Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gulvhøjttalere til Sony STR-DE 585 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nykjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Jeg står i den situation at jeg skal anskaffe mig et sæt gulvhøjttalere til min forstærker, som er Sony's lidt ældre model, str-de 585. Jeg har desværre ikke tilstrækkeligt kendskab til branchen til at vurdere hvor meget jeg kan tillade mig at købe ind for, uden det bliver 'overkill' mht. min forstærker.

Jeg efterspørger derfor en vurdering af hvad der ligner et godt køb til udstyret - evt. eksempler på prisklasse eller modeller. Så har jeg en base at arbejde videre fra, når jeg skal ud at lytte til potentielle køb

På forhånd tak

jnp

Til top Vis nykjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nykjaer

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok gå efter et sæt Dali 104 fronter, Dale Sc-7 center, og Dali 102 som bag højttaler. Det burde kunne gøres til 1500 kroner. Men sonyen er måske lidt i underkanten vil jeg tro, men det vil uden tvivl lyde bedre end et samlet sæt til 1500 fra Bilka.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Stente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

jeg har et par dali ikon 6, som spiller sammen med en meget gammel str de-315 og de klarer sig rigtig godt!....dog ønsker jeg snart at skifte forstærkeren ud, pga. dårlig surround.

De koster 8000kr. sættet.....

Til top Vis Stente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stente

nykjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Har pt. et sæt dali concept 6, som jeg har været ganske tilfreds med, men skal have nye pga. ex'en beholder dem nu hvor jeg flytter...

Kunne på ingen måde finde på at købe mine højttalere i Bilka  - og mener da også at min forstærker trækker dali'erne udemærket. (Surr. forst. på  5x100W v. 8 ohm, hvis modelnr. ikke siger folk det store...)

Har bl.a. kigget på XTZ 99 W2MT, men er lidt i tvivl ang. impedansen - har læst mig frem til (test i High Fidelity) at de går helt ned til omkring 2,7 ohm (de er på xtz's side angivet til 4-8 ohm) Hvad vil dette betyde for forstærkeren/højttalerne. (Er som sagt ikke 100% hjemme i de her sager, så bær over med mig )

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Det betyder højest sandsynligt at din sony ikke har kræft nok til at trække dem. Jeg har selv haft en De675 på 5x100 watt, og den var ikke helt glad for tunge belastninger.

Jeg mener du kan få mere ud af at se på en anden forstærker, evt. en Marantz Sr-4600 til 3k i tapeconnection mener jeg. Og så evt. smide 5 eller 6k (eller hvor meget du vil bruge) på et sæt højttalere.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du synes om lyden i sony'en, kunne du jo evt. supplere med en effektforstærker. en NAD 218 THX fås for lige omkring 3 k brugt, og smider 200 watt af sig!
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Mener ikke der er pre-out på Sonys De serie, jeg havde nemlig samme plan en overgang, for i surround er de som fine nok.

nykjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Som jeg har forstået, så leverer sony'en ikke helt nok til at trække et sæt højttalere som xtz's, og f.eks. SA's gulvhøjttalere m.m., så muligheden er enten et mindre udvalg af højttalere, eller en ny forstærker. Vil jo nødig brænde forstærkeren af...

Jeg er stadig på gyngende grund... Hvis jeg ønskede at trække et par højttalere som xtz'erne eller SA 1530 (4 ohm) Kan man så bruge en forstærker som den Ascari foreslår (Marantz sr-4600) eller f.eks NADs T743/753..?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Marantz og Nad er fine receivere, begge mener jeg sagtens vil kunne trække de højttalere du nævner. Og hvis det går helt galt, og du har lyst kan du altid sætte en effektblok på, men det tror jeg ikke er nødvendig.

Men det er helt op til dig selv. Hvis du har penge både til højttalere og en ny receiver (3-4k evt.) så kan du jo starte med at købe dine højttalere, og se om sonyen kan magte dem. Hvis de ikke kan det, kan du købe en ny receiver, og hvis den kan det, kan du jo så spare de penge.

nykjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 04:40 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene indtil nu :-)

Jeg valgte simpelthen at sælge min sony-forstærker, så nu står jeg med lidt ekstra penge at kaste i puljen.
Har i mellemtiden været forbi Fona, som for tiden har KEF-højttalere stående - synes ikke det er et mærke man hører meget til mere, men måske det er faldet i prestige (eller lignende) siden det blev solgt i KT-radio..? Har, efter en snak med en hifiinteresseret salgsgut, overvejet at nappe dem hjem på prøve en uges tid (KEF iQ7), men står nu uden forstærker...

Spørgsmål: KEF'erne skulle spille ganske fornuftig bas - har læst enkelte steder at de har en lidt mørk lyd. Hvilken forstærker ville være et godt bud at kombinere dem med?

Ville være fedt at høre fra nogle med KEF-erfaring :o)

/jnp

ps. ang. tråden - ved godt at kategorien er højttalere... :-S

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Det er vel smag og behag hvad der vil passe dem. Nad og H/K hælder også til det mærke så vidt jeg ved, måske noget Marantz? Denon skulle spille lyst, men der er ikke meget power at hente der.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes