Forfatter |
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry, men det er noget vås... Det kommer helt an på placering, rum, højttalernes spredningsmønster og hvad der ellers er gjort af tiltag i
rummet...
|
Til top |
|
|
Mick63 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig
Og måske musik genren der blir spillet i rummet. Variabel diffusering og dæmpning af rummet alt efter om det er akustisk eller rock musik ..... flytbare diffusore og absorbere  __________________ De bedste hilsner
|
Til top |
|
|
SOFSCI Branchemedlem

Bruger siden: 24 December 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vad det handlar om är fysikens lagar och dessa är svåra att ändra på. Ju tunnare/grundare en diffusor är ju närmare den kan
man sitta - men då tar den å andra sidan endast högre frekvenser. För att ta förstahandsreflexer så behöver man en hyfsat
djup diffusor och därför är diffusorer inget för vanliga bostäder / boliger.
.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
SOFSCI skrev:
Vad det handlar om är fysikens lagar och dessa är svåra att ändra på. Ju tunnare/grundare en diffusor är ju närmare den kan man sitta - men då tar den å andra sidan endast högre frekvenser. För att ta förstahandsreflexer så behöver man en hyfsat djup diffusor och därför är diffusorer inget för vanliga bostäder / boliger.
. |
|
|
Tak for dit svar. Nu du er her! Kan man ikke få Jeres bass traps uden billede? To placeret i et hjørne ser måske mærkeligt ud med to forskellige motiver.
Jeg har selv haft mine overvejelser om forbedring af mit lytterum, men tager det nok i anden tråd, for ikke at kapre tråden. Har lige investeret i nogle diffusere jeg venter mig meget af. Skal bruges til bagvæggen.
Jeg har gjort forsøg med absorbenter ved første refleksionspunkt og det gav et mega løft specielt hvor højre højtaler rammer venstre væg. Vil afprøve som et lille forsøg med diffusere, når de kommer hjem; men tror at lige der må absorbenter være bedst. Men andre steder kan diffusere være bedst; men hvor...
Ethan Winer er også en af dem, der har afprøvet diffusere ved første refleksionspunkt på sidevæg, istedet for absorbenter, og han foretrak ligeledes bestemt, at bruge absorbenter. Han mener man kan nøjes med at dæmpe kun mellemtone og diskant der; selvom tykkere altid er bedre, som han skriver. Han mener at andre steder kan diffusere være en bedre løsning, men også dyrere.
Diffusere skulle kunne virke dårligt, hvis de ikke er gode. Så han foreslår at man lytter til dem ved at snakke med dem.
Flere diffusere skulle forbedre hinanden står der et sted.
Mvh. Sven __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
SOFSCI Branchemedlem

Bruger siden: 24 December 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det låter som kloka ord vilka jag delar. Vad gäller våra SuperChunk Corner så går det alldeles utmärkt att få dem utan
bilder:
http://www.sofsci.com/sound-absorbers-
super-chunk-corner-cam ira-fabrics
Vad gäller att kapa tråden så är det förvisso så att en bra sak med forum är att man kan samla svar och tankar så att alla kan
läsa dem men det går utmärkt att e-posta oss på: info@sofsci.com
.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug I bare tråden her! Det kan jo være man kan drage nytte af noget, eller andre kan.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Hvad er gode diffusere og hvad er dårlige diffusere?
Nad-man skrev: [/QUOTE]3D diffusere er gode. 2D diffusere er mindre gode. Men lige hvad der er en dårlig diffuser, den kan jeg ikke svare på. [/QUOTE]
3D kender jeg ikke! 2D har jeg bestilt og de har skillerum. Jeg mener, at 1D er uden skillerum.
Den type jeg har bestilt bruges en del i studier.
Overvejede at bygge selv med bøgetræsstave i 2"x2", hvilket kunne blive meget flot, men tungt. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Brug I bare tråden her! Det kan jo være man kan drage nytte af noget, eller andre kan. 
|
|
|
Tak, Tak! 
Jeg købte 5 stk. Troltex plader i Silvan. Billige, men ikke perfekte. 60 cm. x 120. Kan forbedres med Rockwool limet fast på bagside og afstandsstykker til bagvæg. (Men kunne godt finde på at købe Super Chunk i stedet). Vil købe Super Chunk Corner senere.
Placerede dem forskellige steder i mit ret gode lytterum. Ja det er godt, men det kan gøres bedre.
Olieret bøgeparketgulv på strøer 4" høje. Rockwool imellem.
Gipsvægge 2 lag 13 mm. på sidevægge. Dampspærre inde i væggen, fordi det dæmper bedre.
Loft 13 mm. gips et lag. Skulle nok have haft 2 lag? Nogen der ved?
Akustikplader limet fast på gipsloft, fordi det rungede før. Rockfon Sonar. Dækker det meste, men ikke helt, da det begyndte at blive lige meget nok, så jeg stoppede med det sidste.
Lydvinduer (6 mm. og 4 mm. tykkelse) bag højtalere med Rockfon Sonar limet på gipsen op til vindueskarm.
