Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 01:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: analog eller digital signalkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har et simpelt spørgsmål som alle i andre hifi nørder måske kan hjælpe med et svar på.

Spørgsmålet lyder således: Hvad er bedst ml cd og forstærker? Er det almindelig analog phono høj kvalitetskabel eller er det digital coaxial kabel også i god kvalitet?

Umiddelbart vil jeg mene at det bedste vil være det digitale, men er alligevel blevet i tvivl så derfor denne lille undersøgelse/ meningsmåling

Håber på nogle gode svar

Venligst Lars

Til top Vis NAD-nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-nørd

Kempf87
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Først lige en formel ting... Tror indlægget skulle have ligget under "Spørgsmål's" forummet, og ikke sourrund.

Men nok om det.

Jeg brugte selv et almindelig analog kabel i god kvalitet. Tror dette er bedste, da coxial også er billede og lyd i et? Eller har jeg misforstået noget? Men jeg ville i hvert fald bruge mit analog kabel hvis det var mig.

Kasper

Til top Vis Kempf87's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kempf87

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Altså med langt de fleste stereoforstærkere er der ikke mulighed for at flytte signalet digitalt fra cd til forstærker. Hvis det skal kunne lade sig gøre skal din forstærker have en D/A konverter (DAC), har den det?
Hvis den har er spørgsmålet så hvilken D/A konverter der er bedst, den i din CD afspiller eller den i din forstærker.

Alt i alt vil jeg anbefale dig at bruge analog da det er usandsynligt at forstærkeren har en bedre DAC (hvis den har en).
Du skal ikke være bekymret for at analog er en dårlig måde at overføre signal på, selv meget meget dyre high-end anlæg bruger ofte analog.

NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Ørstrøm skrev:
Altså med langt de fleste stereoforstærkere er der ikke mulighed for at flytte signalet digitalt fra cd til forstærker. Hvis det skal kunne lade sig gøre skal din forstærker have en D/A konverter (DAC), har den det? Ja forstærkeren må ha' en D/A konverter da det er en surroundreciever NAD T753 v2 . Jeg bruger netop nu min dvd afspiller NAD 533som cd spiller og har derfor også mulighed for at køre lyden via digitalt coaxkabel. Men har bare længe tænkt om det ved cd kilden ikke ville være det bedste at køre analogt da lydsporene er delt fra starten

Hvis den har er spørgsmålet så hvilken D/A konverter der er bedst, den i din CD afspiller eller den i din forstærker.

Alt i alt vil jeg anbefale dig at bruge analog da det er usandsynligt at forstærkeren har en bedre DAC (hvis den har en).
Du skal ikke være bekymret for at analog er en dårlig måde at overføre signal på, selv meget meget dyre high-end anlæg bruger ofte analog.

NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Kempf87 skrev:

Først lige en formel ting... Tror indlægget skulle have ligget under "Spørgsmål's" forummet, og ikke sourrund.

Men nok om det.

Jeg brugte selv et almindelig analog kabel i god kvalitet. Tror dette er bedste, da coxial også er billede og lyd i et? Eller har jeg misforstået noget? Ja lidt Det digitale signal er kun lyd! men op til 6.1 i et kabel. Billedet tages jo fra scart, komponentstik el. lign  Men jeg ville i hvert fald bruge mit analog kabel hvis det var mig. Ja jeg over det samme

Kasper

O_Dalgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa, for lige at bringe liv i en halvgammel misplaceret tråd.

Ville det så ikke kunne lade sig gøre, at køre lyden ud digitalt fra en cd-afspiller gennem et coax kabel til en tact eller lyngdorf
digital forstærker, uden at signalet kommer i nærheden af en dac? eller bliver konverteret til noget analog

Mvh Thomas
Til top Vis O_Dalgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af O_Dalgaard

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Jo. Der er så en DAC i selve forstærkeren.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes