Forfatter |
|
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må dælme ha en god aftale med en landmand med en hulens masser huller i grusvejen.
Det er efterhånden en masse støbninger du har været igennem, men ideen med den farvede beton er godt nok spændende, flot farve.
Følger spændt med fra sidelinien, og glæder mig til du begynder at støbe line arrays i 2 mtr´s højde.
|
Til top |
|
|
Ole Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et to meter høj støbning, ja det kunne du lide hva? 
Men tak for ordene, jeg er også spændt på hvad det næste bliver . Eftersom der er de nævnte huller i støbningen tror jeg ikke jeg gider spilde acetone på at fjerne flamingoen. I stedet vil jeg bruge den som forsøgskanin for bivoksen - jeg håber at den er lidt mindre fremtrædende på en mørk støbning.
Så jeg skal bare lige have købt nyt sand og cement (og savet lidt flamingo + dybler), så skulle jeg være kørende igen. 
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
undskyld mig, men er det ikke både noget miljøsvineri og en sundhedskadelig proces at bruge et oliebaseret produkt som flamingo og bagefter fjerne det med et stærk organisk opløsningsmiddel
Ville det ikke være bedre at lave en form ar halvdelen af højaleren og så lime de to dele sammen - så ville du have den samme genanvendelige træform til det indvendige hulrum ligesom skallen -
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
undskyld mig, men er det ikke både noget miljøsvineri og en sundhedskadelig proces at bruge et oliebaseret produkt som flamingo og bagefter fjerne det med et stærk organisk opløsningsmiddel |
|
|
 Nu er jeg jo ikke kemiker, så jeg er egentlig ikke helt klar over de miljø/sundhedsmæssige konsekvenser af mine små eksperimenter. Jeg tænkte bare at der sgu er så mange hun-mennesker der hver dag fjerne neglelak med acetone, så det ikke gjorde en forskel om jeg brugte det til at fjerne flamingo med. Faktisk startede jeg også ud med at bruge en ske jeg snuppede fra køkkenskuffen, men den fik jeg hurtigt bøjet (og gemt langt væk). Men nuvel, det er en grøn tid vi lever i, så jeg skal se hvad jeg kan gøre 
r-l-b skrev:
Ville det ikke være bedre at lave en form ar halvdelen af højaleren og så lime de to dele sammen - så ville du have den samme genanvendelige træform til det indvendige hulrum ligesom skallen - |
|
|
Jeg er bange for at det vil blive noget makværk med mine evner. Altså med mindre man spartler betonen op bagefter med f.eks. sandspartel, men jeg vil have støbningen til at stå som den er. Jeg tror ikke jeg kan lime to støbninger sammen uden at det bliver tydeligere at se end jeg bryder mig om.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
undskyld mig, men er det ikke både noget miljøsvineri og en sundhedskadelig proces at bruge et oliebaseret produkt som flamingo og bagefter fjerne det med et stærk organisk opløsningsmiddel |
|
|
I øvrigt vil jeg gerne skyde skylden på Båndsei, som foreslog acetone på side 1 i tråden 
|
Til top |
|
|
DanielV Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simpelthen SÅ fedt at følge med i det her!  Keep it up! Med venlig hilsen Daniel...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
DanielV skrev:
Simpelthen SÅ fedt at følge med i det her! 
Keep it up!
Med venlig hilsen Daniel... |
|
|
Tak skal du ha! Altid godt med lidt opmuntende ord i et langvarigt projekt! Heldigvis er det lysten der driver værket for tiden .
Måske jeg snart skulle jage støbningerne sammen til en gruppebillede en dag. Naaaaj jeg tror jeg venter lidt endnu 
PS: Støbningen har ikke ændret sig betydeligt i farve. Har savet/skåret flamingo ud til ny støbning her til aften. Og købt nyt sand og cement 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt arbejdsbilleder... Har skåret dyvler og boret huller i dem... Faktisk lidt besværligt at tage billeder af noget der kræver to arbejdshænder, men så er det godt at man har selvudløser 

Har også skåret flamingo. Smider lidt papir under passeren... ellers går den lidt for nemt gennem flamingoen!

Flamingoen kan faktisk skæres meget tyndt med hobbykniven. Bladene bliver bare hurtigt sløve. Det gælder i øvrigt også den fukssvans jeg saver de store flamingostykker over med. Det ødelægger simpelthen en sav, så det må man tage med i regnskabet (dvs. afsætte en sav til formålet)...

Så er flamingostykkerne klar, og skal bare fuges sammen men noget silikone. Det er i øvrigt IKKE noget man gør LIGE før man støber - jeg lader det tørre en dags tid.

Sådan ser støbningen i øvrigt ud her efter nogle dage - den har ikke ændret farve betydeligt. Man kan se et hvidt slør nogle steder (kalk-stads?), men det satser jeg på der forsvinder efter bivoks.

