Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 19 December 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er altid en ideel forspænding til et rør og er det ren KL A som det er tilfældet med alle 'småsignal-rør' kan den omsættes til en katode-modstand. Mit indlæg 3. fra neden side 1 prøver netop at forklare dette.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 19 December 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint. Tak
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 19 December 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, tror lige der gik en prås op for mig i dag... Fattede ikke rigtigt idéen i, at fasesplitteren før en pushpull kobling vender fasen modsat på "udgangene"; anode og katode. Så udligner signalerne jo hindanden...? Ok, det er vist sådan her: De to udgangsrør i en pushpullert, får hvert især signal fra henholdsvis anoden til det ene og katoden til det andet udgangsrør. Fint, så langt så godt. Udgangsrørets arbejdspunkt er sat, så det kører klasse B, det vil sige at det kun forstærker det signal der ligger over nulpunktet, altså den positive halvdel af signalet. Så for at få det ene rør til at forstærke den negative halvdel, ja så må vi jo have den gjort positiv, wauw - smart! Så langt så godt, nu kommer pråsen: Objektivt set har vi efter udgangsrørene, hele signalet lagt til den positive fase, og det går op for mig, at jeg vist alligevel ikke helt har fattet koblingen til bunds alligevel. Der må da foregå noget hemmeligt og småreligiøst omkring den måde rørene får spænding omkring et nulpunkt, og så koblingen til hver sin side af udgangstrafoen? Så nu sidder jeg her, og håber på et pædagogisk og gennemsigtigt indspark fra den gode hr. kand. rør, doktor amp. Tube Mania. Udfri mig af min uvidenheds trældom
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha..kan ik la vær og grine, men når det er sagt er der større håb for en løsning her end i klima-forhandlingerne. Som du ganske rigtig har forstået varetager hvert udgangsrør sin halv-periode...udgangstransformatoren 'samler' de to halv-perioder så det bliver et 'helt' signal igen.
Rørene får jo tilført det samme signal..blot fasevendt og arbejder derfor på samme måde med både den negative samt den positive del af sinussen. Da rørene trækker på hver sin side af et midtpunkt på skift vil strømtræk for det ene rør medføre en positiv puls og vice versa det andet en negativ puls (set på udgangen) og så kører det.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror i ikke de rør jeg har liggende på loftet bliver 'cryo' behandlede nu? 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 December 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brr- jo! Var lige ude og hjælper med at klippe noget gran for en ven, skal love for at mine tæer blev... Og tak for det gode humør i disse cop-tider... Den tygger jeg så lidt på
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 20 December 2009 kl. 06:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi
Jeg kan ikke dy mig for at afprøve en analogi på dig vedr. PP udgang-trin...kan du forestille dig en vippe som vi skal have igang. Lad os sige forsynings-spændingen er svarende til vippens midt-punkt (trafoens- midtpunkt)...i hver ende har vi en person (udgangsrør). De står self. på jorden(stel)
Disse personers træk i vippen er spændings-styret...lad os sige ved 0V trækker begge af fuld kraft og ved -40V (bias) slapper de af, men med et svagt træk. Kan du se at i begge tilfælde står vippen stille...nu skal vi have den igang så vi kommer med et signal. Den venstre modtager et signal af positiv art...hans -40V går mod 0V(fuld kraft).
Da vi får signalet fra en fasesplitter modtager ham til højre nøjagtig det samme signal med modsat fortegn...hans -40V bliver mere minus med samme antal V som venstres går mod 0. Hans signal kan dermed blive -80V og han holder derfor op med at trække, men følger blot med vippen.
Behøver jeg at sige hvad det næste er.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 December 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er simpelthen en førsteklasses analogi! Du er bare go' til det der!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 23 December 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
den er muligvis upload her før men den tåler gentagelse hvordan en amatør laver triode rør http://www.dailymotion.com/video/x3wrzo_fabrication-dune-lam pe-triode_techvideo'n er hele 18 minutter lang - på den anden side kom jeg tit 2 timer for sent hjem fra skole fordi jeg havde stået og gloet på en gravko arbejde __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
TMFH Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 27 December 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et kort spørgsmål til de rørkyndige:
Jeg har bemærket at rørene i min forforstærker (Luxman CL34) gløder/lyser op et øjeblik lige når jeg tænder den, for derefter
at tone ned og gløde normalt. Er det ok eller er der noget 'på færde'?
__________________ Mvh.
Thomas
...det 'rør' på sig...
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...det er 'normalt' for disse rør.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 27 December 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle af Philips/Mullard/Valvo etc. småsignalrørene (ECC82, 83) lyser meget kraftigt når strømmen bliver tændt. Andre rør "starter" mere langsomt. Det er bare forskellige måder at lave glødetråden på, og ingen af metoderne er forkerte eller skadelige. Men måske kan det give lidt ekstra slid på rørene hvis meget forskellige typer glødetråde er seriekoblet. Det er ikke noget problem i normalt udstyr, men mere i f.eks. billige radioer uden nettrafo og i fjernsyn. Det problem forsøgte amerikanerne at løse med "controlled heater warm-up time" typerne - tit dem der ender på A.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 27 December 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
den er muligvis upload her før men den tåler gentagelse hvordan en amatør laver triode rør
http://www.dailymotion.com/video/x3wrzo_fabrication-dune-lam pe-triode_tech
|
|
|
Sådan - det er jo et rigtigt DIY rørprojekt, selvfølgelig skal man da også lave rørene selv
|
Til top |
|
|
TMFH Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 27 December 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Tube & Mikkel
Tak for svarene...det var rare svar! ...det er netop Philips miniwatt og telefunken der sidder i den __________________ Mvh.
Thomas
...det 'rør' på sig...
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt indføring i rør;
Rør er en fælles-betegnelse for alle rørtyper..herunder;
Dioder:2 elektroder (ensrettre/forsyning)
Trioder: Rør med 3 elektroder (oftest indgangs-rør, drivere og lign småsignal), men der findes også kraftige trioder(845/6B4G) til effekt- forstærkning. Trioder opfattes pga. deres egenskaber som de bedste til lyd.
Tetroder og pentoder: 4/5 elektroder(KT88/EL34)...som regel anvendes disse sammen med trioder (indgang/driver)+pentoder i udgangen. Det er den hyppigst forekommende konfiguration til effekter fra 15W til flere hundreder, men kan man nøjes med ca20W findes der rene triode-forstærkere. Større effekt-forstærkere (med trioder) er ubetalelige.
Rør kan kobles som single ended hvor enkelt rør varetager hele signalet...typisk triode-forstærkere op til 20-30W og de kan kobles i push pull som er det samme koblings-metode i alm. transistor-forstærker. Her varetager mindst 2 rør hver sin halvperiode som alle lydsignaler er sammensat af (større forstærkere).
Pentoder kan kobles som trioder, men det er en smags-sag. Ulemper ½ effekt iforhold til normal kobling
Pentoder kan kobles i Ultra-lineær kobling hvor de får noget af triodernes egnskaber. Ulemper? Fordel: Perfekt til HIFI.
Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere. |
|
|
Så skulle du læse en gammel Philips bog jeg har - de bruger godt nok mange underlige rør i de konstruktioner  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Lidt indføring i rør;
Rør er en fælles-betegnelse for alle rørtyper..herunder;
Dioder:2 elektroder (ensrettre/forsyning)
Trioder: Rør med 3 elektroder (oftest indgangs-rør, drivere og lign småsignal), men der findes også kraftige trioder til effekt- forstærkning. Trioder opfattes pga. deres egenskaber som de bedste til lyd.
Tetroder og pentoder: 4/5 elektroder...som regel anvendes disse sammen med trioder (indgang/driver)+pentoder i udgangen. Det er den hyppigst forekommende konfiguration til effekter fra 15W til flere hundreder, men kan man nøjes med ca20W findes der rene triode-forstærkere. Større effekt-forstærkere (med trioder) er ubetalelige.
Rør kan kobles som single ended hvor enkelt rør varetager hele signalet...typisk triode-forstærkere op til 20-30W og de kan kobles i push pull som er det samme koblings-metode i alm. transistor-forstærker. Her varetager mindst 2 rør hver sin halvperiode som alle lydsignaler er sammensat af (større forstærkere).
Pentoder kan kobles som trioder, men det er en smags-sag. Ulemper ½ effekt iforhold til normal kobling
Pentoder kan kobles i Ultra-lineær kobling hvor de får noget af triodernes egnskaber. Ulemper? Fordel: Dejlig lyd og ingen eller næsten ingen effekt-reduction.
Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere.
mvh |
|
|
Atter en nøgtern og kyndig præsentation af basal viden fra tube M's hånd der. Tak, igen. Jeg kan i forlængelse her af ikke lade være at spørge til den rørforstærker, jeg lige har pillet ud af et italiensk PA anlæg (som denne på ebay.de). Med 4 el84 rør i udgangen var jeg sikker på at den både var PP (push-pull) og stereo. Men et nærmere eftersyn fremviser kun en udgangstrafo og to højttalerudgange, der er bundet sammen. Er det mon en dobbelt PP-monoblok, jeg har sat ind på hylden? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Mikkel
Det ved jeg godt..jeg kan også bruge andre rør til alt muligt, men jeg tager udgangspunkt i det nuværende marked som det ser ud nu. Det kunne godt være man sku fise en tur på loftet og se om der er noget spændende.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Med 4 el84 rør i udgangen var jeg sikker på at den både var PP (push-pull) og stereo. Men et nærmere eftersyn fremviser kun en udgangstrafo og to højttalerudgange, der er bundet sammen. Er det mon en dobbelt PP-monoblok, jeg har sat ind på hylden? |
|
|
Det kan sagtens være parallel push-pull. Det bruges tit for at få højere udgangseffekt. Måske brugte de 4*EL84 istedet for 2*EL34 fordi EL84 var nemmere at skaffe som reservedele? EL84 kunne jo fåes ved alle radioværksteder - EL34 blev ikke brugt så tit. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
pqrannes skrev:
Med 4 el84 rør i udgangen var jeg sikker på at den både var PP (push-pull) og stereo. Men et nærmere eftersyn fremviser kun en udgangstrafo og to højttalerudgange, der er bundet sammen. Er det mon en dobbelt PP-monoblok, jeg har sat ind på hylden? |
|
|
Det kan sagtens være parallel push-pull. Det bruges tit for at få højere udgangseffekt. Måske brugte de 4*EL84 istedet for 2*EL34 fordi EL84 var nemmere at skaffe som reservedele? EL84 kunne jo fåes ved alle radioværksteder - EL34 blev ikke brugt så tit.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Tak det. Sådan må den være skruet sammen. Jeg prøvede at få lyd ud af den efter at have kørt den langsomt op. Den første gang blussede det ene udgangsrør op (det snurrede også), da jeg drejede volumen op, den anden gang gik der ild i printet på min lille tube-town bias-målesokkel. Jeg må heller overlade yderligere eksperimenter til fagfolk. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|