Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustik i kælder-bio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg håber jeg har fået smidt tråden i den rigtige sektion ellers sig endelig til.

Min kone og jeg står og skal til at flytte ind i et hus om en lille måneds tid. I dette hus er der et stort kælderlokale som vil være perfekt til biograf. Jeg har
altid drømt om det og min kone elsker også at se en film engang imellem så jeg har fået lov (indtil hun ser budgettet..).
Hun ser dog helst at en evt. løsning ikke bliver alt for permamanet idet at hun MÅSKE (jeg skal lige ha banket det måske ud af hende) gerne ville kunne
benytte rummet som en slags gildesal eller lign.

Rummet er ca. 4,7 x 7,7 meter. Der er 2,2 meter til loftet. Det er hvide sten vægge og lyst parket gulv. Så alt i alt omtrent de dårligst tænkelige
forudsætninger for god akustik.
Jeg er udemærket klar over at der skal gøres noget på denne front og det har jeg så sandelig også tænkt mig. Problemet er så et jeg gerne tager imod lidt
råd omkring hvad jeg evt. kunne gøre da jeg er rimelig ny på området.

Min umiddelbare idé er:

Ligge et tykt gulvtæppe, sætte troldtekt op på væggene og acoustic weave 3d tiles op i loftet (fordi det giver sådan en fed effekt). Vil dette være helt hen i
vejret?

Mht. til de Acoutstic weave tiles, skal man så sætte dem en bestemt vej for at de virker ordentligt?
Og er der en måde at sætte troldtekt'en op uden at den sidder permanent på væggen?
Jeg vil jo gerne ha et forholdvis mørkt rum, men den bliver nok svær at sælge til konen hvis det er permanent.
Det er måske også en mulighed at lave noget med et tykt gardin, hvilket også kunne se fedt ud, dog er jeg her meget i tvivl om det vil gøre nok for
akustikken.

I og med jeg reelt intet har til dette setup, hverken projektor, lyd, lærred osv er det jo en kæmpe investering. Det betyder også at jeg ikke har råd til at
bruge 20k på at indrette bio'en, for først derefter at skulle ud og investere i teknikken.
Desuden kan man godt sige i og med det er første projekt at jeg nok ikke er så kræsen, men derfor må man selvfølgelig godt tænke lidt på kvaliteten.

Så kom endelig med forslag eller kommentarer til min idé, bare husk at det nytter ikke noget vi er oppe på en kvm pris på flere hundrede kroner.

Mvh Rasmus
Til top Vis djrazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af djrazz

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt! Skal snart selv i gang med noget ala det samme :)

Troldtekt gør stort set intet for akustikken medmindre der kommer noget rockwool bagved. Dvs. sætter du Troldtekt-
pladerne direkte på væggen, får du ikke rigtigt noget ud af det.

En tommelfingerregel ang. akustik er dette:
http://www.msr-inc.com/zsound/symphony_zsound.html

Du kan læse om de forskellige typer her: http://www.msr-inc.com/zsound/symphony_zsound.html
Så har du en idé om hvor i rummet man bør placere forskellige typer af akustikregulering.

Jeg vil dog også anbefale at væggen bag højttalerne fyldes med absorberende materiale.

Hvis det skal være mere diskret løsning, kan du starte med at sætte Rockfon-loft op. Det har jeg i mit nuværende rum og
det dæmper efterklangen betydeligt.

EDIT: Du må lige copy/paste links ind i browser selv. Hifi4All's oldtidssystem laver ikke automatisk links i Chrome. :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

djrazz skrev:

Ligge et tykt gulvtæppe, sætte troldtekt op på væggene og acoustic weave 3d tiles op i loftet (fordi det giver sådan en fed effekt). Vil dette være helt hen i
vejret?

Hej Ramus,

Det er gode tiltag du skriver om, så det er bestemt ikke helt hen i vejret

Hvis jeg skal lufte en lille kæphest, så er det lidt fjollet at lave masse tiltag UDEN at vide hvorfor....

Du vil gøre dig selv en tjeneste, hvis du får lavet en måling af rummet og DEREFTER retter de ting, som målingen viser skal rettes

Du er bestemt på rette vej, så det er ikke for at tage lysten fra dig

Prøv at søge lidt her på forummet - f.eks diy akustik, akustik, akustik måling etc.

Du kan også kigge lidt på f.eks ethan winer og hans hjemmeside.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende. Gode dimensioner du har - det er et godt fundament for et godt slutresultat.. Jeg havde ca. samme mål som du, da jeg begyndte at bygge min bio op. Der er sikkert flere fif du måske kunne få brug for.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59752&K W=Ole%5FM

Idét at dit rum er stort skal du påregne ca. 30k mindst i materialer. hvis det skal være i orden, plus evt. arbejdsløn. Hellere bygge rummet ordentligt fra start, end spare på det, og så købe udstyr for pengene.. Det bliver du og dit udstyr meget mere tilfreds med

Rigtig go fornøjelse..

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:

Troldtekt gør stort set intet for akustikken medmindre der kommer noget rockwool bagved. Dvs. sætter du Troldtekt-

Okay, jeg troede faktisk det havde gode akustiske egenskaber, men ved ikke lige hvor jeg har fået det fra. Men så må jeg jo kigge på nogle andre
løsninger.
Har faktisk lidt overvejet at lave noget i denne stil: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51882
Jeg vil nemlig gerne have det bliver en flot løsning, da konen ellers bliver knotten også risikerer jeg det bliver pillet ned (lidt under tøflen er man vil altid).

Derfor jeg også med det samme nævnte de der Acoustic Weave plader.

JBLPro skrev:

Jeg vil dog også anbefale at væggen bag højttalerne fyldes med absorberende materiale.

Hvad havde du så i tankerne? Altså f.eks. sætte noget ramme med noget rockwool i eller noget mindre/mere avanceret?

Meier skrev:

djrazz skrev:
Ligge et tykt gulvtæppe, sætte troldtekt op på væggene og acoustic weave 3d tiles op i loftet (fordi det giver sådan
en fed effekt). Vil dette være helt hen i vejret?

Hej Ramus,

Hvis jeg skal lufte en lille kæphest, så er det lidt fjollet at lave masse tiltag UDEN at vide hvorfor....

Du vil gøre dig selv en tjeneste, hvis du får lavet en måling af rummet og DEREFTER retter de ting, som målingen viser skal rettes

Prøv at søge lidt her på forummet - f.eks diy akustik, akustik, akustik måling etc.

Hilsen Thomas

Jeg må indrømme at jeg har været så fokuseret på at løse problemet at jeg slet ikke har overvejet at definere det, men bare rolig du har ikke taget
lysten fra mig
Jeg har nu kigget lidt på Ethan Winer's side, men må indrømme at jeg ikke helt kan se sammenhængen? (måske jeg har fat i den forkerte?)

Ole_M skrev:

Det lyder spændende. Gode dimensioner du har - det er et godt fundament for et godt slutresultat.. Jeg havde ca. samme mål som
du, da jeg begyndte at bygge min bio op. Der er sikkert flere fif du måske kunne få brug for.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59752&K
W=Ole%5FM

Idét at dit rum er stort skal du påregne ca. 30k mindst i materialer. hvis det skal være i orden, plus evt. arbejdsløn. Hellere bygge rummet ordentligt
fra start, end spare på det, og så købe udstyr for pengene.. Det bliver du og dit udstyr meget mere tilfreds med

Rigtig go fornøjelse..

Kiggede faktisk din tråd igennem for et par dage siden, der jeg første gang på de Acoustic Weave tiles so jeg synes giver et rigtigt fedt look (samtidig
med det forhåbentlig gør noget for lyden).
Desuden fik jeg en masse inspiration. Dog kan jeg garantere at 30k aldrig bliver godkendt. Mit umiddelbar budget er omkring 10k, men jeg ved allerede
nu at den bliver svær at overholde.
Det er klart at jeg sagtens kan "komme til" at overskride det med en 2-3k, sågar 5k. Forudsat at det bliver et visuelt godt resultat, for det er det konen
vægter højest.
Pt. er hun mest til at jeg laver noget ala. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51882 nede langs væggene i siden, også evt. med de
acoustic weave tiles i loftet. Også er jeg kraftigt i tvivl med "enderne" af lokalet.

Her er layout af lokalet:

Som i kan se er indgangen til lokalet lige ved første refleksion fra den ene fronthøjttaler, men regner med at lave noget gardin af molton til at trække for
døren.
Vinduer er begge nogle små vinduer der sidder helt oppe under loftet (typiske kældervinduer) og de får nogle mørklægningsgardiner. Dog overvejer jeg
kraftigt at skærme det ene af vha. de føromtalte plader til side-væggene, mest for udseendets skyld.

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 18 Juli 2012 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

djrazz skrev:
JBLPro skrev:

Okay, jeg troede faktisk det havde gode akustiske egenskaber, men ved ikke lige hvor jeg har fået det fra. Men så må jeg jo kigge på nogle andre
løsninger.
Har faktisk lidt overvejet at lave noget i denne stil: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51882
Jeg vil nemlig gerne have det bliver en flot løsning, da konen ellers bliver knotten også risikerer jeg det bliver pillet ned (lidt under tøflen er man vil altid).

Derfor jeg også med det samme nævnte de der Acoustic Weave plader.

JBLPro skrev:

Hvad havde du så i tankerne? Altså f.eks. sætte noget ramme med noget rockwool i eller noget mindre/mere avanceret?

Meier skrev:

djrazz skrev:
Ligge et tykt gulvtæppe, sætte troldtekt op på væggene og acoustic weave 3d tiles op i loftet (fordi det giver sådan
en fed effekt). Vil dette være helt hen i vejret?

Hej Ramus,

Hilsen Thomas

Jeg må indrømme at jeg har været så fokuseret på at løse problemet at jeg slet ikke har overvejet at definere det, men bare rolig du har ikke taget
lysten fra mig
Jeg har nu kigget lidt på Ethan Winer's side, men må indrømme at jeg ikke helt kan se sammenhængen? (måske jeg har fat i den forkerte?)

Ole_M skrev:

Det lyder spændende. Gode dimensioner du har - det er et godt fundament for et godt slutresultat.. Jeg havde ca. samme mål som
du, da jeg begyndte at bygge min bio op. Der er sikkert flere fif du måske kunne få brug for.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59752&K
W=Ole%5FM

Idét at dit rum er stort skal du påregne ca. 30k mindst i materialer. hvis det skal være i orden, plus evt. arbejdsløn. Hellere bygge rummet ordentligt
fra start, end spare på det, og så købe udstyr for pengene.. Det bliver du og dit udstyr meget mere tilfreds med

Rigtig go fornøjelse..

Kiggede faktisk din tråd igennem for et par dage siden, der jeg første gang på de Acoustic Weave tiles so jeg synes giver et rigtigt fedt look (samtidig
med det forhåbentlig gør noget for lyden).
Desuden fik jeg en masse inspiration. Dog kan jeg garantere at 30k aldrig bliver godkendt. Mit umiddelbar budget er omkring 10k, men jeg ved allerede
nu at den bliver svær at overholde.
Det er klart at jeg sagtens kan "komme til" at overskride det med en 2-3k, sågar 5k. Forudsat at det bliver et visuelt godt resultat, for det er det konen
vægter højest.
Pt. er hun mest til at jeg laver noget ala. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51882 nede langs væggene i siden, også evt. med de
acoustic weave tiles i loftet. Også er jeg kraftigt i tvivl med "enderne" af lokalet.

Her er layout af lokalet:

Som i kan se er indgangen til lokalet lige ved første refleksion fra den ene fronthøjttaler, men regner med at lave noget gardin af molton til at trække for
døren.
Vinduer er begge nogle små vinduer der sidder helt oppe under loftet (typiske kældervinduer) og de får nogle mørklægningsgardiner. Dog overvejer jeg
kraftigt at skærme det ene af vha. de føromtalte plader til side-væggene, mest for udseendets skyld.

Troldtekt har samme absorbtionsevne som rockfon/ecophon, hvis du har X antal rockwoll bagved. Hvis ikke, så må du finde en anden løsning.. Mit loft er lavet af troldtekt, som jeg så har malet med en sprøjte. Det kostede mig kun 3500,- i alt. Hvis jeg havde valgt rockfon/ecophon løsningen ville det koste 20-25k  - uden et lydmæssigt bedre resultat. Dog visuelt langt pænere.. Din lofthøjde er ikke for go, hvilket er typisk for en kælder. Min egen er i den ene side 2,25, og den anden 2.15, og det er fint, men det må ikke være mindre.. Det er en go idé at bygge indervægge med skelet, rockwool og gips.. Og så er det altid en go idé at undgå to hårde flader imod hinanden, eks. byg enten gulvet eller loftet akustisk godt - helst begge dele..

Jeg har 1½ pakke tilovers af de Acoustic Weave plader, hvis det har interesse?  De skal ikke placeres i loftet. Den optimale pladsering er bagved lytteposition eller ved sidenaf. Mine var pladseret på frontvæggen i min gamle bif, men uden resultat (da jeg ikke vidste bedre). De blev også pillet ned igen.. Det er jo en diffuserende akustikplade, og det hjælper derfor ikke til at dæmpe rummet.

Hvorfor vender du ikke rummet om, og bygger lærredet i modsatte ende af indgangen?

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Ole_M skrev:

Troldtekt har samme absorbtionsevne som rockfon/ecophon, hvis du har X antal rockwoll bagved. Hvis ikke, så må du finde en anden løsning.. Mit loft
er lavet af troldtekt, som jeg så har malet med en sprøjte. Det kostede mig kun 3500,- i alt. Hvis jeg havde valgt rockfon/ecophon løsningen ville det koste
20-25k  - uden et lydmæssigt bedre resultat. Dog visuelt langt pænere..

Så troldtekt er godt nok hvis man ligger et lag rockwool bagved? Man kan sige det kunne jo også være en løsning, den er bare ikke så pæn. Og hvor tykt
et lag skal man ligge under for at det kan svare sig?
Har kigget lidt på rockfon, men kan sige det ikke bliver den løsning allerede nu da det bliver alt for dyrt.

Ole_M skrev:

Det er en go idé at bygge indervægge med skelet, rockwool og gips.. Og så er det altid en go idé at undgå to hårde flader imod hinanden, eks. byg
enten gulvet eller loftet akustisk godt - helst begge dele..

Jeg havde tænkt på at lave noget i denne stil, men er bare bange for at tage for meget af rummet. Hvor tyk skal denne ekstra mur være?

Ole_M skrev:

Jeg har 1½ pakke tilovers af de Acoustic Weave plader, hvis det har interesse?  De skal ikke placeres i loftet. Den optimale pladsering er bagved
lytteposition eller ved sidenaf. Mine var pladseret på frontvæggen i min gamle bif, men uden resultat (da jeg ikke vidste bedre). De blev også pillet ned
igen.. Det er jo en diffuserende akustikplade, og det hjælper derfor ikke til at dæmpe rummet.

Tjoo det kunne måske godt komme på tale. Men de vil altså ikke give noget i loftet? Den egentlige grund til at dække loftet med dem var egentlig også
bare det visuelle aspekt. Har set nogle billeder hvor de dækker en hel væg og det ser ret fedt ud, men hvis det ikke gør en skid for lyden er det
selvfølgelig spild af penge. Ville det være bedre først at sætte f.eks. gipsplader op også evt. disse nedenunder?

Ole_M skrev:

Hvorfor vender du ikke rummet om, og bygger lærredet i modsatte ende af indgangen?

Jeg tror vi er gået forbi hinanden, det er også meningen. Lærred skal selvfølgelig sidde i modsatte ende af indgangen. Regner med et 127" Lissau
rammelærred, det er en af de ting som jeg umiddelbart har set mig rimelig fast på (indtil jeg selvfølgelig ombestemmer mig..)

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Du bør lave en rammeløsning på væggene. Dvs. du laver et træskelet ca. 15cm dybt hele vejen rundt i rummet og laver
rammer betrukket med akustisk transparent stof. Når alle disse er sat op, ligner det "normale" vægge, men du kan variere
akustikken inde bagved efter behov og det kan være så grimt som du nu end har lyst til. Det er stort set den fremgangsåde alle
seriøse dedikerede bio'er benytter.

Se evt. mange af de byggerier på AVSForum.com. Der går de all in i opbygningen.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 18 Juli 2012 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

djrazz skrev:
Ole_M skrev:

Troldtekt har samme absorbtionsevne som rockfon/ecophon, hvis du har X antal rockwoll bagved. Hvis ikke, så må du finde en anden løsning.. Mit loft
er lavet af troldtekt, som jeg så har malet med en sprøjte. Det kostede mig kun 3500,- i alt. Hvis jeg havde valgt rockfon/ecophon løsningen ville det koste
20-25k  - uden et lydmæssigt bedre resultat. Dog visuelt langt pænere..

Så troldtekt er godt nok hvis man ligger et lag rockwool bagved? Man kan sige det kunne jo også være en løsning, den er bare ikke så pæn. Og hvor tykt
et lag skal man ligge under for at det kan svare sig?
Har kigget lidt på rockfon, men kan sige det ikke bliver den løsning allerede nu da det bliver alt for dyrt.

Ole_M skrev:

Det er en go idé at bygge indervægge med skelet, rockwool og gips.. Og så er det altid en go idé at undgå to hårde flader imod hinanden, eks. byg
enten gulvet eller loftet akustisk godt - helst begge dele..

Jeg havde tænkt på at lave noget i denne stil, men er bare bange for at tage for meget af rummet. Hvor tyk skal denne ekstra mur være?

Ole_M skrev:

Jeg har 1½ pakke tilovers af de Acoustic Weave plader, hvis det har interesse?  De skal ikke placeres i loftet. Den optimale pladsering er bagved
lytteposition eller ved sidenaf. Mine var pladseret på frontvæggen i min gamle bif, men uden resultat (da jeg ikke vidste bedre). De blev også pillet ned
igen.. Det er jo en diffuserende akustikplade, og det hjælper derfor ikke til at dæmpe rummet.

Tjoo det kunne måske godt komme på tale. Men de vil altså ikke give noget i loftet? Den egentlige grund til at dække loftet med dem var egentlig også
bare det visuelle aspekt. Har set nogle billeder hvor de dækker en hel væg og det ser ret fedt ud, men hvis det ikke gør en skid for lyden er det
selvfølgelig spild af penge. Ville det være bedre først at sætte f.eks. gipsplader op også evt. disse nedenunder?

Ole_M skrev:

Jeg tror vi er gået forbi hinanden, det er også meningen. Lærred skal selvfølgelig sidde i modsatte ende af indgangen. Regner med et 127" Lissau
rammelærred, det er en af de ting som jeg umiddelbart har set mig rimelig fast på (indtil jeg selvfølgelig ombestemmer mig..)

Så meget som muligt. Helst mere end 50mm. Kan dog godt se det bliver et problem på dit loft. Men 2,10 - 2,15 kunne måske også gå an.?

Jamen bare 100mm. rockwool. Hvad jeg kan se har du rigelige med plads. 4,7m. bredt rum - det er der ikke mange der har.. SÅ vil det ca. ende på 4,5. Det er super

Uanset hvad skal de opstilles de rigtige steder, dvs. bagerst i lokalet..

Lissau leverer også en høj kvalitet til prisen..

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

min kælderbio er b3,5*L6*h2,2

Jeg har gipsvægge og klinkegulv

Jeg har lagt gulvtæppe på - ikke væg til væg - men næsten.

Derudover har jeg sat rockfonplader op udvalgte steder i rummet

På sidevæggene imellem sidepositionerne og fronthøjtalerne, næsten helt oppe ved fronterne, bare 1½ plade, dvs 90cm bredt

Et gammelt råd er at der hvor du kan stille et spejl langs væggen - og se dine fronthøjtalere i spejlet, der skal du dæmpe.

Og ud for min sofa i siddepositionen. har jeg ca 2½ modul , dvs 1,5m på hver sidevæg- det hjalp gevaldigt på efterklangen og klap-testen.

Jeg kører 7.1, så der er både side- og bagkanaler, så mine sidekanaler sidder midt på rockfon-området.

Bagvæggen er en stor reol med film, så den har jeg ikke gjort yderligere ved

Desuden er min endevæg med lærredet på, malet sort, ligesom loft, gulv og væggene er malet sort 1,2m ud i rummet.

Al væg og loftareal i det sorte område (inkl bag lærredet) er beklædt med hjemmelavede rockwoolspuder i trærammer som så er beklædt med sort stof. (der er adskillige opsrkifter her i forummet)

I det sorte område falder det hele i et.

Og de hvide rockfonplader passer fint til de lyse vægge og loftet som ellers er i resten af biffen.

Jeg gav 2500kr for tæppet,

rockwool koster ca 100-140kr for en pakke - træ og stof ikke det store

og Rockfonpladerne ca 120kr m2

Jeg købte bare en enkelt kasse

Den løsning gør det fint hjemme hos mig, men jeg har også gipsvægge, så det kan godt være der er brug for lidt mere hos dig.

