Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustikforbedring med billeder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
som emnet lyder, søger jeg lidt hjælp til hvad jeg kan gøre ved akustikken, det skal helst være noget jeg kan få med mig
når jeg en dag flytter (fremleje 1 år endnu) har selv gået og overvejet noget tæppe værk, men ved ikke hvad der er mest
dæmpende, som billederne viser er der jo ret mange hårde flader, jeg har lige fået anskaffet mig en masse billeder som jeg
bare har hængt hist og pist, synes dog ikke det gav det helt store, har også der overvejet at sætte noget rockwool bag
billederne for ekstra effekt, hvis det da giver noget.

Mvh.
Alexander

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

en lille skitse af rummet

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Juli 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Start med at få skruet en hylde i væggen til din pladespiller.
At placere den ovenpå din subwoofer, er jo det værst tænkelige sted

Et godt stort, og tykt uld tæppe, på gulvet foran stereoen ville også gøre underværker
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Sendt: 24 Juli 2012 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Ja du kan godt smide rockwool bag dine billeder.

Hvis jeg var dig, ville jeg dreje hele anlægget + sofa 90 grader til højre så kan du koncentrere dig om at starte på din akustik bagved højttalerne. Og med tiden, kan du udvide din akutsik med absorbering og diffusering på bagvæggen. Vinduesparti kan der fixes noget ved fx at smide gardin op, eller lave rammer med rockwool man kan hænge i karmenen, og når der så ikke lyttes kan de tages ned.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

PTHJ skrev:
Start med at få skruet en hylde i væggen til din pladespiller.At placere den ovenpå din subwoofer, er jo det
værst tænkelige sted Et godt stort, og tykt uld tæppe, på gulvet foran stereoen ville også gøre underværker

pladespilleren sidder ikke til :D det grej der er i hjørnet skal sælges.
der skal istedet noget vienna ind for daliérne. overvejer at spille på anden led af stuen, men ved ikke hvad der er smartest?

som du selv forslår med tæppe har jeg prøvet og finde ud af hvilken slags tæppe der er bedst. synes det virker til der er
flere 1000 forskelige og kan hverken finde hovede eller hale i det

Mvh.
Alexander

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Ja du kan godt smide rockwool bag dine billeder. Hvis jeg var dig, ville jeg dreje hele anlægget + sofa 90
grader til højre så kan du koncentrere dig om at starte på din akustik bagved højttalerne. Og med tiden, kan du udvide din
akutsik med absorbering og diffusering på bagvæggen. Vinduesparti kan der fixes noget ved fx at smide gardin op, eller lave
rammer med rockwool man kan hænge i karmenen, og når der så ikke lyttes kan de tages ned.

Ville du smide anlægget ind i indhakket eller modsatte side, havde det nemlig tidligere inde i indhakket og må indrømme at jeg
synes at lydbilledet er blevet meget bredere nu, men er selv bange for vinduet som du siger, det er selvfølgelig langt fra det
ideale at placere en højtaler lige foran et vinduet.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Du mangler helt klart dæmpe materialer = bløde overflader, især mellem højttalere og lytte-position. Prøv med plaider,dyner
og madrasser på gulv og møbler ( vægene kan du prøve senere, hvis du ikke er tilfreds ) - læg tæpper eller dug på dine borde,
og hæng dyne/tæppe på dine stole ( i stedet for bukserne ! ) ( tjek div. akustik tråde her i forum ). Et almindeligt løst uldtæppe
giver en god lydforbedring, det behøver ikke være noget specielt.
Under højttalere og anlæg, kan du prøve med små træklodser, de tager noget af rummets indflydelse på lyden ( især i bas-
området ) - hvis dé virker, vil W&M Symbio P-1 klodser virke endnu bedre.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Du mangler helt klart dæmpe materialer = bløde overflader, især mellem højttalere og lytte-position. Prøv
med plaider,dyner
og madrasser på gulv og møbler ( vægene kan du prøve senere, hvis du ikke er tilfreds ) - læg tæpper eller dug på dine
borde,
og hæng dyne/tæppe på dine stole ( i stedet for bukserne ! ) ( tjek div. akustik tråde her i forum ). Et almindeligt løst
uldtæppe
giver en god lydforbedring, det behøver ikke være noget specielt.
Under højttalere og anlæg, kan du prøve med små træklodser, de tager noget af rummets indflydelse på lyden ( især i bas-
området ) - hvis dé virker, vil W&M Symbio P-1 klodser virke endnu bedre.

Hej kim.
der var ikke mere plads på tørre snoren så bukserne fik lov og hænge på stolene. :D
lyder spændene med træklodserne, hvordan vil de forbedre bassen, mere nuanceret eller strammere bas.
jeg vil begynde af lede efter et tykt uld tæppe til at ligge mellem højtaler og lytte position

Mvh.
Alexander

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeps, inde i det indhak du har i højre side, set fra spisebordet.
Der har du nemlig mulighed for at lave 2 store basstraps fra gulv til loft, arbsorbere på hver side af højttalerne, diffusere bagved højttalerne og lave et par reflektere inde midt på og lave en anelse dæmpning mellem reflektorerne :-) 

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Sendt: 24 Juli 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

lisborg skrev:
Hej alle.
som emnet lyder, søger jeg lidt hjælp til hvad jeg kan gøre ved akustikken. . . .

Mvh.
Alexander

Hej Alexander

Hvad er det du gerne vil have gjort ved lydbilledet ?

Det ser ud til at du har en stor sub stående der ikke er tilsluttet ?

Der er ikke meget gevinst ved at trykke på "Mit Stereo", tråden er lukket.

Hvis det kan hjælpe dig så kan de to store effektblokke godt stå hjemme ved mig.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Jeps, inde i det indhak du har i højre side, set fra spisebordet. Der har du nemlig mulighed for at lave 2
store basstraps fra gulv til loft, arbsorbere på hver side af højttalerne, diffusere bagved højttalerne og lave et par reflektere
inde midt på og lave en anelse dæmpning mellem reflektorerne :-) 

Har lige læst din tråd nad man eller fra side 7 af. hold da op et fint akustisk arbejde du har lavet, det ser super godt ud. hvad
gav dig de bedste resultater og hvor har du købt de absorber du har hængene i loftet

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
lisborg skrev:
Hej alle.
som emnet lyder, søger jeg lidt hjælp til hvad jeg kan gøre ved akustikken. . . .

Mvh.
Alexander

Hej Alexander

Hvad er det du gerne vil have gjort ved lydbilledet ?

Det ser ud til at du har en stor sub stående der ikke er tilsluttet ?

Der er ikke meget gevinst ved at trykke på "Mit Stereo", tråden er lukket.

Hvis det kan hjælpe dig så kan de to store effektblokke godt stå hjemme ved mig.

søger bare foskelige mulige måder at ændre lyden på.
Den lyd jeg går efter er dog en som er up-front, skal kunne hugge fra sig med et super perspektiv, stram bas og hele
lydbilledet skal stå foran det hele så man får endnu bedre 3d fornemelse.
Lavede mest tråden for at få af vide hvad folk havde gjort af diverse ting også kunne jeg,
bruge nogen af de ting folk har god erfaring med.

Mvh.
Alexander

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2012 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej Alexander

Træklodserne ( hårdt træ ! 4*4*3cm årerne skal løbe i 3cm retningen ) giver både mere nuanceret og strammere bas.
Og
perspektivet bliver meget bedre - alt bliver strammet op med en flot 3D ( symbio-klodserne er bedre ) ! Du skal bruge
3 stk.
under hver højttaler eller apparat, men begynd evt. med højttalerne. På nogle anlæg/ for nogle personer kan lyden
forekomme at blive ru og dårligere, men det kan ændres med andre kabler !
For yderligere at forbedre perspektivet, skal du finde noget lyddæmpende til at dække væggen i det område, som; du
tager
et spejl ( lad en ven hjælpe ) og holder det på væggen, når du kan se højttaleren fra lyttepositionen, har du fundet
første-
refleksion fra væggen - her skal der dæmpes. Det kan gøres med Rockfon, tæppe på stativ eller væg eller andet blødt.
Dit
nye uldtæppe skal dække første-refleksion fra gulvet foran højttalerne ( dog skal tæppet helst være det største du
kan/vil
have liggende ).
Når du har gjort disse ting, kan du gå videre med resten af rummet, for nu har du styr på det værste !
Du kan evt. sætte filt, tæppe eller Rockfon under dine borde, det kan ikke ses, men høres !

Her er 8000C´s fremstilling af træklodser :    http://www.avtainment.dk/forum/8000 c-s-
skrammel_topic374_page6.html
2 klodser med med 1 kugle imellem, lyder ikke så godt som 1 klods !   

God fornøjelse !

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2012 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Hej Alexander

Træklodserne ( hårdt træ ! 4*4*3cm årerne skal løbe i 3cm retningen ) giver både mere nuanceret og strammere bas. Og
perspektivet bliver meget bedre - alt bliver strammet op med en flot 3D ( symbio-klodserne er bedre ) ! Du skal bruge 3 stk.
under hver højttaler eller apparat, men begynd evt. med højttalerne. På nogle anlæg/ for nogle personer kan lyden
For yderligere at forbedre perspektivet, skal du finde noget lyddæmpende til at dække væggen i det område, som; du tager
et spejl ( lad en ven hjælpe ) og holder det på væggen, når du kan se højttaleren fra lyttepositionen, har du fundet første-
refleksion fra væggen - her skal der dæmpes. Det kan gøres med Rockfon, tæppe på stativ eller væg eller andet blødt. Dit
nye uldtæppe skal dække første-refleksion fra gulvet foran højttalerne ( dog skal tæppet helst være det største du kan/vil
have liggende ).
Når du har gjort disse ting, kan du gå videre med resten af rummet, for nu har du styr på det værste !
Du kan evt. sætte filt, tæppe eller Rockfon under dine borde, det kan ikke ses, men høres !

Her er 8000C´s fremstilling af trøklodser :    http://www.avtainment.dk/forum/8000 c-s-skrammel_topic374_page6.html

God fornøjelse !

Hej igen kim

Har lige ringet til min snedker pusher, som vil lave 6 klodser til mig her i løbet af ugen. hvad træ ved han ikke jeg forslog
ask som der blev brugt i den tråd du henviste til, men sagde os det vigtigste var at det var noget hårdt træ.

jeg har kigget på rockfon det meste af dagen nu. og vil nok også anskaffe mig det, ved du noget angående hvor jeg skal
placere diffusere?

Mvh.
Alexander

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Hej Alexander

Træklodserne ( hårdt træ ! 4*4*3cm årerne skal løbe i 3cm retningen ) giver både mere nuanceret og strammere bas. Og
perspektivet bliver meget bedre - alt bliver strammet op med en flot 3D ( symbio-klodserne er bedre ) ! Du skal bruge 3 stk.
For yderligere at forbedre perspektivet, skal du finde noget lyddæmpende til at dække væggen i det område, som; du tager
et spejl ( lad en ven hjælpe ) og holder det på væggen, når du kan se højttaleren fra lyttepositionen, har du fundet første-
refleksion fra væggen - her skal der dæmpes. Det kan gøres med Rockfon, tæppe på stativ eller væg eller andet blødt. Dit
nye uldtæppe skal dække første-refleksion fra gulvet foran højttalerne ( dog skal tæppet helst være det største du kan/vil
have liggende ).

Her er 8000C´s fremstilling af trøklodser :    http://www.avtainment.dk/forum/8000 c-s-skrammel_topic374_page6.html

God fornøjelse !

NAD-Mand skrev:
Jeps, inde i det indhak du har i højre side, set fra spisebordet. Der har du nemlig mulighed for at lave 2
store basstraps fra gulv til loft, arbsorbere på hver side af højttalerne, diffusere bagved højttalerne og lave et par reflektere
inde midt på og lave en anelse dæmpning mellem reflektorerne :-) 

Hej jeg har kigget på følgenge ting

Gardiner

Tæppe

Tæppet vil jeg ligge mellem sweet spot og højtaler gardiner vil jeg bruge ved vinduerne og radiatoren istedet for persiner jeg
vil også bruge gardiner til at "dele rummet" hvis det vil give noget ud over det vil jeg sætte rockfol plader på sidevæggende
ved første refleksion. jeg vil placere diffusere bag højtalere.

lyder min plan ok og er der evt nogen andre justeringer jeg kunne lave

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2012 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Det er utroligt svært at sætte op på hvad der gav mest. For meget af det bliver flyttet rundt hist og her, for at finde en ordentligt opstilling, inden der kommer permanente ting ind.

I øjeblikket har jeg dyner og madrasser der bliver brugt inden jeg går ud og får lavet mig nogle ting.
Dem jeg har hængende i loftet og i det ene hjørne, er nogle jeg selv har bygget af trærammer og rockwool, pakket ind i sort stof fra jysk. - De gør det rigtigt godt og har sænket efterklangen en anelse. Og den i hjørnet gav underligt nok en dæmpning af bassen, til trods for den kun er 5 cm tyk.

Mit næste projekt bliver en stor basstrap, et par bredbånd absorber og diffusere. i loftet har jeg 3 håndklæder hængende som udgør en buet overflade, de vil efterhånden blive pillet ned og udskiftet med 3 trækasser, som udgør en halv cirkel, ligesom et "D" og hænge med den runde flade ned af og de vil så fungere som reflektorer. Ellers kommer der yderligere dæmpning op i loftet, enten i form af skum eller rockwool, jeg har ikke helt besluttet mig endnu.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2012 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke erfaring med diffusere, men har læst i en anden tråd at de gør kun gavn i første-refleksion på væggen eller
bag sweetspot.

Det er vigtigt, at du lytter dig i gennem akustik-justeringen - så gør nogle forsøg, inden du køber dyre sager.

Gulvtæppe, dæmpn. af 1. refleksion og træklodser, er et godt udgangspunkt - brug dernæst tæpper, dyner eller
madrasser til videre forsøg.
I nogle rum, kan det være godt at dæmpe væggen bag sweetspot, især når du sidder helt op ad væggen.

Man kan overdæmpe rummet, og så bliver lyden blød,kedelig og udynamisk. Det er umuligt, at give den ideelle løsning for
dit rum i en tråd, så du må lytte dig til den bedste løsning for dig. Vi har alle lidt forskellig opfattelse af, hvad der lyder
godt/bedst !

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juli 2012 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Jeg har ikke erfaring med diffusere, men har læst i en anden tråd at de gør kun gavn i første-refleksion på væggen eller
bag sweetspot.

Det er vigtigt, at du lytter dig i gennem akustik-justeringen - så gør nogle forsøg, inden du køber dyre sager.

Gulvtæppe, dæmpn. af 1. refleksion og træklodser, er et godt udgangspunkt - brug dernæst tæpper, dyner eller
madrasser til videre forsøg.
I nogle rum, kan det være godt at dæmpe væggen bag sweetspot, især når du sidder helt op ad væggen.

Man kan overdæmpe rummet, og så bliver lyden blød,kedelig og udynamisk. Det er umuligt, at give den ideelle løsning for
dit rum i en tråd, så du må lytte dig til den bedste løsning for dig. Vi har alle lidt forskellig opfattelse af, hvad der lyder
godt/bedst !

Well spoken!

Dog har jeg, modsat mange andre rigit god erfaring med at diffusere begved højttalerne. Det gav en meget bedre rumgengivelse hos mig.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Juli 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Dæmpning med guldtæppe er det man gør sidst og kun hvis det andet ikke virker. Dæmp de rigtige steder først og vurder så resultatet.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2012 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Dæmpning med guldtæppe er det man gør sidst og kun hvis det andet ikke virker. Dæmp de
rigtige steder først og vurder så resultatet.

Gulvtæppe er nødvendigt, hvis perspektivet skal være i top !

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes