Forfatter |
|
Sophus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
uha.... så meget arbejde... men det adler.... Så Kære Baron Ole... du bruger da en pensel til dette job og ikke en fra en pose på tanken (3 forskellige *U G E N S T I L B U D* 3 for nu 15.95) eller en tilsvarende fra et af disse byggemarkeder som medfører "Silvanisering" af byggeri.
Eller der kan være en lille luftlomme hvor luften prøver at komme ud? Mennår man larkerer (en hel videnskab i sig selv) Så påfører man langsomt (alt er relativt) i tre retninger, mener jeg, (den ene, den anden og den ene vej igen) Men der er forhåbentligt en malermester iblandt os. Og ellers det er nok for kraftig omrøring af bøtten, så har du trukket små "bobler" med i lakken, det har jeg præsteret....
__________________ Prøv det.... Hi-fi og du er ramt!
|
Til top |
|
|
Ole Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det er ikke en 3-for-15.95, men på den anden side er det med sikkert noget enhver malermester med respekt for sig selv vil rynke på næsen af . Ligesom andre håndværkere med respekt for sig selv vil rynke på næsen af andre ting man kan købe i Bauhaus! Tror vist at CARS10 er maler..? Den SKULLE være beregnet til lak, koster vistnok 60-70 kr. og ser sådan ud:

Jeg tror ikke pladerne har været helt rene. I dag har jeg slebet dem og givet dem lak igen, og der ser (indtil videre) ikke ud til at være nogen "korn" i lakken. Dog ser det ud til at jeg trækker nogle striber i lakken, og det er nok penslens skyld...

Må hellere høre maler-naboen om han kan undvære en god pensel... På min lakbøtte kan jeg læse at man normalt sliber mellem hvert lag lak. Er det korn 120 eller noget i den stil jeg skal bruge til det? Og med rystepudser eller mere "gentle"?
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke "efterbehandle" efter endt støbning med en gang vandskuring? så får du den overflade du vil have, fyldt alle huller og andet der ikke lige gik som ønsket i støbningen. Er sikker på man kan få "fin" vandskurings mørtel, eller hvad det hedder.
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
Sophus Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står jo lak pensel på indpakningen, hvis du aldrig har larkeret "seriøst" før, så bliver du bedre for ethvert strøg. Og spør' da endelig naboen.... Jeg tror nok det ikke skal være grovere end 120, og en rystepuser giver ikke pæne slibninger, men små cirkulære slibemærker. Hvis du endelig skal bruge håndværktøj så en er en excentersliber bedre, MEN du risikerer lakken brænder fast i papiret, hvorfor der skal bruges olie til dette. Så håndkraft, er nu min foretrukne metode.... det tager nu ikke lang tid. Jeg pleger at gi´en gang, lade det tøre, efterslibe og så en tur mere. (igen rette fejl i lakken hvis der er nogen) Hvem sagde støvfrie omgivelser? __________________ Prøv det.... Hi-fi og du er ramt!
|
Til top |
|
|
Sophus Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep,- vandskuring er hvad jeg har tænkt mig med mine Avance, og så en lasurbehandling.... Men den helt blanke rene overfflade kan opnås i selve støbningen og det var vist det Ole var efter...
__________________ Prøv det.... Hi-fi og du er ramt!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad taler egentlig for/imod at vandskure vs. sandspartle? Kan man f.eks. godt slibe begge dele så man får en glat overflade?
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vandskuring efterlader små sandkorn Og det er ikke særlig holdbart på glat jævn overflade Det er beregnet grove flader
Sandspartel er lidt samme skuffe, blot finere, og stærkere Men du kan være heldig at det matcher farven på din støbning Men det er ikke specielt godt at slibe
Hvis du vil have en jævn glat overflade kan du forspartle omhyggeligt så der bliver minimal slibning Til efterspartling hedder produktet finspartel
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ole 19:42
Hvis du vil have gode pensler som holder resten af dit liv så køb GULDBORG.
carsten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 September 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Hvis du vil have gode pensler som holder resten af dit liv så køb GULDBORG.
|
|
|
Eller LÅN dem af en glemsom maler 
|
Til top |
|
|
Jeppeknygberg Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 10 September 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ole, din tråd er ved at gå i stå. Du bliver nødt til snart at lave et eller andet godt igen  Mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2009 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gået i stå? Pjat, jeg er bare blevet lidt hverdagsramt  . Hvis der er noget jeg har lært om betonhøjttalere så er det også at man ikke skal forhaste sig (selvom hastværk er hurtigt). Jeg har ikke fået fat på min maler-nabo, han er sgu altid ude på sort arbejde
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 11 September 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilbyd ham en bajer, så er han der som en mis!  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
Jeppeknygberg Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 11 September 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Tilbyd ham en bajer, så er han der som en mis!  |
|
|

|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Note to self: tilbyd ham én, og ikke 5... så glemmer han alt om pensler
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror denne tråd er ved at gå i stå,,,, men håber det ikke...
Hilsen
__________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, du har fuldstændig ret  . Jeg kom til at impulskøbe en Samsung HD-box fra Yousee, og har egentlig sidder en meter fra skærmen siden da  . Shame on me! Har også dårlig samvittighed over det, men jeg satser på at min begejstring over HD går over på et tidspunkt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, af ren og skær trodsighed og det-kan-fandme-heller-ikke-være-rigtigt gik jeg ud og arbejdede lidt. Jeg har skåret 52 3-centimers stykker af et par stokke, som skal med i støbningen:

