Emne: God etik på hifi4all.dk ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Jeg forstår ikke man kan få sig selv til at skrive den slags, men jeg vægter stadig ytringsfriheden højest. Lad der ikke gå muhammedtegning i dette og lad os komme videre
Min stemme går til nr. to fra oven...
|
|
|
Det er på den ene side fair nok - og jeg er langt hen ad vejen enig. På den anden side mener jeg ikke at man skal tage fejl af forskellen på at stille sig op på et gadehjørne og lukke gylle ud, og så at være underlagt et sæt retningslinier som man SELV har accepteret da man meldte sig ind i et forum.
I min verden kan det sammenlignes med at være på besøg hos en bekendt. Hvis han har en regel om f.eks. at rygning foregår udenfor, så må jeg acceptere det hvis jeg vil besøge ham. Er han muslim, så kan jeg ikke forvente at få serveret en flæskesteg, og jeg ville nok ikke snakke alt for meget om holocaust hvis han nu var jøde.
I forbindelse med Muhammedkrisen blev der snakket meget om "selv-censur", som regel i en negativ mening. Jeg mener dog at hvis man udskifter begrebet med "almindelig omtanke og respekt for at der er andre tilstede end en selv", så burde debatten kunne regulere sig selv.
Det er bare ikke alles "filter" der er lige top-tunet - og det er her moderatorerne (desværre) har sin berettigelse. Jeg er ret overbevist om at de ville foretrække IKKE at skulle rykke ud med bål og brand i tide og utide, men det kan bare ikke altid undgåes..!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
NESREDNA skrev:
Det mest overraskende er dog, at så mange her på sitet synes, at det er helt i orden. Det er i virkeligheden nok ret symptomatisk for de mange problemer der gang på gang opstår i forumet. Det er selvfølgelig ikke i orden! 
|
|
|
Hvordan kan det overrake dig ?.
Sådan er dansker, de elsker sladder og elsker at svine andre til.
|
|
|
Der er altid nogle forfalder til "Se & Hør" - niveauet, men derfor behøver man bestemt ikke tillade det her på sitet. Hvis enkelte har behov for at lufte svinehunden, bør de finde et andet forum. Sitet her, bør være hifirelateret og ikke personrelateret.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver faktisk ret ked af at læse sådanne snævertsynede og sårende kommentarer. Grundlæggende er det vel Hurin der er uvidende omkring det emne han udtaler sig om, det kan man så bebrejde ham eller lade være.
Ordblindhed er et handikap som de ramte må lære at leve med, det kræver en vis tollerence og accept fra omgivelserne. Det er givetvis hårdt nok for dem at udtrykke sig skriftligt i forvejen og det er synd hvis de så ikke vil blande sig i debatten udelukkende fordi de er bange for latterliggørelse.
Personligt har jeg det sværere med fejl der skyldes sjusk og skødesløshed.
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
H4A burte havde et etikregler, som burte havde fanget Hurin og givet ham en Advarsel og slette hans tekst, H4A slette andres tekst hvis de falder
unden for normen, så H4A må havde accept hvad Hurin har skrivet, de sige mere om H4A end om Hurin
Dette må gerne ses som en Advarsel til H4A og mangel på etik
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
jkjaers skrev:
Jeg forstår ikke man kan få sig selv til at skrive den slags, men jeg vægter stadig ytringsfriheden højest. Lad der ikke gå muhammedtegning i dette og lad os komme videre
Min stemme går til nr. to fra oven...
|
|
|
Det er på den ene side fair nok - og jeg er langt hen ad vejen enig. mener jeg ikke at man skal tage fejl af forskellen på at stille sig op på et gadehjørne og lukke gylle ud, og så at være underlagt et sæt retningslinier som man SELV har accepteret da man meldte sig ind i et forum.
I min verden kan det sammenlignes med at være på besøg hos en bekendt. Hvis han har en regel om f.eks. at rygning foregår udenfor, så må jeg acceptere det hvis jeg vil besøge ham. Er han muslim, så kan jeg ikke forvente at få serveret en flæskesteg, og jeg ville nok ikke snakke alt for meget om holocaust hvis han nu var jøde.
I forbindelse med Muhammedkrisen blev der snakket meget om "selv-censur", som regel i en negativ mening. Jeg mener dog at hvis man udskifter begrebet med "almindelig omtanke og respekt for at der er andre tilstede end en selv", så burde debatten kunne regulere sig selv.
Det er bare ikke alles "filter" der er lige top-tunet - og det er her moderatorerne (desværre) har sin berettigelse. Jeg er ret overbevist om at de ville foretrække IKKE at skulle rykke ud med bål og brand i tide og utide, men det kan bare ikke altid undgåes..! |
|
|
Jeg tror i bund og grund vi to er meget enige. Mit moralske kodeks er også et helt andet sted end hurins i ovenstående tekst. Jeg ville selv have svært ved at kigge mig selv i øjnene, hvis jeg havde udtalt så snævertsynede ord. Det ændrer dog ikke på at jeg mener at man har love at ytre hvad man vil - ligesom man også selv bestemmer hvem man omgås. __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
snegom07 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 223
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
al makt te di orblinne
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
H4A burte havde et etikregler, som burte havde fanget Hurin og givet ham en Advarsel og slette hans tekst, H4A slette andres tekst hvis de falder unden for normen, så H4A må havde accept hvad Hurin har skrivet, de sige mere om H4A end om Hurin
Dette må gerne ses som en Advarsel til H4A og mangel på etik  |
|
|
Jeg tolker også hifi4all's håndtering af sagen i den retning at man ikke ser noget forkert eller urigtigt i de udtalelser der er kommet. Slettefunktionen bliver jo ellers brugt flittigt i andre sammenhænge, men af en ukendt årsag ikke når det drejer sig om at tilsvine folk med ordblindhed. Hifi4all er kommet ud på meget dybt vand, værdimæssigt set. Lidt ærgeligt for det startede jo i bund og grund med nogle lidt banale og groteske udtalelser, som der skulle være taget hånd om med det samme.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørsmålet er om H4A, dele Hurin mening om ordblindhed, nog kunne god type på det, for elles ville der blive grebet ind meget tidliger en hvad der er sket i denne sag, så mon ikke at H4A etik kan ligge på en meget lille sted  Synes at H4A, er meget stille i denne sag, der er vel en grund  Med de kan vel læse at det er: "Ja, man må skrive hvad man vil, det er helt fint", det er det de fleste stemme, og hvis H4A tage det til for god lyden, så er person angreb helt fint i H4A's forum.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Spørsmålet er om H4A, dele Hurin mening om ordblindhed, nog kunne god type på det, for elles ville der blive grebet ind meget tidliger en hvad der er sket i denne sag, så mon ikke at H4A etik kan ligge på en meget lille sted 
Synes at H4A, er meget stille i denne sag, der er vel en grund 
|
|
|
Synes at det sjovt hvordan mange ser på H4A som en helhed og ikke som de enkelte individer forummet består af. Jeg tror ikke at de deler hans mening om ordblindhed.
Problemet med hans formulering er nok at det bliver brugt i et argument og derfor ikke er en direkte beskydning af enkelte ordblinde her på forum. Dvs. at det hverken er racistisk, injuerende, personrelateret eller noget andet der umiddelbart kan kalde på en advarsel eller udelukkelse.
Så kan man så sige at reglerne måske skal strammes op på det punkt.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os lige gå tilbage og se hvad Hurin, har skrivet om min person: 1- "Dine boglige færdigheder taget i betragtning, tillader jeg mig at betvivle, at du er istand til at læse dig til nogetsomhelst." 2 - "Pladder, ordblind er jo bare et ord man har fundet på, fordi det ikke
længere er politisk korrekt, at kalde folk der ikke kan læse og stave
for dumme, hvad de jo er. Det er det samme med idioter, de blev så til
åndsvage, så blev de til evnesvage, og nu er de udviklingshæmmede. Men
de bliver jo ikke mere normale af den grund." Så hvis dette ikke er racistisk, injuerende, personrelateret. Dette har H4A ikke grebe ind overfor, måtte selv indgive en klage over dette. Så ja, der er IKKE en God etik på hifi4all.dk
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasLarsen skrev:
| Og hvor bliver Hurin selv af for at forsvare sig selv? |
|
|
Hurin er klog nok til at vide, at hvis han begynder at deltage i debatten bliver det formentlig det sidste han gør her på forum.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du blivet kloger Hurin (håber det)
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
GOD ETIK PÅ HIFI4ALL.DK Se da for helvede på overskriften. Som eksempel på temaet er der benyttet et indlæg hvor ordblinde bliver svinet. God etik handler om mere end ordblindhed og det handler også om meget mere end hvor pænt eller groft vi vælger at udtrykke os over for hinanden. God etik i et afgrænset forum handler ikke en skid ytringsfrihed, men om at holde sig inden for rammer der er opstillet for tråden i overskriften og tilhørende indlæg. Derfor er udviklingen af denne tråd også paradoksal, grotesk og nærmest et skoleeksempel på hvad der sker reglerne for god diskussionsetik brydes. Tråden bliver ligegyldig da det oprindelige debatemne bliver ikke behandlet tilstrækkeligt. Disciplinen skal selvfølgelig ikke være så striks at der ikke er plads til svingærinder men det er vigtigt at deltagerne har lidt selvdisciplin. Det er eksempelvis skideirriterende at en tråd der omhandler gode DVD-afspillere til under 5000 udvikler sig til en religionskrig mellem HD-DVD og Blu-Ray?! Hans J har bedt os om at svare på et spørgsmål: Hvordan forholder du dig til følgende svada fra Hurin? Hvordan forholder jeg mig til følgende svada fra Hurin? indlægget skal slettes da det er OT, ligesom mange indlæg om ordblindhed i denne tråd. jeg har i øvrigt sat mit kryds ved: Nej, Advarsel burde falde, da jeg mener tilsvininger er til skade for en konstruktiv diskussion Til de chokerede kan jeg bringe gode nyhed fra trådens meningmålingsinstitut Nej, Advarsel burde falde: 38,08% Nej, Ekskludér vedkommende: 12,13% Det giver tilsammen 50,21%
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok da - jeg sagde Nej - ekskluder vedkommendende, da jeg mener at den udtalelse for det først fordi udtalelsen ikke er hifi relateret, og som sådan ikke har med noget som helt at gøre med hifi, og dernæst fordi der jo tydeligvis er fordomme mod en befolkningsgruppe, samtidig med, at der som sådan også stilles sprøgsmålstegn ved omme denne befolkningsgruppe reelt lider af det, så det er 1 advarsel for at sige det ubegrundet, anden for kalde dem dumme, og treidie for at gøre sig til overdommer for det, så derfor 3 advarsler = ud
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at det skal dreje sig om hifi,lyd,tweaks etc.Hvordan folk staver er for mig inderligt ligegyldigt!Bare man får meningen i indlægget,så kører det fint.Jeg håber sandelig ikke at der sidder nogen,der godt vil skrive et indlæg,men afholder sig fra det på grund af pedanter udi det danske sprog.Bare skriv!!
Jeg støtter op om at moderator griber ind med advarsler,hvor folk bliver jordet på grund af deres retskrivning.Det er aldeles uacceptabelt og har intet med lyd-snak at gøre.Det skulle jo helst være ren hygge,det hersens lyd,ik'?Det er det da i hvert fald for undertegnede
Nu skal jeg ikke forherlige mig selv,overhovedet.Men min egen Tandberg-tråd er et glimrende eksempel på at det sagtens kan lade sig gøre at ævle og ævle......helt uden en eneste mishagsytring fra nogen som helst!  Det skal alle have stor ros og tak for __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
aurumcantus Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt emne , for jeg er nemlig ordblind, og har osse hørt for det, og det er jo ik så sjovt, specielc når jeg så svare (pænt), for jeg balade for ik at formulere mig ordenligt, men man bliver sku da lidt trist, for dette forum handeler jo ik om, jeg kan stave korekt, (men hifi, tror jeg nok) så det siger jo nok mere om at det kan være svært at sige noget positivt, så er det letteste jo at svine til....
og så er Guldtuborg og Nhj4 meget være end mig (vi kender hinanden, så denne komentar går nok) __________________ Mvh
Aurumcantus
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Lad os lige gå tilbage og se hvad Hurin, har skrivet om min person:
1- "Dine boglige færdigheder taget i betragtning, tillader jeg mig at betvivle, at du er istand til at læse dig til nogetsomhelst."
2 - "Pladder, ordblind er jo bare et ord man har fundet på, fordi det ikke længere er politisk korrekt, at kalde folk der ikke kan læse og stave for dumme, hvad de jo er. Det er det samme med idioter, de blev så til åndsvage, så blev de til evnesvage, og nu er de udviklingshæmmede. Men de bliver jo ikke mere normale af den grund."
Så hvis dette ikke er racistisk, injuerende, personrelateret.
Dette har H4A ikke grebe ind overfor, måtte selv indgive en klage over dette.
Så ja, der er IKKE en God etik på hifi4all.dk  |
|
|
Nummer 2 er nu et eksempel som han bruger ift. noget andet såvidt jeg kan se. Nummer 1 er direkte frastødende og naturligvis slet ikke acceptabel. Hvorfor i alverden har du ikke rapporteret det endnu? Hvis du linker til tråden skal jeg da gladeligt gøre det!
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Confusius says
"He who slings mud, loses ground"
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|