januar 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme, at da jeg gik fra en relativt billig stander HT (b&w 603 s2) til en gulvmodel ( b&w 803 s3) fik jeg MEGET bedre lyd ved lavt niveau.
Det jeg oplevede var, at bassen var med selv ved lav lydstyrke - formodentligt fordi den "var der " i det hele taget, og ikke levede på tricks som
standerer ofte gør - fx. med et boost omkring 80hz.
Så det er nok mere et spørgsmål om "hylden" man vælger fra, mere end stander vs gulvmodel. Her kan jeg kun anbefale diverse mærkers
topmodeller -'måske " sidste års/ årtis farve" heller end ny model af dårligere kvalitet.
Det har været min oplevelse med 800 serien fra b&w.

Jeg går aldrig tilbage til en stander - hvis muligt.
Men det kræver naturligvis at der er den lyd du søger - både ved lavt, mellem og højt niveau. Det stiller krav
til både HT og forstærker.

Det er korrekt at dyre stander HTer af nyere dato kan spille mere bas end man tror muligt, men Raidho, Wilson audio eller lignende er altså dyre.
Af " billige" muligheder Vil tro at fx. de nye standere fra XTZ - helst de velbestykkede fra Divine- serien - klarer sig godt.
Se evt. Anmeldelse og test i gratis Web-versioner i audio fidelity, nu hvor bladet
ikke er fysisk længere. Der er anmeldelser af mange standere i et af de senere numre. Bl.a. Raidho, XTZ og andre gode standere.

Mvh. offcourse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes