| Forfatter |
|
pauseklovn Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg havde 2 cd som var ens og så begyndte min A/B lytning af mine cd afspiller/ dvd afspiller....
Jeg kan høre at den ene giver en større indput til forstærkeren (dvd) men ellers syntes jeg at det er svært at lytte i den sommervarme.
Hvad bruger i for at lave test af lydudstyr...?
MVH JAN
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg skifter bare cd'en... det er lige til og jeg mener godt man burde kunne høre/huske forskellen på de få sekunder det tager at skifte om... __________________
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
A/B lytning med et par forskellige CD'er ca. 1.30 min inde i nummeret skifter man til den anden CD-afspiller.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
A/B lytning med et par forskellige CD'er ca. 1.30 min inde i nummeret skifter man til den anden CD-afspiller.  |
|
|
Man skal absolut sikre sig, at der spilles NØJAGTIG LIGE HØJT ved en sådan A/B-test.
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, A/B tests er intet værd hvis man ikke kan kalibrere niveauet, så de er pinligt nøjagtigt ens. Bare 1 db forskel ville opfattes som større dynamik og bedre detaljering.
Så brug mindre tid på a/b tests, og brug længere tid med hvert enkelt apparat.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er vigtigt at det er lige højt, men i praksis er det jo umligt grundet CD-afspilleres forskellige niveauer. Og hvis man hører 5-6 numre og bare sådan nogenlunde forsøger at sætte volumen lige højt, vil det jo i teorien betyde at begge CD-afspillere spiller højere lige mange gange. Men jo flere gange man gør det, jo højere er sandsynligheden for at man får et præcist billede af de to.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Ja, det er vigtigt at det er lige højt, men i praksis er det jo umligt grundet CD-afspilleres forskellige niveauer. Og hvis man hører 5-6 numre og bare sådan nogenlunde forsøger at sætte volumen lige højt, vil det jo i teorien betyde at begge CD-afspillere spiller højere lige mange gange. Men jo flere gange man gør det, jo højere er sandsynligheden for at man får et præcist billede af de to.  |
|
|
Det kan være nødvendigt med en lydtryksmåler og/eller et voltmeter. Hvis man har en (for)forstærker der kan trimme niveauerne for hver kilde individuelt - kan man derefter skifte direkte mellem de involverede apparater. Man skal naturligvis benytte den samme type signalkabel til begge kilder (cd-afspillere).
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
To ens CD'er så man kan skifte simultant, så man kan høre forskellen med det samme. Det skal gerne kunne ske siddende, så man kan slappe af og koncentrere sig om lyden.
Niveauet fra CD afspillerne skal være ens. Justering af dette efter gehør bør være godt nok til at vise den opfattede forskel, men det kræver at man kan justere niveauet separat på hver linieindgang på sin forstærker. Hvis man indsætter dæmpemodstande/potmetre i serie med linisignalet vil denne selvfølgelig også påvirke lyden på den kilde den er indkoblet på.
En metode der øger koncentrationen, og udstiller forskellene bedre er: Hovedtelefon! Man bør dog bruge hovedtelefonudgangen på sin forstærker og ikke på de to CD afspillere, da der godt kan være en god linieudgang men dårlig hovedtelefon udgang på afspiller A, og en dårlig linieudgang men god hovedtelefonudgang på afspiller B.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt. brænde et par test CD'er med lidt forskellig musik. Det er klart det bedste at kunne lave en hurtig A/B omskiftning.
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |