Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustikforbedring med billeder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Sven Palvig skrev:
Dæmpning med guldtæppe er det man gør sidst og kun hvis det andet ikke virker. Dæmp de
rigtige steder først og vurder så resultatet.

Gulvtæppe er nødvendigt, hvis perspektivet skal være i top !

Nej, fordi det er et forkert sted at dæmpe, og den dæmpning kan gøres meget bedre andre steder, hvor det er vigtigt!

Vi kender refleksionen fra gulvet i vores hverdag. Når vi går, snakker osv. Musik der spilles med instrumenter her har vi også naturlige refleksioner fra gulvet.

Selvfølgelig kan tæppet vise sig at være godt, hvis det andet er mangelfuldt.

Prøv at forestille, at man sidder i en koncertsal, og så pludselig placeres ens lytterum rundt om en, men med åbning forfra. Det ville være et tilbage skridt af dimensioner. Sidevæggen og loftet er de store problemer her!

Refleksioner vil komme for tidligt fra sidevægen. Man vil høre f.eks. høre venstre højtaler fra højre sidevæg. Det er ikke godt og det er forkert.

For tidligt fra loftet. Højden forsvandt.

For tidligt fra bagvægen.

Men ikke fra gulvet. Den er der og vi kender den så godt.

Kort fortalt:

Dæmp bag fronterne så meget som muligt. Højtalerne skal helst stå i et "sort" hul uden refleksioner rundt om. Så frit som muligt, og de nærmeste vægge dæmpet så meget som muligt.

Dæmp første refleksion fra sidevæggene så meget som muligt. Dette ryder op i lyden og samler lyden imellem højttalerne og giver også mere dybde.

Dæmp loftet i første refleksions punkt. Første refleksionspunkt måtte altid gerne være 100 % dæmpet, fordi det er en forkert refleksion, men mindre kan selvfølgelig gøre det.

Dæmp gerne hele loftet, men pas på, det ikke bliver for meget. Modvirker at lyden springer imellem loft og gulv.

Det gælder om at bevare dynamikken. At den første lyd efter en transient ikke udvander den. Derfor kan man dæmpe rundt om diskanten med pladebats eller filt. Første refleksions punkt er det næste, der udvander transienten.

Når det er gjort, er efterklangstiden sikkert god.

De andre steder som så er resterende vægge kan man med fordel bruge materialer der spreder lyden. Diffusere kaldes det.

Jeg har selv ikke brugt penge på købte diffusere, men har dæmpet efter det omtalte. Og jeg har et rigtigt godt lytterum. Men diffusere kan nok forfine det ydeligere.

Mvh. Sven

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hej Sven

Jeg vil i langt hen ad vejen give dig ret i din forklaring af rum-dæmpning.
Dog mener jeg ikke at første refleksion skal dæmpes, men diffuceres. Men er helt enig i det med gulvtæppet, dog er det bare
de færreste som kan gå så langt (mig selv incl.) at tæppet er uoverflødigt.............

Ifølge akustikkens grund ABC, der skal man dæmpe alle hjørner, altså gulv til væg, væg til loft og væg til væg. Alle de lige
flader de skal diffuceres, altså ikke dæmpes. Dæmpningen her vil være dynamik dræbende og det ønsker man ikke

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Hej Sven

Jeg vil i langt hen ad vejen give dig ret i din forklaring af rum-dæmpning.
Dog mener jeg ikke at første refleksion skal dæmpes, men diffuceres. Men er helt enig i det med gulvtæppet, dog er det bare
de færreste som kan gå så langt (mig selv incl.) at tæppet er uoverflødigt.............

Ifølge akustikkens grund ABC, der skal man dæmpe alle hjørner, altså gulv til væg, væg til loft og væg til væg. Alle de lige
flader de skal diffuceres, altså ikke dæmpes. Dæmpningen her vil være dynamik dræbende og det ønsker man ikke

Jeg har monteret bogreoler i venstre side i første refleksionspunkt. Det virkede da fint, men da jeg som forsøg opsatte Troldtex plader opad bogreolen, skete der det, at der forsvandt noget lyd fra venstre side og det rykkede ned til højtalerne og bagud.

Jeg havde lyttesessions med flere gæster og de fik lov at lytte med og uden Troldtex. Der var en samstemmighed enighed om, at det var en ufattelig billig tweaks at gøre. De står lidt skråt og hvis de limes på væggen, vil det nok gøre oplevelsen lidt, meget lidt mindre. Jeg har to Troldtex stående ikke helt sammen, men så de fylder lidt mere areal. Det kunne være interessant, at afprøve med rent diffusion, selvom jeg ikke tror det vil være en fordel.

Det er sådan, at musik spillet foran en absorbent gør musikken mindre levende. En nøgen væk gør musikken rungende. Noget jeg er meget følsom overfor.

Jeg har brugt klappemetoden og dæmpet de steder hvor det rungede. Jeg har et atypisk lytterum med tre længder og tre bredder. Der er en knast på lytterummet på 160 cm. x 120. Her rungede det voldsomt, så der blev sat et tøjskab med åbne lameller. Skabet er 100 cm. i bredden, så der kunne være Rockwool Silk imellem væg og skab på begge sider. Bagpladen af skabet tog jeg af og igen blev der monteret Rockwool i 10 cm. tykkelse imellem skab og væg. Så rungede det ikke mere der.

Enig med at hjørner giver mere effektiv udnyttelse af absorbenter.

Jeg overvejer at montere diffusere bag lyttepositionen, hvor der er 140 cm. til bagvæg.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2012 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Kim skrev:
Sven Palvig skrev:
Dæmpning med guldtæppe er det man gør sidst og kun
hvis det andet ikke virker. Dæmp de rigtige steder først og vurder så resultatet.
Gulvtæppe er nødvendigt,
hvis perspektivet skal være i top !

Nej, fordi det er et forkert sted at dæmpe, og den dæmpning kan gøres meget bedre andre steder, hvor det er
vigtigt!

Vi kender refleksionen fra gulvet i vores hverdag. Når vi går, snakker osv. Musik der spilles med instrumenter her
har vi også naturlige refleksioner fra gulvet.

Selvfølgelig kan tæppet vise sig at være godt, hvis det andet er mangelfuldt.

Prøv at forstille, at man sidder i en koncertsal, og så pludselig placeres ens lytterum rundt om en, men med åbning
forfra. Det ville være et tilbage skridt af dimensioner. Sidevæggen og loftet er de store problemer her!

Refleksioner vil komme for tidligt fra sidevægen. Man vil høre f.eks. høre venstre højtaler fra højre sidevæg. Det er
ikke godt og det er forkert.

For tidligt fra loftet. Højden forsvandt.

For tidligt fra bagvægen.

Men ikke fra gulvet. Den er der og vi kender den så godt.

Kort fortalt:

Dæmp bag fronterne så meget som muligt. Højtalerne skal helst stå i et "sort" hul uden refleksioner rundt om. Så
frit som muligt, og de nærmeste vægge dæmpet så meget som muligt.

Dæmp første refleksion fra sidevæggene så meget som muligt. Dette ryder op i lyden og samler lyden imellem
højttalerne og giver også mere dybde.

Dæmp loftet i første refleksions punkt. Første refleksionspunkt måtte altid gerne være 100 % dæmpet, fordi det er
en forkert refleksion, men mindre kan selvfølgelig gøre det.

Dæmp gerne hele loftet, men pas på, det ikke bliver for meget. Modvirker at lyden springer imellem loft og gulv.

Det gælder om at bevare dynamikken. At den første lyd efter en transient ikke udvander den. Derfor kan man
dæmpe rundt om diskanten med pladebats eller filt. Første refleksions punkt er det næste, der udvander transienten.

Når det er gjort, er efterklangstiden sikkert god.

De andre steder som så er resterende vægge kan man med fordel bruge materialer der spreder lyden.

Jeg har selv ikke brugt penge på købte diffusere, men har dæmpet efter det omtalte. Og jeg har et rigtigt godt
lytterum. Men diffusere kan nok forfine det ydeligere.

Mvh. Sven

Vi gør åbenbart tingene forskelligt, og har forskellig lydreference. Trådstarter spørger efter akustik-forbedringer i et
rum, hvor han bor i 1 år. Så han er nok ikke med på at bygge rummet helt om !

Jeg har tæppe på mit gulv, så jeg kender ikke gulvrefleksioner, og i en koncertsal sidder der som regel dæmpende
mennesker foran ! - og jeg har aldrig hørt musik i et rum, hvor 1. refleksioner ikke var dæmpet eller stærkt
forsinkede, uden at det ødelagde perspektivet. Loftet kan undværes i de fleste tilfælde, da lyden herfra ankommer
sent nok til sweetspot, til ikke at have betydning ( hvis der er nogenlunde alm lofthøjde ).

Hvis jeg dæmper bag højttalerne, kvæler jeg dynamikken i mellemtonen ( mit rum er jo også indrettet helt anderledes
end dit ), Jeg har dæmpet 1. refleksion på vægge og gulv 100%,- og loft noget mindre, men kunne godt bruge
justering af bassen. Hvis der er en fladskærm, vinduer eller skab/kommode på væggen, indtil "på højde" med
sweetspot, kan man høre den glatte/skarpe kant eller flade. Jeg bruger briller, deres glaskant og metalstænger kan jeg
også høre som lydforandrende - så af med brillerne, hvis der skal lyttes seriøst !

Til at fjerne rummets indflydelse på bassen, havde jeg tænkt at sætte en sub med equalizer til at spille i modfase ved
de problem frekvenser der er - det har jeg hørt hos èn, som havde den bedste bas jeg til dato har lagt øre til.
Vdr. diffusere har jeg ingen erfaring, men det kunne være spændende at lave forsøg med.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 August 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej Alexander

Har du fået gjort noget ved akustikken ?
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Sven Palvig skrev:

[

Vi gør åbenbart tingene forskelligt, og har forskellig lydreference. Trådstarter spørger efter akustik-forbedringer i et
rum, hvor han bor i 1 år. Så han er nok ikke med på at bygge rummet helt om !

Jeg har tæppe på mit gulv, så jeg kender ikke gulvrefleksioner, og i en koncertsal sidder der som regel dæmpende
mennesker foran ! - og jeg har aldrig hørt musik i et rum, hvor 1. refleksioner ikke var dæmpet eller stærkt
forsinkede, uden at det ødelagde perspektivet. Loftet kan undværes i de fleste tilfælde, da lyden herfra ankommer
sent nok til sweetspot, til ikke at have betydning ( hvis der er nogenlunde alm lofthøjde ).

Hvis jeg dæmper bag højttalerne, kvæler jeg dynamikken i mellemtonen ( mit rum er jo også indrettet helt anderledes
end dit ), Jeg har dæmpet 1. refleksion på vægge og gulv 100%,- og loft noget mindre, men kunne godt bruge
justering af bassen. Hvis der er en fladskærm, vinduer eller skab/kommode på væggen, indtil "på højde" med
sweetspot, kan man høre den glatte/skarpe kant eller flade. Jeg bruger briller, deres glaskant og metalstænger kan jeg
også høre som lydforandrende - så af med brillerne, hvis der skal lyttes seriøst !

Til at fjerne rummets indflydelse på bassen, havde jeg tænkt at sætte en sub med equalizer til at spille i modfase ved
de problem frekvenser der er - det har jeg hørt hos èn, som havde den bedste bas jeg til dato har lagt øre til.
Vdr. diffusere har jeg ingen erfaring, men det kunne være spændende at lave forsøg med.

Trådstarter, der åbenbart ikke er på mere, kunne bruge absorbenter og diffusere, der kan kunne tages med ved flytning. Et gulvtæppe, der er skåret til, er mere svært.

Jeg har overhovedet ikke stående bølger i mit musikrum, men løsningen syntes jeg er at bruge basabsorbenter, så det problem er løst, når man har disse problemer. Jeg har indbygge pladeabsorbenter.

Kim kan du forestille dig et klaver spillende på et gulvtæppe?

Et tæppe vil måske være en fordel i første refleksions punkt og så kun der. Det må være rigtigst at dæmpe ensartet i frekvens. Et tæppe dæmper mest mellemtone og diskant.

Troltex er en god billig løsning, men er nok for tynde. Man kan bruge to f.eks. og så med afstand imellem dem og væggen.

For mig er der ikke særlig forskel på loft- og sidevægsrefleksion, da jeg har mere 1,30 meter til sidevæg. Alligevel hjælper det at dæmpe sidevæggen i 1. reflekspunkt.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 August 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej
> har også der overvejet at sætte noget rockwool bag billederne for ekstra effekt, hvis det da giver noget.

kan kun anbefale det, bruger det og hjælper meget ved de dårlige område i rummet !

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Synes at trådstarter skal overveje væg til væg tæppe.

I praksis har det altid været en enorm forbedring hos mig, og de seriøst musikinteresserede jeg kender.
Gardiner, møbler (bløde) og andet kan tænkes ind, så man får en næsten pæn stue, som samtidig har en god akustik.

Men det er bare min erfaring.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 August 2012 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane

Væg til væg tæpper virker bestemt også, kender en der har brugt det i 25+ år.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2012 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
FelixTheDane

Væg til væg tæpper virker bestemt også, kender en der har brugt det i 25+ år.

Et tæppe dæmper de højere frekvenser og det kan være et problem. Hvis det ligger på et parketgulv på strøer, dæmper parketgulvet så de lavere frekvenser, så der kommer lidt balance i det.

9 mm. gulvtæppe på beton:

125 Hz = 0,09

250 Hz = 0,08

500 Hz = 0,21

1000 Hz = 0,26

2000 Hz = 0,27

4000 Hz = 0,37

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes