Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 17:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: For meget diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Tja, man kunne vel sige at det ikke er metallet i kablerne som fejler noget, men måske metallet i dine diskanter?

Anmeldelser på nettet tyder også på at der lægges lidt til i toppen. Duelund løste den slags problemer med et stykke toiletpapir ned foran domen. Måske en tykkere køkkenrulle er mere effektiv.

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

når du er færddig med at flytte rundt på dine højttaler.....så gør dig selv den tjenste at prøve Chord Signature  højttaler kabel. en lidt stiv basse ;-)

jeg har haft hel da jeg spillede på Audiovevtor S3A med bånddiskant  ved også de har været brugt på et par JBLer 5000ti  og den har skriger diskant

dette kabel har kontrol på bund og mellem tone  og giver toppen en spænden og lytbar lyd  " ren kobber og godt skærmet"

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Glem alt om kabler m.v.
Højttaler og forstærker passer ikke sammen.
Så enkelt er det.
Jeg har prøvet det samme mht. Cambridge og Dali Ikon 6 MK2.
Diskanten blev så spids, at det ikke var til at holde ud at høre på.
Løsningen er ikke, at lappe med nye kabler - løsningen er, at du finder en højttaler og forstærker, der passer sammen.

Mvh
Henrik
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Glem alt om kabler m.v.
Så enkelt er det.
Løsningen er ikke, at lappe med nye kabler - løsningen er, at du finder en højttaler og forstærker, der passer sammen.

Mvh
Henrik

Enig.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

shstrandberg skrev:

Hej herinde.

Jeg har et problem med mine B&W 703'ere. Jeg synes diskanten er alt for skarp når jeg kører Source Direct på forstærkeren. Mellemtonen er lige i skabet og bassen er dejlig stram - ingen bulder på nogen måde (ku måske godt være en lille bitte smule kraftigere, men ikke ret meget).

Jeg kan godt tilpasse diskanten, når jeg bruger tonekontrollerne, men jeg vil jo allerhelst køre den direkte vej.

Ska' jeg lege lidt med kablerne?

Anlægget er: Denon PMA 2000 AE, Denon DCD 1450 AR, B&W 703, Profigold High End phonokabel, Tara Labs Helix 8 højttalerkabel.

Jeg har ikke den store forstand på, hvad de forskellige metalsammensætninger i et kabel gør ved lyden, så jeg håber på lidt hjælp fra Jer herinde.

Jeg er enig i andre med at Denon og B&W måske ikke er den bedste kombi, men også det med vinklingen kan være meget væsenligt. Prøv at starte der. Det er jo det nemmeste :)

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Glem alt om kabler m.v.
Så enkelt er det.

Mvh
Henrik

Kan jeg godt huske, den lange tråd fulgte jeg med i, trådopretter skal så besluttes sig for hvad han helst vil af med, for han
behøver ikke skiftte begge dele, trådopretter prøv evt at søg efter hvilken forskærker folk bruger med et sæt b&w 703 eller
hvilken højtaler folk bruger med den denon pma 2000 forstærker du har, måske det kan gi dig en ide om hvad der passer
med din forstærker og hvad der passer med dine højtaler og kan hjælpe dig med hvad du skal skifte ud.

En tanke, kan diskanten opgraderes? Altså findes en b&w 703 i en version med meget bedre diskant?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hey.
Jeg kender ikke omtalte højttales lyd.

Men en 1- 2 Ohm's modstand i serie med
diskanten, ville her gøre underværker.

Hvis man har bare lidt håndelag, er det en udgift
på ca. 50 kr. Og i voldsom kontrast til udgiften
til en ny forstærker.

Kan ikke forestille mig, at en forstærker afviger
SÅ meget i diskantområdet, at en udskiftning af
forstærker her, er den eneste løsning.
Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

shstrandberg skrev:

Jeg kan godt tilpasse diskanten, når jeg bruger tonekontrollerne, men jeg vil jo allerhelst køre den direkte vej.

Eller blot benytte de muligheder der allerede er indbygget i forstærkeren.

Det bliver jo ikke mere direkte af at skulle gennem et ekstra sæt modstande i højttalerne, end af at dreje lidt på diskantreguleringen
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

En bedre modstand i serie med signalet kunne måske gøre en del og en metalfoliekondensator med papir som dielektrikum,
kan nok også hjælpe et langt stykke.

Mvh. Jens/Modifix
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2013 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
shstrandberg skrev:

Eller blot benytte de muligheder der allerede er indbygget i forstærkeren.

Det bliver jo ikke mere direkte af at skulle gennem et ekstra sæt modstande i højttalerne, end af at dreje lidt på diskantreguleringen

Hmm, det afhænger jo af forstærkeren. Hvis man kan koble kredsløbet til bas og diskant regulering fra, kan det vel nok, give en forbedring.

Umiddelbart sidder der nok allerede en seriemodstand i filteret, og en ekstra i ordenlig kvalitet, bør ikke være hørbar.

Men men men, vi startede med at trådstarter har sine HT'ere pegene ind imod lyttepositionen, og hvis han nu stiller dem vinkelret på bagvæggen, vil
der være et væsentligt niveau-dyk i øvre diskant.

Samtidig skal vi huske at nedre diskant starter allerede ved ca. 1200-1300 Hz, og i det område, har vinkling ingen effekt.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Ved godt, at I alle sammen mener det godt, men en modstand i serie med diskanten???. Hvis du vil dæmpe dit output på diskanten, hedder det en serie+parallel modstand på diskanten. Det gør, at delefilteret ser den samme impedans, og derved rykker delefrekvensen sig ikke. Med "kun" en modstand i serie med diskanten, ser delefiltret en anden impedans, delefrekvensen rykker sig, og resultatet er måske værre end det var til at begynde med.

Der findes formler på nettet, "har ikke lige links lige nu", hvor du kan se hvad du skal bruge i serie/henholdsvis parallel for at sænke med x antal db, og det er forskelligt, alt efter om din diskant er 4 eler 6 eller 8 ohm-

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2013 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Ved godt, at I alle sammen mener det godt, men en modstand i serie med diskanten???. Hvis du vil dæmpe dit output på
diskanten, hedder det en serie+parallel modstand på diskanten. Det gør, at delefilteret ser den samme impedans, og derved rykker delefrekvensen sig
ikke. Med "kun" en modstand i serie med diskanten, ser delefiltret en anden impedans, delefrekvensen rykker sig, og resultatet er måske værre end
det var til at begynde med.

Der findes formler på nettet, "har ikke lige links lige nu", hvor du kan se hvad du skal bruge i serie/henholdsvis parallel for at sænke med x antal
db, og det er forskelligt, alt efter om din diskant er 4 eler 6 eller 8 ohm-

Det er smukt sagt...men...

Men en seriemodstand før filteret- i den størrelse- nægter jeg at tro på, du kan se på delingen...

Det er klart, at hvis du sætter modstanden efter filtet-lige før diskanten, vil det betyde en væsentlig ændring at delefrekvensen..

Men sku ikke en modstand før filteret......

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Næh, men det folk typisk gør, er at skrue diskanten ud og sætte en modstand i serie med den.
Derfor indlægget.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Ja B&W har selv benyttet "teknikken" i adskillige modeller, så noget afgørende nyt er det temmelig sikkert ikke..

Og ja, det bedste og elektrisk mest korrekte er en traditionel spændingsdeler..
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
Ja B&W har selv benyttet "teknikken" i adskillige modeller, så noget afgørende nyt er det temmelig sikkert ikke..

Og ja, det bedste og elektrisk mest korrekte er en traditionel spændingsdeler..

Sådan en kan vi jo ikke definere da det hurtigt bliver for teknisk - men det kunne jo være interessant at høre hvor meget der skal skrues ned på diskant kontrollen på forskrækkeren før det er passende :)

shstrandberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk ganske lidt jeg har skruet ned - fra kl. 12 til kl. 11, men forbedringen er enorm!!! Måske jeg bare skulle fortsætte
med denne indstilling? Hmmmm...

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det eneste der tæller er, om du synes det lyder godt. Gør du det når diskantreguleringen står på kl. 11 er alt jo godt.

Så spil dog glad videre, og nyd musikken

shstrandberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er jo mest en Source Direct-type, men hvis ikke det virker må man jo søge andre muligheder... Så ka' jeg jo osse få en
smule mere 'bund'...

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Live akustisk musik er den eneste reelle form for Source Direct.

Så snart musikken sendes gennem elektriske apparater, er det ikke længere Direct, og musikken vil i større eller mindre grad blive farvet af den behandling der
sker i apparaterne.

Om den farvning jeg godt kan lide så kommer af at jeg og forstærkerkonstruktøren har samme præferencer, at jeg monterer kabler der virker som filter, eller
drejer på den dertil indrettede tonekontrol, er efter min ringe mening helt ligegyldigt.

Men jeg ved godt at det på det nræmeste er helligbrøde at skrive sådan på dette forum

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

shstrandberg skrev:
Jeg er jo mest en Source Direct-type, men hvis ikke det virker må man jo søge andre
muligheder... Så ka' jeg jo osse få en
smule mere 'bund'...

Jagten på renhed er fin nok, men i bund og grund er det vel bedre at klangbalancen er i orden. Du kan jo prøve de
andre ting (den med vinklingen er jo nem), og skift af enten højttalere eller forstærker var måske optimalt - men hvis
du ikke synes det betyder det store at sætte tonekontrollen ind, så er det vel fint nok.

Og jo, det kan, modsat hvad Anker E skriver, vel godt betyde noget at anvende tonekontrollen rent lydmæssigt, hvis
den får indflydelse på lyden andet end at dæmpe diskanten som ønsket, men hvis ikke du hører negative effekter ved
anvendelse af tonekontrol, så gør det jo ikke noget. Source Direct har intet at gøre med om det er live eller noget som
helst, men et spørgsmål om at tonekontrollen er koblet ud og signalet dermed ikke skal igennem disse kredsløb... Ved
at høre konserveret musik har vi jo allerede tabt til live-musikken, den bliver kun dårligere for hvert kredsløb den skal
igennem, så der er intet galt i at tænke renest mulige kredsløb muligt.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes