Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 18:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Diffusering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Hej Asger. Det ser spændende ud. Jeg står dog kun og skal bruge æggebakkerne for at se
hvordan virkningen er. Og så senere hen begiver jeg mig ud i at lave Diffusere selv, ligesom jeg har gjort med mine
absorberer. Har stødt på en del som siger æggebakker virker og andre der ikke mener de virker, så jeg vil i hvert fald
prøve at starte med dem og se om de virker. gør de det, så kan jeg jo begynde at begive mig ud i at lave nogle selv i
samme størrelser men dybere, så de også kan varetage bassområdet, her har jeg godt nok ikek bøvl med noget, men
det kan sikkert blive bedre. Ja det er lidt frusterende når der lige er nogle enkelte som ikke har styr på hvad
forskellen er ved absorbering og diffusering.   Mvh.

Selvfølgelig har du bøvl i basområdet, du er i et rum!
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Hej Thue. Jeg har kun mulighed for at diffusere på sidevæggene, men stadigt bagved højttalerne, hvis det er her diffuseringen
skal gøres. Vil det kunne give den ønskede effekt, tror du? Ellers har jeg rigeligt med mulighed for at diffusere første reflektion i loftet over
højttalerne, igen i loftet over lyttepositionen og igen på bagvæggen langs loftet.

Prøv det. Nu det er æggebakker du får, går jeg ud fra de er gratis eller tæt på.
Så prøv dig frem. Jeg har kun eksperimenteret i mit rum, så det er begrænset hvad erfaring jeg har udover hvad jeg skrev i forrige indlæg

Umiddelbart jeg jeg dog ikke tro det giver alverden. Førsterefleksionerne er de vigtige imo.

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

Troels ; Du kan prøve at se min tråd i min signatur, der kan du se der er rigeligt med dæmpning. :-) Og sofaen står
ude fra væggen som den skal, ca 1/3 del ude i rummet. Og jeg har ingen problemer med bassen i lyttepositionen. At
de diffusere fra ca 1700 hz med den given størrelse, så er det også helt fint her, for når der klappes i hænderne kan
man hører efterklangen. Og det er her der skal diffuseres så jeg undgår støende bølger i de høje frekvenser, så jeg
vel og mærket får en mere luftig og rumlig gengivelse af musikken.  Edit; Det handler ikke for mig om at dæmpe lyden
længere, men at sprede den.

I de højefrekvenser (over Shroeder frekvensen) kan du ikke længere betragte lyden som bølger, men som stråler,
man taler derfor ikke om stående bølger ved disse frekvenser, bare lige et lille fun-fact og en smule flueknepperi .
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:
NAD-Mand skrev:
Hej Asger. Det ser spændende ud. Jeg står dog kun og skal bruge æggebakkerne for at se
hvordan virkningen er. Og så senere hen begiver jeg mig ud i at lave Diffusere selv, ligesom jeg har gjort med mine
absorberer. Har stødt på en del som siger æggebakker virker og andre der ikke mener de virker, så jeg vil i hvert fald
prøve at starte med dem og se om de virker. gør de det, så kan jeg jo begynde at begive mig ud i at lave nogle selv i
samme størrelser men dybere, så de også kan varetage bassområdet, her har jeg godt nok ikek bøvl med noget, men
det kan sikkert blive bedre. Ja det er lidt frusterende når der lige er nogle enkelte som ikke har styr på hvad

Selvfølgelig vil der altid være bøvl hvis man ser sådan på det. Men det lyder godt, og det fandme sådan det skal være. Har Du noget fornuftigt til tråden?
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Det jeg er lidt bekymret for med æggebakker, er at det netop er precis den samme topologi lydbølgerne rammer uanset
hvor de rammer, hvilket vil betyde at du har diffusion i et meget smalt frekvensbånd.

Måske ender du med at forkaste en ellers god tweak fordi du ikke tilfældigvis rammer noget som giver mening under dine
akustiske forhold.

Jeg ved ikke om det ændrer stor på egenskaberne men måske skulle du montere den på en tynd krydsfinerplade og så lade
dem støde op mod hinanden i forskellige vinkler, det koster stadigvæk næsten gratis, men måske har du en større chance
for succes.

Ellers kunne du købe en styroporplade og skære den i varierende "striber" med en højde på alt mellem 1 og lad os sige
10cm. Disse striber limer du så sammen så de tilsammen danner et "random" landskab så bølger af forskellig frekvens alle
vil blive brudt op og diffusere med minimal fokuseret lydstråle i lyttepositionen. Til det kan man jo sagtens bruge den ide
med spejlet for at finde optimal første refleksion på sidevæggene.

http://www.bygmax.dk/sundolitt-s80-10-mm-kr-m2-13-75.html?
utm_source=Spar30.dk&utm_medium=Spar30&utm_content=Spar30&ut m_campaign=Spar30.dk&utm_source=Spar30.dk&ut
m_medium=Spar30&utm_content=Spar30&utm_campaign=Spar30.dk

For 500 kr får du mere end 30 kvadratmeter, så kan du altså bygge dine difusere lige så store de skal være og endda lave
forskellige topologier til at bearbejde forskellige frekvensbånd. Jeg tror faktisk selv jeg vil gøre et forsøg.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
NAD-Mand skrev:

Prøv det. Nu det er æggebakker du får, går jeg ud fra de er gratis eller tæt på.
Så prøv dig frem. Jeg har kun eksperimenteret i mit rum, så det er begrænset hvad erfaring jeg har udover hvad jeg skrev i forrige indlæg

Umiddelbart jeg jeg dog ikke tro det giver alverden. Førsterefleksionerne er de vigtige imo.
Tjah de koster 1 kr stykket, så det vælter jo ikke ligefrem budgettet  - Jeg vil selvfølgelig prøve mig ad, men det kunne jo være der sad en ude bag skærmen som lige vidste at sådan og sådan skal det gøre.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:
NAD-Mand skrev:

Troels ; Du kan prøve at se min tråd i min signatur, der kan du se der er rigeligt med dæmpning. :-) Og sofaen står
ude fra væggen som den skal, ca 1/3 del ude i rummet. Og jeg har ingen problemer med bassen i lyttepositionen. At
de diffusere fra ca 1700 hz med den given størrelse, så er det også helt fint her, for når der klappes i hænderne kan
man hører efterklangen. Og det er her der skal diffuseres så jeg undgår støende bølger i de høje frekvenser, så jeg
vel og mærket får en mere luftig og rumlig gengivelse af musikken.  Edit; Det handler ikke for mig om at dæmpe lyden
længere, men at sprede den.

I de højefrekvenser (over Shroeder frekvensen) kan du ikke længere betragte lyden som bølger, men som stråler,
man taler derfor ikke om stående bølger ved disse frekvenser, bare lige et lille fun-fact og en smule flueknepperi .
Flueknepperi er også godt... Tror jeg nok

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Det jeg er lidt bekymret for med æggebakker, er at det netop er precis den samme topologi lydbølgerne rammer uanset
hvor de rammer, hvilket vil betyde at du har diffusion i et meget smalt frekvensbånd.

Måske ender du med at forkaste en ellers god tweak fordi du ikke tilfældigvis rammer noget som giver mening under dine
akustiske forhold.

Jeg ved ikke om det ændrer stor på egenskaberne men måske skulle du montere den på en tynd krydsfinerplade og så lade
dem støde op mod hinanden i forskellige vinkler, det koster stadigvæk næsten gratis, men måske har du en større chance
for succes.

Ellers kunne du købe en styroporplade og skære den i varierende "striber" med en højde på alt mellem 1 og lad os sige
10cm. Disse striber limer du så sammen så de tilsammen danner et "random" landskab så bølger af forskellig frekvens alle
vil blive brudt op og diffusere med minimal fokuseret lydstråle i lyttepositionen. Til det kan man jo sagtens bruge den ide
med spejlet for at finde optimal første refleksion på sidevæggene.

http://www.bygmax.dk/sundolitt-s80-10-mm-kr-m2-13-75.html?
utm_source=Spar30.dk&utm_medium=Spar30&utm_content=S par30&ut m_campaign=Spar30.dk&utm_source=Spar30.dk&ut
m_medium=Spar30&utm_content=Spar30&utm_campaign=Spar 30.dk

For 500 kr får du mere end 30 kvadratmeter, så kan du altså bygge dine difusere lige så store de skal være og endda lave
forskellige topologier til at bearbejde forskellige frekvensbånd. Jeg tror faktisk selv jeg vil gøre et forsøg.

mvh. Asger
Hold da op, det gav mig sq lige en idé mht til placering over lyttepositionen. Genialt, lige at lade dem forhøje hinanden med nogle skråvinkler. Og så er problemet med at få den til at sidde ordentligt fast på væggen også dæk, i og med man bare limer dem fast til pladen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Man kan også få de dér skum plader, der er ujævne i overfladen. Kunne godt minde lidt om æggebakker. De er vist mørkegrå.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Toebs skrev:
NAD-Mand skrev:

Selvfølgelig vil der altid være bøvl hvis man ser sådan på det. Men det lyder godt, og det fandme sådan det skal være. Har Du noget fornuftigt til tråden?

Jeg synes, du skal lade være med at spørge brugerne hér om noget. Du kan jo selv se, at de ingenting fatter.

Du véd bedre...

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Man kan også få de dér skum plader, der er ujævne i overfladen. Kunne godt minde lidt om æggebakker. De er vist mørkegrå.
Dem kender jeg godt, men de koster en jet-jawer Og så hut jeg hvisker, så dæmper de også. Jeg skal kun have diffusering, i og med at jeg har fint med dæmpning i rummet :-)

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
NAD-Mand skrev:
Toebs skrev:
NAD-Mand skrev:

Jeg synes, du skal lade være med at spørge brugerne hér om noget. Du kan jo selv se, at de ingenting fatter.

Du véd bedre...

Niels

Det kunne jo være man stødte ind i nogle som faktisk vidste hvad forskellen var på diffusering og absorbering...... Men spørgsmålet lyder stadigt hvor diffuseringen skal sidde. Men jeg har vidst en nogenlunde idé om hvor de skal sidde.

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
allanowich skrev:
Dem kender jeg godt, men de koster en jet-jawer Og så hut jeg hvisker, så dæmper de også. Jeg skal kun have diffusering, i og med at jeg har fint med dæmpning i rummet :-)

Hvordan kan du have fint med dæmpning i rummet, hvis du stadig døjer med for meget efterklang? Få styr på efterklangen (som gøres lettest vha. dæmpning) og derefter kan du koncentrere dig om diffusion.

Det var også det jeg tror Troels i starten prøvede at fortælle dig, hvorefter han fik af vide, at han var uvidende.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:

NAD-Mand skrev:
allanowich skrev:

Hvordan kan du have fint med dæmpning i rummet, hvis du stadig døjer med for meget efterklang? Få styr på efterklangen (som gøres lettest vha. dæmpning) og derefter kan du koncentrere dig om diffusion.

Det var også det jeg tror Troels i starten prøvede at fortælle dig, hvorefter han fik af vide, at han var uvidende.

Nu skal der jo være efterklang i et rum der bruges til meget musik lytning. kvæler man rummet, så ryger dynamikken og detaljerne også. Ergo skal der bruges diffusion for at undgår stående bølger, så efterklangen klinger bedre ud. Det er jo ikke bare et biorum jeg har, som skal dæmpes til ukendelighed. Der skal være en hvis levende rumfornemmelse når det blandt andet bruges rigtig meget til musik.
Så når jeg siger der er rigeligt med dæmpning, så er det fordi der er rigeligt!

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
JBLPro skrev:

NAD-Mand skrev:
allanowich skrev:

Nu skal der jo være efterklang i et rum der bruges til meget musik lytning. kvæler man rummet, så ryger dynamikken og detaljerne også. Ergo skal der bruges diffusion for at undgår stående bølger, så efterklangen klinger bedre ud. Det er jo ikke bare et biorum jeg har, som skal dæmpes til ukendelighed. Der skal være en hvis levende rumfornemmelse når det blandt andet bruges rigtig meget til musik.
Så når jeg siger der er rigeligt med dæmpning, så er det fordi der er rigeligt!

Med de to udsang: "meget dæmpning => ingen dynamik/detaljer" og "biorum skal dæmpes til ukendelighed" siger du altså, at et biorum ikke har dynamik og detaljer?

Men held og lykke med æggebakkeprojektet - lader jo til, at du har 100% styr på hvad du laver allerede inden du lavede indlægget.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

JBLpro :
Har Du også noget konstruktivt til placering af diffusere? Ellers skal du ikke ødelægge tråden mere end højest nødvendigt. Capish?

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jblpro er inde på det rigtige. Du skal dæmpe, rummet. Måske ikke overdæmpe. Det kan eks. Gøres ved at dæmpe loftet med akustik gips eller
troldtæk. Så skal du have nogle diffosore bag lyttepositionen samt ved de første refleksioner. Så udnytter du det dæmpede loft. Til at tage de første
refleksioner samt de værste stående bølger.
Power

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Diffusiering placeres:

1) på sidevæggene i førstereflektionerne (hvor du fra sweetspot kan se højttalerenhederne via et spejl monteret/holdt på væggen af en anden person).
2) umiddelbart bag din lytteposition.
3) bag højttalerne, eller rettere bag højttalerne ind mod midten.
4) i loftets førstereflektion (metode som anført i punkt 1).

Så kan du ikke gøre meget mere med diffusiering.

Dæmpning har et helt andet formål, men det har du fanget allerede

Go' aften
Morten
Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:
Diffusiering placeres:

1) på sidevæggene i førstereflektionerne (hvor du fra sweetspot kan se højttalerenhederne via et spejl monteret/holdt på væggen af en anden person).
2) umiddelbart bag din lytteposition.
3) bag højttalerne, eller rettere bag højttalerne ind mod midten.
4) i loftets førstereflektion (metode som anført i punkt 1).

Så kan du ikke gøre meget mere med diffusiering.

Dæmpning har et helt andet formål, men det har du fanget allerede

Go' aften
Morten
Tusind tak Morten. Lige præcis sådan en forklaring er guld værd. Nu har jeg noget at gå efter.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:
Diffusiering placeres:1) på sidevæggene i førstereflektionerne (hvor du fra sweetspot kan se
højttalerenhederne via et spejl monteret/holdt på væggen af en anden person).2) umiddelbart bag din lytteposition.3) bag
højttalerne, eller rettere bag højttalerne ind mod midten.4) i loftets førstereflektion (metode som anført i punkt 1).Så kan du
ikke gøre meget mere med diffusiering.Dæmpning har et helt andet formål, men det har du fanget allerede Go' aftenMorten

Spot on, Morten.

Tror dog ikke meget på æggebakker som diffusor (og de dæmper heller ikke nævneværdigt). En diffusor har som regel en
relativ hård overflade, da den gerne skulle reflektere lyden og sprede dem. Der tror jeg simpelthen æggebakken er både for
let og for porøs i overfladen. Har selv overvejet en fuldkantet B6 eternit plade. Den koster vel 150kr stykket, og kan få en tur
med malerrullen, hvis den skal være lidt mindre fremtrædende i indretningen.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes