Forfatter |
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum. Jeg skal snart i gang med at diffusere min stue med........ æggebakker...  Det er billigt så det skal simpelthen prøves af. Hvor vil være mest hensigtsmæssigt at placere diffuserne/æggebakkerne?? Jeg har selv tænkt at diffusere i loftet over lyttepositionen og over hver fronthøjttaler. Kan det anbefales? Jeg håber at hører fra nogle akustik folk  Mvh Lars.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...husk at tømme dem først.... glem ikke modstående væg...
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, de er ubrugte og jeg køber omkring 150 af dem :-)
Modstående væg? Skal jeg diffusere bag mig selv eller bag højttalerne? Eller hvad er det du mener? :-)
|
Til top |
|
|
TroelsP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du dæmper de direkte reflektioner fra sidevægge og loft vil du fjerne lidt af rummets indflydelse på lyden. Det er ikke nødvendigvis positivt, men prøv dig frem.
Hvis du lægger en stor dæmpeflade på den væg som er modsat HT opnår du at lyden ikke reflekteres tilbage mod lytteposition bagfra. Det reducerer efterklang mærkbart i rummet. Hvis ikke lige det passer så godt på modstående væg kan du sætte det bag HT, det giver samme resultat på efterklang men måske ikke helt optimalt ift. refleksion tilbage mod lytteposition.
Ægbakkerne kan i øvrigt ikke dæmpe specielt dybt. En given frekvens dæmpes bedst ca. 1/4 af dens bølgelængde fra væggen. Hvis bakken er 5 cm høj kan den dæmpe op til 20 cm bølgelængde, hvilket giver en nedre grænse på ca. 1700 Hz. Frekvenser derunder vil ikke blive påvirket.
Du kan sandsynligvis opnå samme kontrol med efterklang og refleksioner ved at indrette rummet med omtanke. Et stort Ryatæppe giver sikkert ligeså god dæmpning som et par hundrede ægbakker... og så er det en del kønnere også. En stor sofa, evt. frit stående, er en meget effektiv aftager af energi i basområdet, som ellers er svært at kontrollere.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troels ;
Du kan prøve at se min tråd i min signatur, der kan du se der er rigeligt med dæmpning. :-) Og sofaen står ude fra væggen som den skal, ca 1/3 del ude i rummet. Og jeg har ingen problemer med bassen i lyttepositionen.
At de diffusere fra ca 1700 hz med den given størrelse, så er det også helt fint her, for når der klappes i hænderne kan man hører efterklangen. Og det er her der skal diffuseres så jeg undgår støende bølger i de høje frekvenser, så jeg vel og mærket får en mere luftig og rumlig gengivelse af musikken.
Edit; Det handler ikke for mig om at dæmpe lyden længere, men at sprede den.
|
Til top |
|
|
TroelsP Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det væsentligste er faktisk bare at have nogle store absorberende flader i rummet, såsom et eller flere tæpper og et par sofaer. Jeg vedhæfter lige et billede af mit rum, som jeg oplever som ret godt dæmpet uden at det bliver alt for klaustrofobisk.
|
Til top |
|
|
TroelsP Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok begrænset hvad du opnår ved at "sprede" lyden, hvis det er efterklangen du vil have reduceret. Efterklang er lydenergi, og det bliver der ikke mindre af bare fordi man spreder den. Forbedringen opnår du kun ved at absorbere lydenergien, men det gør ægbakker altså også i nogen grad... bare ikke så effektivt som blødere materialer.
Jeg tror jeg ville sætte nogle 5 cm tykke rammer med rockwool på væggen. De kan beklædes med stof (ikke alt for tykt, det vil reflektere lyden) og males med abstrakte motiver efter din præference... Eller du kan købe motiverne færdiglavet og bare hæfte dem på. Jeg garantere at det vil absorbere alt over de 1700 Hz, og i nogen grad også et stykke under.
Du skal ikke se det som kritik af dit ægbakke projekt, bare et forslag til noget du også vil kunne holde ud at se på.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
TroelsP skrev:
Det væsentligste er faktisk bare at have nogle store absorberende flader i rummet, såsom et eller flere tæpper og et par sofaer.
Jeg vedhæfter lige et billede af mit rum, som jeg oplever som ret godt dæmpet uden at det bliver alt for klaustrofobisk.

|
|
|
Det er stadigt ikke dæmpning jeg har mangel på..... Diffusering og det er her æggebakker evt kan bruges. Ikke mere OT. Tråden's spørgsmål, hvor skal disse bakker/diffusere opsættes?
|
Til top |
|
|
TroelsP Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har læst mit sidste indlæg og stadig mener du gør det rigtige, så go ahead...
Du vil opnå størst reduktion i efterklang ved at sætte dem på væggen overfor dine HT. Især hvis væggen er bar.
Du vil sikkert også kunne opnå en hørbar forskel ved at sætte dem så direkte reflektioner fra loft og vægge undgås. Tænk på at lyd reflekteres som hvis væggen var et spejl.
God fornøjelse med projektet...
|
Til top |
|
|
TroelsP Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også gerne lige pointere at efterklang er et langt større problem for det lydmæssige, end 1.ordens reflektion mod lytteposition. Faktisk er disse reflektioner en del af det lydbillede hjernen forventer og kan vænne sig til, og som gør at man føler sig godt tilpas i et rum.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
TroelsP skrev:
Det er nok begrænset hvad du opnår ved at "sprede" lyden, hvis det er efterklangen du vil have reduceret. Efterklang er lydenergi, og det bliver der ikke mindre af bare fordi man spreder den. Forbedringen opnår du kun ved at absorbere lydenergien, men det gør ægbakker altså også i nogen grad... bare ikke så effektivt som blødere materialer.
Jeg tror jeg ville sætte nogle 5 cm tykke rammer med rockwool på væggen. De kan beklædes med stof (ikke alt for tykt, det vil reflektere lyden) og males med abstrakte motiver efter din præference... Eller du kan købe motiverne færdiglavet og bare hæfte dem på. Jeg garantere at det vil absorbere alt over de 1700 Hz, og i nogen grad også et stykke under.
Du skal ikke se det som kritik af dit ægbakke projekt, bare et forslag til noget du også vil kunne holde ud at se på.
|
|
|
Please tag lige og se min tråd inden du skriver noget. Disse rammer har jeg. Og enhver ved at godt lytterum kræver dæmpning og diffusering. Har Du noget erfaringer med diffusering? Diffusering opbryder lydbølger og det er det tiltag jeg skal have lavet i mit rum. Ikke mere dæmpning her. At Du synes æggebakker er knapt så kønt, skal du ikke bekymre dig om her. Det eneste hjælp jeg skal bruge er hvor disse skal placeres.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre herind som ved noget om diffusering, modtages med kyshånd?
 Og flere tiltag om dæmpning svares der IKKE på.
|
Til top |
|
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sæt dig i lytteposition, få en kammerat til at flytte et spejl ned langs sidevæggen indtil du kan se højttaleren i spejlet, hvis du
opsætter dæmpning her, kan du dæmpe de første reflektioner i lytteposition.
Sæt nogle æggebakker op på væggen ved siden af højttalerne for at afhjælpe kamfilter effekt.
Men som troels er inde på, er det ret begrænset hvad der kan opnås med æggebakker
|
Til top |
|
|
TroelsP Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sidste har jeg svaret på, og for så vidt også det andet du skriver...
Det er jo ret godt det du har lavet med de rammer :) Hvorfor ikke bare fortsætte stilen? Du kan sætte ægbakkerne ind i stoframmer uden at det ændre deres egenskaber.
Jeg googlede og fandt en del forskellige udformninger af diffusorer. Og en del forklaringer på hvorfor ægbakker ikke er specielt velegnede til netop den opgave.
Mine erfaringer med akustik begrænser sig til dæmpning gennem absorption, i forbindelse med akustiske målinger i lukkede rum.
Du må gerne uddybe hvad formålet med at sprede lydenergien er, for det giver ikke ret meget mening i min verden....
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
TroelsP skrev:
Det sidste har jeg svaret på, og for så vidt også det andet du skriver...
Det er jo ret godt det du har lavet med de rammer :) Hvorfor ikke bare fortsætte stilen? Du kan sætte ægbakkerne ind i stoframmer uden at det ændre deres egenskaber.
Jeg googlede og fandt en del forskellige udformninger af diffusorer. Og en del forklaringer på hvorfor ægbakker ikke er specielt velegnede til netop den opgave.
Mine erfaringer med akustik begrænser sig til dæmpning gennem absorption, i forbindelse med akustiske målinger i lukkede rum.
Du må gerne uddybe hvad formålet med at sprede lydenergien er, for det giver ikke ret meget mening i min verden....
|
|
|
Diffusion Når lydbølger rammer meget ujævne flader,
reflekteres de stort set altid i mange små og mindre del-refleksioner,
der "udstråles" i en en vifteform. Det vil med andre ord sige, at
lydbølgerne indeholder den samme mængde energi, men lyden fordeles i
rummet og opleves mere som "klang" end et egentligt
ekko.Lyd-diffunderende objekter er f.eks. bøger eller cd´er i en meget
rodet reol, møbler med meget ujævne og irregulære flader. Ud over dette,
fungerer og specielle lyd-diffusorer, som købes i specialforretninger,
rigtigt godt. Generelt kan man sige, at jo mere irregulære og
diffunderende fladerne i lytterummet er, jo mere behagelig vil musikken
opleves. Den mest ideelle måde at "tune" sit lytterum på er en
kombination mellem diffusion og absorption! Absorption
Mange bløde objekter, så som kraftigt
polstrede møbler, tykke tæppe, glasuld, dyner og puder er fremragende
til absorption, idet de omsætter lyden (bevægelsesenergien) til
spildvarme, og lyden opleves langt mere behagelig. Generelt er reglen,
at jo tykkere eller dybere de absorberende objekter er, jo dybere ned i
frekvensen dæmper de, og lyden vil opleves renere - især i mellemtone og
diskant. Dog skal man huske på, at hvis man dæmper alle lytterummets
reflekterende og diffunderende flader vil lyden blive udpræget mørk, og
rummet nærmest klaustrofobisk at lytte til musik i. Det gælder således
om at finde den rette balance mellem refleksion, diffusion og absorption! Edit, du kan få en link at læse lidt på også. ÆggebakkerDet må være svar på dit spørgsmål ;)
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Sæt dig i lytteposition, få en kammerat til at flytte et spejl ned langs sidevæggen indtil du kan se højttaleren i spejlet, hvis du
opsætter dæmpning her, kan du dæmpe de første reflektioner i lytteposition.
Sæt nogle æggebakker op på væggen ved siden af højttalerne for at afhjælpe kamfilter effekt.
Men som troels er inde på, er det ret begrænset hvad der kan opnås med æggebakker |
|
|
Begrænset, har også noget at skulle have sagt  Jeg prøver at placere nogle på væggene ved siden af højttalerne.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nad Mand.
Jeg har prøvet diffusering i loftet. Kunne ikke høre forskel på med og uden i mit rum.
Nu har jeg diffusering ved førstereflektionen bag højttalerne. Det batter! Det gav markant større lydbillede uden at pille ved den tonale balance som
dæmpning kan gøre.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thue. Jeg har kun mulighed for at diffusere på sidevæggene, men stadigt bagved højttalerne, hvis det er her diffuseringen skal gøres. Vil det kunne give den ønskede effekt, tror du? Ellers har jeg rigeligt med mulighed for at diffusere første reflektion i loftet over højttalerne, igen i loftet over lyttepositionen og igen på bagvæggen langs loftet.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej NAD-mand,
Jeg har prøvet Svanø Miljø Teknik's store diffusere på siderefleksionerne, det virker rigtig godt og rydder markant op i
mellemtonen.
Forstår iøvrigt godt din frustration, utroligt at folk ikke kan kende forskel på dæmpning og diffusering. Jeg tror du skal passe
på med at konkludere noget ud fra brugen af æggebakker. Et alternativ som også er ret billigt og kan monteres uden de store
ombygninger er de flamingo diffusere som koster omkring 1000kr for 4 stk.
http://www.gikacoustics.co.uk/versifusor-2750-each-sold-4-pe r-box-11000-exc-vat13200-inc-vat-15-p.asp
mvh. Asger
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Asger. Det ser spændende ud. Jeg står dog kun og skal bruge æggebakkerne for at se hvordan virkningen er. Og så
senere hen begiver jeg mig ud i at lave Diffusere selv, ligesom jeg har gjort med mine absorberer. Har stødt på en del som
siger æggebakker virker og andre der ikke mener de virker, så jeg vil i hvert fald prøve at starte med dem og se om de
virker. gør de det, så kan jeg jo begynde at begive mig ud i at lave nogle selv i samme størrelser men dybere, så de også kan
varetage nedre mellemtone området, her har jeg godt nok ikek bøvl med noget, men det kan sikkert blive bedre.  Ja det
er lidt frusterende når der lige er nogle enkelte som ikke har styr på hvad forskellen er ved absorbering og diffusering. Mvh.
|
Til top |
|
|