En mulighed er at hænge små/mindre billeder op på hver rockfonplade på sidevæggene - på den måde virker den lidt som en passepartoutramme og virker nærmest dekorativt - det synes jeg i hvert fald det gør herhjemme

mht opsætningen, så hviler mine rockwoolspuder på lister der er skruet fast i væggen (bortset fra loftet)

og rockfonpladerne vejer intet, så de er blot presset på stifter som jeg først har slået ind i væggen.

Og ellers vil jeg anbefale en forstærker med et ordentligt EQ-system - i særdeleshed Anthem, som har fået stor ros for deres ARC -

Har selv en MRX 300 som jeg bruger som processor - og den er jeg yderst tilfreds med

Det var lige et par råd fra mig

mvh

Troels

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har hvide Rockfon på væg bag højttalere og på loftet.

Et gulvtæppe ville jeg undgå, da det er en naturlig refleksion vi kender fra dagligdagen.

Jeg har fornylig prøvet med Troldtek ved første refleksions punkt på sidevæg. Virkede forbavsende godt. Der er ikke Rockwool bagved.

Jeg har dobbelte gibsvægge, dog kun en gips i loftet desværre.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 19 Juli 2012 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller også i et kælderrum, og vil sige at troldtektpladerne er ok uden rockwool. Bare der er afstand til væggen, ca 30 mm.

Mit rum er ca. 4,2 x 5,2 m og 2,35 høj mellem de fritlagte bjælker. Klinkegulv og hårde vægge.

Husk du ikke skal dæmpe for meget, diffusering gør utroligt meget og her er Acoustic Weave  både billige og effektive.

Den med spejlet er en god ledetråd, hvis ikke man har mulighed for at udmåle rummet.

Så på med handsken, det skal nok blive fedt .-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juli 2012 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

djrazz skrev:
Jeg må indrømme at jeg har været så fokuseret på at løse problemet at jeg slet ikke har overvejet at definere det, men bare rolig du har ikke taget lysten fra mig

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Det håber jeg da er rimeligt relevant, ellers har jeg vist misforstået noget

Kig lidt her: http://holmacoustics.com/holmimpulse.php

Det her kunne også være spændende: http://www.acoustisoft.com/index.html

Men måske skulle du kigge efter nogen der kunne måle det for dig - så kan du også få lidt support mht. hvad du skal sætte op?

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2012 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

troelsfilm skrev:

Hej,

min kælderbio er b3,5*L6*h2,2

Jeg har gipsvægge og klinkegulv

Jeg har lagt gulvtæppe på - ikke væg til væg - men næsten.

Derudover har jeg sat rockfonplader op udvalgte steder i rummet

På sidevæggene imellem sidepositionerne og fronthøjtalerne, næsten helt oppe ved fronterne, bare 1½ plade, dvs 90cm bredt

Et gammelt råd er at der hvor du kan stille et spejl langs væggen - og se dine fronthøjtalere i spejlet, der skal du dæmpe.

Og ud for min sofa i siddepositionen. har jeg ca 2½ modul , dvs 1,5m på hver sidevæg- det hjalp gevaldigt på efterklangen og klap-testen.

Jeg kører 7.1, så der er både side- og bagkanaler, så mine sidekanaler sidder midt på rockfon-området.

Bagvæggen er en stor reol med film, så den har jeg ikke gjort yderligere ved

Desuden er min endevæg med lærredet på, malet sort, ligesom loft, gulv og væggene er malet sort 1,2m ud i rummet.

Al væg og loftareal i det sorte område (inkl bag lærredet) er beklædt med hjemmelavede rockwoolspuder i trærammer som så er beklædt med sort stof. (der er
adskillige opsrkifter her i forummet)

I det sorte område falder det hele i et.

Og de hvide rockfonplader passer fint til de lyse vægge og loftet som ellers er i resten af biffen.

Jeg gav 2500kr for tæppet,

rockwool koster ca 100-140kr for en pakke - træ og stof ikke det store

og Rockfonpladerne ca 120kr m2

Jeg købte bare en enkelt kasse

Den løsning gør det fint hjemme hos mig, men jeg har også gipsvægge, så det kan godt være der er brug for lidt mere hos dig.

En mulighed er at hænge små/mindre billeder op på hver rockfonplade på sidevæggene - på den måde virker den lidt som en passepartoutramme og virker nærmest
dekorativt - det synes jeg i hvert fald det gør herhjemme

mht opsætningen, så hviler mine rockwoolspuder på lister der er skruet fast i væggen (bortset fra loftet)

og rockfonpladerne vejer intet, så de er blot presset på stifter som jeg først har slået ind i væggen.

Og ellers vil jeg anbefale en forstærker med et ordentligt EQ-system - i særdeleshed Anthem, som har fået stor ros for deres ARC -

Har selv en MRX 300 som jeg bruger som processor - og den er jeg yderst tilfreds med

Det var lige et par råd fra mig

mvh

Troels

Kunne man logge dig til at sende et par billeder? For at få et indtryk af løsningen rent visuelt.

Sven Palvig skrev:

Et gulvtæppe ville jeg undgå, da det er en naturlig refleksion vi kender fra dagligdagen.

Jeg har da ellers hele tiden fået af vide at et godt tykt tæppe på gulvet ville hjælpe rigtig godt på klangen i lokalet? Men det er måske noget helt andet. Jeg kan godt se
jeg er totalt n00b på det her område, så skær det endelig ud i pap.

svendborg@email skrev:

Husk du ikke skal dæmpe for meget, diffusering gør utroligt meget og her er Acoustic Weave  både billige og effektive.

Og diffusering er at eliminere efterklang og lign? Hvor dæmpning er, ja dæmpning af støjen? For i så fald er jeg reelt ikke interesseret i at dæmpe, da jeg jo ikke skal
tage hensyn til naboer og lign. Men diffusering (antaget det er som jeg har beskrevet ovenfor) er jeg jo stærkt interesseret i. Også er de Acoustic weave en fed måde at
gøre det på.

Meier skrev:

djrazz skrev:
Jeg må indrømme at jeg har været så fokuseret på at løse problemet at jeg slet ikke har overvejet at definere det, men bare rolig
du har ikke taget lysten fra mig Jeg har nu kigget lidt på Ethan Winer's side, men må indrømme at jeg ikke helt kan se
sammenhængen? (måske jeg har fat i den forkerte?)

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Det håber jeg da er rimeligt relevant, ellers har jeg vist misforstået noget

Kig lidt her: http://holmacoustics.com/holmimpulse.php

Det her kunne også være spændende: http://www.acoustisoft.com/index.html

Men måske skulle du kigge efter nogen der kunne måle det for dig - så kan du også få lidt support mht. hvad du skal sætte op?

Yes nu er jeg med. Dog går det hen og bliver alt for avanceret. Det er første gang så jeg er ikke super kræsen, plus jeg har et par tommelfingere for meget til at gå all
in med det.
Dog vil jeg selvfølgelig gerne holde, skal vi sige bare et minimum af en standard.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 19 Juli 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Og diffusering er at eliminere efterklang og lign? Hvor dæmpning er, ja dæmpning af støjen? For i så fald er jeg reelt ikke interesseret i at dæmpe, da jeg jo ikke skal
tage hensyn til naboer og lign. Men diffusering (antaget det er som jeg har beskrevet ovenfor) er jeg jo stærkt interesseret i. Også er de Acoustic weave en fed måde at
gøre det på.

[/QUOTE]

Det er rigtigt. Det er forskellen, og jeg synes mange virker til at ville dæmpe alt for meget. Jeg siger ikke det skal lyde som i en kirke, men en smule rum er med til at give en live-følelse, synes jeg. Og her er det ved musik jeg snakker om. Har ingen snurrerundt, kun stereo

Jeg har selv brugt lidt troldtekt og så ellers bogkasser og andet til at hænge på væggen,samt 6 mm tyk filt på gulvet, men efter jeg har set de her Acoustic weave, har jeg pillet det ned og venter på det bliver vinter, så vil jeg købe dem og hænge dem op i stedet. I hvertfald som de primære. Jeg vil dog stadig have tæpper på gulvet, da jeg ikke kan lide den reflektion der kommer fra klinkegulv. Synes den bliver alt for hård, ligesom bassen bliver uregerlig :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Juli 2012 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Gulvtæppe er en go idé. Det vil jeg næsten sige er et must i en bif, især hvis du har hårdt loft.. Det er i øvrigt også relativ billig..

Det er en go idé at brug både absorption og diffusion. Den rigtige kombination af de to ting kendetegner et godt lytterum. Vigtigst er at få bassen til at fungere - det var det min akustikker sagde til mig da jeg skulle i gang. Så kan man altid korrigere længere oppe i frekvenserne. Det er sværest og mest omfattende at dæmpe efterklangen i bassen. Det kræver noget - en del rockwool i væggene, og generelt en lav efterklang..

Absorption er at dæmpe, diffusion er at sprede lyden, at livagtiggøre den.. Men Acoustic Weave pladerne er IKKE med til at dæmpe lyden..

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2012 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
svendborg@email skrev:

Det er rigtigt. Det er forskellen, og jeg synes mange virker til at ville dæmpe alt for meget. Jeg siger ikke det skal lyde som i
en kirke, men en smule rum er med til at give en live-følelse, synes jeg. Og her er det ved musik jeg snakker om. Har ingen
snurrerundt, kun stereo

Jeg har selv brugt lidt troldtekt og så ellers bogkasser og andet til at hænge på væggen,samt 6 mm tyk filt på gulvet, men
efter jeg har set de her Acoustic weave, har jeg pillet det ned og venter på det bliver vinter, så vil jeg købe dem og hænge
dem op i stedet. I hvertfald som de primære. Jeg vil dog stadig have tæpper på gulvet, da jeg ikke kan lide den reflektion
der kommer fra klinkegulv. Synes den bliver alt for hård, ligesom bassen bliver uregerlig :-)

Okay kunne være jeg så skal starte i det små og se hvor slemt det er for så derefter at sætte op efter behov. Jeg har pt.
kun et gammelt anlæg (nogle kompakt højttaler og en ældre denon) som kan agere prøveklud mens jeg efterprøver hvor
slemt det er.

[QUOTE=Ole_M]

Gulvtæppe er en go idé. Det vil jeg næsten sige er et must i en bif, især hvis du har hårdt loft.. Det er i
øvrigt også relativ billig..

Det er en go idé at brug både absorption og diffusion. Den rigtige kombination af de to ting kendetegner et godt lytterum.
Vigtigst er at få bassen til at fungere - det var det min akustikker sagde til mig da jeg skulle i gang. Så kan man altid
korrigere længere oppe i frekvenserne. Det er sværest og mest omfattende at dæmpe efterklangen i bassen. Det kræver
noget - en del rockwool i væggene, og generelt en lav efterklang..

Absorption er at dæmpe, diffusion er at sprede lyden, at livagtiggøre den.. Men Acoustic Weave pladerne er IKKE med til
at dæmpe lyden..

Godt det havde jeg så planlagt, og det er lidt hyggeligere med gulvtæppe. Hmm den med en del rockwool i væggene kan jeg
vidst ikke komme uden om uden at lave noget træskelet også ellers fylde i. Jeg kan godt se jeg nok bliver nødt til at først
finde ud af hvor slemt det står til.

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Juli 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvordan dit loft er, men i en kælder er det ofte hårdt materiale - beton.. Hvis du ikke gør noget ved det (hvilket jeg vil anbefale), så vælg et godt tykt blødt gulvtæppe..

Det du skal gøre er at bygge et rum i rummet, med helt nye indervægge med rockwool og gips. Jeg bruger selv to lag gips, hvilket alle akustikere anbefaler. Du kan evt. bruge fibergips og kun 1 lag.. Vil tro det koster dig ca. 8-10k med træ, rockwool og gips til de kvm.

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Det er rimelig hårdt og jeg har så absolut tænkt mig at gøre noget ved det, bare lidt i tvivl om hvad. Men det kunne godt lyde
som om vejen frem er at sætte gips op over det hele. Og 8-10k er fint nok, især hvis det skaber et bedre lydbillede.

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg besluttet at jeg som udgangspunkt vil sætte gipsvægge med rockwool bagved op, i vægge og loft.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om det ville være en god idé (rent lydmæssigt) at flytte væggen med front, center,
lærred osv lidt ud så man kan "skjule højttalerene i væggen. Her tænker jeg bare at lave "huller" i væggen som højttalerne
passer i men selvfølgelig med en fri front.
Har set det nogle steder, men har ikke rigtig fundet ud af om det er godt for lyden. Det ville jo være fedt hvis man kunne
"gemme" både front, center og sub inde i væggen, så det bliver lidt mere diskret.

Og tilfælde af at det ikke skader lyden, skal væggen som stå helt tæt omkring højttalerne?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes