Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Mangler akustiker - men hvem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Har købt nyt hus og har nu et kælderrum (lidt over 30m2) som skal transformeres fra råt rum til lytterum. Efter altid at have
gået på kompromis med stueindretning, rumstørrelse osv osv er det en gammel drøm der endelig bliver til virkelighed

Den får hele turen fra gulv til loft, men før jeg begynder med materialevalg og andre vigtige beslutninger, vil jeg gerne have
hjælp fra en mand/et firma, som er ekspert på området mht. akustik, dæmpning osv netop lytterum. Det skal spille 100%
når det står færdigt.

Så jeg har sat mig for, at finde nogle professionelle til at hjælpe med selve lytterummet. Men... Når jeg googler finder jeg
kun akustik i forhold til mere erhvervsmæssige ting, såsom dæmpning af industri støj, optimering af arbejdsmiljø osv, men
det er jo ikke nødvendigvis det samme der skal optimeres mod, eller...?

Så jeg tænkte at nogle af jer måske har erfaringer med nogen, eller kender nogen, som kan rådgive i forhold til
indretning/opbygning af lytterum? Jeg vil helst hyre nogen, som nogen kender, end bare at lave random-pegefinger-
manøvren i telefonbogen/google-resultatet.....
Til top Vis jetsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetsie

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Er det ikke bare igang med gaffa og en hel flok æggebakker
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Naaaaah, det lugter så fælt af pap!

kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte dem her.
http://www.diffusor.com/
Hilsen Kim
Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk forholdvis nemt at gå til mht at få et godt lytterum.

Glem alt om dæmpning. Det eneste du ønsker at dæmpe dig ud af, det er bassen. Her er store hjørne traps godt at have
med at gøre da bassen altid samler sig i hjørnerne og bliver skudt tilbage ud i rummet, hvorfor du ofte oplever midt i
rummet er der ingen bass overhovedet, for netop her rammer alle bassbølger hinanden og skaber en udfasning.

Ellers er dit primære mål at diffusere hele lytterummet så du istedet for at dræbe rummets dynamik (som man gør ved
overdæmpning) bevar energien i rummer men samtidigt får fjernet dine stående bølger og din efterklangstid ryger
betrægteligt ned.

De fleste her på forum snakker kun om dæmpning når der er efterklangstid indover, glem alt om det dæmpning. Det
DRÆBER din dynamik. Kun i bassområdet dæmpning dur.

held og lykke med dit rum.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Det er faktisk forholdvis nemt at gå til mht at få et godt lytterum.

Glem alt om dæmpning. Det eneste du ønsker at dæmpe dig ud af, det er bassen. Her er store hjørne traps godt at have
med at gøre da bassen altid samler sig i hjørnerne og bliver skudt tilbage ud i rummet, hvorfor du ofte oplever midt i
rummet er der ingen bass overhovedet, for netop her rammer alle bassbølger hinanden og skaber en udfasning.

Ellers er dit primære mål at diffusere hele lytterummet så du istedet for at dræbe rummets dynamik (som man gør ved
overdæmpning) bevar energien i rummer men samtidigt får fjernet dine stående bølger og din efterklangstid ryger
betrægteligt ned.

De fleste her på forum snakker kun om dæmpning når der er efterklangstid indover, glem alt om det dæmpning. Det
DRÆBER din dynamik. Kun i bassområdet dæmpning dur.

held og lykke med dit rum.

Det var en meget generaliserende melding der kom der, personlig er jeg ret sikker på manden taler ud fra egen
overbevisning, men med en begrændset erfaring på måske 1-2 opsætninger.

Jeg ville holde mig til at få 2-3 bud fra profesionelle som måler i ens rum og så vælger det forslag de kommer med.

Firmaer kunne være:
VM-Akustik
Svanø Miljøteknik   (http://www.diffusor.com/index. htm)
Stjernholm (http://www.stjernholm-media-proshop.dk/group.asp?group=843)

mvh. Asger

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Dræber dynamikken? Det lyder ikke rigtigt i mine ører og i bedste fald som en grov generalisering.

Tag du bare akustikeren med på råd, hvis du har budget til det.

Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Hej jetsie,

Hvor store er ambitionerne?
Måske noget a la dette?
http://www.groundsound.com/GalleryThomasR.php

Jeg har desværre ikke fået taget nogle billeder af det færdige resultat, men det lydmæssige resultat er lige i øjet IMO. Jeg har end ikke kunnet måle nogle rumresonanser
hvilket øjensynligt skyldes de mange skrå flader og den buede bagvæg og den dæmpede frontvæg med indfældet lærred. Rummet virker dæmpet uden at være ubehageligt lyddødt

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Ham her ved en del

http://vbn.aau.dk/da/clippings/henrik-moeller-og-akustik(d44 ea2ca-8e48-4228-8f9b-76b750e21bef).html

Professorer arbejder ofte også som konsulenter, så det er da værd at give ham et kald.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Ham her ved en del

http://vbn.aau.dk/da/clippings/henrik-moeller-og-akustik(d44 ea2ca-8e48-4228-8f9b-76b750e21bef).html

Professorer arbejder ofte også som konsulenter, så det er da værd at give ham et kald.

Kjeldsen: Dit link virker beklageligvis ikke

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

jeg ville prøve at lave en dead-end/live-end.

Som går ud på at lyden fra de to højtalere (som ideelt set burde være punkter) ramme ørerne så upåvirket af refleksioner osv som muligt forstil dig hovedtelefonen som den optimale situation.

Højtaleren bør være et punkt så glem alt om mærkelige output fra bagsiden af højtaleren eller mærkelige output fra huller i kassen også kaldet basreflex.

Det optimale er at have uendelig baffel, det er svært at implementere, derfor fandt man på den foldede baffel også kaldet det lukkede kabinet.
Det har den ulempe at der opstår tryk inde i kassen som giver forvrængning, det kan delvis løses med en let udluftning også kaldet akustisk-ventil, det bedste kompromis efter min mening.

Trykket lettes i kassen med minimalt output af lyd til omgivelserne, derudover kan Qt nemmere komme ned på værdier som sikre at rummet "ikke gå i sving" det som mange kalder stående bølger, og som mange tror har specifikt noget med rummet at gøre, det har det ikke, det har noget med hi-fi udstyret manglende kvalitet at gøre.

Som bekendt kan man spille live musik i stort alle rum uanset deres beskaffenhed hvis rummet har en akustik som er rimelig at tale i, selv i kirker gå det, og man oplever aldrig det som hi-fi entusiaster kalder "stående bølger".

Det er der en årsag til. Stående bølger teorien basere sig på rene sinus-toner, og det eksistere normalt ikke i musik, men kan bl.a. opstår når der er en basreflex der står og "synger", eller en forstærker som opgiver at styre signalet, og i helt gamle dage var akustik tilbagekobling i grammofoner et problem og er det vil stadigvæk.

Instrumenter er lavet til at spille i rum så de har ikke output som for rummet til at gå "sving", instrument + romgain > 1, det samme skal naturligvis sikres ved gengivelse. Det kan hjælpe at sætte en masse bas traps osv og andre dæmpe-anordninger. evt installere romkorrektion.

Men man kan også gå til kilden og få rettet fejlene i anlægget dårlige forstærkere, højtalere, og højtaler opstilling osv, og sikre at gengivelse + romgain <= 1 altid overholdes.

Dead-end som jeg beskriver længere nede behøves heller ikke hvis anlægget er i orden og rummet er normalt at tale i, men det forberede muligheden for at får et upåvirket og nøjagtigt signal direkte til ørerne hvilket vil forbedre hjernens muligheder betragteligt for at genskabe det originale lydbillede med korrekt perspektiv og præcision i gengivelsen.

Man kan få lidt indblik i hvad der sker med forskellige højtaler principper og deres placering fra dette regneark til Excel:
http://www.troelsgravesen.dk/BOX-PORT-CALC.htm
Man skal bruge det ark som hedder port_calc

Som man bl.a. kan se så kan basreflex skabe problemer afhængig af om det er afstemt til udvide frekvensområdet (det normale) eller man har lagt afstemningen meget langt nede eksempelvis 20Hz for kun at "lufte" enheden.
En mulighed hvis der er tale om basreflex er at prøve at putte godt med sokker i porten og se hvad der sker.

Også basenhedens placering over gulvet har stor betydning, og naturligvis afstand til bagvæg og sidevæg.
Så placeringen af højtalere er også vigtigt

En simpel guide for højtalerplacering her:
http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=2 6&pagestring

Mener også at det er vigtigt at vinkle højtalerne ind mod lyttepostionen således at ørerne rammes, her kan lidt hældning bagover også komme på tale, hvis højtaleren ikke er særlig høj, evt. hældning fremover hvis højtaleren er meget høj, Den optimale form er nok en højtaler hvor enhederne sider på en bue, og "brændpunktet" er dine øre.

En dead-end gå ud på at forsøge at dræbe alle første refleksioner, teknikken er tit brugt i studio til musikoptagelse. Men kan sige at lyden skal udspringe fra et sort hul, ingen refleksioner fra den del af rummet som kan påvirke det direkte signal, målet er at lyden når vores ører så upåvirket som muligt.

En simpel "dead-en" kan laves ved i ca halvdelen af rummet at lave en U formet kasse af gardin eller lignende omkring højtalerne og som følger væggen, men hold en afstand på ca 10-20 cm til væggen, det er vigtigt.

Er loftet lavthængende og af beton bør det også dæmpes, kan gøres eks.v. med Rockphon plader, det er en fordel at lave et nedhængende loft hvor der er lidt afstand mellem det oprindelige loft og Rockphon pladerne.
Gulvet bør også dæmpes med tæpper.

Step to er at simulere en uendeligbaffel således at rummet bliver delt i to.
Dette kan tilnærmelsesvis gøres ved at hænge et tykt tæppe eller lignende op mellem højtalerne, således at det kommer til at minde om JBL’s Paragon

Konstruktion fortsættes fra ydersiden af højtaleren i en let bue ud til sidevæggene, denne baffel vil effektivt dræbe første refleksioner og tilnærmelsesvis specielt for bassen vedkommende virke som en uendelig-baffel og dermed deler rummet i to.

Er der for selve højtaleren ikke taget hensyn til første refleksioner bør dette også gøres, her kan evt. bruges halvtykt filt/skumgummi og modelervoks.

Den anden halvdel af rummet live-end laves bare så man kan lide at tale og være i den del af rummet. Dog bør man tage hensyn til den væg bag ens lyttepostion, hvis man sider meget tæt på denne væg, noget af det mest effektive og naturlige at dæmpe med der er en bogreol med bøger, et tykt Persisk tæppe er også fint, eller evt. noget af alt det halløj som kan købes i dyre domme.

Dermed få man et relativt normalt rum som musik vil klinge godt i. Musikinstrumenter er lavet til at spille i almindelige rum og ikke i et "lyddødt rum"

Ps Det var mine erfaringer, og kun en mening ud af mange. Og gælder nok kun for stereo.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jo jo, man kan da håbe i ved hvad i taler om når i mener jeg generalisere.
Det er jo ganske underligt at en koncertsal er diffuseret langt mere end den er dæmpet... Men hvad ved jeg om det.....

Det er bestemt også sjovt at man har valgt at diffusere loftet ved Robert's link og ikke dæmpe det??Bare lige lidt stof til
eftertanke   
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2012 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Tak for forslagene der er kommet indtil nu. Dejligt med konkrete links, jeg dykker straks ned.

Jeg skal måske lige præcisere, at jeg ikke selv har mod på opgaven. Jeg ved en del om emnet, og har da også en rimelig
fornuftig løsning i mit gamle hus, men jeg tror ikke mine evner (og evne til at tillære yderligere) rækker til mere end lige over
middel - og denne gang skal der altså sparkes r*v

Robert GS skrev:
Hej jetsie,Hvor store er ambitionerne?Måske noget a la dette?

Ambitionerne er pænt store - også derfor jeg er tryggest ved at søge professionel/entusiast hjælp til den konkrete udførsel. Dit
projekt ser rigtig spændende ud, og meget ala det jeg selv har planer for, med 7.1 og high-end stereo til musik. Jeg har
desværre ikke fordelen ved selv at bygge huset, som dig, men håber at kunne nå tilpas langt med det rum jeg har til rådighed.

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Kan kun istemme mig forslaget om at få en prof ind over, det koster ( sammenlignet med ombygningen af rummet ) ingen ting.

*Det kræver erfaring samt måleudstyr de færreste har for at lave en god akustik, og at tro at en proff kun kan dæmpe rummet er self. at undervurderer branchen gevaldigt, selvfølgelig kan de også lave et rum med akustik der passer til den lyd de fleste af os holder af, ydermere kan de tilpasse rummet efter ens udstyr.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

jetsie skrev:

Robert GS skrev:
Hej jetsie,Hvor store er ambitionerne?Måske noget a la dette?

Ambitionerne er pænt store - også derfor jeg er tryggest ved at søge professionel/entusiast hjælp til den konkrete udførsel. Dit
projekt ser rigtig spændende ud, og meget ala det jeg selv har planer for, med 7.1 og high-end stereo til musik. Jeg har
desværre ikke fordelen ved selv at bygge huset, som dig, men håber at kunne nå tilpas langt med det rum jeg har til rådighed.