De er lidt mindre end de gamle:

Jeg fandt jo ud af, at når enhederne kom i, var "dyblerne" alt for synlige:

Selv når man ser enheden forfra, kan man se en skygge ved siden af:

Det kunne jo godt se ud som om den vandige beton trækker noget farve ud af træet. Derfor overvejer jeg om jeg mon ikke burde lakere de små dybler før næste støbning.
Bortset fra det fik jeg vist aldrig vist den sidste støbning med enhederne i... Det ser sådan ud:

Faktisk meget rart at se enhederne i kabinettet . Man kan jo hurtigt glemme hvad det hele drejer sig om når man bøvler med lakproblemer, dårlige støbninger, pensler, luftbobler osv osv...
Jeg fik samlet det gamle kabinet igen. Min lakering er godt nok til at krumme tæer over, men nu skal jeg bare have afprøvet om det kan give pæne hjørner at lakere formen indeni. Det er faktisk ikke særlig nemt! Når man har set hvor galt det kan gå når jeg lakerer en plade det ligger fint alene på arbejdsbordet, så tænk på hvordan det kan gå når jeg lakerer et lille kabinet indvendigt... Hmmm... Her er jeg i gang med at lakere:

Det gør ondt værre at man skal passe på man ikke rører ved overkanten, så der falder savsmuld ned i kassen... temmelig umuligt at lægge nogle ordentlige penselstrøg. Jeg sørger for at få penslen godt ind i hjørnerne så det lukker til. Gad nok vide hvordan det ser ud når det hærder..?

Jeg er i den irriterende situation at jeg har efterhånden har brugt min støbeplade, så jeg skal have traileren på Toyotaen og hente en ny (244x122cm). Hvis jeg skulle gøre det ordentligt skulle jeg have skåret ud til en ny form, men nu skal jeg bare se om lak er farbar vej... Det skal helst ikke være alt for kompliceret hvis jeg skal lave det .
Og forresten... hvordan kan det egentlig være at højttaler-selvbyggere altid på et eller andet tidspunkt skal fremvise deres katte??? Nå, men jeg vil da ikke stå tilbage!
Her er MINUS: 

|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 September 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
Det er da utroligt som man kan komme galt afsted med at lave højttalere! Jeg har fået et stygt hold i nakken efter i tirsdags... det er nok det med at stå og dreje hovedet i alle mulige vinkler når man skal lakere nede i støbekassen. Næste gang må jeg hellere varme op! Eller prøve noget af det der motion måske... 
Bortset fra det har jeg lakereret et par gange ekstra i kassen. Pladerne var lidt flossede i kanterne, så der skal noget lak til for at lukke af i hjørnerne. Så nu mangler jeg bare at skære lidt flamingo til før jeg kan støbe igen 
Gad vide hvordan det vil se ud at lakere en hel støbning? Skulle der egentlig være noget i vejen for det..?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 September 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Får lidt et deja-vu af at lægge de her billeder op! Men jeg kan da udpensle lidt mere end normalt for bare at være en smule anderledes...
Der er i hvert fald flamingo til støbekassen:

Dybler er skruet i kassen, og flamingoen til hullerne bliver fuget fast:

Så bliver "hulrummet" fuget fast til det... masser af fugemasse så det sidder godt fast, for det vil gerne flyde ovenpå beton'en. Det BEHØVER ikke se ud som om huskatten har tømt ryggen i kassen...

Ind med det store flamingostykke, og tryk det nedad efter bedste evne så det hæfter.

Flamingostykket er 6cm kortere end kassen, så der skal være 3cm i hver ende:

Så nu venter jeg bare på at fugemassen hærder, så der kan blive støbt i morgen.
Hvad kan man så bruge ventetiden på? Jeg prøver at lakere den første støbning! Det skal nok blive spændende, for det tror jeg ikke jeg har set andre gøre. Eller måske er der, og så har de aldrig gjort det igen .
Hvis det giver et pænt resultet ville det jo være en smart måde at løse problemet med at man ikke kan slibe beton'en med sandpapir. Hvis lakken nu kan rette op på den "rå" overflade der kommer efter slibning med sandpapir, så kan jeg jo slibe så tosset jeg vil... Men nu får vi se hvad i alverden det bliver for en finish...
Her er et par billeder efter første lakering. Det skal have nogle flere gange...

PS: De sidste to billeder er taget mens lakken stadig er våd, så de siger ikke så meget om hvordan det kommer til at se ud...
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 21 September 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ole Hedegaard skrev:
20% håndværk, 40% design, 60% tålmodighed og 100% beton :-) |
|
|
Det er 220% højttaler
Spøg til side. Det bliver spændende med den lak du giver den  __________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|