PS: Er du også irriteret over at få lille tissemand af kulden fra skuret? Her er løsningen! En 69 kroners varmeblæser 

|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du blevet tilfreds med støbningen?
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
KBAndersen skrev:
Er du blevet tilfreds med støbningen? |
|
|
Jeps, godt tilfreds med farven, formen og kanterne. Skal bare lave blandingen mere lind, så jeg undgår de kæmpe bobler som er bortcensureret på billederne (de er på bagsiden). Får nok støbt igen her i weekenden 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt flere arbejdsbilleder...
Har givet formen noget olie... faktisk for første gang! Samme slags som en Toyota Carina spiser . Så lugter der sgu af værksted!

Dyblerne monteres. Jeg holder dem en milimeter fra kanten for at gøre dem mindre synlige i kanten af enhederne på den endelige støbning:

Lidt silikone-kontitori:

Så er hele klodsen i - her er formen ved siden af bunden af den sidste støbning:

Kastede mig også over at give støbningen bivoks - dog ikke med gamle underbukser . Et godt dækkende lag ud, som efterfølgende aftørres med en tør klud. Her er lidt billeder...

Det virker faktisk ikke så tosset. Jeg håber virkelig jeg kan ramme den overflade som toppen af støbningen fik, for det er sgu noget der duer! Den er vist den pæneste overflade jeg har lavet indtil videre. Ved dog ikke helt hvorfor... Men det har vel noget at gøre med at farven, tror jeg... og så en velafrenset støbeplade 
Gav også siden af støbningen bivoks:

Jeg tror jeg var heldig med farveblandingen. Mon ikke det kommer til at passe med sorte enheder?

|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg nu HAR gang i motorolien... Jeg har sgu købt ny (ahem... brugt) bil 
Tror også de brugte oxydsort da de støbte den! .

|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
|
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med "dytten".. Fin bil.
Det ser ikke så tosset ud.
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 17 November 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo, er projektet slut?
Eller skal vi til at holde dig i ørene? __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 November 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cesse skrev:
Hallo, er projektet slut?
Eller skal vi til at holde dig i ørene? |
|
|
Slut? Nejda... men jeg har godt nok holdt mig en pause! Jeg håber på at kunne få lidt arbejdsro i december når man tænker på alle de arrangementer man skal løbe til i november... jeg synes knap nok at ryggen kan nå at ramme sofaen før man skal på arbejde igen 
Egentlig er jeg meget glad for at jeg ikke løb ud og støbte videre med det samme. Det har nemlig vist sig at støbningen i DEN grad har ændret farve med tiden:

Det ligner en slags "kalkslør" der er kommet på støbningen, men det er ikke umiddelbart noget der lige kan tørres af. Som om farven simpelthen bare fordamper! Jeg bliver unægteligt nødt til at skyde noget mere farve i næste støbning... Det der undrer mig er, at støbningen ikke har ændret væsentligt meget farve de stedet hvor mine fede labber har løftet på den - se bare på siden af den! Samtidigt har hele siden fået bivoks... så det er mærkeligt at mine hænder skulle få støbningen til at holde farven bedre end bivoks! Det er sgu da mærkeligt! Så fedtede hænder har jeg da heller ikke!
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den har da godt nok ændret meget farve.
__________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

|
Sendt: 16 December 2009 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
HALLO  __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 December 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cesse skrev:
HALLO |
|
|
JA HALLO DET ER OOLE
Ja, hvad kan man sige? Fandme lidt for travlt, det liv! Har travlt med at oplære et par inder-programmører før de smutter sydpå, men de har egentlig mere travlt med at rende rundt og tage billeder af sneen, de kære væsener . Og så 3 fødselsdagsarrangementer, julefrokoster, julegaver, og en kone og datter med influenza! I hører rigtigt, det kører bare!  
Der er absolut intet sket. I hvert fald ikke andet end betonen selv har gjort. Nu har den hærdet i... tjae næsten 2 måneder (puha det er længe siden jeg lavede noget!). Farven ændrer sig faktisk stadig, men det er ikke til det bedre. Det ser ud til at den ender med at blive sådan lidt fimset lysegrå, så der skal ikke holdes tilbage med farven til næste støbning. Var lige ude i kulden og knipse et billede:

Håber snart at have lidt tid til projektet igen....
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
|
Sendt: 16 December 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inder programmerer - er det dem, der har programmeret indernettet?
|
Til top |
|
|
Larsen69 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 12 Februar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 229
|
Sendt: 16 December 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Inder programmerer - er det dem, der har programmeret indernettet? |
|
|

__________________ Cerwin-Vega, KRK, NAD.
________
Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
|
Til top |
|
|