Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Beton-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Emnerne blev tage ud af formen stort set straks efter vibrering
Men det var jo også fordi der skulle støbes mange emner, i samme form

Du bør nok vente til støbningen er stabil

Tak for det hurtige svar

Der må være blevet brugt en blanding der var mindre "vandig" end min. Jeg har jo nogle "hjørner" som blandingen skal løbe i, så jeg er nødt til at have den ekstra lind. Mon ikke et par dage duer. Men det gælder om at være EKSTREMT forsigtig når formen skal af støbningen, for hvis formen "går imod" støbningen mens jeg løfter den af, så har vi balladen...

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Eyesonly skrev:
Programmet hedder Google sketchup, og kan hentes gratis hos google.
Takker
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Altså,- beton er generelt gennemhærdtet efter 28 dage, plus minus, man kan bruge varmbeton til at støbe om vinteren, det tører faktisk hurtigere, men har ikke helt samme styrke. Beton har bedst af at tørre langsomt, husk dit første ler-askebæger fra 1.ste klasse, man kom løbende til anden formningstime og det var revnet fordi det ikke havde stået ordentligt tildækket HULK. Der opstår spændinger i beton hvis det ikke tører stille og roligt.

Nuvel, jeg bruger måske en anden lak end du gør, det er en vandbasseret junkers gulvlak. Et let dask på formen får emnet til at løsne sig, men jeg har nok osse lidt hjælp af tyngdekraften når jeg ligger på en 50-75 kg i tør vægt for mine bordplader. De Avance højttalere jeg sendte lidt fotos af er tørret og, mener jeg, støbt i træforme der er klart sprækker i støbningen, det er nog derfor de har brugt fiber beton. Så jeg tvivler på du kan bikse noget sammen på køkkenbordet, uden forskellige tilslagsmaterialer for at forkorte støbetiden.

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

En hurtig opdatering uden der dog er sket det store.

Jeg er jo for doven til at hente en ny støbeplade, så jeg har været i gang med at gøre nogle af de gamle "rester" rene. Der er jo nok at tage af . Det går heldigvis meget nemt, så det giver mig jo håb om at jeg kan bruge slip-formen mere end én gang.

Jeg har også fået streget op på pladerne, så de er klar til udskæring. Ville bare ønske jeg havde en god bord-rundsav i stedet for den discount-rundsav jeg har brugt hidtil....

Kabinettet bliver NÆSTEN som modelbillederne på forrige side. Kabinettet bliver 21cm bredt i bunden og 19cm bredt i toppen. Dybden bliver 30cm i bunden og 27cm i toppen. Højden bliver 31cm. Så dimensionerne ligner mere modellen på midten af side 3 end den på side 10. Det har nok noget at gøre med at jeg godt kan lide formen på B&W CM1, se f.eks. her:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_cm 1_hoejttaler_wenge.htm

Den har cirka de samme størrelsesforhold, selv om den selvfølgelig ikke er konisk . I øvrigt fik jeg også (omsider!) købt noget bivoks, som jeg vil prøve på den seneste støbning. Jeg troede da det var sådan noget økologisk børnevenligt stads... hold da op hvor det stinker! Det er sgu giftigt . Var det ikke en bomuldsklud man skulle bruge til at påføre det? Det lyder grangiveligt som noget mine gamle underbukser kan klare .

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Øhhhh,- det jeg har er noget helt lugtfrit, eller med en svag duft af.... øeh voks... Om det er børnevenligt, ved jeg ikke, har ikke prøvet det på ungerne, men skal nok vende tilbage når der foreligger et testresultat. Jeg véd ikke om gamle underdrenge kan bruges, selv anvender jeg forgangne t-shirts som konen siger jeg ikke kan gå med mere.

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Sophus skrev:
Øhhhh,- det jeg har er noget helt lugtfrit, eller med en svag duft af.... øeh voks... Om det er børnevenligt, ved jeg ikke, har ikke prøvet det på ungerne, men skal nok vende tilbage når der foreligger et testresultat. Jeg véd ikke om gamle underdrenge kan bruges, selv anvender jeg forgangne t-shirts som konen siger jeg ikke kan gå med mere.

Her er den jeg har købt i en Flügger farvehandel. Lugten kan vel beskrives som en blanding af skosværte og terpentin...

Den er mærket som giftig. Sikkert noget syntetisk stads.

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Når det nu er sådan et møgvejr man ikke gider save i (jeg saver jo udendørs), så kan man altid lege med Google Sketchup .... det er faktisk meget sjovt!

Man kan jo hente 3D-modeller som andre har uploadet, bl.a. af forskellige højttalere! Jeg fandt en B&W 601, som minder meget om de 602'ere jeg har stående. Sjovt med en lille sammenligning:

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Det ser noget "krads" ud, det stads der... der står osse noget med pasta, hvad det så er. Jeg mærker næsten ingen bi-virkninger ved brugen, der står osse på en dåse jeg har liggende (Trip-Trap) uden opløsningsmidler... Mener osse man kan købe plader som min saglige Fru Moder gik og brækkede stykker af som hun gumlede (skulle efter sigende virke imod høfeber) Men nu skla du naturligvis ikke tygge i dine højttalere....

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Sophus skrev:

som min saglige Fru Moder ....

Saglige eller salige ?     Nå, det var vist lidt OT. Ak ja disse dejlige stavefejl.
Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

jja ja.... det er let nok at spotte dem..... og hvis smilebåndet aktiveres....

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Avance lavede jo osse betonbokse på et tidspunkt. Serien hed sjovt nok 'Concrete' . Det var fine højtalere, især til prisen.

hmm.. nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, må jeg med skam erkende..  Men der er faktisk et par Avance Concrete som har fået en overhaling før i historien.. :-)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20779&K W=lux550+freak&PN=0&TPN=13
Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Sophus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Her støber vi skam selv *LOL*

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Så er det slut på radiotavsheden efter en lille ferie. En uge i København med solskin og et rødglødende dankort

Jeg har skåret plader ud til slip-formen. Genbrug af gamle sager der skulle saves til på alle fire sider...

Formen skal jo ikke være 90 grader i samlingerne, så jeg måtte "tilte" klingen på min rundsav for at lave hjørnerne så skarpe at de slutter tæt i formen. Det er egentlig pænt besværligt når man a) skal lave en form der står på hovedet, b) skal sørge for at det er den "pæne" side fra de brugte støbeplader der vender indad i formen, c) at jeg kun kan tilte klingen den ene vej på rundsaven, og d) at rundsaven kun saver "rent" på bagsiden af pladen...

Det lyder måske ikke så besværligt, men man får da lige sat de små grå i sving. Konen stak oven i købet hovedet ud af vinduet og spurgte hvad jeg egentlig lavede... bare fordi jeg havde stået stille 5 minutter og kigget på pladerne... . Men ok, det kunne da være jeg havde fået en blodprop, så det er vel fint nok at der er en der holder lidt øje med mig 

NÅE JA! Jeg skal da lige fortælle at jeg også har ryddet op i mit skur!!! Det er da helt fantastisk, jeg tror faktisk jeg har 2 m2 gulv at bevæge mig rundt på! Fedt!!!

Hvad siger i så til alt det gulvplads?!? - Ok, i kan så nok regne ud hvor rodet der normalt er... Men rart med en ren arbejdsplads - orden glæder

Formen er samlet:

Det har egentlig virket fint at save pladerne "skævt". De slutter fint sammen, så jeg har faktisk tænkt mig at lade være med at lakere formen.

Jeg har været i tænketank mht. hvordan man kunne lave "hulrummet" uden at bruge flamingo, men jeg kan ikke komme på noget fornuftigt, som man kan genbruge fra form til form, og samtidigt få en støbt bund i højttaleren. Så jeg bruger flamingo igen. Her er hulrummet:

Igen, med en 3-centimeters afstand til støbeformen på alle sider.

Sidste gang oplevede jeg jo det problem at flamingoen rev sig løs mens formen blev fyldt op, så jeg har købt et par gode skruer, som skal jeg skruer gennem fronten at støbeformen og ind i flamingoen der laver hulrum til bas og diskant:

Så mon ikke det bliver hængende denne gang.

Så kom jeg forresten til at lave et impulskøb. Mon jeg tør at bruge det?

Nogen der kender det, og måske ved hvilken mængde der giver en bestemt farve-toning?

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Lørdag aften, naboerne holder grillefest... konen er taget til fest og har efterladt dig med ungerne... så er der jo ikke andet end øl og beton at kaste sig over

Jeg har anskaffet mig en varmeblæser så jeg kan holde til at være i skuret i kulden - skønt med skønt på . Og så fik jeg lige genopfrisket at man ikke skal sætte et apparat der trækker 2000W til en sammenrullet kabelrulle - så brænder kabelrullen altså af!

Men anyway... jeg har prøvet at bruge bivoks på den sidste støbning. Jeg gav kun 3 af siderne bivoks for at kunne lave en før/nu-sammenligning. Lad mig starte med at sige, at jeg godt forstår hvorfor man f.eks. giver beton-bordplader bivoks. Når betonen er helt ubehandlet er den nemlig EKSTREMT sugende. Da jeg slæbte den sidste støbning indenfor for at tage billeder havde jeg havde lidt våde fingre, og det var meget tydeligt hvor jeg havde haft fingrene på støbningen... Den SUGER simpelthen ALT fugt den kan komme i nærheden af. Jeg kan forestille mig hvordan det vil se ud på en beton-bordplade hvis man f.eks. spilder rødvin - haps siger betonen, og farven er garanteret umulig til at få af igen.

Men når det så er sagt, så er jeg meget i tvivl om hvorvidt jeg selv vil give bivoks. Hvis folk ellers kan holde deres rødvin/potteplanter/fedtede lapper væk, så vil jeg egentlig helst være fri! Det er som om at bivoksen får ujævnhederne i støbningen til at træde frem, og det giver et lidt gult skær. Betonen får en blank voksdug-agtig overflade i stedet for det meget "matte" look.

Jeg gav toppen af støbningen bivoks, og her kan man ane hvordan genstande i baggrunden bliver spejlet i overfladen:

Og her er nogle billeder uden hhv. med bivoks:

Jeg er gået lidt i tænketank om hvorvidt bivoks er en god idé til højttalere.

Måske er det en anden sag til den næste støbning. Jeg købte jo noget "Oxydsort" til at blande i betonen, så ujævnheder og det gule skær er MÅSKE ikke så fremtrædende på en mørkere støbning. Indfarvning af beton er jo en by i Rusland for mig, så jeg er spændt på hvordan det går. Jeg har valgt at bruge en mængde på ca. 2 deciliter:

Her er støbningen med flamingoen i. Jeg har jo kørt 2 STURE skruer i for at holde flamingoen på plads.

Flamingoen til enhederne er fuget fast på flamingoen til "hulrummet", men er ikke fuget fast i kassen.

Jeg fyldte min murerspand op efter opskriften 3 dele sand, 1 skvæt oxydsort, 1 del del cement indtil jeg når kommer 3/4 op i en 20-liters spand. Derefter vand i, blande... hælde lidt mere vand i, blande osv. indtil konsistensen er flydende nok til at kunne løbe på plads i formen. Det er lidt med "gefühl" hvornår konsistensen er rigtig, kan ikke rigtig komme på noget at sammenligne den med... måske en mellemting mellem youghurt og cornflakes

Før støbning:

I form:

Har gået og spartlet overfladen efterfølgende for at gøre den mere jævn, og må nok hellere komme derud igen nu. Jeg har jo set at støbningen synker lidt efter støbning de sidste gange. Jeg ved ikke om der er fordi der er noget vand der damper af, eller om flamingoen trækker sig sammen eller hvad faen det kan være... Men det er trods alt kun bunden af højttaleren det går ud over.

PS: Husk at i har en gratis time kl. 3 i nat til DIY

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud med det sorte....

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeps, MEGET spændende! Jeg er bare i tvivl om hvad der er den optimale tid i slipformen. Kunne måske godt finde på at ryste den ud allerede i aften... men er meget i tvivl

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Tjae, ryste den ud... jeg skulle blive klogere! Det er både gået meget godt og meget skidt

Billeder klar om ½ time

Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Det var da sværere end som så at få den bandit ud af formen! Lad mig først og fremmest krybe til korset og indrømme at jeg ikke havde smurt formen med olie . Kom jo først i tanke om at det skulle gøres da jeg HAVDE fuget flamingoen fast dernede... Så efter at have fløjet rundt om formen som en sommerfugl og dappet med forhammeren (like a bee, when you hear the humming, you know I'm coming, BZZZZ!), så syntes jeg ikke rigtig den havde løsnet sig... Så jeg slog bare hårdere og hårdere på toppen af formen indtil det pludselig sagde SVUP. Her var synet det mødte mig:

HOLD da op den var blevet mørk. Faktisk en hel del mørkere en den færdige blanding jeg hældte i formen! Så råbte min værge at der var aftensmad, så den fik lov at stå og dampe af.

Da jeg kom ud i skuret igen var den allerede blevet lysere. Her er nogle billeder - uden blitz, så det snyder ikke :

Som man måske kan se er der kommet nogle pænt store bobler i overflade, sådan cirka 1 cm2 store . Og jeg har oven i købet taget billeder af de pæneste sider . Jeg er temmelig sikker på at det er fordi blandingen ikke var så flydende som den normalt er... det var sgu noget l**t! Men så har man lært hvor grænsen går... mere youghurt, mindre cornflakes .

Men bortset fra det... Holdaop jeg synes godt om støbningen! Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg har brugt oxydsort! Faktisk tror jeg den bliver endnu lysere. Man kan ane i venstre side på billederne ovenfor at den er lysere, fordi vandet damper af. At jeg havde savet træet "skævt" gjorde også at formen lukkede meget bedre i kanterne, som faktisk er blevet meget pænere end de støbninger hvor jeg brugte silikone og lak. Her er nogle close-ups af kanterne:

Og det var så det. Nu skal den få lov at tørre et par dage før jeg begynder at fjerne flamingo, for jeg har før set hvor skrøbelig betonen er i periode lige efter den er kommet ud af formen.

Men ved i hvad det bedste af det hele er? Jeg kan genbruge formen

Den skal bare have en vaskeklud med vand på, så er den så god som ny

Stor krammer til alle!

Thomas2641
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej Ole!

Det ser jo rigtig godt ud med den sorte farve - godt gået! :-)

Vi venter spændt på næste omgang

Til top Vis Thomas2641's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas2641

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Når nu du har gjort dig alle erfaringerne er du så den alle vi andre går til, når vi godt vil ha' støbt noget?  Jeg går med tankerne på en transmission line og tænkte at du måske.... 

Jeg synes det er spændende at følge tråden og er imponeret over at du forsætter din jagt på det idelle kabinet.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes