| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan nu sagtens være placeringen i et hjørne, der giver en buldrende lyd. Enhver der har leget med placeringen af
subwoofere har oplevet at placering er alpha og omega. En DSP kan dog hjælpe en del også.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=1&ItemI d=2146488&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemL ist%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d1%26DC%3d1%26CPIn%3d3%26I Sz%3d0%26PSz%3d30%26PSzG%3d30%26SO%3d3%26ST%3d0%26IgId%3d154 %26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d1%26FCId%3d1%26FText%3d%26LL an%3dFalse%26New%3d0%232146488EndTagRU
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Det kan nu sagtens være placeringen i et hjørne, der giver en buldrende lyd. Enhver der har leget med placeringen af
subwoofere har oplevet at placering er alpha og omega. En DSP kan dog hjælpe en del også. |
|
|
Ja - man kan selvfølgelig prøve at stille den et sted i rummet hvor du opnår udslukning = mindre roomgain. Det ændre dog ikke det faktum at det er rummet der laver ballade og ikke højttaleren (lidt firkantet - det ved jeg godt   ) og dermed skal man kigge på rummets indvirkning - altså dæmpning. Hvis du vil undgå bulren kan du selvfølgelig bare nøjes med en iPhone etc. så er der garanti for nul buldren  Jeg foretrækker en svedig dyb fysisk bas, når jeg skal høre musik
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der hvor jeg vil hen med mit indlæg, er at man er nødt til at høre det selv, før man kan konkluderes om det er rummet eller blot 6-9 dB bashæv fra en hjørneplacering der er tale om.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Der hvor jeg vil hen med mit indlæg, er at man er nødt til at høre det selv, før man kan konkluderes om det er rummet eller blot 6-9 dB bashæv fra en hjørneplacering der er tale om. |
|
|
Jeg indrømmer at jeg nogle gange tænker lidt for meget ud fra de forudsætninger jeg har med hensyn til indstilling af anlægget - aktiv delte højttalere. Men det skal altså lige siges at jeg har oplevet det så tit at folk der har en mulighed for at tage hensyn til rummet i form af DSP/rumkorrektion ikke har fået gjort det mindste - og i stedet skåret bassen væk eller reduceret den til næsten ingen ting - med det til følge at lyden er mildest talt kedelig IMO.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skam indstalleret er par anlæg, og set og hørt sjove ting (blandt andet en gut der havde købt sit dyre sony ES surroundanlæg i Tyskland og sat det op med composit på billede og et lakridskabel til analog stereo - altså ingen dolby digital mv.), men det er meget svært at vurdere uden selv at høre det. De ord vi vælger at bruge er meget individuelle og kan betyder noget vidt forskelligt.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever samme problem med mine Dynaudio Focus 140 der står på de dertilhørende Dynaudio standere. Jeg tror dog ikke at det har noget at gøre med selve højtalerne men i mit tilfælde at højtalerne står på et plankegulv der spiller med og til dels at jeg ikke rigtig har nogle "bløde" møbler til at absorbere bas i rummet. Jeg har prøvet med spikes der gør problemet værre og nu vil jeg prøve med SD-feet, men andre gode ideeer er velkomne. Dynaudio standeren er i øvrigt meget let og står egentlig ikke særlig stabilt på gulvet.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
anders harbeck skrev:
| Jeg oplever samme problem med mine Dynaudio Focus 140 der står på de dertilhørende Dynaudio standere. Jeg tror dog ikke at det har noget at gøre med selve højtalerne men i mit tilfælde at højtalerne står på et plankegulv der spiller med og til dels at jeg ikke rigtig har nogle "bløde" møbler til at absorbere bas i rummet. Jeg har prøvet med spikes der gør problemet værre og nu vil jeg prøve med SD-feet, men andre gode ideeer er velkomne. Dynaudio standeren er i øvrigt meget let og står egentlig ikke særlig stabilt på gulvet. |
|
|
Hej Anders, Du giver næste selv svaret - intet til at dæmpe og ingen afkobling fra gulvet.  Gulvet virker åbenbart i dit tilfælde som klang flade/plade. Inden du investere i SD kunne du jo prøve med et par gulvtæppestykker uden spiks.
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også overvejet løsningen med SD fødder... men der er jo begrænset hvor meget musten spiller med. Mine 140'ere stod også klods op ad muren i mit tidligere hjem og der syntes jeg ikke der var problemer. Men nu hvor der også er mur til den ene side og ikke kun bagved synes jeg det bulrer mere. Jeg har ikke mulighed for at ændre på opstillingen. Jeg Eneste jeg kan gøre er at trække dem 8-10 cm længere frem og så håbe på den lille mand i familien vil lade dem være... 1 årige drenge piller ved alt...  Kjelsen... Er det Rega RS1 du tænker på? Men jeg må prøve at sætte mig ind i DSP muligheden.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Kjelsen... Er det Rega RS1 du tænker på?
|
|
|
Nemlig. Det er en ganske charmerende højttaler, men jeg må indrømme jeg ikke har hørt den hjemme, men dog under vante forhold og på kendt (rega) grej
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Sambora skrev:
Kjelsen... Er det Rega RS1 du tænker på?
|
|
|
Nemlig. Det er en ganske charmerende højttaler, men jeg må indrømme jeg ikke har hørt den hjemme, men dog under vante forhold og på kendt (rega) grej |
|
|
Den får også masser af ros rundt omkring kan jeg se... og den er jo fantastisk flot også i piano sort. Men hvordan vil du/I umiddelbart vurdere den sammen med min Primare I30? Jeg tænker på styrkeforholdet mellem dem...
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Vienna Haydn? Har den ikke bassen på fronten? Men den egner sig vel ikke til rockmusik???
|
| Til top |
|
| |
Radiomanden Branchemedlem

AUDIOcompagniet
Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke nået at læse hele tråden, men der er rigtigt mange måder at få styr på bassen - og mange spørgsmål og forsøg;
Træ- eller betongulv?
Hvorfor ikke flytte højttalerne ud fra væggen? - dumt spørgsmål...
Spikes eller SD-fødder eller ? under højttalerne?
Resten af anlægget inkl. kabler? Lån dig til alternativer og forsøg ny kombination - inviter evt. forhandler eller andre du har
tillid til. HVIS højttalerne er problemet, så køb ikke nye før du har hørt dem derhjemme!!! Både brugte og nye bør kunne
høres hjemme før køb...
Søren Vittrup
www.audiocompagniet.dk
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Radiomanden skrev:
Har ikke nået at læse hele tråden, men der er rigtigt mange måder at få styr på bassen - og mange spørgsmål og forsøg;
Træ- eller betongulv?
Muret HIFI-rack.... Hvorfor ikke flytte højttalerne ud fra væggen? - dumt spørgsmål...
Spikes eller SD-fødder eller ? under højttalerne?
Står på god gammeldags kork lige nu... men overvejer kraftigt at prøve nogle SD fødder.
Resten af anlægget inkl. kabler? Lån dig til alternativer og forsøg ny kombination - inviter evt. forhandler eller andre du har
tillid til. HVIS højttalerne er problemet, så køb ikke nye før du har hørt dem derhjemme!!! Både brugte og nye bør kunne
høres hjemme før køb...
Søren Vittrup
www.audiocompagniet.dk
|
|
|
Jeg har ikke mulighed for at flytte højtalerne. Vil selvfølgelig helst beholde mine Dynaudio'er, for i min tidligere lejlighed, hvor de ikke havde en væg til den ene side spillede de fantastisk også selv de kun havde 15 cm til bagvæg. Så enten skal jeg eksperimentere med subben som jeg får råd om i en anden tråd eller også skal jeg prøve det DSP, hvilket jeg intet aner om endnu...
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
....et par overvejelser... SD-fødder, er det nødvendigt når de placeres på en murstensmøbel, der jo ikke sådan lige spiller med?? Kan se at SA laver højtalere, der kan placeres i en reol... hvad synes I om den model?
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 05 April 2011 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan vi ikke få et billede af det setup???
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig.... billeder siger mere end 1000 ord. Håber I kan fornemme udfordringen udfra billedet:
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 05 April 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
I teorien kan du mindske bassen eller afsætte noget energi fra højtalerne ved at sætte SD-fødder eller Argon fødder fra HK,
også selv om de står på mursten, da noget af kabinet resonans forplanter sig i fødderne og forhåbentlig bliver til varme. Hvor
meget og om du mister andre detaljer i lyden ved jeg ikke. Måske er forskellen så uendelig lille at det ikke er pengene værd :/
Ellers prøv at lægge en hovedepude eller to under?
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 05 April 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
anders harbeck skrev:
| Jeg oplever samme problem med mine Dynaudio Focus 140 der står på de dertilhørende Dynaudio standere. |
|
|
Hej Anders,
- intet til at dæmpe
|
|
|
Vi kan selvfølgelig ikke se hele dit rum, men jeg har en fornemmelse af at der intet er til at dæmpe en eneste lydbølge - rå hårde flader. Jeg synes det er lidt mærkeligt at man gerne vil have god lyd men glemmer det helt basale at man spiller lyd i et rum. Vægge/loft/gulv reflektere lyd og jo hårdere jo mere refleksion. Tænk hvis den musik man så gerne vil lytte på (optaget med mikrofon) var indspillet i et sådant lille hårdt rum ! Hvis man ikke har oplevet at være i et lydstudie - burde man gøre sig selv den tjeneste.... Og husk lige at klappe i hænderne både hjemme og i studiet. Og tænk så lige på at jo højere SPL man vil op på jo mere er det efter min mening nødvendigt med et veldæmpet rum for at det kan bære lydtrykket. Links til firmaer der sælger dæmpning kan findes nederst på denne side: http://www.groundsound.com/links.phpMan kan faktisk lave meget selv for meget få penge via lidt Google søgning og en tur i byggemarked. Jeg vil mene man uden sammenligning kan opnå de største forbedringer af lydreproduktionen i sit hårde rum for ganske få midler ved akustisk dæmpning.
Ja - det er jo bare min mening og observation.
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 05 April 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke, at du vil opleve nogen nævneværdig ændring, ved at bruge SD-fødder - i hvert fald ikke, når dine højttalere er placeret som de er. Siden de ikke kan placeres anderledes, er den eneste måde at forbedre lyden på, nok at følge Kjeldsen's forslag med at bruge en DSP. Det er selvfølgelig svært at sige, hvor godt et resultat du vil kunne opnå ved brug af DSP, men jeg tror det er den eneste løsning, som er i nærheden af at kunne afhjælpe bare lidt af dit problem. Se sandheden i øjnene - og drop snakken om afkobling og tilkobling. Der er vel kun tre reelle valgmuligheder; flyt højttalerne, anskaf dig nogle andre eller prøv dig frem en DSP. Måske højttalerne fra Cornered Audio kunne være noget? http://cornered.dk/consumer/homeDe er netop designet med henblik på, at blive placeret i et hjørne.
|
| Til top |
|
| |