Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustik i kælder-bio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

djrazz skrev:
Nu har jeg besluttet at jeg som udgangspunkt vil sætte gipsvægge med rockwool bagved op, i vægge og loft.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om det ville være en god idé (rent lydmæssigt) at flytte væggen med front, center,
lærred osv lidt ud så man kan "skjule højttalerene i væggen. Her tænker jeg bare at lave "huller" i væggen som højttalerne
passer i men selvfølgelig med en fri front.
Har set det nogle steder, men har ikke rigtig fundet ud af om det er godt for lyden. Det ville jo være fedt hvis man kunne
"gemme" både front, center og sub inde i væggen, så det bliver lidt mere diskret.

Og tilfælde af at det ikke skader lyden, skal væggen som stå helt tæt omkring højttalerne?

Jeg vil íkke sætte gips op i loftet. Der skal du gerne ha noget absorberende materiale, troldtekt som den billige løsning.. Hvis du sætter gips er du lige vidt. Det er nok bedre end ingenting, men ikke godt..

Du har pladsen til at bygge en forsatsvæg.. Så det ville jeg gøre. Der er bare et par meget vigtige fif du skal være obs på. Er højttalerne beregnet til at blive bygget ind i en væg?? Hvis ik, er det no go. Hvad højttalere har du?

Det helt fede er at bygge en THX væg, men det er en relativ bekostelig affære, da du skal ha et akustisk transperant lærred, som oftest, som de tre fronter skal pladseres bagved.. Ellers kan du bygge den ligeså min. Det fungerer vanvittig godt, og højttalerne er af vejen  Hos mig står højttalerne under lærredet. Men jeg benytter også højttalere som er designet til det.. Som jeg har bygget mit koster det ikke alverden.. Husk isolering om højttalerne, en del hvis subberne skal med..

Jeg har hos mig ikke lavet en A/B sammenligning, hvor højttalerne står frit i rummet vs soundwall´en. Jeg ved kun at det fungerer fantastisk hos mig.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

djrazz skrev:
Nu har jeg besluttet at jeg som udgangspunkt vil sætte gipsvægge med rockwool bagved op, i vægge og loft.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om det ville være en god idé (rent lydmæssigt) at flytte væggen med front, center,
lærred osv lidt ud så man kan "skjule højttalerene i væggen. Her tænker jeg bare at lave "huller" i væggen som højttalerne
passer i men selvfølgelig med en fri front.
Har set det nogle steder, men har ikke rigtig fundet ud af om det er godt for lyden. Det ville jo være fedt hvis man kunne
"gemme" både front, center og sub inde i væggen, så det bliver lidt mere diskret.

Og tilfælde af at det ikke skader lyden, skal væggen som stå helt tæt omkring højttalerne?

Det ville sikkert være en rigtig god løsning, at opbygge en væg rundt om højttalerne, såfremt den er meget absorberende. Højttaler bør spille i et såkaldt "sort" hul. Bagvæggen giver en uheldig refleksion så du f.eks. høre lyd fra højre højtaler der rammer bagvæggen og kastes frem, og du hører med venstre øre. Det vil være forkert.

Jeg har gjort nogle lytteforsøg med sådanne ting der bekræfter det.

Min mening om hvorfor man skal undgå gulvtæppe er omtalt i anden tråd.

Gipsplader på væggen med Rockwool er godt. Men brug to lag gibsplader. Et lag skulle sluge en masse bas.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes