Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg har lige lavet en tegning over et par højtaler jeg har tænkt på at bygge men jeg er lidt usikker på om jeg kommer i problemer med placeringen af enhederne så her er en lille tegning over den  sig frem er åben for alt de kommer til at stå i et rum med skråvæge .. 4,2 meter bred 8,5 meter lang deling imellem enheder 15 fra 20 til 160 ca .. 12 fra 160 til 1000.. 4 fra 1000 til 4000 1 4000 og op
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Måske skulle de to 12" være lidt tættere på hinanden, når de arbejder op til 1 kHz.? Der skulle være plads, såfremt den ene 15" flyttes ned. Bare et forslag.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sæt de 4 stk. 15" ud på siderne (2 på hver) i en H eller U baffel. Delefrekvensen skal så nok ned på 100-120 Hz. Ryk de 2 stk. 12" ned under hinanden og mellemtone og diskant over dem.
Med de sidemonterede basser udligner du de vibrationer der ellers vil blive afsat i en alm. stor "plade" baffel. Samtidig kan du få et slankere design. Dybden må så nødvendigvis være 50-60 cm, men da en åben baffel alligevel skal væk fra bagvæggen vil det ikke ændre meget på placeringen i rummet.
Et andet bonus er, at højttaler ikke behøver at være så høje.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jan
jeg har prøvet nogen en u baffel -.. det var ikke lige mig .. syntes der kom for meget kasse lyd .. men hvordan havde du tænkt at placere enhederne i en H baffel
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 06 April 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Ikke for at være lyseslukker, men man tager ikke bare en plade og placerer nogle enheder på den og så har man en god dipol. Der er mere i det. Ganske som det er med en traditionel højttaler. Prøv a tage et kig på følgende link:
http://musicanddesign.com/Old_Home.html
Der er en masse info om design af dipol. På den side kan du også downloade John Krekovskys ABC dipol design guide + simulerings værktøj til Excel.
Mvh, Morse
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg er godt klar over at det er ikke bare nogen man bare lige gør ... jeg har arbejdet en del med det over se sidste år
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bette smed
Hvad med en L-baffel, så får du en sammensætning af to stærke bafler 

|
Til top |
|
|
elovelo Branchemedlem

Alpha Akustik
Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
Sendt: 05 September 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende projekt!
Jeg har også rodet meget med dipol, og har nu et setup med 2 stk.15", en 7" og en diskant.
Man får nogle grimme peaks og dips i frekvensgangen i området ~200-2000 hz, hvis man placerer mellemtonen uheldigt.
Med beregningsprogrammer som dette her kan man optimere på det.. http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html
Dens beregnede frekvensgang svarer uhyggeligt meget til det jeg måler i min stue..
Får du iøvrigt ikke et problem med stivheden af bafflen? Der er ikke megen godstykkelse mellem enhederne.
Hvis du har plads til over en meters afstand til bagvæggen, burde to 15" være nok til god dybbas, højden på sweetspotten ud
for mellemtone/diskant bliver vist også lidt over spisestolshøjde med den opstilling du lægger op til. jeg regner med at ørehøjde
er 90-100 cm. (men jeg er også en sofakartoffel)
Hvis jeg skulle starte forfra ville jeg overveje 4 stk.12" over hinanden evt. som Steinway Lyngdorf..
Under alle omstændigheder ville jeg ikke gå fra 15" til 12", men bruge en mindre og hurtigere enhed end 12"eren. 8-10" ville
være mit valg..
Ohh ja hvad med fabrikat? Har ladet mig fortælle at SB har nogle gode til formålet..
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 05 September 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
elovelo skrev:
Spændende projekt!
Jeg har også rodet meget med dipol, og har nu et setup med 2 stk.15", en 7" og en diskant.
Man får nogle grimme peaks og dips i frekvensgangen i området ~200-2000 hz, hvis man placerer mellemtonen uheldigt.
Med beregningsprogrammer som dette her kan man optimere på det.. http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html
Dens beregnede frekvensgang svarer uhyggeligt meget til det jeg måler i min stue..
Får du iøvrigt ikke et problem med stivheden af bafflen? Der er ikke megen godstykkelse mellem enhederne.
Hvis du har plads til over en meters afstand til bagvæggen, burde to 15" være nok til god dybbas, højden på sweetspotten ud
for mellemtone/diskant bliver vist også lidt over spisestolshøjde med den opstilling du lægger op til. jeg regner med at ørehøjde
er 90-100 cm. (men jeg er også en sofakartoffel)
Hvis jeg skulle starte forfra ville jeg overveje 4 stk.12" over hinanden evt. som Steinway Lyngdorf..
Under alle omstændigheder ville jeg ikke gå fra 15" til 12", men bruge en mindre og hurtigere enhed end 12"eren. 8-10" ville
være mit valg..
Ohh ja hvad med fabrikat? Har ladet mig fortælle at SB har nogle gode til formålet.. |
|
|
hej diskanten er ss 2904/7000 lille mellem tone er 12m .. 12" er cw er124 .. den er kendt for at være en god mellemtone . bas er skytronic 15". men det står desværre nogen stille for tiden .. har ikke tid til at hygge med det .. har også tænkt på at lave bassen som folde kabinet. .. lige nu er 4 basser bare sat i en plade som måler 79x79. har ikke problemer med at plader flytter sig .. det er alt andet i rummet som ikke vil stå stille __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 05 September 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
12" basserne ville jeg dele ved 500hz istedet for 1khz. Mellemtonen kan sagtens nå dem nedadtil. Ellers får du muligvis en lidt nasal klang. Øret er ret følsomt i dette område.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 05 September 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det tror jeg du har ret i .. at de ikke skal for højt op ... men mut måle udstyr er desværre defekt .. så skal finde nogen andet .. mangler en mic forstærker
|
Til top |
|
|