Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Diffusering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

JBLPro skrev:
I stedet for at prøve sig frem på må og få, er det nok en bedre idé enten at hyre én som er uddannet eller
få noget måleudstyr
og sætte sig ind i hvordan man identificerer problemer samt hvilken type behandling det kræver. De "farlige" reflektioner
kan
måles og man vil efterfølgende kunne se effekten af den akustikbehandling man sætter op ved at måle igen. Om de tidlige
reflektioner skal diffuseres eller absorberes afhænger også i høj grad af højttalernes off axis response.
Hvorfor skulle jeg dog hyre en til at lave min akustik, når nu det går helt fint???Jeg ved hvilke problemer jeg
har og har haft, jeg ved hvordan jeg har løst mange af problemerne. Når man nu sætter sig godt ind i tingene, så er det
faktisk slet ikke så kompliceret en handling at lave.. I øvrigt har jeg tidligere fået målt rummet , fra ca 100 hz og op har jeg
en ret frekvens gang. Frekvensgangen under 100 hz, er blevet bedre siden sidste måling af rummet, så dit gætteri kan du
pakke fint sammen og smide i en anden tråd som kan bruge den salgs til noget.

Ikke overraskende, kommer der endnu engang et arrogant indlæg fra dig. Nu kunne det jo være, at ikke alt drejer sig om
dig og hvis du læser indlægget der netop er skrevet inden mit indlæg, troede jeg, at du var skarp nok til at opfatte, at det
ikke primært var myntet på dig. Men jeg tog fejl...      Og eftersom du for et par indlæg siden kom med en universiel
udtalelse om at 3d diffusorer var gode og 2d var dårlige, så kunne du måske også have nytte af, at snakke med en prof.
Men jeg skal nok lade dig give ud af alle dine råd i fred
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
NAD-Mand skrev:

JBLPro skrev:
I stedet for at prøve sig frem på må og få, er det nok en bedre idé enten at hyre én som er uddannet eller
få noget måleudstyr
og sætte sig ind i hvordan man identificerer problemer samt hvilken type behandling det kræver. De "farlige" reflektioner
kan
måles og man vil efterfølgende kunne se effekten af den akustikbehandling man sætter op ved at måle igen. Om de tidlige
reflektioner skal diffuseres eller absorberes afhænger også i høj grad af højttalernes off axis response.
Hvorfor skulle jeg dog hyre en til at lave min akustik, når nu det går helt fint???Jeg ved hvilke problemer jeg
har og har haft, jeg ved hvordan jeg har løst mange af problemerne. Når man nu sætter sig godt ind i tingene, så er det
faktisk slet ikke så kompliceret en handling at lave.. I øvrigt har jeg tidligere fået målt rummet , fra ca 100 hz og op har jeg
en ret frekvens gang. Frekvensgangen under 100 hz, er blevet bedre siden sidste måling af rummet, så dit gætteri kan du
pakke fint sammen og smide i en anden tråd som kan bruge den salgs til noget.

Ikke overraskende, kommer der endnu engang et arrogant indlæg fra dig. Nu kunne det jo være, at ikke alt drejer sig om
dig og hvis du læser indlægget der netop er skrevet inden mit indlæg, troede jeg, at du var skarp nok til at opfatte, at det
ikke primært var myntet på dig. Men jeg tog fejl...      Og eftersom du for et par indlæg siden kom med en universiel
udtalelse om at 3d diffusorer var gode og 2d var dårlige, så kunne du måske også have nytte af, at snakke med en prof.
Men jeg skal nok lade dig give ud af alle dine råd i fred

Nu skriver Nad-manden at han har læst en masse om akustik - så er det nok svært at give manden gode råd......... hmmm lige bortset fra at han ikke har sat sig ind i om det skal være hård eller blød isolering til absorbere, men blot købte det der var på tilbud.......

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand, just keep up your work, selvom man ikke har en Ph.d. i akustik, kan man godt som lægmand sætte sig ind i tingene. Jeg har hørt dit arbejde og kan skrive under på, at det virker. At der så altid er nogle sure, bedrevidende løg, der skal nedgøre en, fordi man ikke kan frembringe de korrekte formler på lige den og den absorber/diffusor, hjemmelavet eller ej, skal du bare se bort fra, somme tider kvalificerer deres indlæg ikke engang til et svar. Fortsæt du bare, skrækbillederneser vi til stadighed gerne. Det fede er de overbevisende resultater, man kan få for 30,- kroners indkøb i Silvan.

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hvor er jeg sur, bedrevidende eller nedgør andre? Jeg prøver at komme med råd og straks bliver det taget personligt og så er
det da netop NAD-Mand som skriver et ekstremt bedrevidende indlæg? (Prøv at læs hans indlæg som besvarer mit og så svar
på om det er bedrevidende eller ej). At du skriver, at der ikke er formler og der ikke kan argumenteres for netop den
diffusor/absorber der benyttes, underbygger da netop at der er brugt en "prøv dig frem" taktik. HVilket jeg ikke har sagt
der er noget galt med - men ofte kan man komme fra A til B på 1/50-del af tiden og budgettet ved at få råd fra dem som rent
faktisk har en Ph.d i stoffet.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hvem siger, det var møntet på dig????, hvis du så læser mit indlæg, burde du ha´ læst: "Thumbs Up" til "prøv dig frem" taktikken. Hvis vi alle havde råd til at søge hjælp hos Ph.d.´er, gik lidt af det sjove ved DIY i vasken, der var ikke fejltagelser at lære af, da alting virkede korrekt første gang/hver gang. Det er netop alle nederlagene ved DIY, vi lærer af. Du kalder dig JBLPro, undskyld at nogle af os andre kun er "rookies" med tæt på 40 års erfaring, og stadig kan bruge mere.

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Du forsvarede blot NAD-Mand på de punkter han gik amok på mig med... Så jeg antog det var møntet på mig :)

Og hedder kun JBL Pro fordi jeg kan lide JBL's Pro højttalere - ikke for at kalde mig selv pro

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
I stedet for at prøve sig frem på må og få, er det nok en bedre idé enten at hyre én som er uddannet eller få noget måleudstyr
og sætte sig ind i hvordan man identificerer problemer samt hvilken type behandling det kræver. De "farlige" reflektioner kan

Fint indlæg du kommer med!   Jeg forstår slet ikke, at mange bruger rigtig mange penge på dyrt anlæg, og har det stående i en stue, hvor de slet ikke kan udnytte anlæggets kvaliter. En akustiker kunne gøre rigtig meget godt for dem.

Det vil altid være godt, at få hjælp at en akustiker, fordi personen har en uddannelse i lyd. Måske er man så ikke enig i hans meninger, men man kan bruge akustikeren som en sparingspartner.

Jeg har så valgt ikke at gøre det, fordi jeg syntes det er et spændende emne, og har læst en del om det. Selvom jeg måske spørger en del, ved jeg skam en del om emnet. Men mener at vi skal bruge hinandens resurser. Jeg tror selvfølgelig ikke, at jeg har den viden som en akustiker har. Slet ikke. Men jeg er kommet rigtig langt med lyden herhjemme. Godt lytterum. Godt anlæg. God hørelse. Sætter jeg en absorbent et sted, kan jeg tydelig høre det. Sætter jeg en diffuser et sted, høres det også. En akustiker kunne måske fortælle, om jeg på første refleksionspunkt skal bruge en reflektor, istedet for en diffuser. Fordi den lydrefleksion der kommer fra sidevæggen, udvander impulsen. Det vil man kunne måle. Dæmper man så, som rigtig mange anbefaler, fjerner man energi fra rummet, som så resulterer i mindre rumfornemmelse. Reflektoren kunne måske være bedre end diffusion? Hvis jeg havde brugt en akustiker, mon han så ville have foreslået diffusion ved først refleksionspunkt på sidevæggen?

Jeg læste en del bøger om akustik, før jeg tegnede vores tilbygning. Resultatet blev godt med Rockfon plader, der efterfølgende blev sat op. Prøvede at få nogle gode rummål.

Jeg syntes lige jeg vil nævne, at jeg syntes det er ærgeligt med det fnider fnader. Lad os holde en konstruktiv diskussion til vores alles bedste.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

JBLPro skrev:
I stedet for at prøve sig frem på må og få, er det nok en bedre idé enten at hyre én som er uddannet eller få noget måleudstyr
og sætte sig ind i hvordan man identificerer problemer samt hvilken type behandling det kræver. De "farlige" reflektioner kan

Fint indlæg du kommer med!   Jeg forstår slet ikke, at mange bruger rigtig mange penge på dyrt anlæg, og har det stående i en stue, hvor de slet ikke kan udnytte anlæggets kvaliter. En akustiker kunne gøre rigtig meget godt for dem.

Det vil altid være godt, at få hjælp at en akustiker, fordi personen har en uddannelse i lyd. Måske er man så ikke enig i hans meninger, men man kan bruge akustikeren som en sparingspartner.

Jeg har så valgt ikke at gøre det, fordi jeg syntes det er et spændende emne, og har læst en del om det. Selvom jeg måske spørger en del, ved jeg skam en del om emnet. Men mener at vi skal bruge hinandens resurser. Jeg tror selvfølgelig ikke, at jeg har den viden som en akustiker har. Slet ikke. Men jeg er kommet rigtig langt med lyden herhjemme. Godt lytterum. Godt anlæg. God hørelse. Sætter jeg en absorbent et sted, kan jeg tydelig høre det. Sætter jeg en diffuser et sted, høres det også. En akustiker kunne måske fortælle, om jeg på første refleksionspunkt skal bruge en reflektor, istedet for en diffuser. Fordi den lydrefleksion der kommer fra sidevæggen, udvander impulsen. Det vil man kunne måle. Dæmper man så, som rigtig mange anbefaler, fjerner man energi fra rummet, som så resulterer i mindre rumfornemmelse. Reflektoren kunne måske være bedre end diffusion? Hvis jeg havde brugt en akustiker, mon han så ville have foreslået diffusion ved først refleksionspunkt på sidevæggen?

Jeg læste en del bøger om akustik, før jeg tegnede vores tilbygning. Resultatet blev godt med Rockfon plader, der efterfølgende blev sat op. Prøvede at få nogle gode rummål.

Jeg syntes lige jeg vil nævne, at jeg syntes det er ærgeligt med det fnider fnader. Lad os holde en konstruktiv diskussion til vores alles bedste.

Det er et fint indlæg Du kommer med Sven Jeg kan bestemt godt se tingene fra dit synspunkt med at en akustiker kunne være med inde over.
Jeg har dog valgt tingene skal gøres af mig selv. Dvs bruge ørene og diverse test plader. Indimellem har jeg muligheden for at få lavet målinger heroppe og det bliver jeg bestemt klogere af for hver gang der er sket noget.

Jeg har som dig, læst rigtig meget om akustik men i praksis har jeg også en fin erfaring i mit eget lytterum, med hvad selv den mindste placering gør
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes