| Forfatter |
|
Mugsy Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 05 April 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og du er sikker på det ikke er din subwoofer der driller?
Det bliver nok svært med den pladsering, at få noget ordentligt resultat.
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 05 April 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold nu helt....
Det kan KUN give problemer med den opstilling der desværre :/ Som der er en anden der skriver, så er det ene hårde flader
og højtalerne er jo nærmest totalt indelukket! Og er det en sub du har stoppet ind i hullet der? Jeg forstår godt du har
problemer.
Du er simpelthen nødt til at gøre noget ved opstillingen for at komme din bulderproblem til livs. Det der vil aldrig lykkedes ved
mindre du mindsker dit bas-output betragteligt.
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 06 April 2011 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis... bas kræver plads. Jeg må altså også tilslutte mig flere andre, som allerede har udtalt sig i denne tråd. Du kan
"trylle" meget. Men rummet er bare altafgørende når det gælder et godt resultat. Jeg har selv ikke det mest heldig rum. Men
syntes jeg er nået langt med DSP løsningen i mit store anlæg. Netop fordi jeg kan justere mig ud af de værste unoder, som
mit rum giver mig. Men jeg kommer stadig ikke uden om at jeg f.eks skal have et tæppe på gulvet, hvis jeg vil have en
lækker detaljeret diskant, som ikke skal klinge i rummet, især når jeg spiller bare lidt højt i nogle numre. There is no free
lunch. Lad os nu ikke blive snydt af diverse løsninger, som ikke rigtig rykker noget.
Det er et faktum at et billigt anlæg kan spille ganske fint i det rigtige rum. og et hvilket som helst anlæg - UANSET pris kan
spille af H***** til i det forkerte.
DSP løsningen koster ikke gratis. Men kan gøres rigtig elegant og giver et hav af muligheder for den som ønsker at optimere
lyden til egne ønkser, hvilket også er derfor jeg er hoppet på den vogn.
Du kan grundlæggende gøre hvad du vil med dit anlæg - det er jo dig der skal være tilfreds - det er det samme vi ander gør
Men hvis du ønsker et neutralt anlæg som, skal kunne ramme sådan ca i "midten", så hele din musiksamling bliver tålelig. Så
kommer du hurtigt på glatis ved at stoppe sokker i porten og sætte dit anlæg, som du gør lige nu. forstår godt det med børn,
bolig osv. Men de hårde realiteter er svære at komme uden om.
Et forslag kunne være at købe en billig cd med nogle testtoner på. så kan du billigt og sån ca, guide dig ind på hvilke
frekvenser der driller i dit rum. hernæst kan du så måske nøjes med at justere din sub til at dæmpe sig lidt lige der hvor det
hele bulre. ellers skal du have fingrene i en DSP, enten til sub eller hele frekvensområdet. Og så kan du enten måle med en
målemicrofon og f.eks det gratis HOLM acoustics, og så herefter lege med at justere DSP'en ind, således at du får dæmpe de
værste resonanser. Det giver ikke det bedste resultat, rent hifimæssigt. Men det kunne måske løse dit problem.
På +siden er at du ikke skal købe andre højttalere, sub, forstærker osv.
På - siden er at du skal sætte dig lidt ind i måling og hvordan man får sådan en DSP til at passe ind i dit anlæg, samt finde en
passende DSP til din pengepung og dine behov, hvilket også kan være lidt en jungle - men bestemt muligt. Det lykkedes
f.eks for mig
held og lykke med projektet - det er bare om at klø på, så skal det nok lykkedes på en eller anden måde - mere eller
mindre godt
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 06 April 2011 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oh My!!!
De højttalere er jo klasket op ad væggen. Så tror jeg dælen, at du oplever buldre bas.
Jeg har selv haft samme højttaler, og de kræver absolut minimun 30-40cm fri luft hele vejen rundt.
Bare for at kunne spille bare nogenlunde, så er det endda med skumproppen i basporten.
Det der bliver ALDRIG godt, uanset hvad du sætter under højttaleren.
Der er kun en ting der hjælper og det er PLADS...
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 06 April 2011 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er jo ike ligefrem opmundrende læsning, men jeg er super-glad for I tager jer tid til at hjælpe med mit problem... eller udfordring!!!  Jeg er udemærket godt klar over jeg tager livet af mine Dynaudio Focus 140 med den placering. LIge pt. er det eneste mulighed for jeg har ikke mulighed for at ændre noget i min opstilling. Selvom min store er stor er den præget af store vinduer og andre ting, der gør at det er umuligt at flytte rundt på noget. DSP: Det har jeg bestemt overvejet og jeg har læst diverse tråde igennem og folk der har forsøgt sig med dette. Problemet for mig, er at komme igang. Vælge det rigtige udstyr og hvordan man så bruger det. SD-fødder: De står i øjeblikket på nogle kork-plader, men det giver vel næsten samme effekt som rigtige SD-fødder? Min stue: Den består af masser af væg som I ser på billedet og trægulve. Det er desværre de vilkår jeg arbejder med. Har overvejet at lægge et tæppe foran det. Jeg kan se jeg ikke er den eneste herinde, der kæmper med lyden i en for lyden dårlig indrettet stue. Jeg forsøgte som der anbefales at stoppe en tyk strømpe ind i basrørene bagpå og fandt så 10 CD'er frem og lyttede dem igennem og jeg fik faktisk elimeneret en del af bassen der generede. Diskanten blev mere tydelig synes jeg. Men igen Dynaudio'erne er ikke skabt til dette. Min umiddelbare tanke lige pt. er at beholde dem, for jeg er virkelig glad for deres performance, når de får luft bagtil. Så vil jeg finde dem frem til særlige lejligheder for lyden skal nydes. Så vil jeg finde et sæt højtalere der er beregnet til at stå i et hjørne... og så se hvordan de performer i mit setup ved væggen. Jeg kan jo ikke andet end at prøve om de vil være bedre egnet...  Hvad siger I til SA Comet? Vil det være helt åndsvagt at låne sådan et par? Jeg ved godt det er mine egne øre der skal afgøre det, men hvis I er 20 der råber NEEEJ nu, så gider jeg ikke hente dem hjem.
|
| Til top |
|
| |
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 06 April 2011 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Så har jeg endelig fået anlægget sat op i det nye hus og det skabte jo glæde... 
Men der er men... for jeg synes mine Dynaudio Focus 140 bulrer meget... hvilket jeg nok burde have sagt mig selv. De står meget tæt op ad væggen, både til den ene side og så bagvæg.

Bassen er jo bagudvendt på modellen og det burde jeg nok ikke have undervurderet.
Nu går jeg så og overvejer om man burde finde nogle hvor bassen vender fremad og dermed er bedre egnet til at stå op ad en murstensmur.
Men hvad siger I?
|
|
|
Det er jo noget rigtig, rigtig fint grej du har der. Dit problem er desværre et klassisk eksempel på hvordan placering af grej er mindst ligeså vigtigt som at have det "rigtige" grej.
Som jeg ser billedet er der flere problemer med dit setup.
- Højtalerne står i en "alkove", hvilket meget let giver en bulrende lyd
- Væggen omkring højtalerne er mursten (læs: Ikke dæmpet)
- Den ene højtaler stå op og ned af en væg som den spiller på langs med. Den anden spiller "ud" i rummet.
- Dine højttalere stå relativt tæt sammen til at spille stereo (begrænset af alkovens bredde).
Du kan måske finde nogle andre højtalere som spiller lidt bedre under de betingelser, men helt godt tror jeg altså aldrig det bliver. Selv om du dæmper væg og finder nogle højttalere der er bedre til at stå tæt på væg, så vil alene placeringen af den venstre højtaler (den der står op af væggen) aldrig komme til at lyde helt godt sammen med en der spiller direkte "ud" i rummet.
Jeg ville overveje at stille mne højtalere et helt andet sted i rummet hvis jeg var dig og så kun bruge alkoven til fjernsyn. Hvis du gerne vil have bedre film- og TV lyd så anskaf et par mindre væghængte højtalere til at hænge ved siden af fjernsynet inde i selv alkoven.
Mvh.
Mrhviid
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal prøve at uploade et nyt billede for væggen til venstre på billedet, bliver faktisk til et vinduesparti lige efter... Men jeg bliver jo nok nød til at finde et par standere og et sæt laaaaaaaange højtalerkabler og så må de ud på gulvet når der skal lyttes til dem? Findes der er switch, hvis man vil have to sæt højtalerkabler koblet til? Hvad siger I til System Audio Comet som et forsøg på en bedret egnet højtaler til mit "alkove" setup?
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 08 April 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med Robert, med den opstilling får du problemer med stående lydbølger i rummet! Der skal meget mere end et gulvtæppe til at dæmpe bassen ud. Du kan få en rimelig god lyd ved at korrigere lyden med en eller anden form for equalizer eller dsp. Skal det være rigtig godt som f.eks. i biografen, kommer du ikke udenom at tage seriøst fat på rummets akustik. Og det er en meget stor mundfuld. Den letteste og mest realistiske løsning er at dæmpe problemområdet ud, f.eks ved at skære subberne lidt lavere og højttalerne lidt højere, så du får et "hul" i området fra f.eks. 70 Hz til 150Hz, hvor problemerne er. Det vil gøre lyden til at holde ud at lytte til, men det vil også tage en del af kroppen ud af lyden. Der er ingen lette løsninger, og du opnår ikke noget ved at eksperimentere med fødder eller kabler. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2011 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har opgivet enhver tanke om biograflyd i stuen... - Jeg vil rigtig gerne prøve at lege med en equalizer eller DSP, hvis nogen kan hjælpe mig lidt igang med hvad jeg kunne købe som passer til mit setup.
- Jeg vil rigtig gerne finde nogle højtalere, der er mere beregnet til hjørner.
- Jeg vil rigtig gerne finde nogle standere og et sæt lange kabler, så jeg kan finde Dynaudio'erne frem egang imellem og så placere dem midt på gulvet.
Det må være løsningen og dermed og udfordringen efterhånden...
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg drønet rundt på AV-connections hjemmeside... Jeg er stadig lidt opsat på at prøve System Audio Comet af. Den er åbenbart ret fleksibel. Men jeg har forgæves søgt efter erfaringer med den herinde på dette forum. Jeg var vist ikke helt grundig nok med de billeder jeg tidligere uploadede, så her er lige et par nye af de højtalere og deres udfordringer i hver side.  Som I kan se bliver væggen hurtigt til et stort vinduesparti.  og her er der få centimenter til kanten. Jeg har forsøgt at proppe et par skisokker i portene bagpå og jeg synes det giver gode resultater... men det bliver måske endnu bedre med Comet. Jeg har også kigget efter disse fra Audiovector. Vil det give noget eller er rummet for ringe??? Ved godt det er samme spørgsmål som tidligere... men måske mine nye billeder ændrer noget.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at du kan købe dig ud af problemerne. Forstået på den måde, at indkøb af nye højttalere ikke vil afhjælpe problemet. Højttalerne vil jo stadig være presset op i et hjørne. Desuden så er de Dyn's jo gode, og de alternativer som du har nævnt, vil nok ikke kunne hamle op med dem lydmæssigt. Har du ingen andre alternativer for omrokering i stuen?
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
| Jeg tror ikke at du kan købe dig ud af problemerne. Forstået på den måde, at indkøb af nye højttalere ikke vil afhjælpe problemet. Højttalerne vil jo stadig være presset op i et hjørne. Desuden så er de Dyn's jo gode, og de alternativer som du har nævnt, vil nok ikke kunne hamle op med dem lydmæssigt. Har du ingen andre alternativer for omrokering i stuen?
|
|
|
AM-E said it.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alene det de står i et lille rum/hylde del, giver godt med problemer. Placeringen de står i, er jo nærmest en rosonator i sig selv. Basserne bør ikke være over 5". Du skal have nogle ProAc Tablette eller Dali Menuet. Alt andet over disses størrelser, er for stort.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan desværre ikke gøre noget ved placeringen. Så jeg har nu besluttet at købe et sæt standere til dem og så må de ud på gulvet ved særlige lejligheder, hvis I kan hjælpe mig med at finde en switch, så jeg kan skifte mellem to sæt højtalerkabler - et sæt når de står hvor de står nu og et lang sæt når de skal ud på gulvet. Jeg orker virkelig ikke og skal ind og grave bag min Primare I30 hver gang jeg skal skifte kabler.  Switchen skal matche mine Teflar2 og så det Kimber 8TC jeg vil finde, når de skal ud på gulvet. Tak for jeres input allesammen....
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Efter at have læst hele denne lange tråd,vil jeg bare sige,at det kommer aldrig til at lyde rigtig,som det er nu.Det sidste tiltag er heller ikke godt,med flere ledninger osv.
Du må bede fruen om,at flytte om på stuen,og så indrette stuen efter HIFI'en,og ikke omvendt.
Ps.Sorry,men der er ingen anden løsning,for dit anlæg fejler jo ikke noget.
carsten
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
En total nødløsning kunne måske være at hænge højttalerne op på væggen i stuen, evt over vinduerne hvis det er dte eneste
som kan lade sig gøre? De vil godt nok stadig være tæt på en enkelt væg, til gengæld vil du kunne vinkle dem så de spiller frit
ud i rummet. Måske ville det spille, hvis du beholder skumproppen i dem, måske endda ok uden?
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
vilddyr Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der bliver aldrig rigtig godt desværre. Der er kun en mulighed i min verden. Skil dig af med subwooferne, og brug
"hullerne" de står i til at lave noget absorbering af en art. Fx en helmholtz resonator eller lign. Altså noget der kombinerer flere
forskellige former for regulering. Membran, resonans og absorption.
Derefter tager du de hjørner som højttalerne står i, og konstruerer noget dæmpning på tværs af hjørnet, fra bund til top. Så høj
densitet som muligt, uden at blive reflekterende. Ved ikke om terrænbatts stadig fåes, men de fungerer glimrende.
Herefter køber du en stander eller gulvhøjtaler og stiller på gulvet foran setuppet som du har det nu. Eneste nogenlunde
fornuftige løsning i min bog :)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sambora
Er der ikke så meget plads i terminalerne, at der kan være 2 sæt kabler? Teflar2 som jeg selv bruger, er jo ikke så tykke. Kan du få plads til begge, kan det ekstra sæt kabler jo ligge fremme og i et snuptag sættes i højttalerne, når der skal lyttes med højttalerne på standerne. Bare du husker de løse kabel ender ikke kommer til at røre hinanden, når de ikke bruges. Gider du og flytte højttalerne frem og tilbage, er det en god løsning på dit problem, da du får bedre lyd/bas på denne måde. 
Det kan godt lade sig gøre at lave en højttaler, som kan placeres helt op ad sidevæggene, men de skal tunes/konstrueres til det. Peter Snell har lavet et sæt (Snell type 1), som bruger gulvet på denne måde. Det kan sagtens lade sig gøre, at bruge sidevægge i stedet. Måske havde man set et sådan sæt fra ham, hvem ved. Men det er jo en anden snak.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højtalerproducenterne kunne da også godt tage at udvikle nogle løsninger til os medlemmer af foreningen " Os med håbløse stuer".  En forening jeg vel er selvskreven formand for.  Om jeg gider flytte højtalerne hver gang.... ja, det vil jeg. Det er jeg nød til. Jeg har det også sådan lidt. Hvis der skal lyttes intenst, så vil jeg godt bruge de par minutter det tager at sætte standerne op og placere højtalerne på dem. Mht. at sætte de to højtalerkabler i samme terminaler: Jeg har tænkt tanken, men frygten for at lave kortslutning er tilstede, hvis man pludselig er uopmærksom. Jeg havde håbet man kunne finde en switch i god kvalitet, der kunne klare opgaven. Carsten... der er desværre ikke så meget at gøre mht. at flytte rundt på stuen. Den er speciel indrettet og jeg har tænkt i forskellige baner, men det bliver aldrig godt. Jeg må finde et stort tæppe, lægge det ud på gulvet, placere standerne herpå og nyde mit anlæg... det er ikke så meget andet at gøre.
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der fulgte iøvrigt disse skumfætre med højtalerne.  Jeg har som sagt forsøgt mig med skisoker istedet og det lød faktisk noget bedre. Kan man ikke få disse propper i mere massivt materiale?
|
| Til top |
|
| |