Venstre væg med bogreol på 240 cm. med bøger... Der hvor venstre højtalers lyd rammer bøgerne satte jeg en Troldtex plade foran bøger. Det var en fordel. Lyden flyttede væk fra "bøgerne".
Efter reolen var der bar væg, og her rammer højre højtalers lyd venstre væg. Her gav Troldtex et gevaltigt løft.
Rummet er stille! Døjer ikke med stående bølger. (Skyldes måske højtalernes lave Q på 0,33. Har selv tegnet rummet som er en tilbygning, men var begrænset af carport mm.
Rummet har tre længder og tre bredder! Længde 7,44 meter. Længde 5,49 meter og længde 3,26.
Bredde 5,13 m., 4,12 m. 1,21 m.
Loftshøjde 2,40 m. Ialt 29 m2. Har ikke mulighed for at tegne.
Der er en lydisolerende væg, med to lag gipsplader på begge sider; der adskilder til gang ved 5,49 meter. Virker nok som basabsorbent. Der er brugt flex. alu. stænger.
Længden 7,44 meter ender i en lille kanap på 1,21 x 1,57 meter, hvor der er placeret et skab. Forpladen er åbne skrå lameller. Bagpladen i skabet er fjernet og imellem skab og væg er der "Rockwool Silk" i 10 cm. tykkelse (nu bagvæg). og placeret imellem skab og bagvæg. Også imellem skabets sidevægge er der samme "Rockwool Silk" type. Fjernede rungen der.
På den lydisolerende væg placeres 6 m2. diffusere af D2 type.
Overvejer andre senere indkøb af diffusere. Som skal placeres hvor? Regner med ud fra lytterne og frem til absorbenter på sidevæg ved først reflekspunkt. Kom endelig med forslag!
Vil det være en god ide, at fjerne noget af "Rockfon Sonar" og erstatte med gipsplade, så der er to lag for eksta stivhed eller evt. diffusere? Hvor skulle det evt. være? __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er gode diffusere og hvad er dårlige diffusere?
Nad-man skrev: [/QUOTE]3D diffusere er gode. 2D diffusere er mindre gode. Men lige hvad der er en dårlig diffuser, den kan jeg ikke svare på. [/QUOTE]
3D kender jeg ikke! 2D har jeg bestilt og de har skillerum. Jeg mener, at 1D er uden skillerum.
Den type jeg har bestilt bruges en del i studier.
Overvejede at bygge selv med bøgetræsstave i 2"x2", hvilket kunne blive meget flot, men tungt. [/QUOTE] http://www.youtube.com/watch?v=zOqhBJaUXaM Her er et eksempel på en 3d diffuser.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er godt nok grim. Virker sikkert godt. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Den er godt nok grim. Virker sikkert godt. |
|
|
Heldigvis er ørene ligeglad med design.. og det er jo trods alt lyden der er i fokus når man begynder at gøre noget ved rummet for musikkens skyld. design er 2. prioritering, med mindre man køber hifi med øjnene, som der desværre er mange mennesker der gør. Men du fik da et svar på en 3D diffuser, fremfor selv lige at taste 3D diffuser ind på google. så lidt klogere er du da blevet.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Sven Palvig skrev:
Den er godt nok grim. Virker sikkert godt.
|
|
|
Heldigvis er ørene ligeglad med design.. og det er jo trods alt lyden der er i fokus når man begynder at gøre noget ved rummet for musikkens skyld. design er 2. prioritering, med mindre man køber hifi med øjnene, som der desværre er mange mennesker der gør.
Men du fik da et svar på en 3D diffuser, fremfor selv lige at taste 3D diffuser ind på google. så lidt klogere er du da blevet. 
|
|
|
Nu har jeg ikke noget problem med at google ting og kunne da godt google 3D; men ved at spørge kunne der måske dukke noget interessant i et svar op. 
Real Traps bygger også diffusere og deres er 1D. Det foretrækker de, da ved lodrette lameller spredes lyden kun horientalt. Ved 2D mener de, at der går energi tabt. Ved 3D må det så være et endnu større tab. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Mick63 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 13 Oktober 2012 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg anvender Acoustic Weaves 3D fra hifi cables.... dem har jeg købt uden brug af Google, men med brug af mine øjne og ører.....
De virker fremragende....

__________________ De bedste hilsner
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at afprøve nogle diffusere jeg har anskaffet mig. Lover rigtig godt. 
Akustiske forbedringerer en vigtig ting at gøre og meget relevant at diskutere i stedet for f.eks. hvilken forstærker jeg skal købe.
Jeg troede egenlig at det der ville komme nogle kommentarer til mit lytterum, men det virker måske noget uklart formuleret. Jeg kan jo prøve mig frem, men lidt ærgeligt at flå Rockfon ned, hvis det viser sig, at det var bedst hvor de sad!
Der var en der skrev et sted, Otto fra Tapeconnection, at han ikke kunne høre forskel på diffusere i loftet eller ej. Hos ham i hans stue.
Ved desværre ikke hvem der har skrevet dette. "Gipsplader:
En typisk konstruktion, er jo nogen lægter, med gipsplaser på. Lægterne sætter man jo typisk med en afstand, der svare til bredden på gipspladerne.
Ved denne konstruktion, kan/vil man tit komme i en situation, hvor væggene, minder om en tung membran!
Hver gang en højtaler membran prøver at lave ”overtryk” i lokalet, gipspladerne, blot ”bøje” sig ind af, og udligne trykket.
Når så membran igen flytter sig ind af, så følger gipspladerne med. Alt i alt har man en membran, der lever, eller forsøger at leve sit eget liv. Samt nogle gipsplader der lever deres. I heldige tilfælde vil man ”bare” have meget ringe eller slet ingen bas gengivelse. Men i værst tænkeligt tilfælde, vil man have en basegengivelse der svinger, fordi de to systemer (membran, og gipsplader) langt fra er særlig enige om hvad der skal forgå.
Løsning:
1. Sætte så mange lægter, så tæt, at gipspladerne ikke kan bevæge sig.
2. Bruge så tykke plader at de ikke kan bevæge sig.
3. En kombination af A +B"
På den anden side virker en tynd plade som en basabsorbent, der dæmper bassen og modvirker en ujævn bas i rummet.
Jeg har en 13 mm.plade i loftet og to13 mm. i vægge.
Nogle kommentarer? __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo også fordele med et akustikloft. To paraelle flader som gulv og loft skal ikke være ens, og da gulvet er bart, som jeg foretrækker, da det giver en mere levende lyd og vi kender joi gulvets refleksion fra dagligdagen. Måske skulle det så være løsningen, at bruge diffusere på væggen bag højtalerne; selvom jeg har haft gode erfaringer med absobenter her.
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven ; Tag en kigger på side 14 under mit link, i signaturen, så kan du kigge lidt på min akustik!
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan noget kan jeg godt li!
Bemærkede ved gennemlæsning, at du spurgte for placering af diffusere i loftet, uden at få svar. Lidt ærgeligt er det. Men der er nok ikke mange med erfaring idet.
Jeg har købt nogle diffusere, jeg afprøver forskellige steder. Har før arbejdet med absorbenter og bøger for at sprede lyden. Men købte diffusere er nyt land! Og det er godt! __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for at prøve sig frem på må og få, er det nok en bedre idé enten at hyre én som er uddannet eller få noget måleudstyr
og sætte sig ind i hvordan man identificerer problemer samt hvilken type behandling det kræver. De "farlige" reflektioner kan
måles og man vil efterfølgende kunne se effekten af den akustikbehandling man sætter op ved at måle igen. Om de tidlige
reflektioner skal diffuseres eller absorberes afhænger også i høj grad af højttalernes off axis response.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
I stedet for at prøve sig frem på må og få, er det nok en bedre idé enten at hyre én som er uddannet eller få noget måleudstyr
og sætte sig ind i hvordan man identificerer problemer samt hvilken type behandling det kræver. De "farlige" reflektioner kan
måles og man vil efterfølgende kunne se effekten af den akustikbehandling man sætter op ved at måle igen. Om de tidlige
reflektioner skal diffuseres eller absorberes afhænger også i høj grad af højttalernes off axis response.
|
|
|
Hvorfor skulle jeg dog hyre en til at lave min akustik, når nu det går helt fint???  Jeg ved hvilke problemer jeg har og har haft, jeg ved hvordan jeg har løst mange af problemerne. Når man nu sætter sig godt ind i tingene, så er det faktisk slet ikke så kompliceret en handling at lave.. I øvrigt har jeg tidligere fået målt rummet , fra ca 100 hz og op har jeg en ret frekvens gang. Frekvensgangen under 100 hz, er blevet bedre siden sidste måling af rummet, så dit gætteri kan du pakke fint sammen og smide i en anden tråd som kan bruge den salgs til noget.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Sådan noget kan jeg godt li!
Bemærkede ved gennemlæsning, at du spurgte for placering af diffusere i loftet, uden at få svar. Lidt ærgeligt er det. Men der er nok ikke mange med erfaring idet.
Jeg har købt nogle diffusere, jeg afprøver forskellige steder. Har før arbejdet med absorbenter og bøger for at sprede lyden. Men købte diffusere er nyt land! Og det er godt! |
|
|
Det er korrekt, og jeg prøvede efterfølgende at kigge lidt nærmere problemet og læste en masse info omkring akustik og har derudfra arbejdet mig videre frem til noget, som den dag idag virker overraskende godt. Man skal dog ikke lade sig skræmme af at en diffuser, ikke ændre den tonale balance som en bass-absorbent eller en almindelig absorbent gør. Diffusere, gør ikke meget væsen af sig selv, men giver alligevel en hel del til det samlede indtryk. Ingen tvivl om at jeg også får nogle diffusere hjem på et tidspunk, som bliver de der fine billige nogle fra Hifi-cable. de vil gøre det rigtig godt på min bagvæk og så er de tilmed flotte.  Du må dog ikke få indtrykket af at som det ser ud på billederne er det endelige resultat, jeg er som skrevet stadigt i begyndelses fasen og dvs at selvom jeg har fået gjort en hel del ved rummet, så mangler jeg lgie at tweake det aller sidste ud af det.
|
Til top |
|
|