Det er nu ikke min kælderbio, men derimod Thomas'. Jeg har sammen med min ven Kim givet råd om opbygning, men ikke direkte lavet eksakte tegninger etc.
Når jeg kommer ind i rummet får jeg straks en fornemmelse af at slappe fuldstændig af - altså en følelse af "nu kan jeg lytte på musik og ikke irriteres af dårlig rumklang". Den samme fornemmelse som når jeg har været forbi Bohussound studiet.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2012 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

Det er nu ikke min kælderbio, men derimod Thomas'. Jeg har sammen med min ven Kim givet råd om opbygning, men ikke
direkte lavet eksakte tegninger etc. Når jeg kommer ind i rummet får jeg straks en fornemmelse af at slappe fuldstændig af -
altså en følelse af "nu kan jeg lytte på musik og ikke irriteres af dårlig rumklang". Den samme fornemmelse som når jeg har
været forbi Bohussound studiet.Mvh. Robert GS

Ah, dén vej rundt! Jeg kontakter dig lige nærmere så :)

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Kjeldsen skrev:

Ham her ved en del

Kjeldsen: Dit link virker beklageligvis ikke

Heller ikke her. Søg på Henrik Møller akustik ålborg universitet. Han har blandt andet været i high fidelity og ved meget om hvordan et rum/hus skal laves for at være rart at færdes i. SOm allerede nævnt er overdæmpede rum absolut ikke rare at være i. Det giver en fornemmelse af trykken for ørerne. Let absorbering i de høje område og fokus på det dybe. Difusering er klart optimalt i de øvre frekvenser over 500 Hz. Nogle blandt andet duelund mente at man skulle dæmpe hovedsageligt i højttalerenden.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Et bud på en akustiker kunne være Jan Voetmann Jeg har hørt et par foredrag med Jan Voetmann, han ved hvad han snakker om, og interessere sig også for hi-fi.

Det kan betale sig at klikke på Ressourcer på websiden og læse hvad han har skrevet.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Det er jo ganske underligt at en koncertsal er diffuseret langt mere end den er dæmpet... Men hvad ved jeg om
det.....

Det er bestemt også sjovt at man har valgt at diffusere loftet ved Robert's link og ikke dæmpe det??Bare lige lidt stof til
eftertanke   

Gode rum/koncertsale er en nøje ud fra det aktuelle behov sammensat blanding af dæmpning og difusion. Difusionen er
åbenlyst synlig, men mange gange ligge dæmpningen bag perforerede paneler.
Du taler meget i sort og hvid som om folk ville finde på at lave et lyddødt rum til deres musik, det er jo overhovedet ikke
tilfældet.

Hvis dæmpning fjerner dynamik er det fordi højtalerne spreder for meget til den pågældende situation.

Prøv at komme med et logisk argument for, hvorfor det skulle være at foretrække at få en difus sky af lydenergi der hvis
den skal være en del af et dynamikrespons vil nå øret i anden eller tredige refleksion med de faseforvirringer det så
giver, fremfor et rent ureflekteret respons?

I den virkelige verden vil den første refleksion med de meget spredende højtalere man laver idag være svære at dæmpe
helt, derfor kan man med stor fordel bruge difusion her, men den skal altså kombineres med absorbtion for at "rense"
luften for uren, difus, asynkron og ude af fase støj!

Kom frisk.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Det er jo ganske underligt at en koncertsal er diffuseret langt mere end den er dæmpet... Men hvad ved jeg om det.....

eftertanke   

Hmm NAD-Mand, du dæmper da også en del derhjemme .

Efter jeg har fået mine højttalere op på loftet, med meget lav efterklang(høj dæmpning). Mener jeg at dæmpning er vejen frem.

Det gjorde underværker for den holografiske gengivelse, og at lyden dør hurtigt ud gør at man hører det som er produceret..

Det kan måske føles noget tørt, og at der mangler energi, men jeg føler at det er helt korrekt med dæmpning.

@Jetsie, du kunne måske tage et kig forbi her bare for at få en ide' om hvordan et stærkt dæmpet rum lyder, det er nok billige lærepenge . (bor i tyskland Bredstedt, så kan måske være lidt langt.)

Mit HT system er stadig langt fra optimalt. Men stadig giver det nok god indikation om du vil bevæge dig i en retning af stærkt dæmpet rum.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes