Kære alle!
For godt 2 år siden opbyggede jeg min drømme-HTPC: Fulltower, strømslugende, super hurtig, Core2, 4GB ram, 2,3 TB data
drevet frem af en 12-vejs Areca RAID controller (impulskøb). Derudover har jeg en allways-on Koolu-boks til vpn, WOL-
server (jeg logger ind her og tænder f.eks. HTPC via Internettet), kamera-overvågning og webserver. Jeg har været virkelig
glad for min løsning, men nu er tiden moden til en beslutning om hvad der nu skal ske, idet jeg har fået nye behov/drømme:
- Jeg ønsker at få min voksende datamængde gjort always-on, men det har aldrig været meningen med min
medieserver, som kun tændes når jeg skal bruge den, eksempel en time eller to pr. døgn.
- Det har stor betydning for mig at det samlede strømforbrug er lavt, hvorfor Koolu har været et godt valg - men denne er
blevet for svag (500mhz, Geode)
- Prisen er mindre vigtigt bare jeg vælger rigtigt. Det er her I kommer ind...
Jeg har bestilt en WDTV Live boks (afventer modtagelse) - det virker som et fint og ikke mindst billigt supplement til min
HTPC når det blot drejer sig om afspilning af musik og materiale.
Jeg har længe kigget på forskellige løsninger i forhold til mit behov ift. tilgængelighed, kapacitet og udvidelsesmuligheder,
men også relativt lavt strømforbrug. Endvidere en konsolidering/omplacering af de opgaver som pt. varetages af min Koolu.
Skal jeg...
- Genanvende min HTPC - men ombygge den til øko-bevidst always-on; ved at finde et strømbesparende
bundkort (ala Via), afmontere det kraftige grafikkort, tv-tuner (bruger den nærmest aldrig), m.m., samt finde en mere
optimal strømforsyning og overføre aktiviteterne pt. håndteret af Koolu, samt WDTV til fremvisning?
- Investere i en god, stor (4+ disks), fleksibel NAS som kan overtage aktiviterne pt. håndteret af Koolu, og derudover
anvende WDTV og engang i mellem HTPC?
- Investere i en relativ lille, billig (2 disk) always-on NAS og fortsætte med både HTPC, Koolu samt WDTV?
- Bygge en ny server omkring mit raid-kort, med nye energirigtige diske, bundkort, samt WDTV+HTPC (migrere de
nuværende diske til onboard Raid-5 i stedet for den eksterne controller)?
- Noget helt femte?
Bonusinfo: Jeg har en Netgear Prosafe Router med VPN, som fremover varetager VPN. Støjgener er ikke et problem
pga. de fysiske rammer jeg har opbygget (teknikrum). Med always-on menes en slags 24 timers tilgængelighed, men
balanceret strømforbrug accepteres, dvs. dvale/wake-on-activity/... Jeg hælder personligt pt. mod pkt. 2.
Med venlig hilsen
Jonas