Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Diffusering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2011 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

ang æggebakker mener jeg at de kun diffusor i de høje toner, både pga dimensionerne og pga tykkelsen, jeg tror uden selv at ha prøvet det at hvis du fylder bagsiden med ekspansions skum, dem man køber på spred dåser så vil det give noget, evt kun hver anden, afhængig af det mønster du sætter dem op i, eller kun hver anden fordybning bag på bakkerne.
Glasflader er af det onde, skal undgås omkring højttaler, og speciel bagved en stat, hvis glasset er bageved eller til siden.

Billeder er også en diffusor, og jeg har med stor held fyldt bagsiden af mine billeder en hård A bat ca 30mm tyk! Og de kan så tages ned og sættes op andre steder, hvis det ikke hjælper.
Har købt fåreskind som ligger foran højttalerne da jeg ikke har andet gulvtæppe der.

Hvis man har læst og bemærket alle de artikler der har været i High Fidelity i 80-90erne, så kommer alt ondskab fra refleksioner tæt på højttalerne, dvs fronten af højttaleren, væge ved siden af højttalerne og gulvet foran højttaleren, ved stater også bagved!

Fronten af højttaleren er den værste, fordi den skader lyden lige efter at det er kommet ud af højttaleren, og det er lige som små krusninger på vandoverfladen, man kan næsten spejle sig, men de små bølger gør det umuligt.

Hvis man kan skaffe sort skumgummi i ca 5-10 cm tykkelse i de rette mål og kan skære det til højttaler fronten så alle enheder, ja i det mindste så mellemtone og diskant spiller ud af dette lag som en tragt, så har man fjernet al form for Diffraktion fra frontpladen, men det skal væres sådanne at man kan se hele enheden 100% fra sin(e) lytte positioner.
Dernæst dæmpende med billeder til siden og tykke tæpper foran og jeg har hos en god ven oplevet at har man en bagvæg der tætter på end højttaleren så kan man med stor fordel hænge vægtæpper op der.

Med andre ord, alle genstande, væge, gulv, loft, bagvæg der er tætter på højttaleren end dine øre, misdanner lyden og skaber spejlbilleder af den lyd der kommer fra højttaleren, i det tone område deres dimension tillader.
Alle disse spejlbilleder er falsk uægte nye billeder af det lydbillede dine højttaler forsøger at skabe. Det ødelægger det perfekte signal man har forsøgt at skabe der skulle skal komme ud af højttaleren.

Nogle mener at man skal sætte bas sluger i hjørnerne, man kunne jo også sætte bassen ind i hjørnet og starte derfra, med andre ord bruge rummet som en bas forstærker og dæmpe efter behov elektronisk, dermed står bassen ikke i rummet men bliver en del af rummet.

Hvis man går ind i en kirke, så kan man i nogle kirker se at der i vægen flere steder er indmuret krukker eller hulrum, det er ikke for sjovt, en kirke er et stort ekko rum, og disse krukker kan man betragte som diffusor der er meget kraftige og uden ville rummet blive umuligt at spille normal musik i, da der ville være stående bølger alle steder og ved alle toner.

Rummet er lige som et instrument, hvis det ikke spiller med, så slår man i en dyne, hvis det spiller for meget med så mister man original signalet.
Kunsten ligger i en mellemting mellem disse og gøre det symetrisk, så der ikke opstår klangforskelle mellem højre og venstre kanal, men det kan i nogle rum være totalt umuligt.

Disse erfaringer kan ikke købes, det kan man se hvordan dyrt betalte fagfolk har problemer med at lave en koncertsal der også spiller med, uden at spille for meget med og uden at skabe døde områder i rummet, hvor publikum intet kan hører.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2011 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Man kan da lige tilføje, at de første reflektioner fra sidevæggene skal/bør have en forsinkelse på 2-3millisek i forhold til direkte lyden fra højttaleren. Så opfattes det som en rumfornemmelse i musikken og giver et fint perspektiv. Kommer reflektionen tidligere, tværes lydbilledet ud og senere opfattes det som et ekko istedet for.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige netop opsat diffusere på bagvæggen og det virker glimrende. Bedre diskant og øvre mellemtonegengivelse, samt mere luft: De er her:

http://hificable.dk/produkter/6-diverse-tilbehoer/126-acoust ic-weave-3d-tiles/

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

De var godt nok billige :-)
Dem vil jeg da klart kigge lidt nærmere på, i hvert fald til væggen lige bag mig :-) Så kan jeg altid få lavet nogle der er noget større/dybere til at placere bag højttalerne og i loftet over lytte positionen :-)

Tusind tak for linket :-)
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
De var godt nok billige :-) Dem vil jeg da klart kigge lidt nærmere på, i hvert fald til væggen lige bag
mig :-) Så kan jeg altid få lavet nogle der er noget større/dybere til at placere bag højttalerne og i loftet over lytte positionen
:-) Tusind tak for linket :-)

Har du afprøvet dine æggebakker?
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Nope, sælger var noget useriøs i og med jeg ikke kunne få nogle mål på dem og kom med nedladende kommentarer så jeg valgte at springe over det.

Æggebakker er jo ca lige så dybe som de diffusere der bliver linket til :-)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

jeg har været på rundtur i DR-byen. I deres studier havde de simpelthen nogle plader overalt på væggen, som de hver især
kunne vinkle, indtil at de opnåede den rette akustik i forhold til enhver position i studiet. Ret vildt faktisk. Og det hjalp

De havde også mdf-plader, som var limet samme i forskellige størrelser og placeret jævnt omkring i rummet, bygget lidt
som det ses på denne side:
http://www.humblehomemadehifi.com/01_cabinet.html

De var lavet ligesom du ser inde i kabinettet på højttaleren.

Fandt også denne side. Måske den kan hjælpe lidt:

http://www.far-audio.com/acoustic_panels.php

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
jeg har været på rundtur i DR-byen. I deres studier havde de simpelthen nogle plader overalt på væggen, som de hver især
kunne vinkle, indtil at de opnåede den rette akustik i forhold til enhver position i studiet. Ret vildt faktisk. Og det hjalp

De havde også mdf-plader, som var limet samme i forskellige størrelser og placeret jævnt omkring i rummet, bygget lidt
som det ses på denne side:
http://www.humblehomemadehifi.com/01_cabinet.html

De var lavet ligesom du ser inde i kabinettet på højttaleren.

Fandt også denne side. Måske den kan hjælpe lidt:

http://www.far-audio.com/acoustic_panels.php

Det kunne være fedt med Paneler der kan vinkles, meeen jeg tror ikke det kommer ind i stuen her En anelse for vildt tror jeg :p

Dit sidste Link, har virkelig givet mig inspiration til noget jeg skal kigge nærmere på at klaske sammen.  Måske der findes noget der kan håndtere bassområdet fra 45  hz og op?

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

45hz..... ouch! Her skal det være fysisk stort. hvis du vil dæmpe eller diffusere.

Det bedste jeg endnu har prøvet til bas - og stadig bruger. Er digital deling med DSP. Her kan man lige dæmpe de room-notes
der driller, i det kendte område mellem ca 35 og 45hz, hvor de fleste rum har deres bulderbas.. Det hjælper MEGET

Men nogle mener at det er snyd eller "forkert" at bruge DSP. Men jeg må indrømme at så længe det er lavet ordenligt. Så
glemmer man ALT om at der sidder en DSP i signalvejen.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
45hz..... ouch! Her skal det være fysisk stort. hvis du vil dæmpe eller diffusere.

Det bedste jeg endnu har prøvet til bas - og stadig bruger. Er digital deling med DSP. Her kan man lige dæmpe de room-notes
der driller, i det kendte område mellem ca 35 og 45hz, hvor de fleste rum har deres bulderbas.. Det hjælper MEGET

Men nogle mener at det er snyd eller "forkert" at bruge DSP. Men jeg må indrømme at så længe det er lavet ordenligt. Så
glemmer man ALT om at der sidder en DSP i signalvejen.
Ja det lader til det skal være fysisk stort, så jeg må se på alternativer.

Jeg er en af de mennesker der er meget imod en DSP så der må jeg tilkendegive at det ikke kommer ind i stuen her
Men mon ikek jeg finder ud af noget alternativt lige pludseligt :-) Har fx set en Bass-resonator, som netop skulle æde en del bass i hjørnerne, man får 2 for knap 3000kr så vidt jeg lige husker. Hæng mig ikke op på det.
Den går netop ikke ind i signalvejen og piller, men står bare i hjørnet og hæve/sænker sig når bassen buldre eller ikke buldre :-)
Kan ikke lige umiddelbart huske hvad den hedder, men sikkert noget med Bass-resonator. Den kunne være oplagt, meeen der står en masse andet på ønskelisten først :-)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jammen så'n er det - vi har hver vores vej til den "bedste" lyd og vores eget er altid det bedste

Men så kig her - det kunne måske være noget:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=209808

Og her er hjemmsiden med fin lille demonstration:

Vicoustic

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2012 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hehe, ja du er har fuldstændigt ret 

Ej, så længe jeg kan holde signalet så rent som muligt, så er jeg sådan set bare tilfreds, og hvis det bliver umuligt at gøre noget ved room-modes, så må jeg jo selvfølgelig leve med det :-) Men det spiller skam musik på stort M :-)

Det var præcis dem jeg sådan havde kigget på, de er jo ganske smarte og fylder ikke alverden :-)

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jeg gør også brug af de diffusere fra Hificable. De gør jobbet helt fint, og gav bedre perspektiv og rumgengivelse i mit tilfælde.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2012 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Jeg gør også brug af de diffusere fra Hificable. De gør jobbet helt fint, og gav bedre perspektiv og rumgengivelse i mit tilfælde.
Hvad er de lavet af? Kan ikke helt fornemme om kvaliteten er i orden :-)
Der følger 12 med i en pakke. Hvor mange har Du brugt, det ser ud til du kun har brugt 4? Eller tager jeg fejl?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2012 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

thuekay skrev:
Hvad er de lavet af? Kan ikke helt fornemme om kvaliteten er i orden :-) Der følger 12 med i en pakke. Hvor mange har Du brugt, det ser ud
til du kun har brugt 4? Eller tager jeg fejl?

Genbrugspap. Jep, bruger kun fire styk. Kvaliteten er skam fin. Dog er de ikke malet fra fabrikkens side.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Har Du de resterende 8 tilbage? :-) 

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2012 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Har Du de resterende 8 tilbage? :-) 

De er solgt

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Oki Doki :-) 

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Marts 2012 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Hvor langt er du kommet med din akustikregulering ?
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2012 kl. 04:12 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
Hvor langt er du kommet med din akustikregulering ?
Jeg er ikke begyndt at diffusere endnu og kommer muligvis ikke til det lige i den nærmeste fremtid. Men indtil videre har jeg jo mine absorbere og de gør det ok.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes