Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Diffusering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Det er jo lige før du skal tilbage til halvfjerserne med den type trævægge man havde dér uden på de eksisterende vægge.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er jo lige før du skal tilbage til halvfjerserne med den type trævægge man havde dér uden på
de eksisterende vægge.

For mig er træ noget er det mest optimale til musik rum, og du har ret i at jeg skal tilbage til 70erne og nok derfor der
ikke rigtig står noget nogen steder om det emne

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

I vores kommende hus, sidder der de omtalte høje træ paneler. Dem er du velkommen til at arve he he
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Tak Tak mange Tak SilverLine

Men helt alvorligt jeg mener at træ må være det mest optimale til væg

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Nu er beton ikke så let at bore i, men du skal have en del trælægter sat op på væggene og derefter sætte spånplader op. Samlingerne spartles pænt, så du kan opsætte glasvæv eller rutex tapet. Fodpanelerne skal af og sættes på igen, når pladerne er sat op. Er det sådan noget i denne stil du er ude efter?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

allanowich

Jeg er ikke helt sikker, vil nu bare være fri for at skulle tapetserer + den hårde klang fra vægen da jeg har stater
Det med fodpaneler kan vel undgåes og mellem fodpaneler og træ væg kunne man have kabelbakker (eller såen)

diyaudio.dk Blog
G+

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Ørlrait. Er det bare bag ved staterne (not the US) du vil fissionere...øh diffusere? Så kan du købe disse diffuserings plader, der kan fås i hvide hvis det er denne farve. Sætte dem op på hele væggen bag staterne og nogle stykker i siderne nær højttalerne.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2012 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

havde nu tænkt på hele stuen og så diffusere bag ved ekstra :-)

Men dr er kommet nogle gode ideer her i tråden, venter nok lidt :-)

diyaudio.dk Blog
G+

Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 September 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

NAD-mand: Jeg har læst om dine absorbenter og hvordan du har lavet dem....

et spørgsmål til dig: Du skriver du har brugt Rockwool handy 37 ?  Hvorfor lige netop den type isoleringsbatts ?

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 September 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Mick63 skrev:

et spørgsmål til dig: Du skriver du har brugt Rockwool handy 37 ?  Hvorfor lige netop den type isoleringsbatts ?

Det er korrekt at jeg har anvendt denne type rockwool. Det er en prisbillig rockwool type, og så er den ikke brandbar. Ellers gjorde jeg mig ikke nogle tanker omkring rockwool typen.
De fungere fint som basfælde i et hjørne, da der er et stort hulrum bag absorbenten. Det fungere ganske optimalt. Og LGRAU og jeg lavede målinger på dem sidste år, hvor de placeret 5 cm ud fra væggen, laver en dæmpning fra 400 hz og op.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 September 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Er det sådant noget her, du tænker på?:

http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=33&t=4348&hili t=papr%C 3%B8r

Den primære funktion ved dem dér er at absorbere, sekudært diffusion. Og dermed måske ikke lige det trådstarter søger...

Men jeg synes nu stadig det var/er et af mine mere ''heldige'' DIY projekter 

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

boholm skrev:
Er det sådant noget her, du tænker på?:

http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=33&t=4348&hili t=papr%C 3%B8r

Den primære funktion ved dem dér er at absorbere, sekudært diffusion. Og dermed måske ikke lige det trådstarter søger...

Men jeg synes nu stadig det var/er et af mine mere ''heldige'' DIY projekter 

Man kan i hvert fald sige det ser godt ud!
Det gør mit diffuserings arbejde dog ikke - omend det dog stadigt kun er prototyper der er blevet smdit op, så der er stadigt lang vej endnu. Der lyttes frem og tilbage, men kan allerede sige nu, er rumfornemmelsen er fed og efterklangen er bund lav!  

ducifisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 September 2012 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hej . Du skulle nu prøve at låne en Lyngdorf Rp-1 og høre hvad sådan en kan gøre ved lyden. Var selv meget imod at sætte noget imellem
forforstærker og efektblokkene , men det virker...bare et forslag
Til top Vis ducifisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ducifisk

Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2012 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Mick63 skrev:

Det er korrekt at jeg har anvendt denne type rockwool. Det er en prisbillig rockwool type, og så er den ikke brandbar. Ellers gjorde jeg mig ikke nogle tanker omkring rockwool typen.
De fungere fint som basfælde i et hjørne, da der er et stort hulrum bag absorbenten. Det fungere ganske optimalt. Og LGRAU og jeg lavede målinger på dem sidste år, hvor de placeret 5 cm ud fra væggen, laver en dæmpning fra 400 hz og op.

Okay - så det er tilfældigt at du har valgt en blød batts fremfor en hård ? Vil det ikke give en bedre dæmpning med en hård batts ? J

Eller kommer det an på hvilken frekvens man vil dæmpe ? Jeg spørger fordi jeg selv er i gang med at bygge absorberer.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2012 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Mick63 skrev:
NAD-Mand skrev:
Mick63 skrev:

Okay - så det er tilfældigt at du har valgt en blød batts fremfor en hård ? Vil det ikke give en bedre dæmpning med en hård batts ? J

Eller kommer det an på hvilken frekvens man vil dæmpe ? Jeg spørger fordi jeg selv er i gang med at bygge absorberer.

Ja det kan man egentligt godt sige det er. Og lad mig sige det 1 gang for alle, det eneste du ønsker at dæmpe, det er din bass, så placer endelig dine absorbere i hjørnerne af rummet, i samlinger mellem væg og loft. Når dette er gjort, har du en tilpas dæmpning af rummet, men stadigt en smule flutter ekko, det er her diffusere kommer ind i rummet. Lav så mange ujævne flader som overhovedet muligt.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2012 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

ducifisk skrev:
Hej . Du skulle nu prøve at låne en Lyngdorf Rp-1 og høre hvad sådan en kan gøre ved lyden. Var selv meget imod at sætte noget imellem
forforstærker og efektblokkene , men det virker...bare et forslag
Jeg påtænker du nok har haft sådan en koblet ind i et rum, med minimal forarbejdning. Mit rum, er der gjort utroligt meget ved, jeg har ikke én parallel flade. Så jeg har mine tvivl om hvor vidt den yderligere kan give. 

Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Mick63 skrev:
NAD-Mand skrev:
Mick63 skrev:

Ja det kan man egentligt godt sige det er. Og lad mig sige det 1 gang for alle, det eneste du ønsker at dæmpe, det er din bass, så placer endelig dine absorbere i hjørnerne af rummet, i samlinger mellem væg og loft. Når dette er gjort, har du en tilpas dæmpning af rummet, men stadigt en smule flutter ekko, det er her diffusere kommer ind i rummet. Lav så mange ujævne flader som overhovedet muligt.

HØHØ jeg var ikke klar over at jeg ønskede at dæmpe min bas..... faktisk mangler jeg bas .

Jeg har diffusorere langs siden af lytterummet og væggen bag lyttepositionen. Desuden har jeg placeret et billed lavet af Troldtekt med Rockfon på bagsiden (5 cm tyk) på den anden langside.

Det er så væggen bag højttalerne jeg er i gang med. Der vil bruge diffusorer og placere absorbere

i samlingen mellem væg og loft. Desuden vil jeg placere 3 absorbere i loftet mellem lytteposition og højttalere. Jeg har lavet basfælder i hjørnerne bag højttalerne.

Ved at dæmpe 1. refleks fik jeg mere bas i lydbilledet, så jeg vil lave nogle flytbare absorbere bla til vinduerne hvor 1. refleksen bla er.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2012 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Mick63 skrev:
NAD-Mand skrev:
Mick63 skrev:
NAD-Mand skrev:
Mick63 skrev:

HØHØ jeg var ikke klar over at jeg ønskede at dæmpe min bas..... faktisk mangler jeg bas .

Jeg har diffusorere langs siden af lytterummet og væggen bag lyttepositionen. Desuden har jeg placeret et billed lavet af Troldtekt med Rockfon på bagsiden (5 cm tyk) på den anden langside.

Det er så væggen bag højttalerne jeg er i gang med. Der vil bruge diffusorer og placere absorbere

i samlingen mellem væg og loft. Desuden vil jeg placere 3 absorbere i loftet mellem lytteposition og højttalere. Jeg har lavet basfælder i hjørnerne bag højttalerne.

Ved at dæmpe 1. refleks fik jeg mere bas i lydbilledet, så jeg vil lave nogle flytbare absorbere bla til vinduerne hvor 1. refleksen bla er.

Når Du dæmper en bass peak, så udligner du i den anden ende en udfasning. Har man ikke bass-absorbere, så oplever man peaks og udfasning i bassen, og det får typisk skylden for manglende bass, da de udfaste frekvenser svagt eller slet ikke bliver hørt.

Hvis du har mulighed så prøv at ligge et billede op af dit rum

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Engelholm Audio skrev:
SOFSCI skrev:

Vad gäller diffusion:

Tänk på vad gäller diffusorer att man skall sitta minst ungefär två till fyra (det lägre värdet för 2D och högre för 1D) gånger lägsta effektiva våglängden ifrån dessa. Diffuserorna skickar ut en rad olika reflektioner och det tar nämligen det avståndet för ljudet att falla samman igen innan det når örat. Annars får man inte den spatiala känsla man sannolikt försöker uppnå utan helt sonika en hoper reflektioner i olika våglängder sig serverat i sweet spot och har då gjort situation värre, snarare än bättre.

Rent praktiskt så innebär det att om du ämnar använda en diffusor som är verksam ner till 500 Hz (något man väl allra minst bör använda för förstareflexer, gärna lägre) så blir våglängden 340/500 = 0,68 meter. Tar man då denna våglängd gånger 3 (medelvärde av ovanstående avstånd) så blir minsta avståndet från diffusorn till sweet spot cirka två meter.

Diffusorer är således något som mestadels används i större utrymmen.

Dessa tumregler gäller för diffusorer som inte är bra diffusorer.

Hvad er gode diffusere og hvad er dårlige diffusere?

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Engelholm Audio skrev:
SOFSCI skrev:

Vad gäller diffusion:

Tänk på vad gäller diffusorer att man skall sitta minst ungefär två till fyra (det lägre värdet för 2D och högre för 1D) gånger lägsta effektiva våglängden ifrån dessa. Diffuserorna skickar ut en rad olika reflektioner och det tar nämligen det avståndet för ljudet att falla samman igen innan det når örat. Annars får man inte den spatiala känsla man sannolikt försöker uppnå utan helt sonika en hoper reflektioner i olika våglängder sig serverat i sweet spot och har då gjort situation värre, snarare än bättre.

Rent praktiskt så innebär det att om du ämnar använda en diffusor som är verksam ner till 500 Hz (något man väl allra minst bör använda för förstareflexer, gärna lägre) så blir våglängden 340/500 = 0,68 meter. Tar man då denna våglängd gånger 3 (medelvärde av ovanstående avstånd) så blir minsta avståndet från diffusorn till sweet spot cirka två meter.

Diffusorer är således något som mestadels används i större utrymmen.

Dessa tumregler gäller för diffusorer som inte är bra diffusorer.

Hvad er gode diffusere og hvad er dårlige diffusere?

3D diffusere er gode. 2D diffusere er mindre gode.
Men lige hvad der er en dårlig diffuser, den kan jeg ikke svare på.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes